* Tenerife / Parque
Nacional del Teide 14. – 16. 2. 2019
Národný park Teide získal
štatút národného parku už v roku 1954 a do svetového dedičstva Unesco
bol zapísaný v roku 2007, kde sa zaradil medzi 12 španielskych pokladov.
Park sa rozkladá v okolí sopky Pico de Teide (3 715 m n. m.), ktorá
patrí medzi najväčšie sopky sveta. Táto oblasť je druhým najnavštevovanejším
parkom na svete, a práve tu, na Kanárskych ostrovoch, som mal degustovať vynovenú
obľúbenú Hondu CB500X.
Slovenský bestseller X
Po ubytovaní v Abama,
sa nám otváral svet ostrova a inovovanej rady CB. Po prezentácii CB500F,
CBR500R a CB500X som mal možnosť nie len prebrať dostatok detailov, ale
nažívať po boku dizajnéra modelov CB – Tomohiko Sasakim a šéfom projektu
Yoshihiro Inouem počas celého testovania a zdieľať tak priamo môj dojem po
jazde. Táto obojstranná výmena názorov ma veľmi bavila a páčila sa mi ich
ochota, vstrebávať všetky informácie a dojmy novinárov. Honda sa fakt
nezdá…
Jazdila sa síce kompletná
rada CB, no verzia X mala svoj deň len pre seba. A tak jej teraz venujeme
samostatné miesto a budeme sa jej venovať ako prvej. Už v roku 2013
prišla prvá generácia a bolo to zároveň popri modeloch „eF a eR“.
Myšlienka iX-ka je jednoduchá, motor čo zvláda stredné pásmo a pritom
miluje točiť, ochota prežiť mesto a nakoniec poskytnúť dostatok zábavy
pokiaľ jazdec hľadá relax a vyhľadáva cestovanie – všetko v balení
pre „vodičák“ A2. Po menšej modernizácii v roku 2016 prišla teraz
kompletná obnova a hlavne, premyslenejší a sofistikovanejší enduro
štýl. Keď sa pozrieme na identifikáciu modelu CB, je v celom rade jasný jeden
rukopis a Mr. Sasaki mi ukázal na malú časť plastu v modelárskej podobe
a vysvetlil mi, že len tá malá časť mu trvala tri hodiny. Snažil sa dostať
v celom rade jeden podpis, ktorý zvýraznil pri dvoch striebornou farbou.
U CBR sa inšpiroval starším Firebladom a v profile je ten odkaz
poznať. Ale vrátime sa ku 500X.
Úplne nové X
Najväčšou novinkou oproti
predchádzajúcej generácii je použitie predného 19 palcového kolesa
a použitie on-off pneumatík, čo sa prejavilo na výraznejšom
a robustnejšom enduro stylingu. Takéto dobrodružstvo je inšpirované
populárnou CRF1000L Africa Twin, no a „malá Afrika“ má rozšírené bočné kryty
chladiča a kapotáže, nádrž plynulo prechádza do bokov a jednoliato
prepája prednú a zadnú časť stroja. Lepšia aerodynamika znížila množstvo
vysokotlakového vzduchu, ktorý rýchlo prúdi okolo kapotáže a plexi štítu,
to zlepšilo ochranu jazdca pri vyšších rýchlostiach. Vďaka väčším výrezom na
bokoch prednej časti je profil sedla užší, čo jazdcovi umožňuje v stojke
lepšie ovládanie stroja pri prenesení váhy na stúpačky. Zlepšila sa aj
manévrovateľnosť, iX-ko má uhol riadenia lepší od stredu k dorazu
o celé tri stupne. Rázvor kolies je 1 445 mm a sklon
prednej vidlice má 27,5 stupňa. Ak pridáme lepšiu centralizáciu hmoty a motor
uložený bližšie ku čapu kyvnej vidlice, máme zarobené na obratné zatáčanie
a ukážkovú stabilitu. Výška sedla dosahuje 830 mm a celkové
rozmery sú 2 155mm x 825mm x 1 410 mm, svetlá výška je 180 mm. Nádrž absorbuje
slušných 17,5 litra paliva, čo pri spotrebe 3,6 litra potencionálne vydrží na 500 km. Zdvih vpredu je
dlhší o 10 mm a u zadného kolesa vzrástol na 135 mm (pôvodne 118 mm), kde staršie
„dvojrúrkové“ riešenie nahradil nový tlmič prevzatý z výkonnejších
strojov.
Dobrodružstvo na iX-tú
Keď som si prevzal
v sobotu ráno kľúče od červeného iX-ka, mal som za sebou slušné kilometre
na oboch súrodencoch CB500F a CBR500R. Bol som rád, že práve táto verzia
pripadla v rámci testovania na koniec. V pláne bol pokrútený asfalt,
kde had čo má kocovinu by sa hanbil, a národný park del Teide, miesto,
ktoré si musí zamilovať aj ten najodpornejší hundroš.
Keď som si nasadol, čakalo
ma príjemné prostredie. Nový LCD panel má až na zobrazenie vonkajšej teploty
takmer všetko, nechýba ukazovateľ zaradenej rýchlosti a dokonca aj možnosť
zmeniť implicitne nastavený otáčkomer (8 750 ot./min ) po 250 jednotkách
na svoju hodnotu. Nad ním je rúrkový nosič, kde je možné upevniť GPS. Výška
plexi sa dá meniť, no treba na to imbus a čas. Motocykel je na pocit užší
a vpredu sa príjemne rozširuje. Sedadlo má dostatok pohodlia a miesto
si tam nájde aj vyššia postava. „Rajd“ je konečne poriadne široký, ovládače sú
intuitívne rozložené len som hneď po štarte pár krát zatrúbil namiesto aktivácie
smeroviek. Prepínač ukazovateľov smeru je typicky pre Hondu nižšie
a hlbšie. Zrkadlá sú dizajnovo v poriadku, neprenášajú sa do nich
vibrácie, no chce si to uhnúť ramenom aby bol pohľad dozadu jednoznačný. Po
zaradení kvaltu som ledva zistil, ako som stlačil antihopingovú spojku, tú by
zvládla aj moja 10 mesačná dcéra. Jemne a zľahka pričom prevodovka bez
protestov jemne hádže na povel čo tam treba. Hneď po pár metroch premýšľam, či
má naozaj 197 kg,
povedal by som tak o 35 menej. Vyváženosť je geniálna a to bude pre
začiatočníkov priam oáza na osvojenie si motocykla ako takého. Podvozok sa
chová presne, nemá hranicu a môžem smelo potvrdiť, silno prekonáva
motorizáciu i výkon a zvládol by aj silnejší motor. To dáva jazdcovi
moc a tak si dovoľujem viac ako by bolo správne. Najviac mi pomáha obutie,
Trailmax Mixtour od Dunlopu sedí, drží a nepustí, nie a nie to
zahodiť.
Naša partia desiatich dávno
zabudla na predpisy, nasledovali sme inštruktora (Angličan) a nebrzdilo
nás ani mokro na ceste. CB500X som si pohadzoval nohami, bez nehy radil 2
a 3 a likvidoval ostré pravé i ľavé. Keď som šiel už tvrdo po
brzdách, ktoré si s tým bez problémov vedeli poradiť, tak dosť príjemne sa
ozvalo ABS, šiel som tvrdo na to pred zákrutou a vtedy sa v rýchlom
slede objavilo blikanie všetkých smeroviek (príjemná funkcia pre bezpečnosť na
cestách), ktoré utíchlo hneď ako som zatiahol za plyn. Práve výkon držiac
hranicu zákona pre skupinu A2 mi dovolil okamžite ťahať plný. Neuveriteľne ma
to bavilo a hneď ako som vošiel do zákruty, poohliadol som sa smerom kam
mám vystreliť a otočil na doraz. Chuť po otáčkach tu je, motor pribral 4%
na sile a i keď má stále rovnaký výkon jeho priebeh sa zmenil. Cieľom
bolo zlepšiť akceleráciu posilnením výkonu a krútiaceho momentu
v nízkych a stredných otáčkach. Upravilo sa časovanie ventilov, vstrekovanie
PGM-FI je priamejšie vďaka prúdeniu vzduchu cez vzduchovú komoru a teleso
škrtiacej klapky. Zalomenia kľukového hriadeľa sú vzájomne pootočené
o 180º a hlavný vyvažovací hriadeľ je umiestnený za valcami blízko
ťažiska motocykla. Keď to zjednoduším do pocitov, ide to tak zľahka
a pritom to má chuť letieť do otáčok celkom svižným tempom a pritom
naopak tam mám trojku – idem 37
km/h a motocykel i keď ide do kopca bez
problémov zrýchľuje. Toto spojenie dvoch absolútne odlišných svetov prejavu
motora sa Honde podarilo na viac ako jednotku s hviezdičkou. Keď som po
cestách na El Tagoro zmenil cestovateľské iX na riadneho športovca, uvedomil
som si prínos zvuku výfuku. Ten má chrapľavejší prejav a nádherne si
odpaľuje pri uberaní plynu, pekne si to pobubláva a odstreľuje. Koncovka
obsahuje dva výstupné otvory (horný je väčší ako spodný), ktoré dodávajú
každému pulzu motora športovejší charakter. Keď som sa pýtal Tomohiko Sasaki
a šéfa projektu Yoshihiro Inouema ako sa im to podarilo, doširoka sa obaja
usmiali a len zborovo odvetili : „it´s secret“.
Keď prichádzame ku parku,
uvedomujem si podklad a jemne zaváham. Pred sebou mám čistý prach zmiešaný
s tisíckou drobných kamienkov, kde stvoriteľ na dokončenie
svojho diela to celé „dosolil“ ostro rezaným
kameňom po úzkej ceste. Neváhal som ale dlho, zobral hodenú rukavicu
a plne som dôveroval modelu X. Hneď ako som sa postavil do stúpačiek
a podvedome si vyskúšal ovládateľnosť a prenášanie váhy, upokojil som
sa. Uvoľnil som predok a nechal ruky odpočívať, dávkoval som dostatok
výkonu a korekcie upravoval zadnou brzdou. Keď zadná pneumatika odpálila
znova tak zo šesť ostrých kamenných projektilov na kolegov za mnou, zrazu som
nemal prenasledovateľov a ja som si začal užívať schopnosti päťstovky na
nespevnenom povrchu. Teraz fakt nepreháňam, ale i ten čo sa na takúto
cestu pustí prvý krát, na tejto motorke, tak to dokáže. Prekvapil ma podvozok,
to, že dokázal dobre držať na asfalte a zároveň ma nevyhodiť na roletkách.
Veľa pomohla 19-nástka vpredu, to mi je jasné, ale celkové zladenie pri využití
cesta a terén je fakt na luxusnej úrovni. Dokonca aj ABS fungovalo bez
zbytočného obmedzovania, viacej pustilo a nebránilo zábave. A tu je
práve ten moment čo Honda dokázala, a dokázala to po veľa rokoch. Afrika
čo to naznačila, CB1000R tiež a teraz tu máme znova dôkaz, že to nie je
náhoda. Páni sa naozaj posnažili a ich sľub, dodať motocyklom Honda
poriadny FUN faktor sa podaril. CB500X ho má na rozdávanie, a využíva ho
v dvoch rozdielnych svetoch. Keď sa naša partia vrátila na asfalt, chytil
nás dážď (mne vždy prší na testoch a od kolegov som dostal prezývku Rain
Man) a ja som pochvalne uznal, že aj tu je iX-ko v absolútnej pohode.
Pre koho je?
Túto krátku otázku som si
položil vždy keď som mal prestávku medzi fotením a prišiel som na
jednoduchú definíciu. Preskočíme majiteľov oprávnenia pre A2 a rovno si
profilujeme. Ak ide o jazdca/jazdkyňu majúcich model 125 alebo 300
a chcú silného univerzála za fakt rozumné peniaze, máme pravého. Ak je tu
naopak ten, čo dlho jazdil a chce už niečo slabšie, niečo do práce
i na zábavu, máme pravého. A keď existuje zákazník, začiatočník čo
chce cestovať, zase je CB500X to pravé orechové. Máme tu totiž silného
univerzála za luxusné peniaze čo sa nezľakne cestovania a terénu. Nie vždy
je to o výkone a tu tá necelá päťdesiatka koní zvláda svoju prácu
statočne a hlavne dostatočne. Na Tenerife nebola nutnosť mať viac
a verím, že osôb či ciest, kde stačí presne táto porcia, je nekonečne
veľa.
Honda to dokázala
Dokázala veľmi presvedčivo,
že zábava sa vrátila do ich motoriek a je jedno aká výkonová kategória to
je. Kompletný modelový rad CB má v sebe potenciál baviť budúcich
majiteľov, no CB500X je na vrchole potravinového reťazca. Je to tá najlepšia
voľba pre vodičské oprávnenie A2 aká na trhu je. Najlepšia pre to, že jej
využiteľnosť a potenciál je tak široký a cena tak komunikatívna, že
sa stáva rozumnou investíciou do zážitkov a zároveň aj do jej
pragmatického využitia v bežnom živote. Mimo toho, jej dizajn sa
mimoriadne vydaril, motocykel vyžaruje dospelé postavenie silnejšieho objemu,
má slušnú výbavu a slušný zoznam originálnych doplnkov. Tie som si mohol
pozrieť na prezentačnom kuse, a padáky mu veľmi svedčia ako aj kufor
a deflektor rúk. Ja osobne by som sa nebál použiť práve tento model na
veľmi dlhý a náročný trip. V roku 2013 ma model X nadchol,
v roku 2016 stále tešil a dnes?
Dnes som šťastný, že sa
práve takéto motocykle vyrábajú. Bravó!
Honda CB500X
Cena: 6 390
Eur
Motor: 471 ccm, 8
ventilov, DOHC, R2
Výkon: 48
k pri 8 600 ot./min.
Krút. moment: 43 Nm pri 6
500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová,
reťaz
Rám: dvojitý
chrbticový, pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (DxŠxV): 2 155
x 825 x 1 410 mm
Hmotnosť: 197 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 445 mm
Výška sedla: 830 mm
Objem pal. nádrže: 17,7 l
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 160/60-17
Za
pozvanie ďakujeme: Honda Motor Limited
SK, o. z.
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin 3/2019
Text: Dušan
„Campa“ Lysák, foto: Honda
Honda CB500X 2019 – test – album k testu v Motomagazíne 3/19
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.