Connect with us

Spravodajstvo

FraJeR – Predstavenie Yamaha FJR1300A / FJR1300AS 2013

Publikovaný

on

Športová turistika. Ak nejaký bike vystihuje názov tejto kategórie, mal by to byť pravdepodobne práve model FJR od Yamahy. Áno, nájdu sa jedinci, ktorí si pod športovou turistikou predstavujú skôr šport a teda chápu turistiku tak, že osedlajú R1 alebo univerzálnu FZ1 a vyrazia na „veľký“ trip do Chorvátska. Ale skúste na tom ísť do Fara v Portugalsku alebo na Škótsku Vysočinu. Myslím, že po pár dňoch vás srandy prejdú a budete si priať pravú športovú turistiku. Práve preto tu máme motocykle ako FJR1300, ktoré sú stvorené na hltanie nekonečných kilometrov. Yamaha pre rok 2013 prichádza s inovovanou berziou tohto diaľkového turistu.


Viac ako facelift
Práve facelift alebo menšia modernizácia je jednou z vecí, ktorú využívajú mnohí výrobcovia pre vynovenie „vlaňajšieho“ modelu. Aj Yamaha sa rozhodla pre facelift, ale to nebolo jediné čo FJR dostala, ako si povieme neskôr. Zmena vyzáže na prvý pohľad nemusí byť zrejmá, ale skúste si porovnať model 2012 s modelom 2013. Rozdiely medzi oboma motocyklami sú na prvý pohľad jasné. Trinástka má ostrejšie a zároveň plynulejšie rysy prednej kapotáže. Okrem toho z nej zmizli tie výrazné smerovky, ktoré doslova kazili plynulosť línií tohto ušľachtilého modelu. Aby si niekto náhodou nemyslel, že tam žiadne smerovky nie sú, tak doplním, že boli nahradené LED smerovkami zabudovanými v kapotáži. Tak isto sa zmenil predný svetlomet, ktorý dáva modelu dynamickejší dizajn. Okrem dizajnu je v ňom zabudovaná aj séria LED diód doplňujúca očné linky a celkový „look“ modelu.

Špičková ochrana pred vetrom
Vráťme sa však k úpravám prednej kapotáže. Jednou z najdôležitejších je úprava predného štítu. Takže po prvé zmenil sa jeho tvar. Mal by zaručiť lepšie obtekanie vzduchu pri akejkoľvek rýchlosti, z čoho vyplýva pohodlnejšia jazda a predpokladáme, že aj zníženie spotreby na dlhé vzdialenosti. Okrem toho bol znížený počet súčiastok, ktoré zabezpečujú chod elektronicky nastaviteľného štítu, čo má zjednodušiť údržbu. Asi najväčším prínosom je však nastavenie štítu. Po prvé sa štít nastavuje dvojnásobou rýchlosťou oproti predošlému modelu a po druhé, štít aj po vypnutí zapaľovania ostane v polohe, do ktorej bol nastavený. Práve jeho návrat do základnej polohy po vypnutí zapaľovania bol jedným z kameňov úrazu pri hodnotení predošlých verzií.
Ku kapotáži už len dodám, že okrem dizajnu bola upravená aj funkcionalita a kapotáž by mala lepšie chrániť jazdcove nohy.

Nabité elektronikou
Press materiál Yamahy sa doslova hemží skratkami pre elektronické vychytávky, ktoré nám výrobca ponúka. Niekoho by to mohlo zaraziť, ale som si istý, že na ceste by to uvítala väčšina z nás. Mrknime teda na to.
Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), čiže čipom ovládaný plyn. Systém zaručí správne nastavenie vstrekovania pri pohybe plynom a do zmesi pridá práve také množstvo vzduchu, ktoré je potrebné. Tým pádom má motor tú správnu silu, akú jazdec potrebuje v danom momente.
Traction Control System (TCS), alebo kontrola trakcie. V akýchkoľvek podmienkach mať zadné koleso pod kontrolou. Žiadny nechcený prešmyk. Ak chce niekto prešmykovať úmyselne, nech si nekupuje turistiku.
Zaujímavosťou je tempomat. Funguje na treťom, štvrtom a piatom stupni v rozmedzí od 50 do 180 km/h, pričom dávkovať sa dá po 2 km/h. Veľmi vhodné na dlhý presun. Samozrejme, akákoľvek operácia bŕzd, spojky alebo plynu tempomat zruší.
Yamaha D-MODE alebo dve mapovania výkonu motora. T je pre Touring a teda cestovanie, S je pre športovejší charakter motora.
Úpravami v motore je hlavne prekopaný systém nasávania / výfuku a použitie bezošvých valcov, ktoré sa na športovej turistike objavujú prvýkrát. Nejedná sa však o žiadny pokus, boli overené na modeloch YZF-R1 a YZF-R6.

Vynovený podvozok
Yamaha prišla pred pár rokmi s vlastným konceptom poloautomatickej prevodovky, ktorý sa objavil práve na modelovej rade FJR. Tento systém, ktorý už nepotrebuje manuálnu páčku spojky a radí sa tlačidlami na riadidlách zostáva aj pre rok 2013 a sním aj luxusnejšia verzia s označení FJR1300AS, ktorá dopĺňa štandardnú verziu FJR1300A s manuálnym radením. Novinky sa však udiali na podvozkoch oboch verzii a u modelu A je to zmena vnútorných komponentov prednej vidlice. Model AS sa dočkal elektronického nastavenie pruženia a to v štyroch polohách. Od jedného jazdca bez batožiny až po plné obsadenie s batožinou. Okrem toho má AS novú prednú vidlicu typu upside down so samostatným tlmiacim mechanizmom pre pravé a pre ľavé rameno. Zaujímavosťou by mohlo byť, že úpravou prešiel aj hlavný stojan,ktorého ovládanie vraj vyžaduje o 30 % menej sily.


Yamaha FJR1300A / 1300AS 2013

Motor: 1 298 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 146 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 138 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, kardanový hrideľ
Rozmery (D x Š x V): 2 230 x 750 x 1 455 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 291 / 296 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 805 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17


Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2012 Janka

Yamaha FJR1300A- album k predstaveniu – Motomagazín 12/2012

1 komentár

1 komentár

  1. AIR

    17. februára 2013 at 7:16

    Krasna masinka… 👍 👍 👍

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri