Connect with us

Spravodajstvo

Bagger pre 21. storočie – predstavenie Honda CTX1300

Publikovaný

on


Trieda crusier sa vo všeobecnosti teší veľkej popularite. Niektorí jazdci majú radi cruisre klasické, iní moderné. Niektorí oceňujú strohú eleganciu triedy bagger, iní zas chcú mať luxusný parník. Honda CTX1300 je novinkou na trhu cestovných crusierov pre rok 2014. Je to moderný stroj stvorený pre cruiserovské jazdenie, a zároveň bike pripravený pre každodenný svet.

Komfort – Technológia ­ Zážitok
Práve tieto tri slová, resp. ich anglická verzia sa skrývajú za skratkou CTX. Už na prvý pohľad je celkom zrejmé dizajnové smerovanie novej tisíctristovky. To, čo minulý rok načal Gold Wing F6B je tu využité naplno. Celý dizajn motocykla je nízky a dlhý, pričom predná časť motocykla vytvára masívny dojem. Výška sedadla je len 735 mm nad zemou a vďaka 19,5-litrovej nádrži ukrytej pod ním sa znižuje ťažisko. Okrem príjemne nízkeho sedadla aj ďalšie charakteristiky dokazujú, že CTX je crusierom v pravom zmysle slova. Máme tu dopredu posunuté stúpačky a riadidlá natiahnuté dozadu k jazdcovi. V základnej výbave motocykla sú ale aj vyhrievané rukoväte, čo je samozrejme doplnok, ktorý nájdete skôr na turistickom motocykli.
Zadnú časť modelu dopĺňa dvojica pevných kufrov umožňujúcich cestovanie s dostatočným priestorom pre batožinu. K luxusu (alias Deluxe verzii) patrí stereo systém s možnosťou pripojenia iPod­u, MP3 prehrávača alebo smartfónu pričom prehrávaná skladba sa jazdcovi zobrazuje na palubovke. Motocykel na rozdiel od spomínaného Gold Wingu F6B už ponúka Bluetooth pripojenie a teda je stavaný na moderné headsety.
Na palubnej doske môžete nájsť klasickú dvojicu analógových budíkov doplnenú LCD displejom zobrazujúcim všetky ďalšie potrebné údaje. Príjemným doplnkom je zobrazenie spotreby paliva. Osvetlenie motocykla je kompletne vyhotovené v LED technológii a smerové svetlá sú vybavené samovypínaním.

Moderný podvozok
Nový dvojitý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok je základným nosným prvkom tohto modelu. Rázvor motocykla je 1 645 mm, pričom rozloženie hmotnosti je v pomere 48 / 52 (predok / zadok). Pohotovostná hmotnosť motocykla je 338 kg. Zadná kyvná vidlica má dĺžku 690 mm a prekvapivo dvojicu tlmičov vzadu. Predná vidlica má priemer nosníkov 43 mm.
Kolesá majú priemer 18 palcov vpredu a 17 vzadu. Predné je brzdené dvojicou kotúčov s priemerom 310 mm a trojpiestikovými strmeňmi. Zadné má jeden 316 mm kotúč, ktorý spomaľuje trojpiestikový strmeň. Vo výbave je systém kombinovaného ABS, čiže v prípade stlačenia zadnej brzdy brzdí aj predná. Kombinované ABS tak zvyšuje bezpečnosť pri brzdení za zhoršených podmienok na ceste.

Nový život pre osvedčený motor V4
Pozdĺžne uložený motor V4 o objeme 1 261 ccm je dobre známy a naposledy sa objavoval v modeli Pan European. Valce medzi sebou zvierajú uhol 90 stupňov, dvojicu ventilov v každom valci trochu netradične ovláda rozvod DOHC. Motor samozrejme prešiel ladením a keďže sa jedná o cruiser, tak dôraz bol kladený na nízke a stredné otáčky.
Prípravu paliva obstaráva elektronické vstrekovanie PGM­FI a aj vďaka nemu výkon dosahuje maximum 84 k už  pri 6 000 ot./min. a krútiaci moment 106 Nm pri 4 500 ot./min. CTX1300 je crusier a patričné zvuková kulisa je tak namieste. Výfuková sústava 4­2­2 by mala zabezpečiť, že zvuk motora bude mať tie správne tóny a motocykel nie len dizajnom, ale aj zvukom upúta pri akcelerácii zo semafóru na semafór. Výkon motora sa na zadné koleso prenáša cez päť-stupňovú prevodovku a bezúdržbový kardanový hriadeľ. Model CTX je ďalším modelom v ponuke Hondy, ktorý sa dočkal elektronického systému trakčnej kontroly TCS a je ešte len tretím modelom v ponuke výrobcu, ktorý je týmto systémom vybavený.

Doplnky
Výrobca ponúka na tento model množstvo doplnkov, ktorými si môže majiteľ motocykel vybaviť k svojmu obrazu. Sú to napríklad vyšší predný štít, hmlovka, zadný nosič, top case, opierka spolujazdca a množstvo chrómových doplnkov.
Na záver by sa mohol niekto opýtať prečo kupovať CTX a nie rovno Gold Wing F6B? CTX je ľahšia a teda ovládateľnejšia motorka s užšou stavbou, ktorú jazdec ocení v meste. Určite zaváži aj moderná technika ako trakčná kontrola alebo Bluetooth konektivita, ktorá na staršej platforme Gold Winga chýba. No a potom je tu samozrejme cena, ktorá dosť výrazne hovorí v prospech nového štvorvalca.

Honda CTX1300
Cena:
16 490 Eur
Motor: 1 261 ccm, 8 ventilov, DOHC, V4
Výkon: 84 kw pri 6 000 ot./min.
Krút. moment: 106 Nm pri 4 500 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 380 x 940 x 1 170 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 338 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 645 mm
Výška sedla: 735 mm
Objem pal. nádrže: 19,5 l
Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 200/50-18

Text: Jozef Jambor, foto: Honda
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 4/2014.

 

Bagger pre 21. storočie

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri