Connect with us

Testy a recenzie

Útok na špicu – test Husqvarna FC / TC 2016

Publikovaný

on

Slavkov u Brna, 30. 9. 2015  

– Úplne nová generácia modelov

– Výrazná úspora hmotnosti

– Nové ľahšie a kompaktnejšie motory

– Nárast výkonu u všetkých modelov

– Launch control

 

Husqvarna je zrazu všade. V minulom vydaní sme si vyskúšali ako sa jazdí na súťažných endurách na rok 2016 a po pár týždňoch sa ocitáme u našich západných susedov, presnejšie v Slavkove u Brna, kde na nás čakajú výrazne inovované dvoj- a štvortaktné motokrosové špeciály Husqvarna. Po mierne inovovaných endurách tak skúšame úplne novú generáciu motokrosov a a už teraz môžeme povedať, že Husqvarna jednoznačne mieri na vrchol.  

 

Úspešné obdobie znovuzrodenej značky

O tom, že Husqvarna momentálne prežíva úspešné obdobie niet najmenších pochýb a necelé tri roky pod krídlami nového vlastníka je táto značka s koreňmi vo Švédsku opäť v centre diania a vo svete offroadu patrí medzi najúspešnejších. Predajné výsledky sú najlepším dôkazom úspešnosti značky a Husqvarna má za sebou rekordný minulý rok (2014), keď sa podarilo predať viac ako 16 000 nových motocyklov. Rok 2015 ešte stále nie je u konca, no dá sa predpokladať, že Husqvarna toto číslo prekoná. Viac ako 2/3 z celkového predaja tvoria súťažné špeciály a len približne 1/3 motokrosy. Tento pomer by sa vďaka výrazne inovovanej motokrosovej rade mohol zmeniť už v budúcej sezóne a tradičná bielo-modro-žltá farebná kombinácia určite bude častejším zjavom aj na motokrosových tratiach.  

 

V tesnej spolupráci s veľkým bratom

Snaha o zvýraznenie vlastnej identity je u Husqvarny evidentná, čo je chvályhodné, no len ťažko sa bude odpútavať od techniky KTM a aj v prípade motokrosových modelov na rok 2016 je drvivá väčšina úprav identická s oranžovými modelmi. Na druhej strane na tom nie je nič zlé a bola by škoda nevyužiť všetky inovácie, ktorými prešli motokrosy KTM. Nie je žiadnym tajomstvom, že kompletná modelová rada KTM SX na rok 2016 (test MMA 7-8/2015) je skvelá a to isté dnes môžeme povedať aj o nových Husqvarnách. Zároveň si myslím, že sa postupne dočkáme výraznejšej odlišnosti medzi oboma značkami, no chce to trochu trpezlivosti, tri roky predsa len nie je až tak dlhá doba.  

 

Kompaktnejší a ľahší podvozok

Dá sa povedať, že z pôvodnej generácie modelov nezostalo prakticky nič, čo by sa nepodrobilo úpravám. Úplne nový rám je nielen kompaktnejší ale aj ľahší (-380 g) a podarilo sa optimalizovať jeho tuhosť v priečnom aj pozdĺžnom smere. Špecialitou Husqvarny je podsedlový rám, ktorý je vyrobený z plastu. Na rok 2016 je úplne nový a až z 30% je tvorený uhlíkovými vláknami. Okrem toho je kompaktnejší a až o 1 kg ľahší ako na minuloročnom modeli. Úplne nová zadná kyvná vidlica sa odlišuje frézovanými bokmi a okrem optimalizovanej tuhosti ponúka úsporu 250 g.  

 

Nová zadná pružina a inovovaná vidlica

Bezo zmien nezostalo ani pruženie, úplne nová zadná pružina WP je o 12 mm kratšia, no ponúka o 3 mm vyšší zdvih a viac možností nastavenia. Zväčšená expanzná nádržka zaručuje konzistentnejšie pruženie aj pri dlhodobom zaťažení. V porovnaní s minuloročnou verziou je naviac o 500 g ľahšia. Na rozdiel od KTM Husqvarna nesiahla po novej vzduchovej prednej vidlici ale naďalej využíva 4-komorovú vidlicu 4CS rovnako od WP. Na rok 2016 prichádza s novým nastavením, ktoré je prispôsobené novým charakteristikám podvozku.  

 

Menšie rozmery viac výkonu

Motory prichádzajúce z rakúskeho Mattighofenu sa tradične tešia povesti toho najvýkonnejšieho, čo na trhu nájdete a rok 2016 nebude výnimkou. Výrazným úpravám sa podrobili nielen všetky štvortakty, ale aj dvojtaktná 125-ka. Výsledkom je nielen viac výkonu, ale aj výrazne kompaktnejšie rozmery a úspora hmotnosti. Dvojica menších štvortaktov (250 a 450) prichádza z novou hlavou valca, ktorá ukrýva upravenú spaľovaciu komoru, nové sacie a výfukové kanále, vačkové hriadele a pružiny ventilov. Motory majú zvýšený strop maximálnych otáčok na 14 000 (250) a 13 400 ot./min (350). V oboch prípadoch bol použitý nový ľahší piest a vystužená kľuková hriadeľ, ktorá má servisný interval posunutý až na 100 moto hodín. Kompaktnejšia a tuhšia 5-stupňová prevodovka spolupracuje s novou spojkou, ktorá je ľahšia a hydraulické ovládanie dodáva nemecký výrobca Magura. V podobnom duchu výrazných inovácii prichádza aj veľký štvortakt (450), ktorý je nielen kompaktnejší ale aj ľahší o 1,8 kg. Aj tu nájdete novú hlavu valca, piest a kľukový hriadeľ. Úpravám sa podrobila aj 5-stupňová prevodovka a spojka vybavená hydraulikou Magura. Výbornou správou pre všetkých milovníkov dvojtaktov je nový motor modelu TC 125. Motor je podstatne menší a kompaktnejší, úspora hmotnosti je viac ako 2 kg. Dôležitým údajom je aj nárast výkonu na 40 k, ktorý má na svedomí nový piest a valec s výfukovou príverou. Prenos tohto výkonu má na starosti kompaktná 6-stupňová prevodovka spolu s hydraulicky ovládanou spojkou Magura.  

 

Launch Control a ďalšia elektronika

Už minuloročné štvortakty boli vybavené ovládačom na prepínanie výkonových máp umiestnený na riadidlách. Na rok 2016 bude mať tento ovládač ešte jednu funkciu navyše v podobe elektronického asistenta štartu (Launch Control) Po jeho aktivácii sa na dve sekundy obmedzí maximálny výkon prichádzajúci na zadné koleso, tak aby bola zabezpečená maximálna trakcia zadného kolesa počas štartu. Ďalšou dôležitou novinkou je úplne nová riadiaca jednotka, ktorá je menšia a rýchlejšia. Naviac spolupracuje so senzorom práve zaradeného prevodového stupňa a každý prevodový stupeň tak má individuálnu výkonovú mapu. Ďalším výrazným miestom úspory celkovej hmotnosti je štartovací systém, ktorý je kompaktnejší a o 150 g ľahší, no a ďalší 1 kg sa podarilo ušetriť vďaka úplne novej batérii.  

 

Na trati v sedle štvortaktov

Výber trate dokáže vo veľkej miere ovplyvniť názor na motorku a kompaktná trať v Slavkove u Brna, ktorá pôvodne vznikla pre preteky pitbikov a detský motokros urobila aj mne trochu škrt cez rozpočet. Mojou prvou voľbou sa stáva veľký štvortakt FC 450. Táto motorka je spolu s KTM 450 SX-F momentálne nielen najľahšou 450-kou (102, 7 kg) na trhu, ale aj najvýkonnejšou a pravým zápästím kontrolujete mohutných 63 k výkonu. Pocitovo je to fantastické zvezenie, kompaktné rozmery sa prejavia ihneď po posadení do sedla a výkon motora sa dávkuje veľmi presne. Žiaľ na trati nebolo veľa priestoru, kde mohla 450-ka naplno ukázať svoj talent. Plusom je, že na absolvovanie tesného okruhu som si prakticky vystačil s druhým prevodovým stupňom, nakoľko rozsah využiteľných otáčok je ukážkový a motor s autoritou zaberá od najnižších otáčok a v lineárnom zábere potiahne až do maxima. Nevýhodou v tomto prostredí bolo, že toho výkonu bolo stále oveľa viac ako som potreboval. Napriek malému rozdielu v hmotnosti v porovnaní s menšími štvortaktmi zostáva 450-ka pocitovo citeľne ťažšou motorkou, vďaka rotujúcim masám vo vnútri motora, čo ju na úzkej trati rovnako trochu limitovalo. Oveľa viac zábavy som si užil v sedle modelu FC 350, ktorý naplno ukázal svoju ohromnú univerzálnosť. S výkonom 58 k nemá táto motorka najmenšie problémy držať na rýchlych okruhoch krok s veľkými 450-kami, no vďaka kompaktnej konštrukcii identickej s 250-kou a menšiemu zdvihovému objemu sa veľmi dobre cíti aj na malom a tesnom okruhu. Výborné ovládanie priam navádzalo k agresívnej jazde a tesné zákruty a krátke rovinky si užívam oveľa viac. Pruženie sa nemusí vysporiadavať s veľkými dopadmi a do tohto prostredia by vyhovovalo možno o máličko mäkšie nastavenie. Výkonu je samozrejme ďaleko viac ako potrebujem, no nie je potreba hľadať ho vo vyšších otáčkach a 350-ka s chuťou zaberá už od spodku, čo je na trati plnej tesných zákrut a krátkych roviniek priam ideálna kombinácia. Z pohľadu všestrannosti sa 350-ka ukázala byť jednoznačne top voľbou. Nakoniec prišiel rad aj na malý štvortakt FC 250, ktorý sa pochopiteľne cítil v tomto prostredí ako ryba vo vode. Nový motor teraz ponúka veľmi slušný záťah už od najnižších otáčok a jazdec sa tak nemusí spoliehať len na maximálny výkon, ktorý je mimochodom 46 k, čo je na tento objem poriadna dávka. Z pohľadu prostredia kde sme jazdili, alebo menej skúseného pilota je nový motor oveľa atraktívnejšia voľba ako v minulom roku. Motorka sa z ľahkosťou vrhala aj do najtesnejších zákrut a presne absolvovala malý oblúk. Motor vďaka širšiemu okruhu využiteľného výkonu ponúkal viac možností a dokázal potiahnuť vyšší prevodový stupeň v drvivej väčšine situácii. S pohľadu zábavy v stiesnenom priestore určite to najlepšie pre široký okruh jazdcov.  

 

V sedle dvojtaktov

Napriek tomu, že časy keď dvojtaktná 125-ka bola pre mňa ideálnym náradím sú už dávno preč, tak som neodolal pokušeniu vyskúšať si malý dvojtakt TC 125. Fantastické ovládanie je svojou ľahkosťou prakticky neporovnateľné s ľubovoľným štvortaktom a ak by som mal vybrať motorku stvorenú na trať v Slavkove, tak to bola práve 125-ka. Chce to však nielen talentovaného, ale aj patrične agresívneho jazdca, ktorý dokáže udržať 125-ku v hornom rozsahu otáčok, kde na neho čaká viac ako 40 k výkonu, čo v správnych rukách dokáže na ľubovoľnej trati doslova divy. V opačnom prípade každú chybu potrestá stratou výkonu a s tým aj času. Priznám sa, že som dokázal jazdiť podľa tejto šablóny len pár minút, no výkon motora bol naozaj fantastický a nebyť revu motora blízko maximálnych otáčok, tak by som tomuto motoru určite pridal pár desiatok kubíkov objemu naviac. Pre každého kto to myslí s motokrosom vážne je táto kubatúra v jeho kariére doslova povinnou zastávkou, každú lenivosť potrestá a naopak agresivitu odmení. Prichádza záver a s ním aj veľký dvojtakt TC 250, ktorý žiadne zmeny na rok 2016 neprináša, no ani nie je treba a dnes motorkou, ktorá napriek nízkym prevádzkovým nákladom oslovuje len relatívne úzky okruh jazdcov. Po prvom okruhu mám pocit ako by som si na strelnicu namiesto vzduchovky zobral samopal. Stačí zacieliť, nedýchať, jemne potiahnuť spúšť a… namiesto trafenej desiatky zrazu zisťujem, že zmizol celý terč a to nielen predo mnou ale aj u kolegov vedľa mňa J. V tomto prípade nie je potrebné riešiť otáčky alebo čokoľvek iné, motor zaberá okamžite a s brutálnou intenzitou, ktorá sa rovnako intenzívne prenáša na zadné koleso. Čo sa deje v maximálnych otáčkam ani neskúšam a ani nie je treba, pretože žiadna rovinka na to nie je dosť dlhá. Skôr sa krátkym radením snažím držať motor v nižších otáčkach, ale aj tak je to neustály boj, ktorý po pár okruhoch vzdávam. Táto motorka bezpochyby zostáva verná dvojtaktnej tradícii a tak aj napriek ľahkému ovládaniu je to fyzicky náročne jazdenie, ktoré ak si chcete naplno užiť, tak musíte patrične popracovať na fyzickej príprave.

 

Text: Miro Tamáši, foto: M. Matula a David M. Bodlák

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2015.

Husqvarna FC / TC 2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri