Rakúska značka už
dlhé roky dominuje na trhu offroadových motocyklov a musíme dodať, že
právom. Nebojí sa inovácii a ako prvá sa púšťa aj do projektov, ktoré sa
vymykajú zabehnutým trendom. Jedným z takýchto projektov je aj modelová
rada Freeride, ktorá už v roku 2012 ako prvá priniesla mix techniky ostrých
súťažných špeciálov spojenej s prvkami trialových motocyklov. Tento
koncept sa veľmi rýchlo ukázal byť životaschopný a KTM čoskoro ponúkala až trojicu
Freerideov v podobe štvortaktnej 350-ky, dvojtaktnej 250-ky
a elektrickej verzie. Na rok 2018 však prichádza radikálny rez
v podobe úplne novej verzie s označením 250 F, ktorá nahrádza oba
modely so spaľovacím motorom.
Motorka pre každého
To čo robí
Freeride tak zaujímavým je mimoriadna univerzálnosť tohto konceptu, ktorý
dokáže osloviť maximálne široký okruh jazdcov. Jednoduchosťou ovládania je
ideálnym náradím pre začínajúcich jazdcov alebo pre tých, čo sa po dlhšej dobe
opäť vracajú do terénu. Svojou obratnosťou a kompaktnou konštrukciou
dokáže zároveň osloviť aj skúsených jazdcov, ktorí hľadajú zábavného spoločníka
na zdolávanie náročného terénu plného trialových prvkov, poprípade hľadajú
tréningové náradie na zdolávanie extrémnejších prekážok. No a podstatné
je, že žiadna zo spomínaných skupín jazdcov sa v sedle nenudí.
Keď menej je viac
Rakúšania
disponovali už spomínanou dvojicou modelov Freeride so spaľovacím motorom
a príchod novej štvortaktnej 250-ky sa mi tak zdal byť trochu zbytočným
luxusom, no ako som veľmi rýchlo zistil novinka nemá za úlohu rozšíriť ponuku
Freerideov, ale naopak poriadne okresať. Ako sa však ukázalo nový malý
štvortakt dokáže svojich starších súrodencov nielen plnohodnotne nahradiť, ale
v mnohom aj prekonať. Motor vychádza z poslednej generácie jednovalca,
ktorý nájdete na štvortaktnom endure 250 EXC-F a okrem kompaktných
rozmerov a až o 1,5 kg nižšou hmotnosťou ako u predchádzajúcej
generácie ponúka mimoriadne hladký a kultivovaný priebeh výkonovej krivky.
Výkonové parametre v podobe homologovaných 20 k (26 k otvorená
verzia) maximálneho výkonu a 18 Nm (22 Nm otvorená verzia) krútiaceho
momentu vás na prvý pohľad určite na zadok neposadia, no u tohto typu
motoriek hodnota maximálneho výkonu nie je až tak dôležitá a skôr
rozhoduje spôsob akým sa tento výkon dostáva na zadné koleso. No
a jednovalec nového Freeridea túto úlohu zvláda na jednotku. Príjemný
nástup, ľahké dávkovanie a pružnosť v širokom spektre otáčok asi najlepšie
charakterizujú tento motor. V otvorenej výkonovej verzii dokonca ponúka aj
elektronickú trakčnú kontrolu. Maximum nie je síce nijak extrémne, no nikdy som
nemal pocit, že by my výkon niekde chýbal alebo naopak, že by ho bolo zrazu
príliš. Trialové ambície v sebe určite nezaprie, no na rozdiel od
tradičného „trialu“ si tento motor zachováva aj niečo zo zábavného charakteru endura
a rád sa nechá potiahnuť do vysokých otáčok, a na rýchlom enduro
teste sa nudiť určite nebudete.
Dospelejší podvozok
To čo vždy
zdobilo modely Freeride boli kompaktné rozmery a nízka hmotnosť motorky,
vďaka čomu sa budete v náročnom teréne určite cítiť lepšie ako napríklad
na veľkej 450-ke. Túto vynikajúcu vlastnosť podvozku si zachováva aj nová
generácia tohto modelu, no nový podvozok je tuhší a kvalitatívne lepší ako
u predchádzajúcej generácie. Pôvodný dvojitý kolískový rám pozváraný
z oceľových rúrok, kombinovaný s hliníkovou podsedlovou časťou zostal
zachovaný, no hlava riadenia je teraz dlhšia a tuhšia. Naopak geometria
s ostrým sklonom prednej vidlice a krátkym rázvorom zostala
zachovaná. Riadenie je tak naďalej mimoriadne ľahké a presné, čo oceníte
najmä v náročnom teréne. Prijemný pohľad na vás čaká pri pohľade na komponenty
pruženia. Nová predná vidlica WP Xplor 43 mm vychádza z rovnakej vidlice akú nájdete
na ostrých endurách radu EXC a EXC-F. Oddelená funkcia odskoku
a kompresie výrazne uľahčuje nastavenie. Podobne aj zadný tlmič radu Xplor
konštrukčne vychádza z komponentov, ktoré nájdete na ostrých endurách. Aj
v tomto prípade sa dá tlmič plne nastaviť a ponúka tak široké
možnosti presného nastavenia.
Freeride si aj
naďalej zachováva vysoko individuálny prístup k dizajnu a otvor
nádrže sa nachádza pod sedlom, kde zároveň nájdete ľahko prístupný vzduchový
filter. Čo však oceníte je neuveriteľná štíhlosť a kompaktnosť celej
motorky, kde prevláda jednoduchosť a funkčnosť. Vidieť to aj na úzkej
digitálnej prístrojovke prevzatej z endúr EXC. Relatívne nízky posed vám
dodá potrebnú istotu pri manévrovaní a kompaktnosti a malých rozmerov
celej motorky je ešte výraznejší.
Hračka pre veľkých
Freeride je
motorkou, ktorá doslova srší priateľskou náladou a táto nálada sa ešte
zvýrazní po nasadnutí. Motorka s 21-palcovým predným a 18-palcovým
zadným kolesom, zdvihmi pruženia +250 mm na oboch koncoch sa nijak nevymyká
parametrom tradičného súťažného endura, napriek tomu sedím na štíhlej
a kompaktnej motorke s oboma nohami pevne na zemi. Pocit istoty
v sedle je tak hneď od začiatku výborný. Táto istota sa rýchlo prenesie do
samotnej jazdy a Freeride vás doslova vtiahne do terénu a objavovania
úzkych lesných chodníkov posiatych trčiacimi koreňmi, strmých výjazdov
a prejazdov spadnutých kmeňov stromov a iných prekážok, ktoré vám
stoja v ceste. Táto schopnosť automatického vyhľadávania prekážok pritom
platí pre všetky výkonnostné kategórie jazdcov, bez ohľadu na skúsenosti,
samozrejme náročnosť prekážok prispôsobíte svojim schopnostiam, no pocit
kontroly nad motorkou je podstatne vyšší ako u tradičného endura.
Výkonové
parametre motora som už spomínal a napriek relatívne malým hodnotám
maximálneho výkonu som ani raz nemal pocit, že by bolo výkonu málo a bez obáv
sa tak môžete pustiť tam, kde by ste sa odvážili len so súťažným endurom. Malý
štvortakt je naviac prekvapivo pružný a nenúti vás tak neustále radiť aby
ste udržali výkon blízko maxima. Opäť tak vychádza v ústrety aj menej
skúseným jazdcom a v teréne sa môže sústrediť viac na samotnú jazdu
ako na správne zaradený prevodový stupeň. Neznamená to však, že sa správa ako
typický trialový motor, ktorý si síce poradí s každým terénom, no plochá
výkonová krivka vás nijak nenadchne. Freeride má naopak chuť ísť do otáčok
a keď sa cesta trochu otvorí, tak si užijete živý motor, ktorý nepokazí
žiadnu zábavu a malý motokrosový test, ktorý sa vám postaví do cesty
absolvujete celkom svižne s motorom neustále atakujúcim maximálne otáčky.
Podvozok dodáva istotu
To najlepšie však
ukrýva nový podvozok, ktorý je teraz citeľne tuhší a najmä agresívnejší
jazdci si tak prídu na svoje. Nastavením má teraz bližšie k súťažnému
enduru a nebráni sa ani ostrejšiemu tempu. Na limity tak narazíte väčšinou
keď náročné trialové sekcie vystrieda rýchla motokrosová skúška plná skokov
a rýchlych roliet, no ani tu nie je podvozok Freeridea úplne stratený a
dokáže toho absorbovať celkom dosť. Naviac pritom nič nestratil z ľahkého
a hravého ovládania, ktoré vám dodáva potrebnú istotu aj v sekciách,
kde už idete na hrane svojich jazdeckých schopností. V drvivej väčšine
prípadov tak bol Freeride lepším spoločníkom v extrémnejšom teréne ako
ľubovoľné enduro. Jednoducho vedomie, že máte motorku pevne v rukách vám
dodá odvahu vyskúšať ťažšie a ťažšie prekážky.
Je to o zábave
Motorky
a jazdenie by mali byť hlavne o zábave a to je presne to, čo vám
Freeride dáva. Začiatočníkom pomáha rýchlejšie získavať potrebné skúsenosti
a návyky spojené s jazdou v teréne a skúsenejším dodáva
istotu a sebavedomie potrebné na zdolávanie stále väčších extrémov. Vďaka
inováciám, ktoré na novej generácii Freeridea nájdete bude tá hranica
náročnosti opäť o niečo vyššia.
KTM Freeride 250 F
Cena: 7 700 Eur
Motor: 250 ccm, 4
ventily DOHC, jednovalec
Výkon: 20 k (26
k otvorená verzia)
Krút. moment: 18
Nm (22 Nm otvorená verzi)
Prevodovka: 6-stupňova,
reťaz
Rám: kolískový,
pozváraný z ocelových rúrok
Hmotnost: 98 kg
Rázvor:
1 418 ± 10 mm
Výška sedla: 915 mm
Objem pal. nádrže:
5,5 l
Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu:
110/90-18
Motocykel na test
zapožičal: KTM CEE s.r.o., Bratislava
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin 3
/ 2018
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Test KTM FREERIDE 250F – album k testu v Motomagazíne 3/18
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.