Connect with us

Spravodajstvo

Kalifornia – Predstavenie Moto Guzzi California 1400

Publikovaný

on

Prvý krát som sa s guzzáckym modelom California stretol pred pätnástimi rokmi, keď som ešte ako šťastný držiteľ oprávnenia na ľahký motocykel vpadol do malej dielničky určenej na opravu, údržbu a predaj motocyklov Moto Guzzi v meste Brighton na juhu Spojeného Kráľovstva. Bol to úžasný pohľad na nádherné, veľké, priečne otočené V-éčko. Bolo to prvé a nezabudnuteľné stretnutie s motocyklami Moto Guzzi.

Z histórie modelu
Model California sa po cestách preháňa už viac ako 40 rokov. V roku 1970 vyhrala Talianska spoločnosť zákazku na predaj motocyklov pre policajné oddelenie v Los Angeles. Jednalo sa o model V7, ktorý bol však upravený pre dlhodobé používanie (okrem iného veľké sedadlo, široké riadidlá, kovové placky miesto stúpačiek atď). Model sa stal úspešným a v roku 1971 začala oficiálna výroba motocyklov California. Za tých 40 rokov sa prešla MGC mnohými úpravami, štyrmi objemovými kategóriami (750, 850, 1000 a 1100) a vyrobilo sa jej viac ako 100 000 kusov.

Epický bike
Je to doslova hviezda. Tento bike vyrábaný v Mandello del Lario reprezentuje značku Moto Guzzi štýlom, komfortom a spracovaním. Už prvý pohľad na tento k dokonalosti dovedený dizajn napovedá, že sa oň starali talianski majstri. Absolútne každá krivka, každý detail prenáša tento skvost zo stránok katalógov na klenby Sixstínskej kaplnky. Nádrž je kovová, ako sa patrí a na jej stranách je orol symbolizujúci značku. Celkový pohľad na tento model sa zdá byť nižší a natiahnutejší. Je to spôsobené predĺžením rázvoru na 1 685 mm (o úžasných 125 mm oproti predchádzajúcemu modelu).

Svetlo ako klenot
Ďalším klenotom je osvetlenie motocykla. Najprv sa pozrime úžasný, široký, zadný blatník skrývajúci 200 mm širokú pneumatiku. Sú na ňom dva pásy LED svetiel, ktoré určite nikto neprehliadne. Keď píšem nikto, myslím tým vodičov aj chodcov. Predné svetlo by si zaslúžilo samostatnú kategóriu na udeľovaní nejakých umeleckých cien. Okrem toho, že má absolútne netypický tvar, ktorý však na cruiseri nepôsobí rušivo, je to prvý krát, čo je na motocykli zavedený LED systém DRL, alias denné prevádzkové osvetlenie. Už len spomeniem, že samozrejmosťou u Californie sú veľký štít a doplnkové svetlá.

Európske prvenstvo
Objem motora je 1 380 ccm, čo znamená, že California je najväčší európsky dvojvalec pochádzajúci zo sériovej výroby. Motor dáva monštróznych 120 Nm už pri 2 750 ot./min. Okrem toho je California prvý crusier dodávaný zo systémom nastavenia jazdného režimu. V ponuke má tri varianty a to turistiku, šport a dážď. Ďalší vývojový medzník je priamo v uchytení motora. Mohli by sme to nazvať elastický motor, pretože je uložený na sérii gumených tlmičov, ktoré Véčko zbavujú nepríjemných vibrácií. Pár nostlagických ľudí by si mohlo povzdychnúť, že to už nebude ono, ale výrobca zaručuje, že pri voľnobežných otáčkach motor určite nestratí svoj sexepíl.
Celkovo tento motor pod svojimi štyrmi ventilmi na valec skrýva 96 koní, ktoré sa prejavia pri 6 500 ot. min. Vďaka svojmu nastaveniu a výbave sa podarilo vytvoriť motor, ktorý je o 15 až 20% ekonomickejší oproti štandardnému Quattrovalvole motoru o objeme 1 200 ccm.

Naspäť k zvárarčine
Rám Californie je silným prvkom tohto modelu už hádam od začiatku výroby. Pre tento rok má predná vidlica priemer nosníkov 46 mm a dráhu pruženia 120 mm. Okrem kolesa sú na nej aj radiálne štvorpiestikové Brembá. Priemer dvoch perforovaných kotúčov vpredu je 320 mm a kotúča vzadu je 282 mm, pričom tam budú stačiť piestiky dva. Model má nízke ťažisko a to z jeho ovládateľnosti robí takmer skúter. Jazdec sedí 740 mm nad zemou, čo je v podstate takmer na priamo na vozovke.

Dve verzie na výber
California mala odjakživa množstvo modifikácií. Model s motorom 1400 sa bude dodávať vo verzii Touring a Custom. Tá turistická má 35 litrové kufre, padacie rámy, kryt motora a úžasný chrómovaný držiak za sedadlom spolujazdca. Okrem toho má v základnej výbave aj tempomat, ktorý pomôže prekonávať dlhé presuny. No skrátka sen na leto. Custom je oproti tomu sestra púšťajúca sa na zakázané chodníčky. Z tohto modelu priam srší drsný look. Je to aj vďaka dragsterovský riadidlám, tmavým tlmičom a ráfom kolies a inému sedadlu.

Doplnky
Moto Guzzi nikdy nemala problém s množstvom doplnkovej výbavy a príslušenstva. U svojej vlajkovej lode by nám opis príslušenstva vydal na samostatný článok, spomeniem teda len tie najzákladnejšie. Doplnky k cestovaniu ako kožené brašne a sedadlo alebo zadný box, menší predný štít, či naopak jeho rozšírenie a rôzne ozdobné doplnky a ešte viac chrómu. Zaujímavosťou je systém iGuzzi, ktorý pomôže prepojiť smartphone a Californiu dokopy. Prepojenie určite ponúka veľa výhod. Posledné čo spomeniem je satelitný systém zabezpečenia proti ukradnutiu, ktorý jazdcovi podá nie len info, kde sa jeho bike nachádza, ale vďaka aplikáciám pre Apple a Android môže sťahovať celé itineráre z ciest.


Moto Guzzi California 1400

Motor: 1 380 ccm, 8 ventilov, OHC, V2
Výkon: 96 k pri 6 500 ot./min.
Krút. moment: 120 Nm pri 2 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 445 x 850 x 1 181 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 315 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 685 mm
Výška sedla: 740 mm
Objem pal. nádrže: 20,5 l
Pneu: vpredu: 130/70 – 18, vzadu: 200/60 – 16

Text: Jozef Jambor, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2013 Janka

Kalifornia – Predstavenie Moto Guzzi California 1400

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri