Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – SUZUKI GSF 1200 BANDIT

Publikovaný

on

Kto sa čo i len trochu zaujíma o motocykle, tak už určite počul o veľkom Banditovi, ktorý je otcom všetkých novodobých naháčov „naked muscle bike“. Kategória motocyklov naked je obľúbená predovšetkým pre svoju praktickosť a cenovú dostupnosť. Často v sebe spája rysy športových motocyklov prispôsobených ku každodennému pohodlnému užívaniu. Bandit sa stal ihneď po svojom uvedení na trh doslova šlágrom a dobré meno ho sprevádza až do dnešných dní. Len okrajovo, prvý model Bandita sa objavil už v roku 1989 s motorom s obsahom 250 ccm. Ďalej potom nasledujú modely s motorom o objeme 400 ccm a 600 ccm.

Prichádza veľký Bandit
V našich končinách vstúpil do širokého podvedomia až veľký Bandit, ktorý bol uvedený na trh v roku 1996. Dokázal skĺbiť aspekty ako veľkoobjemový motor, veľkú úžitkovú hodnotu a čo je dôležité, priaznivú cenu. 1200-ka so vzduchom chladeným motorom prešla tromi vývojovými stupňami. Prvé modely sa vyrábali v rokoch 1996 až 1999. Potom v roku 2000 nasledovala modernizácia, kde na prvý pohľad upúta nový rám. Tento model sa vyrábal do roku 2005. Posledná omladzovacia kúra prišla v rokoch 2006 až 2007 a tým skončila dlhoročná etapa vzduchom chladeného motora. Od roka 2008 nastáva nová éra kvapalinou chladeného motora. V nasledujúcich riadkoch sa budeme venovať posledným modelom so vzduchom a olejom chladeným motorom. Motocykel bol vyrábaný v dvoch prevedeniach, a to ako klasický naked motocykel s jedným okrúhlym svetlom alebo v prevedení s polokapotážou, nesúci názov – S. Nakoniec, ako všetky modely.

Jednoduchý motor so športovou DNA
Jedným z dôvodov, prečo bol a je Bandit tak obľúbený je jeho jednoduchý a výkonný motor. Jedná sa o vzduchom a olejom chladený radový štvortaktný štvorvalec s objemom 1 157 ccm, ktorý pôvodne slúžil v „legendárnom“ športovom modeli GSX-R 1100. Pre potreby veľkého Bandita bol obsah motora zväčšený z pôvodných 1 127 ccm na 1 157 ccm. V hlave valcov boli zmenšené sacie a výfukové ventily, difúzory v karburátoroch boli tiež zmenšené zo 40 mm na 36 mm. Ďalej pribudol senzor škrtiacej klapky. Všetky úpravy smerovali k zvýšeniu krútiaceho momentu v stredných a nižších otáčkach. Výsledkom je výkon cca 100 koní pri 8 000 ot./min. a krútiaci moment 92 Nm pri 6 500 ot./min. Možno vás uvedené hodnoty nejako neohromia, ale tieto výkony stačia k akcelerácii 0 – 100 km/h za necelé 3 s. Motor má dobrý výkonový potenciál a samotná výmena koncovky výfuku a nastavenie karburátorov často znamená výkon na hranici 110 koní aj viac. Ak sa rozhodnete ísť ďalej v podobe pretryskovania karburátorov, výmeny zvodov, je hranica 130 koní a krútiaci moment 115 Nm úplne reálnymi parametrami. Životnosť motora je slušná a ani väčšie kilometre by nemali predstavovať väčší problém. Motor vyžaduje nastavovanie ventilov po 10 000 km (serviska uvádza 6 000 km), ale z praxe je 10 000 km väčšinou dostačujich. Výmena oleja s filtrom po 6 000 km alebo po jednom roku. Zvlášť u tohto motora je dobré udržiavať hladinu oleja v maximálnej výške. Olej tu nielen maže, ale hrá aj dôležitú úlohu pri chladení (SACS). Rozvodová reťaz sa začne ozývať spravidla medzi 40 000 – 50 000 km a nutné ju vymeniť. Pri troche sebadisciplíny sa dá dostať so spotrebou aj na hranicu 5 litrov, ale najčastejšie priemer bude okolo 6,5 l. Nádrž má obsah 20 l, čiže dojazd slušný. Prevodovka modelov 1996 až 2007 je 5-stupňová s hydraulickým ovládaním, ktorý umožňuje plynulejší záber. Jednotlivé stupne sú dobre odstupňované. Motor má sily dostatok a šiesty prevodový stupeň by tu našiel svoje uplatnenie.

Pohodlný športovec
Podvozok sa drží mnohými rokmi vyskúšanej klasiky. Rám je dvojitý z oceľových rúrok, ktorý bol roku 2000 prepracovaný za účelom zlepšenia jazdných vlastností. Predná vidlica je teleskopická s priemerom rúrok 43 mm. Zadná dvojramenná kyvka je odpružená centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou. Podvozok je nastavený pre pohodlnú, svižnejšiu turistiku zvládajúcu rôzne kvality povrchu vozovky. Po stránke dizajnu považujem modely z rokov 2006 až 2007 za najpodarenejšie z modelov vzduchom chladených motorov. Motocyklu dominujú ostrejšie hrany a leštené bočné veká na motore dodávajú stroju viac elegancie. Dokonca aj model s polokapotážou vyzerá veľmi sviežo oproti predošlým modelom. Veľký Bandit je užívateľsky príjemná motorka a aj cez cca 220 kg padne do ruky snáď každému, aj menej skúseným jazdcom. Širšie riadidlá, pohodlné sedlo je už delené, dobrý výhľad v spätných zrkadlách, a hlavne slušná ochrana pred poveternostnými vplyvmi u polokopatovanej verzie, ktorá umožňuje cestovnú rýchlosť okolo cca 150 km/h, a to sú silné argumenty ku kúpe. Prístrojovú dosku tvoria dva okrúhle budíky, ručičkový otáčkomer a do druhého budíka bol elegantne umiestnený multifunkčný displej, ktorý poskytuje informácie o aktuálnej rýchlosti a stave paliva. Ďalej je tu denné počítadlo kilometrov a čas.
Predné brzdy motocykla sa v priebehu rokov menili zo štvorpiesikových na šesťpiestikové a potom späť na štvorpiestikové s 310 mm kotúčmi. Na prednú brzdu sa môžete spoľahnúť a navyše sú k dostaniu modely aj s ABS. Zadná 240 mm brzda slúži skôr k dobrzďovaniu ako u väčšiny motocyklov. Pneumatiky sú klasika, vpredu 120/70/ZR17, vzadu 180/55/ZR17.

Záverom
Motocykel Suzuki Bandit1200 nie je prešpikovaný elektronikou a drží sa tradičnej, rokmi overenej vyzretej konštrukcie, ktorej poruchovosť je mizivá. Spoľahlivosť, praktickosť a cenová dostupnosť sú hlavnou devízou tohto motocykla. Ak vezmeme používateľskú ústretovosť motocykla, môžu ho zvládnuť aj menej skúsení jazdci za predpokladu, že s plynom budú nakladať opatrne. Je dobré venovať pozornosť pri kúpe zadnej centrálnej jednotke, ktorá sa po rokoch môže prejavovať vädnúcim účinkom. Ďalej skontrolujte vôľu v ložiskách hlavy riadenia a stav predných kotúčov.

Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2013 Janka

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri