Connect with us

Testy a recenzie

Husqvarna Test Day 2015

Publikovaný

on

Husqvarna Test Day 2015


Sverepec, 11. 9. 2014

 

Osud nám vie niekedy pripraviť zaujímavé situácie, napríklad z najväčších konkurentov sa šibnutím čarovného prútika stávajú nerozluční spojenci, ktorí sú pripravení pokoriť konkurenciu a všetkých nepriateľov. Tým čarovným prútikom sú v tomto prípade obchodné záujmy zainteresovaných investorov a nerozlučných spojencov tvoria značky Husqvarna a KTM. Modelová rada 2015, ktorú sme si mohli vyskúšať počas novinárskej prezentácie vo Sverepci potvrdila, že nové spojenectvo Husqvarne svedčí a o budúcnosť sa nemusíme obávať, aj keď výrazné odklonenie od techniky KTM zatiaľ očakávať nemôžeme.


Husqvarna vstupuje do druhého roku novej existencie
Minuloročná premiéra modelov Husqvarny, ktoré vznikli pod krídlami nového majiteľa vyšla na výbornú a na väčšine trhov sa produkcia rýchlo vypredala. Kombinácia top techniky, ktorá pochádza z rakúskej KTM-ky spolu so silným menom a imidžom značky Husqvarna urobila svoje ale bude to stačiť? Zatiaľ asi áno, pretože modelový rok 2015 nadväzuje na tohtoročné modely a nič radikálne neprináša. Pozornosť konštruktérov sa zamerala na ešte výraznejšie vizuálne odlíšenie oboch značiek a drobné technické modifikácie, ktoré vylepšujú už aj tak výborný celok.


Motokrosy
V prípade motokrosových špeciálov je najväčšou novinkou posledná generácia štvorkomorovej prednej teleskopickej vidlice WP 4CS. Oddelené funkcie útlmu a kompresie v jednotlivých klzákoch uľahčujú nastavenie. Nová vidlica, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre motokros okrem spomínaného ľahšieho nastavenia ponúka lepší priebeh tlmenia a o 175 g nižšiu hmotnosť ako predchádzajúca verzia. Novinkou je aj užšia 22 mm os predného kolesa, ktorá znižuje pomer neodpruženej hmotnosti a skracuje previs prednej vidlice. Ďalšia zmena podvozku sa týka upravenej geometrie prepákovania uchytenia zadného tlmiča. Výsledkom je ľahšia ovládateľnosť a zvýšená stabilita. Spolu s novou geometriu prináša výrobca aj nové nastavenie zadného tlmiča. Špecialitou Husqvarny je plastový podsedlový rám, ktorý je na rok 2015 vystužený laminátovými vláknami a naviac je vybavený extra skrutkou na strane boxu vzduchového filtra a zlepšuje uchytenie a tesnenie filtra. Novinka, ktorá sa týka dvojice menších štvortaktov FC 250 a 350 je nový kôš a pružiny spojky, ktoré znižujú hmotnosť a zlepšujú funkčnosť spojky.


Na motokrosovej trati  
Testovanie Husqvarny sa nieslo v duchu hesla – čím horšie, tým lepšie. Upršaný august vystriedal upršaný september a sverepecký areál, ktorý je dnes už len tieňom kedysi svetovej dráhy pripravil všetkým slušnú kĺzačku, ktorá poriadne preverila nielen jazdcov ale aj techniku a mali sme postarané o poriadnu zábavu. Podarilo sa mi vyskúšať dvojicu menších štvortaktov FC 250 a FC 350, ktoré sú až na zdvihový objem motora prakticky identické. Priznám sa, že príjemnejším prekvapením bola menšia 250-ka, najmä výkonom patrí medzi to najlepšie čo trieda MX2 momentálne ponúka. Výkon v najnižších otáčkach možno nenadchne ale prechod do stredných a vyšších otáčok musí potešiť aj skúseného a rýchleho jazdca. Tento motor sa veľmi rád nechá potiahnuť do maximálnych otáčok. Na zvlnenej sverepeckej trati, kde sa striedajú rýchle rovinky s dlhými a tiahlymi stúpaniami sa motor cítil vynikajúco. Kvality motora potvrdil následný prestup na 350-ku, ktorá síce mala citeľne viac výkonu v celom rozsahu otáčok ako 250-ka, no nebol to obrovský skok. Na druhej strane výkon 350-ky už má veľmi blízko k výkonu veľkej 450-ky a znamenalo to slušný záber už od najnižších otáčok, no podobne ako u 250-ky motor sa rád nechal potiahnuť do maximálnych otáčok a ak prispôsobíte tomuto jazdný štýl, tak 350-ka vie byť poriadne rýchla. Ovládanie oboch modelov je veľmi podobne a ak ste zvyknutí na oranžové špeciály, tak v sedle Husqvarny sa budete cítiť okamžite ako doma. Ľahké ovládanie je spojené s výbornou stabilitou aj vo vysokých rýchlostiach. Dobrý dojem zanechalo tuhšie pruženie a aj rýchli jazdci sa dobre cítili so sériovým nastavením. Brzdy a ovládanie spojky je tradične na špičkovej úrovni.


Enduro
Husqvarna patrí medzi najúspešnejšie značky vo svete súťažného endura a zdá sa, že aj pod krídlami nových majiteľov bude toto úspešné ťaženie pokračovať. Prvý titul svetového šampióna pod novým vedením si vďaka výborným výkonom Fína Reneta v triede E2 Husqvarna pripísala už túto sezónu. Zoznam zmien je podobne ako u motokrosov dosť široký, no ide skôr o drobné vylepšenia. Dizajnovou zmenou prešli predné partie (svetlo a blatník), ktoré by mali dodať Husqvarne vlastnú identitu. Nový predný blatník si vyžiadal aj zmeny na vrchnom okuláre, ktorý je prakticky úplne nový. Zadný podsedlový rám je vystužený podobne ako v prípade motokrosových modelov. Malý štvortakt FE250 sa dočkal dlhšieho 6. prevodového stupňa a spolu s 350-kou aj nového odľahčeného spojkového koša. Dvojica dvojtaktných modelov TE 125 a 250 prichádza s novým nastavením karburátora, naviac v prípade 250-ky sa výfuková prívera otvára pri vyšších otáčkach (+200 ot.) ako na minuloročnej verzii, čo v kombinácii s nastavením karburátora prináša hladší nárast výkonu.


Enduro okruh
Ak sa motokrosová trať dala označiť ako náročná, tak v prípade enduro okruhu namotaného v lese okolo trate to platilo dvojnásobne. Podarilo sa mi vyskúšať trojicu štvortaktov a hneď na úvod som skončil v sedle toho najväčšieho FE 501. Ak máte radi mohutný výkon a zvládnete aj pár kíl navyše, tak 500-vka bude správnou voľbou. Motor reagoval okamžite a v tesnom teréne ho bolo chvíľami oveľa viac ako som potreboval. Na druhej strane sa dalo aj v pomalých sekciách jazdiť na 3. prevodovom stupni a zjemniť tak prudký nárast výkonu. Aj napriek mäkšiemu podvozku som sa s týmto motocyklom najlepšie cítil na otvorenej motokrosovej trati, kde sa dal výkon motora využiť oveľa efektívnejšie. Ako oveľa lepšou voľbou do lesa sa ukázal najmenší štvortakt FE 250. Motor síce to najlepšie ukrýval vo vyšších sférach, no nebránil sa ani nízkym otáčkam a výkon sa výborne dávkoval. V kombinácii s ľahkým ovládaním je to ideálna zbraň do tesného a ťažkého terénu. Pruženie na Husqvarnách bolo nastavené práve do tohto prostredia a výborne absorbovalo nerovnosti aj pri menších rýchlostiach. Na motokrosovú trať to síce nebolo ideálne ale v náročnom lesnom teréne fungovalo výborne a v porovnaní s tohtoročnými modelmi nešli predné vidlice tak ľahko nadoraz. Povesť najuniverzálnejšieho endura opäť potvrdil model FE 350, ktorý v každej situácii ponúkal dostatočnú výkonovú rezervu, pričom ľahké ovládanie je podobné ako na štvortaktnej 250-ke. Výborne tak obstál v náročných sekciách, kde na klzkom povrchu dokázal v porovnaní s 250-kou potiahnuť aj vyšší prevodový stupeň a naopak na otvorenej motokrosovej trati dokázal byť dostatočne rýchly. Výkon sa pritom dávkoval ľahko a presne.


Husqvarna mieri na vrchol
Možno to vyznie trochu divne ale modelová rada Husqvarny na rok 2015 je lepšia ako kedykoľvek predtým a aj keď za to vďačí technike, ktorú nájdete na KTM, tak ďalšia budúcnosť tejto značky vyzerá veľmi optimisticky. Napriek tomu, že rozdiely medzi oboma značkami sú stále minimálne, tak Husqvarna sa o nezáujem zákazníkov obávať nemusí a na rok 2015 ponúka špičkové náradie v každej objemovej triede.

 

Oblečenie venoval Fox Racing Slovakia
Text: Miro Tamáši, foto: Radek Lavička, Martin Matula
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 11/2014
.


Husqvarna Test Day 2015 – Album k testu, Motomagazín 11/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri