Connect with us

Spravodajstvo

Ikona športovej turistiky – BMW R 1200 RS

Publikovaný

on

Predstavenie BMW R 1200 RS


Produkcia športovo-turistických motocyklov s označením RS začala niekedy v roku 1976 modelom R 100 RS. Výrobca namontoval plnú kapotáž na rám, prehnal model vzduchovým tunelom a spustil masovú, a treba poznamenať mimoriadne úspešnú, výrobu. Model R 1200 RS je novou dimenziou v športovej turistike a v prípade bavorskej značky môžeme opäť očakávať dokonalosť produktu dotiahnutú na maximum.

Boxer turista
Ponuka výrobcu je široká a to najmä pre modely s motorom usporiadaným do verzie boxer. Dvojvalec poháňa mašiny ako sú R 1200 GS (aj Adventure), R 1200 RT a aj novú R 1200 R. Je to posledná generácia boxera s kvapalinovým chladením  a rozvodom DOHC, ktorý zo seba vydá 125 koní (92 kW) pri 7 750 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na hodnote 125 Nm pri 6 500 ot./min. Na rozdiel od GS a RT modelov bol krútiaci moment posunutý do nižších otáčok. Výfukové plyny sa prenášajú cez 2-1 systém do dizajnovo veľmi pekne tvarovaného tlmiča výfuku.
 Pri BMW sme si už zvykli, že značku sprevádza množstvo skratiek. Za nimi však stojí technika, ktorá pomáha bezpečnej jazde až v neskutočnej miere. V prípade modelu RS môžeme teda očakávať ABS, ku ktorému je už v základe pridaný aj systém kontroly stability ASC. Okrem toho ponúka už v základe dva jazdné režimy a to „Rain“ pre jazdu za zhoršených podmienok a „Road“ na také to bežné jazdenie. V doplnkovej výbave s názvom Pro môže majiteľ dostať dva módy navyše („Dynamic“ a „User“) a pozor, dynamickú kontrolu trakcie (DTC).

Pod kapotážou
Čo opisovať na ráme a podvozku, ktorý je prakticky vyhnaný na dokonalosť? Priehradový nosník vyrobený z oceľových trubiek bol navrhnutý priamo pre RS model a ako to už u BMW býva, tak motor využíva, ako podporný element. Vpredu má teleskopickú upside-down vidlicu, teda žiadny Telelever. Vzadu je osvedčený EVO Paralever a vlastne celkovo je nasledovaná línia pruženia využívaná pri športovo-turistických modeloch.
Pri vytváraní a nastavovaní podvozku išlo hlavne o dosiahnutie excelentnej ovládateľnosti, neutrálneho ovládania a tuhosti pri brzdení. Model RS je dynamický motocykel, ktorého korene siahajú k modelu S 1000 RR superbike a tak je to super. Vývoj postavený na vrcholových športovcoch má obvykle úspech.
Elektronicky ovládaný podvozok od BMW nazvaný ESA (Electronic Suspension Adjustment) je už prakticky stálicou pri tejto triede motocyklov. Dynamické nastavenie podvozku umožňuje jazdcovi prispôsobovať sa podmienkam na ceste a kto neodskúšal neuverí aké zázraky to robí. Na výber sú dve nastavenia tlmenia a to „Road“ a „Dynamic“. Dynamic ESA umožňuje jazdcovi užívať si prakticky akékoľvek podmienky, pričom ovládanie je bezpečné a komfortné, keďže tlmenie sa automaticky prispôsobuje (prevažujúcim) jazdným podmienkam.

Výbava…
 Multifunkčný displej umiestnený v zornom poli jazdca ponúka analógový rýchlomer a palubný počítač s množstvom údajov. Práve palubný počítač bol dôvodom použitia analógového rýchlomeru. Údajov, ktoré dokáže športovo-turistický motocykel ponúknuť je viac než dosť, takže rýchlomer je vyhotovený v tradičnom dizajne.
 Športový dizajn s dynamickými rysmi je podporený farebnou kombináciou modelu. Jedná sa o dvojkombináciu farieb, pričom v základe („Basic“) sú to športové farby modrá metalíza/šedá metalíza a vo variante nazvanom „Style 2“ sú to šedá metalíza a čierna metalíza. Farby v spojení so športovou kapotážou a žmurkajúcim svetlometom vytvárajú dojem dravca. Netreba však zabúdať na turistické ambície, ktoré nám model ponúka.
…a výbava
 Značka BMW je známa množstvom doplnkov od priamo motocyklových častí až po voľnočasové oblečenie. V prípade modelu RS nemôžeme čakať výnimku a tým, že sa jedná o športového turistu je to priam očakávané. Okrem štandardov ako rôzne sedlá, systém proti krádeži a bezkľúčového ovládania výrobca priamo pripravil tri balíky, ktoré si môže jazdec dokúpiť. Prvý balík je Comfort Package a obsahuje chrómovaný výfukový systém, vyhrievané rukoväte a kontrolu tlaku v pneumatikách RDC. Ďalej tam máme Touring Package, ktoré obsahuje Dynamic ESA, prípravu na navigačný systém, palubný počítač Pro, držiaky kufrov, hlavný stojan, zadný nosič a tempomat. Dynamic Package má DTC, LED-kové smerovky a denné svietenie. Nuž stačí si vybrať, alebo nakombinovať podľa vlastných preferencii.

BMW R 1200 RS
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š ): 2 203 x 998 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 236 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 530 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 11/2014.
Text: Jozef Jambor, foto: BMW

BMW R 1200 RS – Album k článku, Motomagazín 11/2014

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri