Connect with us

Testy a recenzie

Vzrušenie pre generáciu X – test Honda CB500X

Publikovaný

on

* Tenerife / Parque Nacional del Teide 14. – 16. 2. 2019  

Národný park Teide získal štatút národného parku už v roku 1954 a do svetového dedičstva Unesco bol zapísaný v roku 2007, kde sa zaradil medzi 12 španielskych pokladov. Park sa rozkladá v okolí sopky Pico de Teide (3 715 m n. m.), ktorá patrí medzi najväčšie sopky sveta. Táto oblasť je druhým najnavštevovanejším parkom na svete, a práve tu, na Kanárskych ostrovoch, som mal degustovať vynovenú obľúbenú Hondu CB500X.    


Slovenský bestseller X

Po ubytovaní v Abama, sa nám otváral svet ostrova a inovovanej rady CB. Po prezentácii CB500F,Foto CBR500R a CB500X som mal možnosť nie len prebrať dostatok detailov, ale nažívať po boku dizajnéra modelov CB – Tomohiko Sasakim a šéfom projektu Yoshihiro Inouem počas celého testovania a zdieľať tak priamo môj dojem po jazde. Táto obojstranná výmena názorov ma veľmi bavila a páčila sa mi ich ochota, vstrebávať všetky informácie a dojmy novinárov. Honda sa fakt nezdá… Jazdila sa síce kompletná rada CB, no verzia X mala svoj deň len pre seba. A tak jej teraz venujeme samostatné miesto a budeme sa jej venovať ako prvej. Už v roku 2013 prišla prvá generácia a  bolo to zároveň popri modeloch „eF a eR“. Myšlienka iX-ka je jednoduchá, motor čo zvláda stredné pásmo a pritom miluje točiť, ochota prežiť mesto a nakoniec poskytnúť dostatok zábavy pokiaľ jazdec hľadá relax a vyhľadáva cestovanie – všetko v balení pre „vodičák“ A2. Po menšej modernizácii v roku 2016 prišla teraz kompletná obnova a hlavne, premyslenejší a sofistikovanejší enduro štýl. Keď sa pozrieme na identifikáciu modelu CB, je v celom rade jasný jeden rukopis a Mr. Sasaki mi ukázal na malú časť plastu v modelárskej podobe a vysvetlil mi, že len tá malá časť mu trvala tri hodiny. Snažil sa dostať v celom rade jeden podpis, ktorý zvýraznil pri dvoch striebornou farbou. U CBR sa inšpiroval starším Firebladom a v profile je ten odkaz poznať. Ale vrátime sa ku 500X.  


Úplne nové X

Najväčšou novinkou oproti predchádzajúcej generácii je použitie predného 19 palcového kolesa a použitie on-off pneumatík, čo sa prejavilo na výraznejšom a robustnejšom enduro stylingu. Takéto dobrodružstvo je inšpirované populárnou CRF1000L Africa Twin, no a „malá Afrika“ má rozšírené bočné kryty chladiča a kapotáže, nádrž plynulo prechádza do bokov a jednoliato prepája prednú a zadnú časť stroja. Lepšia aerodynamika znížila množstvo vysokotlakového vzduchu, ktorý rýchlo prúdi okolo kapotáže a plexi štítu, to zlepšilo ochranu jazdca pri vyšších rýchlostiach. Vďaka väčším Fotovýrezom na bokoch prednej časti je profil sedla užší, čo jazdcovi umožňuje v stojke lepšie ovládanie stroja pri prenesení váhy na stúpačky. Zlepšila sa aj manévrovateľnosť, iX-ko má uhol riadenia lepší od stredu k dorazu o celé tri stupne. Rázvor kolies je 1 445 mm a sklon prednej vidlice má 27,5 stupňa. Ak pridáme lepšiu centralizáciu hmoty a motor uložený bližšie ku čapu kyvnej vidlice, máme zarobené na obratné zatáčanie a ukážkovú stabilitu. Výška sedla dosahuje 830 mm a celkové rozmery sú 2 155mm x 825mm x 1 410 mm, svetlá výška je 180 mm. Nádrž absorbuje slušných 17,5 litra paliva, čo pri spotrebe 3,6 litra potencionálne vydrží na 500 km. Zdvih vpredu je dlhší o 10 mm a u zadného kolesa vzrástol na 135 mm (pôvodne 118 mm), kde staršie „dvojrúrkové“ riešenie nahradil nový tlmič prevzatý z výkonnejších strojov.    


Dobrodružstvo na iX-tú Keď som si prevzal v sobotu ráno kľúče od červeného iX-ka, mal som za sebou slušné kilometre na oboch súrodencoch CB500F a CBR500R. Bol som rád, že práve tátoFoto verzia pripadla v rámci testovania na koniec. V pláne bol pokrútený asfalt, kde had čo má kocovinu by sa hanbil, a národný park del Teide, miesto, ktoré si musí zamilovať aj ten najodpornejší hundroš. Keď som si nasadol, čakalo ma príjemné prostredie. Nový LCD panel má až na zobrazenie vonkajšej teploty takmer všetko, nechýba ukazovateľ zaradenej rýchlosti a dokonca aj možnosť zmeniť implicitne nastavený otáčkomer (8 750 ot./min ) po 250 jednotkách na svoju hodnotu. Nad ním je rúrkový nosič, kde je možné upevniť GPS. Výška plexi sa dá meniť, no treba na to imbus a čas. Motocykel je na pocit užší a vpredu sa príjemne rozširuje. Sedadlo má dostatok pohodlia a miesto si tam nájde aj vyššia postava. „Rajd“ je konečne poriadne široký, ovládače sú intuitívne rozložené len som hneď po štarte pár krát zatrúbil namiesto aktivácie smeroviek. Prepínač ukazovateľov smeru je typicky pre Hondu nižšie a hlbšie. Zrkadlá sú dizajnovo v poriadku, neprenášajú sa do nich vibrácie, no chce si to uhnúť ramenom aby bol pohľad dozadu jednoznačný. Po zaradení kvaltu som ledva zistil, ako som stlačil antihopingovú spojku, tú by zvládla aj moja 10 mesačná dcéra. Jemne a zľahka pričom prevodovka bez protestov jemne hádže na povel čo tam treba. Hneď po pár metroch premýšľam, či má naozaj 197 kg, povedal by som tak o 35 menej. Vyváženosť je geniálna a to bude pre začiatočníkov priam oáza na osvojenie si motocykla ako takého. Podvozok sa chová presne, nemá hranicu a môžem smelo potvrdiť, silno prekonáva motorizáciu i výkon a zvládol by aj silnejší motor. To dáva jazdcovi moc a tak si dovoľujem viac ako by bolo správne. Najviac mi pomáha obutie, Trailmax Mixtour od Dunlopu sedí, drží a nepustí, nie a nie to zahodiť.

Naša partia desiatich dávno zabudla na predpisy, nasledovali sme inštruktora (Angličan) a nebrzdilo nás ani mokro na ceste. CB500X som si pohadzoval nohami, bez nehy radil 2 a 3 a likvidoval ostré pravé i ľavé. Keď som šiel už tvrdo po brzdách, ktoré si s tým bez problémov vedeli poradiť, tak dosť príjemne sa ozvalo ABS, šiel som tvrdo na to pred zákrutou a vtedy sa v rýchlom slede objavilo blikanie všetkých smeroviek (príjemná funkcia pre bezpečnosť na cestách), ktoré utíchlo hneď ako som zatiahol za plyn. Práve výkon držiac hranicu zákona pre skupinu A2 mi dovolil okamžite ťahať plný. Neuveriteľne ma to bavilo a hneď ako som vošiel do zákruty, poohliadol som sa smerom kam mám vystreliť a otočil na doraz. Chuť po otáčkach tu je, motor pribral 4% na sile a i keď má stále rovnaký výkon jeho priebeh sa zmenil. Cieľom bolo zlepšiť akceleráciu posilnením výkonu a krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach. Upravilo sa časovanie ventilov, vstrekovanie PGM-FI je priamejšie vďaka prúdeniu vzduchu cez vzduchovú komoru a teleso škrtiacej klapky. Zalomenia kľukového hriadeľa sú vzájomne pootočené o 180º a hlavný vyvažovací hriadeľ je umiestnený za valcami blízko ťažiska motocykla. Keď to zjednoduším do pocitov, ide to tak zľahka a pritom to má chuť letieť do otáčok celkom svižným tempom a pritom naopak tam mám trojku – idem 37 km/h a motocykel i keď ide do kopca bez problémov zrýchľuje. FotoToto spojenie dvoch absolútne odlišných svetov prejavu motora sa Honde podarilo na viac ako jednotku s hviezdičkou. Keď som po cestách na El Tagoro zmenil cestovateľské iX na riadneho športovca, uvedomil som si prínos zvuku výfuku. Ten má chrapľavejší prejav a nádherne si odpaľuje pri uberaní plynu, pekne si to pobubláva a odstreľuje. Koncovka obsahuje dva výstupné otvory (horný je väčší ako spodný), ktoré dodávajú každému pulzu motora športovejší charakter. Keď som sa pýtal Tomohiko Sasaki a šéfa projektu Yoshihiro Inouema ako sa im to podarilo, doširoka sa obaja usmiali a len zborovo odvetili : „it´s secret“. Keď prichádzame ku parku, uvedomujem si podklad a jemne zaváham. Pred sebou mám čistý prach zmiešaný s tisíckou drobných kamienkov, kde stvoriteľ na dokončenie svojho diela to celé „dosolil“ ostro rezaným kameňom po úzkej ceste. Neváhal som ale dlho, zobral hodenú rukavicu a plne som dôveroval modelu X. Hneď ako som sa postavil do stúpačiek a podvedome si vyskúšal ovládateľnosť a prenášanie váhy, upokojil som sa. Uvoľnil som predok a nechal ruky odpočívať, dávkoval som dostatok výkonu a korekcie upravoval zadnou brzdou. Keď zadná pneumatika odpálila znova tak zo šesť ostrých kamenných projektilov na kolegov za mnou, zrazu som nemal prenasledovateľov a ja som si začal užívať schopnosti päťstovky na nespevnenom povrchu. Teraz fakt nepreháňam, ale i ten čo sa na takúto cestu pustí prvý krát, na tejto motorke, tak to dokáže. Prekvapil ma podvozok, to, že dokázal dobre držať na asfalte a zároveň ma nevyhodiť na roletkách. Veľa pomohla 19-nástka vpredu, to mi je jasné, ale celkové zladenie pri využití cesta a terén je fakt na luxusnej úrovni. Dokonca aj ABS fungovalo bez zbytočného obmedzovania, viacej pustilo a nebránilo zábave. A tu je práve ten moment čo Honda dokázala, a dokázala to po veľa rokoch. Afrika čo to naznačila, CB1000R tiež a teraz tu máme znova dôkaz, že to nie je náhoda. Páni sa naozaj posnažili a ich sľub, dodať motocyklom Honda poriadny FUN faktor sa podaril. CB500X ho má na rozdávanie, a využíva ho v dvoch rozdielnych svetoch. Keď sa naša partia vrátila na asfalt, chytil nás dážď (mne vždy prší na testoch a od kolegov som dostal prezývku Rain Man) a ja som pochvalne uznal, že aj tu je iX-ko v absolútnej pohode.    


Pre koho je?

Túto krátku otázku som si položil vždy keď som mal prestávku medzi fotením a prišiel som na jednoduchú definíciu. Preskočíme majiteľov oprávnenia pre A2 a rovno si profilujeme. Ak ide o jazdca/jazdkyňu majúcich model 125 alebo 300 a chcú silného univerzála za fakt rozumné peniaze, máme pravého. Ak je tu naopak ten, čo dlho jazdil a chce už niečo slabšie, niečo do práce i na zábavu, máme pravého. A keď existuje zákazník, začiatočník čo chce cestovať, zase je CB500X to pravé orechové. Máme tu totiž silného univerzála za luxusné peniaze čo sa nezľakne cestovania a terénu. Nie vždy je to o výkone a tu tá necelá päťdesiatka koní zvláda svoju prácu statočne a hlavne dostatočne. Na Tenerife nebola nutnosť mať viac a verím, že osôb či ciest, kde stačí presne táto porcia, je nekonečne veľa.  


Honda to dokázala

Dokázala veľmi presvedčivo, že zábava sa vrátila do ich motoriek a je jedno aká výkonová kategória to je. Kompletný modelový rad CB má v sebe potenciál baviť budúcich majiteľov, no CB500X je na vrchole potravinového reťazca. Je to tá najlepšia voľba pre vodičské oprávnenie A2 aká na trhu je. Najlepšia pre to, že jej využiteľnosť a potenciál je tak široký a cena tak komunikatívna, že sa stáva rozumnou investíciou do zážitkov a zároveň aj do jej pragmatického využitia v bežnom živote. Mimo toho, jej dizajn sa mimoriadne vydaril, motocykel vyžaruje dospelé postavenie silnejšieho objemu, má slušnú výbavu a slušný zoznam originálnych doplnkov. Tie som si mohol pozrieť na prezentačnom kuse, a padáky mu veľmi svedčia ako aj kufor a deflektor rúk. Ja osobne by som sa nebál použiť práve tento model na veľmi dlhý a náročný trip. V roku 2013 ma model X nadchol, v roku 2016 stále tešil a dnes?

Dnes som šťastný, že sa práve takéto motocykle vyrábajú. Bravó!    


Honda CB500X

Cena: 6 390 Eur

Motor: 471 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2

Výkon: 48 k pri 8 600 ot./min.

Krút. moment: 43 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových rúrok

Rozmery (DxŠxV): 2 155 x 825 x 1 410 mm

Hmotnosť: 197 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 445 mm

Výška sedla: 830 mm

Objem pal. nádrže: 17,7 l

Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 160/60-17  


Za pozvanie ďakujeme: Honda Motor Limited SK, o. z.  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 3/2019

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Honda

Honda CB500X 2019 – test – album k testu v Motomagazíne 3/19

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri