Connect with us

Testy a recenzie

Zábava na maximum – test KTM Freeride 250 F

Publikovaný

on

  Rakúska značka už dlhé roky dominuje na trhu offroadových motocyklov a musíme dodať, že právom. Nebojí sa inovácii a ako prvá sa púšťa aj do projektov, ktoré sa vymykajú zabehnutým trendom. Jedným z takýchto projektov je aj modelová rada Freeride, ktorá už v roku 2012 ako prvá priniesla mix techniky ostrých súťažných špeciálov spojenej s prvkami trialových motocyklov. Tento koncept sa veľmi rýchlo ukázal byť životaschopný a KTM čoskoro ponúkala až trojicu Freerideov v podobe štvortaktnej 350-ky, dvojtaktnej 250-ky a elektrickej verzie. Na rok 2018 však prichádza radikálny rez v podobe úplne novej verzie s označením 250 F, ktorá nahrádza oba modely so spaľovacím motorom.  


Motorka pre každého

To čo robí Freeride tak zaujímavým je mimoriadna univerzálnosť tohto konceptu, ktorý dokáže osloviť maximálne široký okruh jazdcov. Jednoduchosťou ovládania je ideálnym náradím pre začínajúcich jazdcov alebo pre tých, čo sa po dlhšej dobe opäť vracajú do terénu. Svojou obratnosťou a kompaktnou konštrukciou dokáže zároveň osloviť aj skúsených jazdcov, ktorí hľadajú zábavného spoločníka na zdolávanie náročného terénu plného trialových prvkov, poprípade hľadajú tréningové náradie na zdolávanie extrémnejších prekážok. No a podstatné je, že žiadna zo spomínaných skupín jazdcov sa v sedle nenudí.  


 Keď menej je viac

Rakúšania disponovali už spomínanou dvojicou modelov Freeride so spaľovacím motorom a príchod novej štvortaktnej 250-ky sa mi tak zdal byť trochu zbytočným luxusom, no ako som veľmi rýchlo zistil novinka nemá za úlohu rozšíriť ponuku Freerideov, ale naopak poriadne okresať. Ako sa však ukázalo nový malý štvortakt dokáže svojich starších súrodencov nielen plnohodnotne nahradiť, ale v mnohom aj prekonať. Motor vychádza z poslednej generácie jednovalca, ktorý nájdete na štvortaktnom endure 250 EXC-F a okrem kompaktných rozmerov a až o 1,5 kg nižšou hmotnosťou ako u predchádzajúcej generácie ponúka mimoriadne hladký a kultivovaný priebeh výkonovej krivky. Výkonové parametre v podobe homologovaných 20 k (26 k otvorená verzia) maximálneho výkonu a 18 Nm (22 Nm otvorená verzia) krútiaceho momentu vás na prvý pohľad určite na zadok neposadia, no u tohto typu motoriek hodnota maximálneho výkonu nie je až tak dôležitá a skôr rozhoduje spôsob akým sa tento výkon dostáva na zadné koleso. No a jednovalec nového Freeridea túto úlohu zvláda na jednotku. Príjemný nástup, ľahké dávkovanie a pružnosť v širokom spektre otáčok asi najlepšie charakterizujú tento motor. V otvorenej výkonovej verzii dokonca ponúka aj elektronickú trakčnú kontrolu. Maximum nie je síce nijak extrémne, no nikdy som nemal pocit, že by my výkon niekde chýbal alebo naopak, že by ho bolo zrazu príliš. Trialové ambície v sebe určite nezaprie, no na rozdiel od tradičného „trialu“ si tento motor zachováva aj niečo zo zábavného charakteru endura a rád sa nechá potiahnuť do vysokých otáčok, a na rýchlom enduro teste sa nudiť určite nebudete.    


Dospelejší podvozok

To čo vždy zdobilo modely Freeride boli kompaktné rozmery a nízka hmotnosť motorky, vďaka čomu sa budete v náročnom teréne určite cítiť lepšie ako napríklad na veľkej 450-ke. Túto vynikajúcu vlastnosť podvozku si zachováva aj nová generácia tohto modelu, no nový podvozok je tuhší a kvalitatívne lepší ako u predchádzajúcej generácie. Pôvodný dvojitý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok, kombinovaný s hliníkovou podsedlovou časťou zostal zachovaný, no hlava riadenia je teraz dlhšia a tuhšia. Naopak geometria s ostrým sklonom prednej vidlice a krátkym rázvorom zostala zachovaná. Riadenie je tak naďalej mimoriadne ľahké a presné, čo oceníte najmä v náročnom teréne. Prijemný pohľad na vás čaká pri pohľade na komponenty pruženia. Nová predná vidlica WP Xplor 43 mm vychádza z rovnakej vidlice akú nájdete na ostrých endurách radu EXC a EXC-F. Oddelená funkcia odskoku a kompresie výrazne uľahčuje nastavenie. Podobne aj zadný tlmič radu Xplor konštrukčne vychádza z komponentov, ktoré nájdete na ostrých endurách. Aj v tomto prípade sa dá tlmič plne nastaviť a ponúka tak široké možnosti presného nastavenia. Freeride si aj naďalej zachováva vysoko individuálny prístup k dizajnu a otvor nádrže sa nachádza pod sedlom, kde zároveň nájdete ľahko prístupný vzduchový filter. Čo však oceníte je neuveriteľná štíhlosť a kompaktnosť celej motorky, kde prevláda jednoduchosť a funkčnosť. Vidieť to aj na úzkej digitálnej prístrojovke prevzatej z endúr EXC. Relatívne nízky posed vám dodá potrebnú istotu pri manévrovaní a kompaktnosti a malých rozmerov celej motorky je ešte výraznejší.    


Hračka pre veľkých

Freeride je motorkou, ktorá doslova srší priateľskou náladou a táto nálada sa ešte zvýrazní po nasadnutí. Motorka s 21-palcovým predným a 18-palcovým zadným kolesom, zdvihmi pruženia +250 mm na oboch koncoch sa nijak nevymyká parametrom tradičného súťažného endura, napriek tomu sedím na štíhlej a kompaktnej motorke s oboma nohami pevne na zemi. Pocit istoty v sedle je tak hneď od začiatku výborný. Táto istota sa rýchlo prenesie do samotnej jazdy a Freeride vás doslova vtiahne do terénu a objavovania úzkych lesných chodníkov posiatych trčiacimi koreňmi, strmých výjazdov a prejazdov spadnutých kmeňov stromov a iných prekážok, ktoré vám stoja v ceste. Táto schopnosť automatického vyhľadávania prekážok pritom platí pre všetky výkonnostné kategórie jazdcov, bez ohľadu na skúsenosti, samozrejme náročnosť prekážok prispôsobíte svojim schopnostiam, no pocit kontroly nad motorkou je podstatne vyšší ako u tradičného endura. Výkonové parametre motora som už spomínal a napriek relatívne malým hodnotám maximálneho výkonu som ani raz nemal pocit, že by bolo výkonu málo a bez obáv sa tak môžete pustiť tam, kde by ste sa odvážili len so súťažným endurom. Malý štvortakt je naviac prekvapivo pružný a nenúti vás tak neustále radiť aby ste udržali výkon blízko maxima. Opäť tak vychádza v ústrety aj menej skúseným jazdcom a v teréne sa môže sústrediť viac na samotnú jazdu ako na správne zaradený prevodový stupeň. Neznamená to však, že sa správa ako typický trialový motor, ktorý si síce poradí s každým terénom, no plochá výkonová krivka vás nijak nenadchne. Freeride má naopak chuť ísť do otáčok a keď sa cesta trochu otvorí, tak si užijete živý motor, ktorý nepokazí žiadnu zábavu a malý motokrosový test, ktorý sa vám postaví do cesty absolvujete celkom svižne s motorom neustále atakujúcim maximálne otáčky.    


Podvozok dodáva istotu

To najlepšie však ukrýva nový podvozok, ktorý je teraz citeľne tuhší a najmä agresívnejší jazdci si tak prídu na svoje. Nastavením má teraz bližšie k súťažnému enduru a nebráni sa ani ostrejšiemu tempu. Na limity tak narazíte väčšinou keď náročné trialové sekcie vystrieda rýchla motokrosová skúška plná skokov a rýchlych roliet, no ani tu nie je podvozok Freeridea úplne stratený a dokáže toho absorbovať celkom dosť. Naviac pritom nič nestratil z ľahkého a hravého ovládania, ktoré vám dodáva potrebnú istotu aj v sekciách, kde už idete na hrane svojich jazdeckých schopností. V drvivej väčšine prípadov tak bol Freeride lepším spoločníkom v extrémnejšom teréne ako ľubovoľné enduro. Jednoducho vedomie, že máte motorku pevne v rukách vám dodá odvahu vyskúšať ťažšie a ťažšie prekážky.    


Je to o zábave

Motorky a jazdenie by mali byť hlavne o zábave a to je presne to, čo vám Freeride dáva. Začiatočníkom pomáha rýchlejšie získavať potrebné skúsenosti a návyky spojené s jazdou v teréne a skúsenejším dodáva istotu a sebavedomie potrebné na zdolávanie stále väčších extrémov. Vďaka inováciám, ktoré na novej generácii Freeridea nájdete bude tá hranica náročnosti opäť o niečo vyššia.    


KTM Freeride 250 F

Cena: 7 700 Eur

Motor: 250 ccm, 4 ventily DOHC, jednovalec

Výkon: 20 k (26 k otvorená verzia)

Krút. moment: 18 Nm (22 Nm otvorená verzi)

Prevodovka: 6-stupňova, reťaz

Rám: kolískový, pozváraný z ocelových rúrok

Hmotnost: 98 kg

Rázvor: 1 418 ± 10 mm

Výška sedla: 915 mm

Objem pal. nádrže: 5,5 l

Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 110/90-18    


Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s.r.o., Bratislava  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 3 / 2018

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak  

Test KTM FREERIDE 250F – album k testu v Motomagazíne 3/18

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri