Connect with us

Testy a recenzie

Dobrodruhovia – Test Yamaha XT1200Z Super Ténéré World Crosser a KTM 990 Adventure

Publikovaný

on

Asi ešte nikdy v histórii nebola ponuka na trhu veľkých cestných endúr tak pestrá. Pre jednotlivých výrobcov sa pomaly ale isto táto kategória stáva top triedou. Už dávno to nie je len záležitosť jednej či dvoch značiek, ale prakticky všetci najvýznamnejší výrobcovia sa naplno angažujú v tejto triede. Dnes sa bližšie pozrieme na dvojicu dobrodruhov, ktorí sú pripravení doviezť vás na opačný koniec planéty a naspäť. Bude to tak trochu aj porovnanie „starej školy“ s jednou z posledných noviniek v tejto triede.

KTM 990 Adventure
Tento model môžeme pomaly zaradiť medzi predstaviteľov „starej školy“, čo pri pohľade na tento motocykel možno vyznie trochu smiešne, ale táto kategória sa začala dynamicky rozrastať až v posledných 10-tich rokoch, takže veľa skutočne starých modelov tu nenájdete. Adventure však patrí do kategórie modelov, ktoré výrazne ovplyvnili pohľad na túto kategóriu motocyklov a od nadrozmerných korábov, ktoré v teréne veľa vody nenamútili, tu bol zrazu veľký dvojvalec schopný pohybovať sa aj v náročnejšom teréne. Prvýkrát bol predstavený v roku 2003 a rakúsky výrobca pri jeho vývoji naplno využil svoje bohaté skúsenosti s offroadovými motocyklami a Adventure mal v sebe veľa z dvojvalcových rallye špeciálov, s ktorými KTM v tom čase dominovala na legendárnej súťaži Paríž – Dakar. Adventure tak od samotného začiatku oslovoval najmä offroadovo orientovaných jazdcov. Výrobca pravidelnými modernizačnými cyklami neustále udržuje tento motocykel v top forme a pre skutočných dobrodruhov, ktorí trávia viac času mimo asfaltu, je to stále ideálne náradie. Testovaný model bol naviac vybavený širokou paletou originálnych doplnkov Power Parts, ktoré ponúka priamo výrobca. Nechýba tak dvojica hliníkových postranných kufrov, mohutný padací rám, vyvýšený turistický štít a koncovky výfuku Akrapovič.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré World Crosser
Yamaha prišla s modelom Super Ténéré relatívne nedávno a stále ho tak môžeme považovať za nováčika. Samotná Yamaha má však s touto kategóriou bohaté skúsenosti a modely ako XT660Z a XT750Z patrili v 90-tych rokoch medzi najlepšie veľké cestné endurá na trhu. Nový model tak hneď od začiatku čakala neľahká úloha ak chcel nadviazať na úspech svojich predchodcov. Yamaha sa však na svoj návrat výborne pripravila a model Super Ténéré hneď od začiatku mieril na absolútny vrchol v tejto triede. Úplne nový motocykel ukrýva modernú techniku, ktorú nenájdete ani na vlajkovej lodi YZF-R1. Výborne vyladený podvozok v kombinácii s optimálne rozloženým ťažiskom prináša výborné jazdné vlastnosti a ľahké ovládanie na ceste aj v teréne. Výrobca tento rok predstavil verziu s označením World Crosser, ktorá sa vďaka sade doplnkov mení na drsného dobrodruha. Testovaná verzia World Crosser Premium mala na sebe maximálnu výbavu, ktorá okrem iného zahŕňa kompletnú sadu plastových chráničov, hliníkový kryt motora, prídavné svetlá, kovový kryt kardanového hriadeľa, postranné kufre, koncovku výfuku Akrapovič a sadu offroadových pneumatík Metzeler Karoo.

2 x 2 valce
Napriek zaujímavým novinkám je dvojvalcový motor stále štandardom na väčšine motocyklov tohto typu, no a v prípade testovanej dvojice máme pred sebou dva rozdielne typy tohto usporiadania. V útrobách KTM sa ukrýva dvojvalcové „véčko“ LC8, ktoré bolo pôvodne vyvíjané pre superbike RC8. Superšportové korene bývajú niekedy problematické u týchto motorov, no v prípade KTM to neplatí a kedysi neskrotný divoch sa zmenil na kultivovaný motor, ktorý je šitý priamo pre potreby cestného endura. Pružný motor nepotrebuje maximálne otáčky aby bol spokojný. Využiteľný a ľahko dávkovateľný výkon máte k dispozícii už od nízkych otáčok. Prechod náročnými úsekmi na 1. a 2. prevodový stupeň zvláda bez väčších problémov, aj keď v superpomalých úsekoch si občas treba pomôcť hydraulicky ovládanou spojkou, nakoľko sprevodovanie jednotky je rýchlejšie. Na druhej strane, ak si chcete naplno vychutnať papierových 115 k výkonu pri športovej jazde na ceste, tak bude potrebné motor popreháňať kratším radením 6-stupňovej prevodovky, ale zábava sa zaručene dostaví. Motoru síce vo vysokých otáčkach trochu dochádza dych, no práve krátke radenie vám pomáha dostať viac ako slušný výkon rýchlo na zadné koleso. Pri bežnom jazdení sa spotreba pohybovala na hranici 6 litrov, no stačí trochu športovejšie tempo a ľahko vyskočí aj o dva litre.
Yamaha pre tento model vyvinula úplne nový radový dvojvalec, ktorý má výkon podobne ako KTM priam ušitý pre potreby dobrodružných turistov. Dokonca v tomto prípade by sa dalo povedať, že svojho rakúskeho konkurenta Yamaha ešte predbehla. Motor je neuveriteľne pružný a dovolí vám potiahnuť na jednom prevodovom stupni prakticky od voľnobehu až po maximum bez potreby radenia. Znesie toho veľa a tam, kde KTM pýta prvý prevodový stupeň, tak Yamaha si hravo poradí na dvojke. Superpomalé sekcie tak zvláda bez potreby radenia a motor plynulo zrýchli prakticky z voľnobehu. Podobne ako u KTM ani tento motor nenadchne okruhových strelcov, no práve jeho schopnosť potiahnuť zaradený prevod až do maxima z neho robí o niečo zábavnejšieho športovca a papierových 110 k vyznie v športovom režime o máličko lepšie ako výkon KTM. Medzi silné stránky Yamahy patrí aj spotreba, ktorá sa pri bežnom jazdení pohybuje na hranici 5 l/100 km a ani pri extrémnejšej záťaži príliš nevyskočí.

Elektronická výbava
Elektronické pomôcky dnes už patria do „povinnej“ výbavy nových modelov, ktoré každoročne prichádzajú na trh. V tomto smere má Yamaha určite navrch, a okrem elektronicky ovládanej plynovej rukoväte má jazdec k dispozícii dvojicu meniteľných výkonových máp a trojstupňový systém elektronickej kontroly trakcie, ktorý sa dá vypínať, čo je pre jazdu v teréne podstatné. Okrem toho sa jazdec môže spoľahnúť na elektronicky ovládaný systém ABS, ktorý súčasne prenáša brzdný účinok na obe kolesá. Systém nie je oficiálne vypínateľný, ale na internete nájdete návod ako ABS bezpečne deaktivovať a v teréne je tak jazda zábavnejšia.
Na druhej strane KTM Adventure je v tomto smere možno viac konzervatívnym modelom a vlastne až na dvojkanálový vypínateľný brzdný systém ABS, ktorý mimochodom fungoval vynikajúco, nenájdete na KTM nič ďalšie.

Podvozok
Podvozok KTM bol od začiatku konštruovaný s cieľom jazdy v teréne. Vpredu sa nachádza veľká 21-palcová pneumatika a vzadu štandardný enduro rozmer 18 palcov. Okrem lepších jazdných vlastností v teréne má tak jazdec na výber pestrú paletu špeciálnych enduro pneumatík. Motor je uchytený v mohutnom priehradovom ráme, zdvih pruženia dosahuje na oboch koncoch veľmi slušných 210 mm. Oba konce pruženia sú nastaviteľné. Ľahký prístup k otočnej hlavici na zadnom tlmiči pruženia umožní rýchle nastavenie tuhosti zadnej pružiny. Výkonný brzdný systém Brembo je vybavený už spomínaným dvojkanálovým systémom ABS. Výkon sa na zadné koleso prenáša pomocou reťaze, čo je rovnako technika preferovaná medzi offroad motocyklami. Jazdné vlastnosti majú asi najbližšie k skutočnému enduru a jazdci prichádzajúci z terénu si s týmto motocyklom okamžite porozumejú.
Prístup Yamahy je v tomto smere trochu odlišný a myslelo sa aj na jazdu po ceste, kolesá majú preto rozmer 19-palcov vpredu a 17 vzadu. Motor je uložený v priehradovom ráme s cieľom umiestniť ťažisko čo najnižšie. Nastaviteľné pruženie na oboch koncoch má zdvih 190 mm. Aj v tomto prípade má jazdec ľahký prístup k otočnej hlavici na zadnom tlmiči a rýchlo môže nastaviť tuhosť pruženia. Nikdy som nebol veľkým fanúšikom kardanového hriadeľa na motocykloch určených do terénu, no Yamaha fungovala v tomto smere výborne a ani v prostredí náročnejšieho terénu som nemal žiadne pripomienky. Keď k tomu pripočítam prakticky bezúdržbový chod, tak nie je nad čím sa zamýšľať.

Ergonómia
Aj tu je evidentná filozofia Rakúšanov, ktorí mieria priamo do terénu. Na prvý pohľad robustná motorka je mimoriadne štíhla a najmä v stredových partiách má jazdec ideálnu pozíciu na stlačenie motocykla kolenami pri jazde v stúpačkách. Dokonca aj jednodielne sedlo svojou konštrukciou viac pripomína sedlo súťažného špeciálu ako cestovnej motorky. Opäť je to o priestore a ľahkom pohybe v sedle. Samotný dizajn je pre KTM typický a tento motocykel neprešiel výraznejšou výzorovou zmenou už od svojho prvého predstavenia, no v bielej farbe mu to naozaj pristane. Tradičná je aj jednoduchá prístrojovka, ktorá je síce prehľadná, no chýba tu napríklad ukazovateľ stavu paliva, čo je pre diaľkového turistu dosť dôležitý údaj. Naopak nechýba praktická 12 V zásuvka.
Yamaha World Crosser je už na prvý pohľad dizajnovo vydarený motocykel. Už základná verzia Super Ténéré je atraktívnym dielom, no sada doplnkov transformuje tento motocykel na skutočného dobrodruha. Oko potešia rôzne drobné detaily a je vidieť, že motorka je po dizajnovej stránke dotiahnutá na maximum. Napriek výzoru „drsňáka“ motocykel nič nestráca zo svojho komfortu, ktorý ho predurčuje na dlhé dobrodružné výlety. V stredových partiách mu možno chýba štíhlosť KTM, no vynahrádza to turistickým posedom a nadštandardným komfortom. Jazdec má pri tom všetko po ruke a prehľadný prístrojový panel ho zásobuje všetkým potrebným.

Cestou a…
Letmý pohľad na veľké cestné enduro väčšinou v očiach menej skúsených jazdcov vyvoláva určité obavy týkajúce sa samotných rozmerov motorky. Platí to aj v prípade testovanej dvojice, a najmä Yamaha so svojou hmotnosťou 260 kg papierovo nenapĺňa predstavy o terénnom motocykli, no akékoľvek obavy sa stratia v momente keď sa dáte do pohybu. KTM Adventure je na ceste prekvapivo príjemným spoločníkom. 21-palcová pneumatika vpredu síce nesľubuje obratnosť malého naháča, no aj tak dokáže byť zábavným spoločníkom počas rýchleho šprintu na vrchol horského sedla. Záťah od nízkych otáčkok vás príjemne „vytiahne“ aj z pomalej zákruty. Pruženie je nastavené skôr komfortne a pri ostrom brzdení sa predné koleso trochu ponára, no je to otázka nastavenia. Pneumatiky prekvapivo dobre držia na asfalte aj pri športovejšom nasadení. V sedle však jazdec nájde dostatok komfortu aj na dlhé výlety. Pri rýchlych diaľničných presunoch sa ukáže aj drobná nevýhoda veľkého predného kolesa, ktoré má na svedomí presun ťažiska mierne dozadu a riadenie môže byť pri vysokých rýchlostiach (+160 km/h) trochu nervózne, no je to daň za výborné jazdné vlastnosti v teréne.
Yamaha na ceste kraľuje pohodlím a výbornou dynamikou. Je v podstate jedno či na tachometri svieti údaj 50 alebo 150 km/h, motorka je maximálne stabilná a presná. Motocykel je výborne vyvážený a papierová hmotnosť sa niekam stratí, ovládanie je neuveriteľne ľahké. Prekvapivo dobre sa správa aj pri športovej jazde, kde sa motor rád nechá vytáčať do maximálnych otáčok a zo zákruty vás podrží ešte pekných pár metrov, pokiaľ potrebuje vyšší prevodový stupeň. Výborne fungovali brzdy, ktoré boli citlivé a výkonné zároveň. Pruženie zvláda športovú jazdu, no podobne ako KTM je nastavené skôr na komfort ako športovú tuhosť. Pri turistickej jazde sa potom stačí usadiť v pohodlnom sedle a ukrajovať dlhé kilometre, ktoré aj vďaka 23 l nádrži Yamaha zvláda bez zastávky.

…necestou
V momente keď sa pod kolesami stráca asfalt a nastupuje šotolina, tak KTM sa dostáva do svojho živlu. Stačí sa postaviť do stúpačiek a všetko je zrazu tak ako má byť, štíhla nádrž a vyššie riadidlá vytvárajú optimálnu polohu pre jazdca. 115 k výkonu je odrazu strašne veľa a zadné koleso stráca trakciu pri každom prudšom pridaní. Adventure však dokáže byť mimoriadne rýchly v tomto prostredí, najmä keď zvládnete techniku zatáčania pod plynom, kde zadné koleso je v šmyku. Pruženie výborne kopíruje menšie nerovnosti a nebráni sa občasnému menšiemu skoku, ale má to svoje limity. Výhodou je, samozrejme, aj nižšia hmotnosť a necelých 210 kg je v porovnaní s konkurenciou minimálna váha.
Yamaha to v spoločnosti offroadovej KTM-ky nemá na prvý pohľad jednoduché, no World Crosser dokáže byť v tomto prostredí prekvapivo rýchla a zábavná motorka. Najskôr je však potrebné odpojiť všadeprítomnú elektroniku. Technika jazdy je podobná ako s KTM, aj keď poloha jazdca v stúpačkách nie je tak prirodzená ako na Adventure. Na limity podvozku narazíte o niečo skôr, no stále si poradí aj s väčšími nerovnosťami. Prebytky výkonu sú opäť obrovské, no tam kde sa zadné koleso KTM bezmocne roztočí, tak Yamaha s ofrroadovou pneumatikou Karoo doslova vyoráva hlbokú brázdu a motorka vystrelí vpred. Hmotnosť v teréne cítiť viac ako na ceste, no stále je to veľmi schopné a zábavné náradie, ktoré bez problémov zdoláva aj náročnejší terén.

Chcem obe, ale ak si mám vybrať…
tak siahnem po Yamahe World Crosser. Tento motocykel sa ukázal byť univerzálnejším endurom, ktorý vám ponúkne viac na ceste a nie je mu cudzí ani pohyb v náročnejšom teréne. Nezanedbateľným prínosom je aj najmodernejšia technika, ktorú Yamaha ponúka. V neprospech Yamahy trochu hovorí cena, no je to už finálna cena s doplnkami, a ak by ste chceli dostať KTM na rovnakú úroveň, tak cena nebude ďaleko od Yamahy. KTM Adventure je stále úžasná motorka, ktorá najmä v teréne získava maximálne body, no to čo získa v teréne následne stráca na pohodlnejšiu a sofistikovanejšiu Yamahu na ceste. Napriek tomu, ak vymieňate svoj offroadový špeciál za niečo civilnejšie, tak KTM ostáva ideálnou voľbou.


Yamaha XT1200Z Super Ténéré World Crosser

Cena: 17 190 Eur
Motor: 1 199 ccm, radový 2-valec, DOHC, 8 ventilov
Max. výkon: 110 k pri 7 250 ot./min.
Krútiaci moment: 114 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Prevádzková hmotnosť: 261 kg
Výška sedla: 845 – 870 mm
Rázvor: 1 540 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu:110/80-19, vzadu: 150/70 – 17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ



KTM 990 Adventure ABS

Cena: 13 610 Eur (základný model bez doplnkov)
Motor: 999 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 115 k pri 8 750 ot./min.
Krút. moment: 100 Nm pri 6 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 209,5 / 207 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 570 ± 15 mm
Výška sedla: 860 / 895 mm
Objem pal. nádrže: 23,5 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-18

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, s. r. o. Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012 Janka

Dobrodruhovia – Test Yamaha XT1200Z Super Ténéré World Crosser a KTM 9

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri