Športová turistika. Ak nejaký bike vystihuje názov tejto kategórie, mal by to byť pravdepodobne práve model FJR od Yamahy. Áno, nájdu sa jedinci, ktorí si pod športovou turistikou predstavujú skôr šport a teda chápu turistiku tak, že osedlajú R1 alebo univerzálnu FZ1 a vyrazia na „veľký“ trip do Chorvátska. Ale skúste na tom ísť do Fara v Portugalsku alebo na Škótsku Vysočinu. Myslím, že po pár dňoch vás srandy prejdú a budete si priať pravú športovú turistiku. Práve preto tu máme motocykle ako FJR1300, ktoré sú stvorené na hltanie nekonečných kilometrov. Yamaha pre rok 2013 prichádza s inovovanou berziou tohto diaľkového turistu.
Viac ako facelift Práve facelift alebo menšia modernizácia je jednou z vecí, ktorú využívajú mnohí výrobcovia pre vynovenie „vlaňajšieho“ modelu. Aj Yamaha sa rozhodla pre facelift, ale to nebolo jediné čo FJR dostala, ako si povieme neskôr. Zmena vyzáže na prvý pohľad nemusí byť zrejmá, ale skúste si porovnať model 2012 s modelom 2013. Rozdiely medzi oboma motocyklami sú na prvý pohľad jasné. Trinástka má ostrejšie a zároveň plynulejšie rysy prednej kapotáže. Okrem toho z nej zmizli tie výrazné smerovky, ktoré doslova kazili plynulosť línií tohto ušľachtilého modelu. Aby si niekto náhodou nemyslel, že tam žiadne smerovky nie sú, tak doplním, že boli nahradené LED smerovkami zabudovanými v kapotáži. Tak isto sa zmenil predný svetlomet, ktorý dáva modelu dynamickejší dizajn. Okrem dizajnu je v ňom zabudovaná aj séria LED diód doplňujúca očné linky a celkový „look“ modelu.
Špičková ochrana pred vetrom Vráťme sa však k úpravám prednej kapotáže. Jednou z najdôležitejších je úprava predného štítu. Takže po prvé zmenil sa jeho tvar. Mal by zaručiť lepšie obtekanie vzduchu pri akejkoľvek rýchlosti, z čoho vyplýva pohodlnejšia jazda a predpokladáme, že aj zníženie spotreby na dlhé vzdialenosti. Okrem toho bol znížený počet súčiastok, ktoré zabezpečujú chod elektronicky nastaviteľného štítu, čo má zjednodušiť údržbu. Asi najväčším prínosom je však nastavenie štítu. Po prvé sa štít nastavuje dvojnásobou rýchlosťou oproti predošlému modelu a po druhé, štít aj po vypnutí zapaľovania ostane v polohe, do ktorej bol nastavený. Práve jeho návrat do základnej polohy po vypnutí zapaľovania bol jedným z kameňov úrazu pri hodnotení predošlých verzií.
Ku kapotáži už len dodám, že okrem dizajnu bola upravená aj funkcionalita a kapotáž by mala lepšie chrániť jazdcove nohy.
Nabité elektronikou Press materiál Yamahy sa doslova hemží skratkami pre elektronické vychytávky, ktoré nám výrobca ponúka. Niekoho by to mohlo zaraziť, ale som si istý, že na ceste by to uvítala väčšina z nás. Mrknime teda na to.
Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), čiže čipom ovládaný plyn. Systém zaručí správne nastavenie vstrekovania pri pohybe plynom a do zmesi pridá práve také množstvo vzduchu, ktoré je potrebné. Tým pádom má motor tú správnu silu, akú jazdec potrebuje v danom momente.
Traction Control System (TCS), alebo kontrola trakcie. V akýchkoľvek podmienkach mať zadné koleso pod kontrolou. Žiadny nechcený prešmyk. Ak chce niekto prešmykovať úmyselne, nech si nekupuje turistiku.
Zaujímavosťou je tempomat. Funguje na treťom, štvrtom a piatom stupni v rozmedzí od 50 do 180 km/h, pričom dávkovať sa dá po 2 km/h. Veľmi vhodné na dlhý presun. Samozrejme, akákoľvek operácia bŕzd, spojky alebo plynu tempomat zruší.
Yamaha D-MODE alebo dve mapovania výkonu motora. T je pre Touring a teda cestovanie, S je pre športovejší charakter motora.
Úpravami v motore je hlavne prekopaný systém nasávania / výfuku a použitie bezošvých valcov, ktoré sa na športovej turistike objavujú prvýkrát. Nejedná sa však o žiadny pokus, boli overené na modeloch YZF-R1 a YZF-R6.
Vynovený podvozok Yamaha prišla pred pár rokmi s vlastným konceptom poloautomatickej prevodovky, ktorý sa objavil práve na modelovej rade FJR. Tento systém, ktorý už nepotrebuje manuálnu páčku spojky a radí sa tlačidlami na riadidlách zostáva aj pre rok 2013 a sním aj luxusnejšia verzia s označení FJR1300AS, ktorá dopĺňa štandardnú verziu FJR1300A s manuálnym radením. Novinky sa však udiali na podvozkoch oboch verzii a u modelu A je to zmena vnútorných komponentov prednej vidlice. Model AS sa dočkal elektronického nastavenie pruženia a to v štyroch polohách. Od jedného jazdca bez batožiny až po plné obsadenie s batožinou. Okrem toho má AS novú prednú vidlicu typu upside down so samostatným tlmiacim mechanizmom pre pravé a pre ľavé rameno. Zaujímavosťou by mohlo byť, že úpravou prešiel aj hlavný stojan,ktorého ovládanie vraj vyžaduje o 30 % menej sily.
Yamaha FJR1300A / 1300AS 2013
Motor: 1 298 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 146 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 138 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, kardanový hrideľ
Rozmery (D x Š x V): 2 230 x 750 x 1 455 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 291 / 296 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 805 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2012
Janka
Yamaha FJR1300A- album k predstaveniu – Motomagazín 12/2012
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
AIR
17. februára 2013 at 7:16
Krasna masinka… 👍 👍 👍