Connect with us

Motoporadňa

PNEUMATIKY (1) – Úvod a označovanie

Publikovaný

on

Aj blbec vie, že pneumatiky sú najdôležitejšou časťou  motocykla. Napriek tomu, je 39 zo 100 motorkárov schopných zveriť svoj život do rúk pneumatikám, ktoré ktosi vyhodil na smetisko. Viď výsledky ankety zo serveru motoride:

Kupujete nové alebo jazdené pneumatiky?

Nové: 61% (568)

Jazdené: 39% (358)

Odpovedalo 926 ľudí.

Prečo je to obrovské riziko?

Asi sa zhodneme na tom, že kvalita pneumatiky sa nedá posúdiť iba pohľadom. Kvalitu jazdenej pneumatiky ti ťažko môže zaručiť obchodník, ktorý ich po stovkách vozí zo smetísk celej Európy. Nemôže totiž vedieť, prečo pneumatiku, (ktorú tak pekne naleštil a teraz ti tak oduševnene ponúka), jej majiteľ vyhodil.

Objavili sa na nej mikrotrhliny (viditeľné len pod tlakom)?
Oddeľuje sa behúň od kostry (viditeľné len pod tlakom)?
Bola namontovaná proti smeru otáčania a kostra sa namáhala opačným smerom ako bola konštruovaná (neviditeľné ani pod tlakom)?
Nedá sa vyvážiť (alebo len polkilom olova)?
Bola poliata nejakou agresívnou chemikáliou (nezistiteľné)?
Je po nevinnom defekte polámaný kord v pneumatike (viditeľné len pod tlakom)?
Je to pneumatika z búračky (Čo sa s ňou dialo sekundu pred nehodou a počas havárie?)?

Dôvodov môže byť oveľa viac. Jeden z nich môže byť aj to, že pôvodný majiteľ gumy je ťažký milionár a gumu vyhodil len tak. Ale to je len málo pravdepodobné. Najčastejšou odpoveďou na tieto moje námietky je to, že dotyčný občan je presvedčený, že jazdí pomaly a opatrne. To je ale číry nezmysel. Môžeš jazdiť celé roky a desaťtisíce kilometrov pomaly a opatrne, ale v jednej sekunde na jednom metri nastane nečakaná situácia (Napríklad vidiecky dedko na historickom Moskviči.) a pneumatika zo smetiska ťa zradí! Potom už budeš mať zošróbovaný na traumatológii, prípadne čakajúci na čo najdokonalejšiu protézu celé dlhé mesiace času na to, aby si premýšľal, či ti úspora piatich litrov stála za to.

Ďalším spôsobom, ako ušetriť na pneumatike, je kúpiť jazdenú racingovú špeciálku. Pri takejto výhodnej ponuke si treba uvedomiť, že tieto gumy sú:

  • Extrémne drahé ? a preto ich nikto nezhodí z motorky použiteľné a nedá ti ich za facku.
  • Extrémne mäkké ? a preto ich budeš musieť za chvíľu znova prezúvať a to tiež nie je zadara.
  • Extrémne namáhané ? a preto môžu byť prepálené, alebo prebrzdené.

Ďalším problémom pri kúpe smetiskovej gumy je to, že si nevyberáš podľa svojich kritérií a potrieb, ale z toho, čo ti obchodník s falošným úsmevom ponúkne.

Teraz si povieme niečo o druhoch pneumatík, o ich značení a o tom, čo si treba na pneumatike všímať:           

Príklad značenia:    180/55-ZR17 TL    58V   M+S    3204

  • 180   ? šírka behúňa (dezénu) v milimetroch (Niekedy sa používa označovanie v palcoch.)
  • 55     ? výška profilu v percentách zo šírky behúňa
  • ZR    ? radiálna konštrukcia (U diagonálnych pneumatík absencia písmen.)
  • 17     ? priemer (ráfika) v palcoch (Šírka ráfika je na ráfiku a je udávaná v palcoch.)
  • 58     ? index nosnosti (napr. 58 znamená 236 kg)
  •      ? rýchlostný index (L-120, P-150, S-180, T-190, H-210, V-240, W-270)
  • 3204 ? týždeň a rok výroby (Číslo je v elipsovitom rámiku.)
  • TL    ? Tubeless: bezdušová, (TT-Tubetype: dušová.) Rozdiel je v konštrukcii pätky pneumatiky.
  • M+S – blato a sneh (Mud+Snow)

Pre zaujímavosť ? označovanie ráfikov (príklad):  4,5-17 J  (šírka ? priemer v palcoch, profil dosadacej plochy pneumatiky.

Na jednu šírku ráfika, sa používa viacej šírok pneumatík. Ak je pneumatika smerová, tak je na bočnici šípkou vyznačený aj smer otáčania pneumatiky. Na väčšine pneumatík je na bočnici bodkou vyznačené aj najľahšie miesto pneumatiky. Táto bodka sa umiestňuje čo najbližšie k ventilu.
Značenie pneumatík podľa tvrdosti je individuálne, tak ako aj značenie pneumatík do dažďa (to ale teba, ako amatéra nemusí zaujímať, pretože špeciálne dážďovky sú určené len na použitie na okruhu). Motocyklové pneumatiky sú väčšinou rozdielne pre použitie na prednom (F), alebo zadnom (R) kolese. Nie vždy je to ale na pneumatike vyznačené. Vtedy prednú gumu poznáš podľa jemnejšej figúry dezénu a vodiacej drážky v strede behúňa. Ale ani toto nie je pravidlom.
Bohužiaľ ani na označovanie tvrdosti zmesi neexistuje jednotné značenie. U crossu a endura sa používa aj farebné označenie na behúni.
Samozrejme, že každý výrobca používa rozličné finty týkajúce sa zmesí, konštrukcií alebo designu pneumatík. Tieto fajnovosti však na pneumatikách výrobcovia neuvádzajú. Na to je lepšie sa pozrieť do reklamných materiálov jednotlivých výrobcov. Neodporúčam ti, pýtať sa na tieto vecičky predajcov, pretože sú väčšinou veľmi nepresne informovaní a môžu ti narozprávať všakovaké hovadiny.

V ďalších pokračovaniach sa ťa pokúsim zoznámiť so základnými typmi pneumatík používaných u rozličných kategórií motocyklov, čosi o prezúvaní, vyvažovaní, kontrole, údržbe a diagnostike.

Vadim

18 komentárov

1 komentár

  1. charym

    21. novembra 2005 at 11:35

    pekny clanok konecne viem co znamena to oznacenie vdaka vadim

  2. vidicon

    21. novembra 2005 at 14:47

    kua, najdolezitejsou castou uz nie su brzdy? Ten cas ale uteka… 🤐

    Vadimko, ty dostanes medailu za najpilnejsieho motorkara 😀

  3. eXeBaT

    21. novembra 2005 at 15:28

    vidicon

    Kua nerýp do neho, poučné to je a ešte budú aj ďalšie časti! 😁

  4. duggo

    21. novembra 2005 at 15:53

    a ja ze preco som nevedel predat moje starsie ,ale este dobre pneu , vsetci sa riadia takymito clankami a potom ma beru za smetara 😠

  5. Furby

    21. novembra 2005 at 16:03

    duggo z toho si nic nerob, smetaarov je predsa 39% takze si najdes kamaratov 😉 🙄 F!

  6. milan3232

    21. novembra 2005 at 20:24

    Vadim – existuju aj motopneu urcene na zimnu prevadzku? Na sneh a na lad s hrotmi, alebo s niecim inym protismykovym? Ako sa oznacuju? Predpokladam ze ano, lebo take Elefantentreffen sa bez nich asi nedokaze zorganizovat…ale v zivote som nic takeho nevidel. Iba ma to zaujima.

  7. duggo

    21. novembra 2005 at 21:27

    jasne ze su , ale iba par rozmerov , hlavne na cross . Kup krabicu klincov namoc do kanagonu , posyp s nimi luku , pojazdi po luke zo 2 hodiny ,nechaj cez noc odlezat a hej sa na Elefantentreffen 🙂

  8. eXeBaT

    21. novembra 2005 at 22:25

    milan3232

    Ak nemáš financie na originál, vyrieš to skrutkami. Hlavne na endurách je to zvykom. Plášť sa prevŕta, s podložkami nahodia skrutky, hlavičky zabrúsia, urobí sa výstelka, aby nepredralo dušu a veselo sa jazdí, až pokiaľ ti ten šrób neprejde cez blatník a neskončí … kto vie kde 😁

  9. psik

    21. novembra 2005 at 23:16

    milan3232 : Pozri sa na plášte C-16 a C-17: [linka] Bez problému ich viem dodať.
    Ja keď som bol na Elefante, tak som videl na zadných kolesách natiahnuté to pletivo s 6-uholníkovým profilom. Niečo také, ako sa používa na králikárňach
    eXeBaT : Stoja pár korún, tak načo robiť exe-perimenty 😉

  10. kalupko

    22. novembra 2005 at 11:27

    Nechcem vrtat, ale jazdil by si zavod na este pouzitelnych prepalenych gumach len preto ze su drahe? Ja ani nie… 😕

  11. Vadim

    22. novembra 2005 at 13:09

    kalupko : Jazdy na okruhu, kde sa nenachádzajú Moskviče, Wartburky, Stromy, domy, záplaty na asfalte, mokré lísti, piesok, Tatra 148 ani Avia by si neriskoval, ale premávku plnú idiotov, výmolov, protisvahov, priepastí a tak podobne áno?
    Tomu nerozumiem 😠

  12. Pedrito

    22. novembra 2005 at 17:06

    Vadim existujú take gumy ale iba na enduro a motocross vyrába to firma Trelleborg a sada gúm stojí okolo 15 000.- Sk Hroty sú kalené a je na ne záruka 3 roky.Na slovensku sa dajú kúpiť v BB u Žubora no viem že ich zoženie napr.aj Jaro Katriňák .

  13. Vadim

    22. novembra 2005 at 23:30

    Pedrito : Ja o nich samozrejme viem – veď som predajca, ale milanovi som ponúkol alternatívu za zlomok ceny Trelleborgu.

  14. kalupko

    23. novembra 2005 at 18:14

    Vadim: jasne ze je to hra s ohnom, ale kedze nemam prachy, som nuteny…co uz… 😠

  15. Pedrito

    25. novembra 2005 at 12:17

    Vadiim: Som nevedel že si od fachu?? 😉

  16. Vadim

    25. novembra 2005 at 12:51

    Pedrito : To tlačítko BULDOG-SILÁRD, čo dole bliká, je na môj veb. 🙂

  17. Pedrito

    25. novembra 2005 at 17:27

    Vadim:som si všimol dnes ,bol som aj nakuknúť samozrejme 😎

  18. Jozefko

    26. novembra 2005 at 10:04

    Konecne v tom zacinam mat jasno !!! Nemal som v plane kupit ojazdene pneu, ale teraz si to viem aj logicky zdovodnit ! Vdaka ! Skvely clanok !

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri