Ako je na prvý pohľad zrejmé, XJ6 je naháč zo strednej váhovej kategórie motocyklov a niektorí jazdci si môžu položiť otázku, načo je naháč strednej triedy dobrý? Nie je to enduro, nie je to cestovný parník, nie je to chopper, tak vlastne načo sa to dá použiť? Páni a dámy, odpoveďou je, že sa dá použiť prakticky na všetko.
Prvé dojmy Pôvodná žltá farba na mňa pôsobila živo, ale aktuálne zvolená matná šedá je absolútne bezchybná. XJ6 predtým vytvárala dojem malého motocykla, no so zmenou farby tieto pocity zmizli. Je to plnohodnotná motorka, ktorej farebný podtón dodal na dospelosti. Usadám za riadidlá, nastavím zrkadlá, štartujem. Všetko pôsobí prirodzeným dojmom. Je to skrátka mašina, ktorá sadne do ruky hneď na prvý pokus. Nie je potrebné si na ňu nijakým násilným spôsobom zvykať.
Naplno Ráno vstávam a vybavujem všetky potrebné úkony. Zbalím nepremoky a nahadzujem svoje staré GPS, aby mi zaznamenalo trasu. O za päť deväť a vyrážam smer Prievidza. Motocykel šliape ako hodinky, od prvého stlačenia štartéru. Gumy po zahriatí držia ako prikované k asfaltu, čo sa mi nie raz počas testu vyplatilo (a samozrejme, ma to veľakrát odmenilo nádherným prejazdom zákrut). Každopádne, sériovo obuté Dunlop Sportmax Roadsmart boli výbornou voľbou.
Jediná vec, s ktorou sa od začiatku pasujem je nastavenie zrkadiel. Nech robím čokoľvek, tak v nich vidím z polovice svoje ramená. Keďže sa mi táto situácia opakuje u väčšiny testov, tak sa jedná pravdepodobne o moju chybu. Po pár kilometroch sa mi podarilo zrkadlá vyladiť na použiteľnú úroveň a viac som sa tomu nevenoval.
V Prievidzi beriem plnú a rozhodujem sa, čo spraviť s načatým dňom. Voľba padla na Nitru, takže nasadám späť za veľmi príjemne tvarované riadidlá a upaľujem smerom na Nováky.
Splnené očakávania Presne ako uvádzam v názve článku, motocykel spĺňa absolútne všetky moje očakávania. Posed je pohodlný, takže zvolené rozloženie trojuholníka riadidlá, sedlo, stúpačky je veľmi dobré. V sedle sa dá vzpriamiť a tak isto sa dá uložiť do športovej polohy. Ako som neskôr zistil na diaľnici, tak na XJ6 sa dá takmer zaľahnúť a jazdec to stále zvláda bez komplikácií. Motor šliape v rytme švajčiarskych hodiniek. Radový štvorvalec o objeme 600 ccm a sile 77,5 koní si plní svoju funkciu excelentne. Keď mám pocit, že sa potrebujem uvoľniť, tak jednoducho rozoberám krajinu ľahkou jazdou, keď potrebujem „zlikvidovať“ pár nevinných komparzistov v plechovkách okolo seba, tak proste otočím plynom. Stredová čiara sa vtedy zmení na navádzací lúč riadenej strely pomenovanej XJ6.
Kade do Nitry? Za Partizánskym sa prejavuje sila zvyku, ktorá nahlodáva zvyšky mojich orientačných schopností – chýba mi GPS s poriadnou navigáciou. Znie to možno smiešne, ale človek rozpiplaný GPS-kami je na ceste prakticky stratený. Aspoň si teda zopakujem čítanie značiek. Na rozdiel odo mňa XJ6 nerobí nijaké chyby. Podvozok je nádherne vyladený už od výroby. Klasický oceľový rám diamantového tvaru sa nevlní, netočí, dovolí jazdcovi prakticky čokoľvek a dlhá rovinka sa dá spestriť jemným slalomom medzi dierami, ktorých je na našich cestách neúrekom.
Motor, šesťstupňová prevodovka, spojka, všetko klape. Na druhú stranu, ako veľké mínus vnímam chýbajúci ukazovateľ zaradenej rýchlosti. Niekomu to možno nepríde ako podstatná vec, ale ja som sa nie raz prichytil pri zisťovaní zaradeného stupňa.
Keď sme pri ukazovateľoch, tak prístrojová doska je prehľadná a nie je k nej nijaká výtka. Počas nočnej jazdy je podsvietená oranžovou, ktorá však nepôsobí agresívne a príjemne sa číta. Inak je prístrojovka (rýchlosť digitálna, otáčky analógové) ľahko čitateľná a ponúka všetky potrebné informácie. Medzi nesporné výhody patrí uloženie prístrojového panelu v dolnej časti zorného poľa jazdca.
Len dodám, že ovládače na radidlách nevyzerajú rozpočtovo, čo v danej kategórii pokladám za veľké plus, sú ľahko dosiahnuteľné a ich ovládanie je intuitívne.
Stretnutie na pumpe Prichádzam do Nitry a na prvej pumpe kupujem kávu, sedím a rozmýšľam kam zamieriť ďalej. V čase oddychu si obzerám XJ6 a teší ma, že výrobca zvolil číre sklíčka na smerovkách, čím motocykel zbavil tých štyroch oranžových bodov. Celkový dizajn je veľmi úhľadný a motocyklu svedčí rozdelené sedadlo. Výška sedla (785 mm) ani rozmery (2 120 x 770 x 1 085 mm – D x Š x V) sa od výroby nezmenili, avšak už pri prvom stretnutí som ich pokladal za plus. Najmä výška sedla dovolí aj nižším postavám si jazdu užiť a dámy by mohli byť týmto modelom priam nadšené.
Myšlienky mi prerušuje jazdec na bielej mašine, s ktorým prehodím pár viet (dúfam, že to čítaš ako si sľúbil :-)).
Predtým, ako opúšťam Nitru sa mi podarilo zažiť ešte jednu mierne krízovú situáciu, pri ktorej som musel stlačiť, dupnúť a neviem čo ešte urobiť s brzdami. Systém ABS zapracoval excelentne a brzdy v zastúpení 298 mm dvojkotúča a 245 mm kotúča vzadu splnili svoju úlohu nad moje očakávania. Mimochodom, väčšiu časť testu som používal iba prednú brzdu, a to len jedným až dvoma prstami, pretože to bolo úplne dostatočné v akejkoľvek nekrízovej situácii.
Jama sem, jama tam Všade kam sa pozerám. Asi tak by sa dalo opísať to, čo zostalo zo slovenských ciest. Páni cestári, povedzme si pravdu, asfalt položený za socializmu nemohol vydržať večne. Aby som sa vrátil k téme, so stavom vozovky je priamo spojený test pruženia. XJ6 má vpredu teleskopické vidlice a vzadu centrál s nastaviteľným predpätím. Oba konce majú dráhu pruženia 130 mm a obe poberú prakticky všetky nerovnosti, ktorým sa jazdec nestihne, alebo nedokáže vyhnúť. Pruženie si svoju funkciu plnilo aj pri krízovom brzdení, kedy predná vidlica do kritického potápania ale naopak pomáhala udržiavať stabilitu. Takže u mňa vyhovujúce.
A na záver… Z Hlohovca beriem diaľnicu, ktorej využitie však po 30 km ukončujem. Vďaka bočnému vetru a absencii predného štítu je daná jazda vyslovene nepohodlná, a to aj napriek zaľahnutiu na motocykel. Obehol som teda všetko, čo nešlo viac ako 140, zliezam z diaľnice a vraciam sa tam, kde sa XJ6 cíti najlepšie, čiže na cestách prvej a druhej triedy. Záver testu si spestrím, už len prejazdom cez Kľak, ktorého štrková pokrývka zlieza oveľa neskôr ako snehová pokrývka na Passo del Rombo. Aby som priznal farbu, tak motocykel sa v danej situácii choval oveľa statočnejšie a rozvážnejšie ako ja, a prepáčil mi nejednu chybu.
Aby som bol presný, tak počas celého testu motocykel ani raz nesklamal a veľmi príjemne ma potešila nameraná spotreba 4,35 litrov na 100 km.
Yamaha XJ6 SP
Cena: 7 290 / 8 090 Eur (ABS)
Motor: 600 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 77,5 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 59,7 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 120 x 770 x 1 085 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 205 / 210 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 440 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V.
+
– spoľahlivosť v každej situácii
– dizajn a farba
– spotreba
–
– nastavenie zrkadiel
– chýbajúci ukazovateľ zaradenej rýchlosti
– sedlo, po ktorom som sa šmýkal dopredu
Text: Jozef Jambor, foto: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2013
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.