Connect with us
Aprilia Tuareg 660

Spravodajstvo

Goodyear a NASA vyvinuli ?pružinovú pneumatiku? pre použitie na Mesiaci

Publikovaný

on

Tím vyvinul energeticky efektívnu pneumatiku, ktorá nestratí tlak

Bratislava 23. Septembra

Národný úrad pre letectvo a kozmonautiku (NASA) a The Goodyear Tire & Rubber Company vyvinuli bezvzduchovú pneumatiku pre pohyb mohutných vozidiel po povrchu Mesiaca na veľké vzdialenosti.
Nová ?pružinová pneumatika? s 800 nosnými pružinami je navrhnutá na prepravu oveľa ťažších vozidiel na oveľa väčšie vzdialenosti, ako pneumatika s drôtenou sieťou, ktorá bola predtým použitá na lunárnom vozidle Apollo (Apollo Lunar Roving Vehikle – LRV). Nová pneumatika umožní širší prieskum a prípadný rozvoj a údržbu lunárnej základne.


Podľa Vivake Asnaniho, hlavného výskumníka NASA v Glennovom výskumnom centre (Glenn Research Center) v Clevelande, bola inovácia nutná predovšetkým kvôli značne rozdielnemu zadaniu. ?Vzhľadom k zvýšeným požiadavkám na zaťaženie a životnosť sme museli pôvodnú mesačnú pneumatiku zásadným spôsobom pozmeniť,? povedal. ?To, čo tím Goodyear-NASA vyvinul, je inovatívna, no napriek tomu jednoduchá, sieť pretkaných pružín, ktorá spĺňa všetky požiadavky. Pri pohľade späť sa konštrukcia javí ako samozrejmá, rovnako ako väčšina dobrých vynálezov.?
Pružinová pneumatika bola inštalovaná na lunárnom elektrickom testovacom vozidle NASA Rover a uvedená do prevádzky v Johsonovom vesmírnom centre ?Rock Yard? v Houstone, kde úspešne prešla testami.

?Táto pneumatika má extrémnu životnosť a je extrémne energeticky efektívna,? poznamenal Jim Benzing, hlavný inovátor spoločnosti Goodyear v tomto projekte. ?Pružinová konštrukcia priľne k povrchu, po ktorom ide, a zaistí trakciu. Ale všetka energia, ktorá je využitá k deformácii pneumatiky, sa vráti späť, keď sa pružina prepne. Nevytvára teplo ako normálna pneumatika.?
Podľa inžinierov spoločnosti Goodyear bol vývoj pôvodnej pneumatiky pre mesačnú misiu Apollo a nové pružinové pneumatiky vedený skutočnosťou, že tradičná gumová, vzduchom plnená pneumatika používaná na Zemi má na Mesiaci malé využitie. Vlastnosti gumy sa veľmi výrazne menia pri extrémne nízkych a naopak vysokých teplotách, vyskytujúcich sa na Mesiaci v tieni a v oblastiach s priamym slnečným svitom. Navyše nefiltrované slnečné žiarenie znehodnocuje gumu a vzduchom plnená pneumatika čelí neprijateľnému riziku straty tlaku.
Podľa Asnaniho, pružinová pneumatika nemá slabé miesto. ?Napríklad tvrdý náraz, ktorý môže spôsobiť defekt a stratu tlaku vzduchom plnenej pneumatiky, by pri tejto pneumatike nanajvýš poškodil jednu z 800 nosných pružín. Okrem týchto vysoko záložných vlastností sa pneumatika vyznačuje tuhosťou a napriek tomu ohybnosťou, čo umožňuje terénnym vozidlám rýchlu jazdu v náročnom teréne s prenosom relatívne malých otrasov na vozidlo.?

NASA bola pneumatikou tak ohromená, že sa rozhodla tento projekt vyzdvihnúť v priebehu nedávneho NASA Day on the Hill – výstavy v Rayburn House Office Building vo Washingtone, DC. ?Hovoril som s 10 až 15 členmi Kongresu a asi šesťdesiatimi zamestnancami,? poznamenal Asnani z NASA. ?Skutočne každý, s kým som hovoril, bol unesený myšlienkou, že táto technológia môže byť jedného dňa použitá nielen pre mimozemské vozidlá, ale tiež pre vozidlá tu na Zemi.?
Navyše NASA vyzdvihla tento technologický pokrok vo svojom každoročnom televíznom seriáli Hallmarks of Success. Seriál ukazuje najúspešnejšie projekty spoločných tímov NASA. Spoločnosť Goodyear bola jednou z iba 11 spoločností ? a jediným výrobcom pneumatík ? v tomto seriáli.

Goodyear
Goodyear je jedným z najväčších svetových výrobcov pneumatík. Spoločnosť zamestnáva približne 70 000 pracovníkov a svoje výrobky vyrába vo viac ako 60 podnikoch v 25 krajinách sveta.
Vo svojich dvoch vývojových centrách v Akron, Ohio a Luxembursku, sa usiluje o vývoj technologicky najvyspelejších produktov a služieb, ktoré stanovujú technologické a výkonnostné normy v priemysle.
Viac informácií nájdete na adresách www.goodyear.com a www.goodyearpneu.cz.

NASA ?John H. Glenn Research Center?
Výskumné centrum NASA ?John H. Glenn Research Center? je jedným z desiatich centier NASA, ktoré majú zdroje na rozvoj technológií a náročných vedeckých výskumov, ktoré sa zameriavajú na misie NASA , ktoré pracujú na budúcom preskúmavaní vesmíru, vedeckých objavoch a leteckom prieskume. V spolupráci s vládou, priemyslom a vedou, slúži toto centrum k udržiavaniu ekonomického globálneho vedúceho postavenia a súčasne úžitku všetkých ľudí na svete.

Goodyear a NASA vyvinuli ?pružinovú pneumatiku? pre použitie na Mesia

9 komentárov

9 Comments

  1. VladiB

    23. septembra 2009 at 11:47

    Zachvíľku to budú aplikovať na ATV a viem si to tam živo predstaviť

  2. AMIS

    23. septembra 2009 at 13:24

    šecko sa raz zedere 😶 😈

  3. RoboNM

    23. septembra 2009 at 18:01

    Buahahaaaaa, „burnout“ musí byť fakt cool, hlavne na betóne, s heslom

    „Hoď po mně jiskru, sokolíku“ 🤣 🤣 🤣

  4. AMIS

    23. septembra 2009 at 18:23

    Presne to ma napadlo , keď to vladi hypoteticky montoval na ATV 😁 😁

  5. RoboNM

    23. septembra 2009 at 18:55

    Po skoku cez prekážku ťa „pneu“ katapultuje späť do nebies 🤣

    A ťažko sa na nej určuje, či už je zodraná až na dráty 🤣 🤣 🤣 🤣

    Okrem toho, prvá pneu, ktorú ti lopnú cigoši do zberu 😁 😁

    A nechcel by som z nej ani ten bordel vyberať po šantení v teréne 😁

  6. AMIS

    24. septembra 2009 at 12:11

    O ten bordel by som sa nebál. Skôr ma desí opakujúci sa incident ako u Barichella a Felipe Massu , lietajúce pružinky sú sviňa 😈 Ešte to schytá nejaký ufón do tváre a máme tu intergalaktický prúser. Nastúpi nútená správa M.I.B. a nás teleportujú na Melmak za tvojim kamošom čo tiež nemá rád mačky a ženy 😁 😁 😁

  7. MartineR

    24. septembra 2009 at 13:17

    Viac by som sa pri využití v našej atmosfére bál hmotnosti … na mesiaci ich to asi až tak neinteresuje …

  8. milan3232

    27. septembra 2009 at 9:21

    Kecate, je to super 👋 bezne som jazdieval po mesiaci a vzdy som mal vyssie popisane problem. Tieto gumy ich konecne odstrania 🙂

  9. tomXX

    29. septembra 2009 at 11:55

    Este len potom budeme mat rozj*bane cesty 😟

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri