Kto sa čo i len trochu zaujíma o motocykle, tak už určite počul o veľkom Banditovi, ktorý je otcom všetkých novodobých naháčov „naked muscle bike“. Kategória motocyklov naked je obľúbená predovšetkým pre svoju praktickosť a cenovú dostupnosť. Často v sebe spája rysy športových motocyklov prispôsobených ku každodennému pohodlnému užívaniu. Bandit sa stal ihneď po svojom uvedení na trh doslova šlágrom a dobré meno ho sprevádza až do dnešných dní. Len okrajovo, prvý model Bandita sa objavil už v roku 1989 s motorom s obsahom 250 ccm. Ďalej potom nasledujú modely s motorom o objeme 400 ccm a 600 ccm.
Prichádza veľký Bandit V našich končinách vstúpil do širokého podvedomia až veľký Bandit, ktorý bol uvedený na trh v roku 1996. Dokázal skĺbiť aspekty ako veľkoobjemový motor, veľkú úžitkovú hodnotu a čo je dôležité, priaznivú cenu. 1200-ka so vzduchom chladeným motorom prešla tromi vývojovými stupňami. Prvé modely sa vyrábali v rokoch 1996 až 1999. Potom v roku 2000 nasledovala modernizácia, kde na prvý pohľad upúta nový rám. Tento model sa vyrábal do roku 2005. Posledná omladzovacia kúra prišla v rokoch 2006 až 2007 a tým skončila dlhoročná etapa vzduchom chladeného motora. Od roka 2008 nastáva nová éra kvapalinou chladeného motora. V nasledujúcich riadkoch sa budeme venovať posledným modelom so vzduchom a olejom chladeným motorom. Motocykel bol vyrábaný v dvoch prevedeniach, a to ako klasický naked motocykel s jedným okrúhlym svetlom alebo v prevedení s polokapotážou, nesúci názov – S. Nakoniec, ako všetky modely.
Jednoduchý motor so športovou DNA Jedným z dôvodov, prečo bol a je Bandit tak obľúbený je jeho jednoduchý a výkonný motor. Jedná sa o vzduchom a olejom chladený radový štvortaktný štvorvalec s objemom 1 157 ccm, ktorý pôvodne slúžil v „legendárnom“ športovom modeli GSX-R 1100. Pre potreby veľkého Bandita bol obsah motora zväčšený z pôvodných 1 127 ccm na 1 157 ccm. V hlave valcov boli zmenšené sacie a výfukové ventily, difúzory v karburátoroch boli tiež zmenšené zo 40 mm na 36 mm. Ďalej pribudol senzor škrtiacej klapky. Všetky úpravy smerovali k zvýšeniu krútiaceho momentu v stredných a nižších otáčkach. Výsledkom je výkon cca 100 koní pri 8 000 ot./min. a krútiaci moment 92 Nm pri 6 500 ot./min. Možno vás uvedené hodnoty nejako neohromia, ale tieto výkony stačia k akcelerácii 0 – 100 km/h za necelé 3 s. Motor má dobrý výkonový potenciál a samotná výmena koncovky výfuku a nastavenie karburátorov často znamená výkon na hranici 110 koní aj viac. Ak sa rozhodnete ísť ďalej v podobe pretryskovania karburátorov, výmeny zvodov, je hranica 130 koní a krútiaci moment 115 Nm úplne reálnymi parametrami. Životnosť motora je slušná a ani väčšie kilometre by nemali predstavovať väčší problém. Motor vyžaduje nastavovanie ventilov po 10 000 km (serviska uvádza 6 000 km), ale z praxe je 10 000 km väčšinou dostačujich. Výmena oleja s filtrom po 6 000 km alebo po jednom roku. Zvlášť u tohto motora je dobré udržiavať hladinu oleja v maximálnej výške. Olej tu nielen maže, ale hrá aj dôležitú úlohu pri chladení (SACS). Rozvodová reťaz sa začne ozývať spravidla medzi 40 000 – 50 000 km a nutné ju vymeniť. Pri troche sebadisciplíny sa dá dostať so spotrebou aj na hranicu 5 litrov, ale najčastejšie priemer bude okolo 6,5 l. Nádrž má obsah 20 l, čiže dojazd slušný. Prevodovka modelov 1996 až 2007 je 5-stupňová s hydraulickým ovládaním, ktorý umožňuje plynulejší záber. Jednotlivé stupne sú dobre odstupňované. Motor má sily dostatok a šiesty prevodový stupeň by tu našiel svoje uplatnenie.
Pohodlný športovec Podvozok sa drží mnohými rokmi vyskúšanej klasiky. Rám je dvojitý z oceľových rúrok, ktorý bol roku 2000 prepracovaný za účelom zlepšenia jazdných vlastností. Predná vidlica je teleskopická s priemerom rúrok 43 mm. Zadná dvojramenná kyvka je odpružená centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou. Podvozok je nastavený pre pohodlnú, svižnejšiu turistiku zvládajúcu rôzne kvality povrchu vozovky. Po stránke dizajnu považujem modely z rokov 2006 až 2007 za najpodarenejšie z modelov vzduchom chladených motorov. Motocyklu dominujú ostrejšie hrany a leštené bočné veká na motore dodávajú stroju viac elegancie. Dokonca aj model s polokapotážou vyzerá veľmi sviežo oproti predošlým modelom. Veľký Bandit je užívateľsky príjemná motorka a aj cez cca 220 kg padne do ruky snáď každému, aj menej skúseným jazdcom. Širšie riadidlá, pohodlné sedlo je už delené, dobrý výhľad v spätných zrkadlách, a hlavne slušná ochrana pred poveternostnými vplyvmi u polokopatovanej verzie, ktorá umožňuje cestovnú rýchlosť okolo cca 150 km/h, a to sú silné argumenty ku kúpe. Prístrojovú dosku tvoria dva okrúhle budíky, ručičkový otáčkomer a do druhého budíka bol elegantne umiestnený multifunkčný displej, ktorý poskytuje informácie o aktuálnej rýchlosti a stave paliva. Ďalej je tu denné počítadlo kilometrov a čas.
Predné brzdy motocykla sa v priebehu rokov menili zo štvorpiesikových na šesťpiestikové a potom späť na štvorpiestikové s 310 mm kotúčmi. Na prednú brzdu sa môžete spoľahnúť a navyše sú k dostaniu modely aj s ABS. Zadná 240 mm brzda slúži skôr k dobrzďovaniu ako u väčšiny motocyklov. Pneumatiky sú klasika, vpredu 120/70/ZR17, vzadu 180/55/ZR17.
Záverom Motocykel Suzuki Bandit1200 nie je prešpikovaný elektronikou a drží sa tradičnej, rokmi overenej vyzretej konštrukcie, ktorej poruchovosť je mizivá. Spoľahlivosť, praktickosť a cenová dostupnosť sú hlavnou devízou tohto motocykla. Ak vezmeme používateľskú ústretovosť motocykla, môžu ho zvládnuť aj menej skúsení jazdci za predpokladu, že s plynom budú nakladať opatrne. Je dobré venovať pozornosť pri kúpe zadnej centrálnej jednotke, ktorá sa po rokoch môže prejavovať vädnúcim účinkom. Ďalej skontrolujte vôľu v ložiskách hlavy riadenia a stav predných kotúčov.
Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2013
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.