Connect with us

Testy a recenzie

Dáma v bielom – test Kawasaki Versys 650

Publikovaný

on

Keď mi Vladino volal z redakcie, či nemám chuť na nový Versys, tak dobre vedel ako budem reagovať, túto „Kawajdu“ som vždy bral za výborný „bajk“, ktorý má slušný fun faktor, ale hlavne obrovskú porciu praktickej použiteľnosti. Nechal som ho hrať túto hru a pozrel von na sychravé počasie. „Jasné“… povedal som…“veľmi rád“ … i keď vonku bolo ledva 5 stupňov. Jeho výstrel zasiahol cieľ a ja som bol v ten moment rád ako absolvujem cestu za chalanmi do Kawasaki.

Versysa raz osedláte a už nezosadnete
Novú bielu Kawasaki Versys 650 som si prevzal hneď ako som mohol a okamžite som si vyhradil miesto u nás doma v garáži. Mal som v pláne používať ho ako bežný klient, ráno sedlať o siedmej za každého počasia, všetko riešiť v sedle a spokojný sa večer vrátiť domov. Kawasaki Versys uviedol asi najlepšie Alan Cathcart niekedy v roku 2007, keď novinárom povedal“ toto si páni musíte najprv skúsiť“. A mal pravdu. Už od začiatku svojho života bol Versys ukážkou toho najlepšieho v sektore Fun Adventure a i keď som prvému dizajnu moc neholdoval, po jazde som bol zamilovaný na prvú ranu. Skvelá váha a zábavný motor podporený hravosťou sebaistého podvozku, jednoducho geniálna kombinácia.

Zvýraznené cestovateľské ambície
Máme ale iný rok a mení sa aj skladba zákazníkov. A tu jedna zmena povie hneď najviac. Nádrž. Jej objem narástol a tak si povedzme pravdu o čo tu ide, lebo hravosť a zábava môže isť ruka v ruke s využiteľnosťou. Jej cestovný potenciál je jasný už pri pohľade na celkovú stavbu kapotáže, podčiarkuje to možnosť výberu viacerých verzií orientovaných na turistiku ( Tourer, Tourer Plus a Grand Tourer). Kawasaki zásadne zmenila dizajn, ktorý viac priznáva Ninja gén a niekomu sa môže zdať, akoby sa hral na piesočku troch ladičiek. Svalnatá stavba má jemnejšie rezanie a tak i lepšiu ochranu pred vetrom, športovejší predok dáva okoliu najavo svoj sexappeal. Keď si čítam promo pre novinárov, zisťujem, že tých zmien je podstatne viac a nejde len o dizajn. Zmena podsedlového rámu, ktorý teraz pridal na tuhosti a zvládne o 30 kg väčšie zaťaženie, potvrdzuje náš odhad o cestovnejšom zameraní. Potvrdzujú to držiaky kufrov zakomponované po stranách v základnej výbave, možnosť mať vyhrievané rukoväte, chrániče rúk, sadu kufrov, alebo ukazovateľ zaradenej rýchlosti, či kopu iných doplnkov.
Pružný motor a výborný podvozok
Fungujúce stredné pásmo otáčok motora opäť znova narástlo na sile a znížilo sa pole vibrácií v celom rozsahu otáčok, ktoré teraz pasú o 5 koní viac (ak netúžite po verzii 35 kW, ktorú Kawa tiež dodáva). Inovovaný motor je teraz ukotvený cez sadu silentblokov, zlepšenie nastalo aj na stúpačkách a riadidlách. Najviac ma vždy tešil podvozok Versysu, jeho čitateľnosť na 17-kach  a hravá stránka. Stále mám možnosť ladenia predpätia a útlmu na novej Showe, inžinieri to ale rozdelili medzi pravý a ľavý klzák vidlice. Zadný tlmič KYB ostáva takmer rovnaký, jeho otočný mechanizmus má príjemnejší chod. Celok dotvárajú inovované brzdy Nissin vrátane ABS, ktoré som ani za nič na svete nevedel vypnúť, no na jeho obranu musím uznať, že funguje skvelo. A komu to nepasuje, má stále možnosť kúpy verzie bez ABS (berte ABS). Posed ostal takmer rovnaký, stúpačky sú teraz o 15 mm nižšie a o 20 mm bližšie k prednému kolesu, rajd je o niečo širší ako doteraz. Samozrejme sa myslelo aj na miesto pre U zámok pod sedadlom a originálny zadný kufor v objeme 47 litrov, zvládne bez problémov dve integrálne prilby. Dokonca aj kovanie kolies je pevnejšie, čo má za následok lepšiu smerovú odozvu pri športovej jazde. Zmien je neúrekom a jedno miesto tu na všetko nestačí.

Každodenný cestovateľ
Bol som rodičmi obdarený nižšou pretekárskou postavou a preto som bol prekvapený ako ľahko dočiahnem na zem. Otočím kľúč, príjemne na mňa žmurkne otáčkomer a v rýchlom slede prebehne kontrola na prístrojovke. Nič naviac, nič nechýba. Zaradím jedna a utvrdzujem sa v domnienke, prečo som tento motocykel mal rád. Preplietam sa mestom a mierim na vidiek. Radím – no vlastne ani nemusím. Motor má pri 3 000 ot./min. na 5. prevodovom na tachometri krásnych  55 km/h a bez zakašlania sa derie vred, púšťam nos do kruhového objazdu a Versys to zvláda na trojke bez cukania pri 35 km/h. Zisťujem ako mi je jednotka zbytočná a okrem rozbehu radím vždy dva. Motor je príjemne pružný, on sa nederie nahor, nemá ani prepad, ale ani prudký náraz, on si tak krásne žije v jednej pravidelnej krivke, ktorá má silu v strednom pásme a jej záber v spolupráci oboch činností tlmenia dáva pečiatku „safe“. Stroj ma nenútil pretekať, skôr naopak, príjemne a hlavne bezpečne ísť. Na druhej strane športová jazda mu nie je cudzia, no netvoril tento dojem. Od podvozku som mal peknú odozvu a cit, každú informáciu, ktorú som dostal bola jasná a ja som si mohol bezpečne klopiť každú zákrutu od vzďaľujúceho sa mesta s prehľadom a istotou. Neskôr som sa pohral aj s nastavením zadnej časti, tvrdšie naladenie v dobrom pomohlo ostrému zaobchádzaniu, no tak či onak som preferoval to mäkšie. V sedle Versysa som totiž zistil, že v Bratislave sú zázračne opravené cesty a zmizla každá jama, naozaj, verte mi.
Versys som používal stále a dni ubiehajú na ňom veľmi rýchlo a príjemne. Zvykol som si. Motor nemá silu, ktorá drtí asfalt a temní nebo, je to príjemný spoločník, ktorý keď treba, vie potiahnuť. Sedadlo mi je stále pohodlné a prístrojovej doske nemám čo do dizajnu a informovanosti vytknúť, možno až na ukazovateľ vonkajšej teploty, mohol tam byť a samozrejme, ovládanie tripu a infa mohlo byť na riadidlách, použitie mini tlačidiel na prístrojovke sa už dnes moc nepoužíva a je vrcholne nepraktické. To platí aj o ukazateli zaradenej rýchlosti, jeho pomalšie reakcie mi nevadia tak, ako jeho jasný prejav, ktorý pri večernej jazde priam oslňuje. Ale to sú drobnosti. Denne dám zabrať brzdám a pochvaľujem si ich účinok, no najmä naladeniu ABS. Tlieskam. Nemám rád ťažké motocykle a preto si pochvaľujem váhu v preplnenej Bratislave. Nevedel som už len jediné, a to, ako si poradí so spolujazdcom.
Janka „Campova“ Lysáková:  „Versys sa mi páčil na pohľad a neprišiel mi veľký a tak by som si možno aj naň trúfala, ale usadila som sa vzadu a chvíľu si hľadala polohu v stúpačkách. Pomohlo uloženie k pätám a tak som sa mohla lepšie usadiť na mäkkom sedadle. Ochrana spolujazdca je na dobrej úrovni, vystupovanie bez kufrov úplne bezproblémové. Vibrácie vzadu sú príjemne malé, miesta na sedenie mám dostatok. Motor nemá ten záber, na aký som zvyknutá a tak sa vzadu cítim bezpečnejšie bez silného preťaženia pri prudkom zrýchlení alebo brzdení. Viem si predstaviť aj dlhší výlet za hranice nášho štátu.“

Zábavný turista
Keď som konečne nabral moju skoromanželku za seba, bál som sa citeľnej straty výkonu no sila motora to zvládla slušne. Samozrejme, záleží od celkovej váhy dvojice, i tak to nebolo zlé, i keď sila na športovanie, či rýchle obehnutie nebola až taká výrazná. Preklápanie a zábavnosť sebaistého podvozku sa nestratila a aj tu pri prudkom pootočení „heftu“ nebola obava, že zadné kolo utrhnem do driftu. Veľa kolegov novinárov sa sťažovalo na dizajn prídavných svetiel a ovládačov, je síce pravda , že napríklad ovládanie vyhrievaných rukovätí budilo dojem aftermarketu, no mne sa  prídavné osvetlenie páčilo nielen dizajnom, ale aj  fungovaním, jeho rozptyl do strán dosť zlepšoval bezpečný rozhľad. Keď som premýšľal o profile typického zákazníka, napadol ma mladík i dôchodca a taktiež skúsený ale aj začiatočník. Šírka záberu sa v Kawasaki podarila na jednotku. Versys je stroj, ktorý si viem predstaviť pri manželke ako aj u môjho otca. Preto som mal rád tú pohotovosť a pohodu práce podvozku, keď dokázal pohltiť akúkoľvek nerovnosť a zvládať pritom bezpečný prejazd zákrutou. Odskok prednej časti vôbec nestrácal informovanosť a zmena na druhú stranu bola vždy jasná pre dostatočný prísun kvalitnej odozvy. Aj tak som ale nemal potrebu ho naháňať do extrému, nie že by to nezvládol, nebolo to nutné, ten pomer príjemného cestovania a istoty vyhrával na plnej čiare.

Záver
Versys bol a aj ostal skvelou motorkou. Naviac pridal na hodnote, vie cestovať a to veľmi príjemne, bezpečne a keď treba tak aj ďaleko. Motorka je ľahučká a zábavne sa ovláda, má perfektne zladený stred motora a prevodovka tomu dobre sekunduje i keď jedničku snáď okrem rozjazdu ani nepoužijete. Spracovanie je na kvalitnej úrovni, výborné  brzdy s ABS a perfektná zadná brzda. Dizajn je sexi a cenovka tiež. Podľa mňa, je v danom segmente v tomto objeme u japonského štvorlístka Kawasaki Versys možno to najlepšie, čo si viete v tejto cene zaobstarať. Mne už teraz chýba a vždy sa naň budem tešiť. Je to ten typ stroja, ktorý vieme kúpiť deťom a nemať strach, vie baviť aj mňa a taktiež si ho viem predstaviť po boku môjho stroja v garáži.

Kawasaki Versys 650
Cena: 7 395 / 7 695 Eur (ABS)
Motor: 649 ccm, 8 ventilov DOHC, R2
Výkon: 69 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 64 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 165 x 840 x 1 400 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 214 / 216 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 415 mm
Výška sedla: 840 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17

Motocykel na test zapožičal: U. M. S., s.r.o. Bratislava
Článok je publikovaný v časopise Motomagazín 5/2015.
Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Vlado Brniak


Kawasaki Versys 650 – Album k testu, Motomagazín 5/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri