Zapaľovacie sviečky aj s káblami a káblovými koncovkami (do rozdeľovača, indukčnej cievky a do zapaľovacích sviečok) patria do vysokonapäťového (sekundárneho) zapaľovacieho obvodu.
Zapaľovacie sviečky v súčinnosti s inými zariadeniami a so zariadením na prípravu zápalnej zmesi ? karburátorom – v rozhodujúcej miere určujú funkciu zážihového motora. Úlohou zapaľovacích sviečok je elektrickou iskrou zapáliť zmes paliva a vzduchu a viesť zapaľovaciu energiu do kompresného priestoru.
Zapaľovacia sviečka sa skladá:
stredná tyčinka upravená na tzv. strednú elektródu
izolátor
plášť, ktorý má druhú tzv. vonkajšiu elektródu
tesnenie
Na zapaľovacie sviečky sú kladené veľké nároky, pretože majú spoľahlivo fungovať pri všetkých prevádzkových režimoch motora. Sú tepelne aj mechanicky veľmi namáhané a preto patria k tým súčiastkam motora, ktoré treba častejšie kontrolovať, prípadne vymieňať. Izolátor musí vydržať teploty až do 1000 °C počas celej životnosti zapaľovacej sviečky. Z hľadiska mechanických požiadaviek sú zapaľovacie sviečky vystavené tlaku až 5MPa, a preto sa požaduje od ich keramických častí vysoká pevnosť.
Pri rôznych prevádzkových režimoch motora by sa pracovný rozsah tepelných hodnôt dolnej časti izolátora zapaľovacích sviečok mal pohybovať od 400 do 850 °C, aby sa zabezpečila správna funkcia zapaľovacích sviečok. Až pri teplote vyššej ako 400 °C (hranica samočistiacej teploty zapaľovacích sviečok) nastáva samočinné čistenie zapaľovacích sviečok. Pri teplotách nad 850 °C môžu príliš rozžeravené zapaľovacie sviečky spôsobiť samozápaly.
Vhodnosť voľby zapaľovacích sviečok do rôznych druhov motorov určuje tepelná hodnota zapaľovacích sviečok. Tepelná hodnota (je mierou pre termické zaťaženie zapaľovacích sviečok a musí byť prispôsobená charakteristike motora) udáva stupeň tepelnej odolnosti zapaľovacej sviečky v určitom skúšobnom motore za určitých podmienok a vyjadruje čas (v sekundách), za ktorý v týchto podmienkach došlo pri zapaľovacej sviečke k samozápalom.
Tepelná hodnota zapaľovacích sviečok sa označuje charakteristickým číslom tepelnej hodnoty.
Pre málo sa zohrievajúce a dobre chladené motory sa obyčajne používajú sviečky s nižšou tepelnou hodnotou. Sviečky s vyššou tepelnou hodnotou sa používajú pre motory z vyššou prevádzkovou teplotou. Tepelná hodnota sviečky závisí od vlastnosti materiálu a od tvaru a usporiadania jednotlivých dielov sviečky.
Správne zvolená zapaľovacia sviečka – má kovovo čisté až sivé elektródy ? nezačadené, izolátor svetlohnedý.
Príliš studená zapaľovacia sviečka – je zaolejovaná, alebo silne začadená a to ako na elektródach, tak aj na izolátore.
Príliš teplá zapaľovacia sviečka – má elektródy svetlosivé, zdrsnené, izolátor biely, niekedy vidieť aj perličky vytaveného kovu z elektród.
Zo vzhľadu izolátora možno posudzovať vhodnú bohatosť zmesi paliva a vzduchu. Pri správnej zmesi je farba izolátora sivožltá až hnedá. Chudobná zmes sa prejavuje svetlým až bielym povlakom izolátora a náchylnosťou k samozápalom, ako pri príliš teplých zapaľovacích sviečkach. Bohatá zmes zanecháva na izolátore tmavý až čierny povlak karbónu. Podľa uvedených znakov sa môžeme riadiť iba vtedy, keď je mechanický stav motora a mazacieho systému dobrý. Na takéto stanovenie diagnózy sa musia použiť nové zapaľovacie sviečky. Či je pre motor sviečka správne volená, zistíme asi po 50 km jazdy.
Ďalším veľmi dôležitým kritériom zapaľovacích sviečok je stanovenie vzdialenosti elektród. Vzdialenosť vonkajšej elektródy od vnútornej má vplyv na veľkosť iskry. Pri malej vzdialenosti je iskra slabá. Pri veľkej vzdialenosti zasa sviečka vynecháva. Čím menšia je vzdialenosť elektród zapaľovacích sviečok, tým je potrebné menšie zapaľovacie napätie a opačne. Optimálnu vzdialenosť elektród predpisuje výrobca motorov alebo vozidiel.
Pretože zapaľovacie sviečky sú v prevádzke veľmi zaťažené, treba im venovať náležitú pozornosť. Pravidelne treba všetky zapaľovacie sviečky vyčistiť, skontrolovať vzdialenosť elektród (napr. po 5000km) a v prípade potreby ju nastaviť, ale hlavne dôsledne dodržiavať interval výmeny všetkých zapaľovacích sviečok, ktorý predpisuje výrobca motora alebo vozidla.
Vzdialenosť elektród zapaľovacích sviečok sa pohybuje od 0, 5mm do 1, 1mm a aj viac. Sviečky používané pri batériovom zapaľovaní v dvojtaktných motoroch mávajú vzdialenosť 0,5 až 0,75 mm. Sviečky používané pri magnetovom zapaľovaní majú menšiu vzdialenosť elektród 0,3 až 0,6 mm. V prevádzke sa elektródy sviečky opotrebovávajú a vzdialenosť medzi nimi sa zväčšuje. Ak sa po čase vzdialenosť elektród veľmi zväčší, musia sa kontakty jemne priklepnúť alebo prihnúť. Vzájomná vzdialenosť sa má kontrolovať plieškovými mierkami. Pri osadzovaní motora zapaľovacími sviečkami z hľadiska tepelnej hodnoty, dĺžky závitového čapu a vzdialenosti elektród sa treba riadiť odporúčaním výrobcom motorov a vozidiel.
Predlžovať interval výmeny zapaľovacích sviečok predpísaný výrobcami zapaľovacích sviečok alebo výrobcami motorov a vozidiel sa neodporúča vzhľadom na ekonomiku prevádzky (zvýšená spotreba paliva) a zvýšenie škodlivých exhalácií. Zapaľovacie sviečky sa majú v predpísanom intervale vymeniť, aj keď sú funkčne bezchybné. Vlastná skúsenosť je limitovaná vodivými usadeninami na keramickej špičke izolátora.
Činnosť zapaľovacích sviečok možno skúšať rôznymi spôsobmi. Skúsený vodič zistí sluchom správnu činnosť všetkých zapaľovacích sviečok. Tiež zistí, či niektorá zapaľovacia sviečka nepracuje prerušovane, vynecháva.
Jednou z možností je vyťahovať z rozdeľovača káblové koncovky jednotlivých zapaľovacích káblov (alebo sťahovať z jednotlivých zapaľovacích sviečok káblové koncovky) pri pracujúcom motore v otáčkach voľnobehu. Ak vytiahneme káblovú koncovku z rozdeľovača (alebo stiahneme káblovú koncovku zo zapaľovacej sviečky), pri pracujúcej zapaľovacej sviečke otáčky motora klesnú. Pri nepracujúcej zapaľovacej sviečke nenastane pokles otáčok motora. Ďalšia kontrola funkcie zapaľovacej sa môže robiť takto: zapaľovacia sviečka sa vyskrutkuje z motora, znova sa pripojí na káblovú koncovku, priloží sa na hmotu motora a spustí sa motor. Ak je funkcia zapaľovacej sviečky správna, medzi elektródami musia preskakovať iskry. Avšak spoľahlivo kontrolovať činnosť zapaľovacích sviečok možno len na tlakovej skúšačke.
Zopár osobných rád a skúsenosti na záver
pred vyskrutkovaním sviečky z motora očistiť sviečku aj jej okolie z dôvodu vniknutia nečistôt do spaľovacieho priestoru motora
sviečku vyskrutkovávať pokiaľ z čo najchladnejšieho motora, pri prehriatom motore hrozí strhnutie závitu v hlave motora a aj popálenia sa
sviečku čistiť kefou, ktorá nezanecháva kovový oter na izolátore
pri úprave vzdialenosti elektród je lepšie kontakt ohnúť silou ako klepať po sviečke
pri zväčšovaní vzdialenosti elektród nezapierať nástroj ktorým to robíme o strednú elektródu, hrozí jej poškodenie
závit sviečky je dobré namastiť grafitom, sviečka sa nezapečie na závite v motore (používam prášok z opilovaných uhlíkov z dynama alebo alternátora)
aj úplne nová nepoužitá sviečka môže byť nefunkčná alebo funkčná len čiastočne (preto ako náhradnú sviečku nosievam staršiu plne funkčnú sviečku po výmene)
novú sviečku je dobré dotiahnuť, následne povoliť a opäť dotiahnuť z dôvodu stlačenia tesniacej podložky na sviečke
nezaťahovať sviečku zbytočne silným momentom
venovať pozornosť aj káblom a koncovkám sviečok, mali by byť mechanicky poškodené (izolácia) a nemali by sa nikde opierať o motor alebo rám a pod.
Až teraz vidim kolko veci robim spatne: Vytacam ju teplu z motora, klepem po kontakte ruckou srobovaku aby som upravil vzdialenost a potom nasledne menim vzdialenost presne tak ako sa to nema. Musim sa polepsit, dik za rady.
Trosku mi tam chyba popis sviecky s obrazkom. Je tam sidce zlozenie, ale bez obr – je to nepresne, pre neznalca zavadzajuce.
V texte sa casti uvadzaju, ale niekto nemusi vediet, ktory nazov patri ktorej casti.
furby Ak uvazujes o novych svieckach tak sa este nedaj zmiast starym a novym znacenim – N14=N9. 🙂
Inak dobry clanok, len trochu podjemilujem ze na konci je mierny preklep „mali by byť mechanicky poškodené“ – to snad ee 😛
VSKUTKU… DOBREE… ALE..MOHOL SI UVIEST AJ .. AKOCASTO TREBA MENIT..SVIECKY..A POROVNAT AJ ROZNE FIRMY…CO VYRABAJU SVIECKY… POTOM BY TO BOLO NA 99,95%..TERAZ TO HODNOTIM NA 90% . 😉 P.S. ZAUJIMALI BY MA FIRMY AKO BOSCH, CHAMPION, NGK
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
tlmic
29. marca 2006 at 11:53
Až teraz vidim kolko veci robim spatne: Vytacam ju teplu z motora, klepem po kontakte ruckou srobovaku aby som upravil vzdialenost a potom nasledne menim vzdialenost presne tak ako sa to nema. Musim sa polepsit, dik za rady.
milan3232
29. marca 2006 at 12:34
Trosku mi tam chyba popis sviecky s obrazkom. Je tam sidce zlozenie, ale bez obr – je to nepresne, pre neznalca zavadzajuce.
V texte sa casti uvadzaju, ale niekto nemusi vediet, ktory nazov patri ktorej casti.
eXeBaT
29. marca 2006 at 12:41
Veľmi dobrý článok.
raptor
29. marca 2006 at 13:40
exebat ma predbehol.. nemam viac co dodat…
snad len obligatne podjebanie.. odkial to ten bibik kopiruje 😁
Furby
29. marca 2006 at 14:11
😁 ale dobre 🙂 F!
charym
29. marca 2006 at 16:11
priznam sa ze ma zaujala ta mierka teda ten kruzok z roznimy velkostami to si musim teda zaopatrit, pekny clanok bahnaku …
kxbibo
29. marca 2006 at 16:28
charym ja používam „plieškové mierky“ také čo sa s nimi aj ventili nastavujú, ale to na obrázku má výhodu s tým nastavíš aj viackontaktovú sviečku.
Pedrito
30. marca 2006 at 6:31
kxbibo klobú dole starec, dobré čítanie a veľa informáciíí 🙂 🙂
Jozefko
2. apríla 2006 at 23:26
Velmi DOBRY CLANOK !!! 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
Furby
17. mája 2006 at 21:09
pri svieckach je oznacenie napr B7HS, B8HS – ktora je teplejsia? ta s vyssim cislom? F!
kxbibo
18. mája 2006 at 3:40
Furby teplejšia ja tá s nižším číslom.
Furby
18. mája 2006 at 5:06
kxbibo dakujem 🙂 F!
jawarullez
20. mája 2006 at 16:18
furby Ak uvazujes o novych svieckach tak sa este nedaj zmiast starym a novym znacenim – N14=N9. 🙂
Inak dobry clanok, len trochu podjemilujem ze na konci je mierny preklep „mali by byť mechanicky poškodené“ – to snad ee 😛
kxbibo
21. mája 2006 at 13:56
jawarullez ano je to preklep. Ale myslím že každý normálny to pochopí. 😛
Furby
22. mája 2006 at 13:22
ja som to nepochopil… 🙄 cim to je? 😁 F!
kxbibo
22. mája 2006 at 15:40
Furby asi tým že si Furby a ver tomu že tu viacerým ľudom lezieš na nervy.
Furby
22. mája 2006 at 15:49
kxbibo ani nevieš, ako ma to trápi. Aj ja Ťa mám rád 😘
SETHE
12. mája 2007 at 23:32
VSKUTKU… DOBREE… ALE..MOHOL SI UVIEST AJ .. AKOCASTO TREBA MENIT..SVIECKY..A POROVNAT AJ ROZNE FIRMY…CO VYRABAJU SVIECKY… POTOM BY TO BOLO NA 99,95%..TERAZ TO HODNOTIM NA 90% . 😉 P.S. ZAUJIMALI BY MA FIRMY AKO BOSCH, CHAMPION, NGK