Connect with us

Testy a recenzie

Vstup medzi najlepších- test Journeyman Gladiator ZForce 1000

Publikovaný

on

Kedy sa dá hovoriť o vstupe medzi najlepších? Kritérií je v tomto prípade samozrejme veľa, no ak sa dostanete na úroveň najlepších produktov v ľubovoľnej oblasti, tak je to väčšinou vďaka tomu, že sa im priblížite kvalitou, výkonom, objemom… V prípade štvorkoliek a vozidiel SSV je jedným z týchto kritérií objem motora a momentálne sa u väčšiny top modelov pohybuje na hranici 1000 ccm.Najnovšie sa do tejto objemovej triedy zaradila značka CF Moto so svojím športovým SSV Z1000 a je pripravená poriadne zamiešať kartami v tejto top kategórii.    

 

Výborné parametre nového motora

V tomto prípade sa nedá začať inak ako novým dvojvalcom, ktorý posúva CF Moto do stále ešte relatívne úzkej skupiny výrobcov ATV / SSV, ktorí disponujú motorom o objeme 1 000 ccm. Presnejšie 962 ccm predstavuje zdvihový objem moderného dvojvalca z dielne CF Moto. Konštrukčne sa príliš nevymyká súčasnému štandardu, čo je však dobre a vo všetkých parametroch tak drží krok s najlepšími. Vychádza pritom z už existujúcej 800-vky, ktorá doteraz plnila úlohu top motora v ponuke výrobcu. Štvorica ventilov v každom valci je ovládaná rozvodom SOHC a o prípravu zmesi sa stará elektronické vstrekovanie paliva z dielne renomovanej značky Bosch. Nový motor však v porovnaní so svojím menším súrodencom výrazne nabral na sile a výkon narástol o 25% a krútiaci moment o 15%. Maximálny výkon tak dosahuje hodnotu 77 k pri 7 000 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na hodnote 82 Nm pri 6 200 ot./min. Aj vďaka už spomínanému elektronickému vstrekovaniu paliva sa výkon presne dávkuje a do maxima stúpa v príjemne linárnej krivke. No a preniesť tento výkon rýchlo na kolesá má na starosti suchá spojka z dielne renomovanej kanadskej značky CV Tech.   

 

Podvozok a dizajn 800-vky

Ak už máte skúsenosti s menším SSV z dielne CF Moto, tak v prítomnosti novej 1000-ky budete okamžite doma. Dizajn a podvozok je rovnaký ako u modelu Gladiator Z800, čo však určite nie je na škodu a čaká na vás atraktívne a zároveň kvalitné športové SSV. Podvozok je pripravený poradiť si aj s náročným terénom a dobre znáša aj drsnejšie zaobchádzanie. Pruženie na oboch koncoch je plne nastaviteľné a jazdec má tak k dispozícii relatívne široké možnosti nastavenia podvozku. Naviac vysoké zdvihy pruženia v kombinácii s vysokou svetlou výškou pomáhajú s prejazdom náročných prekážok a hlbokých koľají. Výkonné kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách sa starajú o rýchle spomalenie. Z pohľadu výbavy podvozku nechýba prakticky nič a vypínateľný náhon 4×4 je štandardne doplnený elektronicky aktivovanou uzávierkou prednéhodiferenciálu. Nechýba elektronický posilňovač riadenia, ktorý odvádzal spoľahlivú prácu na asfalte ale aj v ťažkom teréne.  

 

Ergonómia a pohodlie

Priestor pre jazdca a spolujazdca ponúka potrebný komfort a bezpečnosť. Sedačky sa nedajú nastavovať, no jazdec si môže výškovo upraviť volant a prispôsobiť ho svojej postave. Vítaným doplnkom sú štvorbodové nastaviteľné pásy, a k sedačke sa tak môžete dokonale pripútať. Nakoľko však testovaný model bol len prototypom tak nie je isté či sa tieto pásy dostanú aj do série. V strede umiestnený prístrojový panel je prehľadne usporiadaný a jazdec tu nájde všetko potrebné. Nechýba 12V zásuvka a v odkladacom priestore pred spolujazdcom je uložené diaľkové ovládanie elektrického navijaku. Vďaka predlžovaciemu káblu nemusíte sedieť vo vnútri SSV pri práci s navijakom. Vzadu sa nachádza praktický úložný priestor, ktorý s nosnosťou +130 kg veľmi dobre poslúži na prepravu menšieho nákladu.   

 

Silu si maximálne užívate

Testovaný model bol prototyp, ktorý bol naviac postavený podľa amerických špecifikácií preto sa zameriame skôr na motor, ktorý sa od sériovej podoby už neodlišuje. Ak by som však mal v krátkosti zhodnotiť podvozok, tak pozitíva vysoko prevažovali a výkon nového dvojvalca dokážete s týmto podvozkom reálne aj využiť, čo je preň asi najlepšie vysvedčenie. Jediná úprava z mojej strany sa týkala pruženia a uvítal by som väčší kompromis medzi tvrdosťou a komfortom. Testovaný model však mal oproti štandardu tuhšie nastavenie a možno návrat k štandardnému nastaveniu by pomohol komfortu na rýchlych rozbitých úsekoch, kde tvrdé nastavenie trochu limitovalo pohodlie. Poďme teda na motor, ktorý vám pripraví kopec zábavy v ľubovoľnom prostredí a na ľubovoľnom povrchu. Prebytky výkonu sú jednou z najpríjemnejších vlastností veľkých dvojvalcov a za volantom Z1000-ky si tohto výkonu užijete dosýta. Chuť motora zaberať už od nízkych otáčok dovolí jazdcovi utrhnúť zadné kolesá do dlhého a kontrolovaného driftu aj na tvrdom povrchu, kde je trakcia dobrá. Najmä ak jazdíte len so zadným náhonom, tak si treba občas strážiť nohu na plyne aby vás zadok v zákrute nepredbehol. Z aktívnou štvorkolkou je jazda pochopiteľne oveľa presnejšia, no vďaka dostatku výkonu stále poriadne zábavná a tu výrazne pomáha aj posilňovač riadenia, ktorý udržuje riadenie ľahké aj pod plným záberom predných kolies. Ďalšou „parketou“, kde si tento motor užijete sú náročné trialové sekcie. Vysoký výkon vám okamžite zdvihne sebavedomie a strmé výjazdy v hlbokých koľajách absolvujete na rýchlom prevode, pričom sa s plynovým pedálom len jemne pohrávate a plne sa môžete spoliehať na silu motora, ktorú máte k dispozícii už od nízkych otáčok. Na pomalom prevode samozrejme prichádza o niečo spontánnejšia reakcia motora už od najnižších otáčok, no v žiadnom prípade to nie prevod len na presuny slimačím tempom a stačí poriadne pritlačiť na plynový pedál a Z1000 doslova vystrelí vpred. V pomalých a náročných sekciách sa prejavil aj menší nedostatok spojený s variátorom a pri zaradení spiatočky bol rozbeh spojený s jemným trhnutím ale celkovo dobrý dojem z chovania variátora to nepokazilo. Presuny po asfalte v tomto prípade už nebudú len nutným zlom, ale s maximálkou niekde na hranici 120 km/h aj poriadne svižným zvezením. Motor sa však veľmi dobre cíti pri rýchlostiach v okolí +90 km/h, čo je dobrou správou ak radi na asfalte podnikáte dlhšie presuny.   

 

Máme sa na čo tešiť

CF Moto Gladiator Z1000 sa na trh dostane ku koncu roka a vďaka novému výkonnému dvojvalcu sa posúva na kvalitatívne novú úroveň. Konečná cena zatiaľ ešte nie je známa, no podľa slov importéra bude aj naďalej mimoriadne príjemná a priblíži tak veľký litrový dvojvalec širšiemu okruhu jazdcov. Budúcnosť tohto motora bude však oveľa pestrejšia a už čoskoro sa objaví v novej štvorkolke a úžitkovom SSV a zostáva len dodať, že už teraz sa máme na čo tešiť.    

 

CF Moto Gladiator Z1000  

Motor: 962 ccm, 8-ventilov, SOHC, V2

Výkon: 77 k pri 7 000 ot./min.

Krút. moment: 82 Nm pri 6 200 ot./min.

Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 870 x 1 510 x 1 845 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 615 kg (prevádzková)

Rázvor: 2 040 mm

Objem pal. nádrže: 27 l

Pneu: vpredu: 27×9-14, vzadu: 27×11-14

Homologizácia: áno  

 

SSV na test zapožičal: Journeyman CZ, s.r.o., Praha – Strančice    

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2017  

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak  

CF Moto Gladiator Z1000 – album k testu MMA 6/2017

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri