Connect with us

Spravodajstvo

Klasický boxer nabitý najnovšou technikou – BMW R 1200 R

Publikovaný

on

Predstavenie BMW R 1200 R

 Litrový boxer-naháč z bavorskej produkcie je myslím notoricky známy a nejako hlboko sa prebíjať dejinami tohto modelu by bolo pravdepodobne zbytočné. Keďže sa jedná o známy model postavený na základných prvkoch BMW, tak by vás mohla napadnúť otázka, že čo vlastne nová generácia tohto modelu prináša?

Nová generácia boxera
 V prvom rade treba zdôrazniť, že aj klasický naháč sa dopracoval k poslednej generácii vzduchom a kvapalinou chladeného boxera. Sleduje tak trend, ktorý nastavilo R 1200 GS a GS Adventure, RT a v roku 2015 aj model RS. Až na retro model R nineT sú tak všetky boxery vybavené týmto motorom.
 Dočkali sme sa teda kvapaliny. Ležatý priečne uložený boxer má objem valcov 1 170 ccm a rozvod DOHC. Hodnoty vŕtania x zdvihu sú 101×73 mm. Čo sa týka výkonových charakteristík, tak nová R-ka sa bude po cestách preháňať s maximálnym výkonom 125 koní (92 kW) pri 7 750 ot./min. a krútiaci moment 125 Nm (náhodička) pri 6 500 ot./min. Vlastnosti sa nám teda oproti ročníku 2014 výrazne zmenili, keďže vzducháč mal „len“ 110 koní a 119 Nm. Priebeh výkonu je hladší, čo je samozrejme spôsobené novým motorom a jeho nastavením. Výkon sa na zadné koleso prenáša cez šesť stupňovú prevodovku a kardanový hriadeľ.
 Výfukové potrubie z motora je vedené zvodmi v zostave 2-1 a končí ladne spracovanou koncovkou výfuku. Chladič je centrálne umiestnený pred motorom a po jeho stranách je umiestnené detailne vypracované nasávanie. Motor pôsobí masívne a silne. Nie je to len vďaka jeho čiernej farbe a vypracovaniu detailov, ale aj vďaka jednému chýbajúcemu prvku v prednej časti podvozku.

Podvozok opúšťa tradície
  O ktorý, že prvok sa to jedná? Áno, všimli ste si správne, nové R-ko nemá vpredu odpruženie telelever, ako je zvykom u boxerovskej rodiny, ale upside-down vidlicu Sachs s priemerom nosníkov 45 mm. Prekvapivo táto vôbec nie je nastaviteľná (pokiaľ si teda nepriplatíte ESA). Vzadu už je to klasický EVO paralever.  Dráha pruženia je zhodných 140 mm pre prednú aj zadnú časť. Nový je aj trubkový priehradový rám, ktorý bol navrhnutý priamo pre model R.
 Kolesá majú zhodne 17 palcov, predné s rozmerom 120/70 a zadné 180/55. Predná brzda je dvojkotúč s priemerom 320 mm a štyrmi piestikmi. Vzadu máme jeden 265 mm kotúč s dvoma piestikmi.

V skratkách
 Pomaly sme sa dostali až k povestným skratkám. Takže R-ko je v základe vybavené systémom ABS, ASC a dvomi jazdnými módmi „Rain“ pre zhoršené jazdné podmienky a „Road“ na denné jazdenie. V príplatkovej výbave si môže majiteľ dopriať ďalšie dva režimy s názvami „Dynamic“ a „User“ pričom prvý nás ťahá takmer na okruh a druhý umožňuje jazdcovi komplet nastavenie „podľa seba“. V danom balíčku je aj Dynamická kontrola trakcie DTC, čo je špičková vec a osobne dúfam, že v budúcnosti sa bude montovať so samozrejmosťou, akou je dnes ABS (ruku na srdce koľkí z vás mali ABS namontované na úplne prvej motorke).
 Ak ešte chvíľu ostaneme v príplatkovej výbave, tak musím spomenúť aspoň bezkľúčový štart alebo asistenta radenia rýchlostí (radenie bez spojky). Okrem toho BMW ponúka vždy širokú škálu bežných doplnkov.

Dynamický dizajn
 Novinkou na rok 2015 je palubná doska, ktorá je zostavená z analógového rýchlomeru a zvyšných informácií podávaných cez digitálny displej. Celkovo je štýl tohto modelu jasne smerovaný do triedy roadster. Dynamicky pôsobí nízko položený predok, s výrazným svetlom a do detailu vypracovanými zadnými partiami. Dodávať sa bude v troch farebných verziách a  to základnej modrej, v bielej kombinovanej s racingovo červeným rámom, označenej ako Style 1 alebo nakoniec Style 2, čiže šedá metalíza na tele s matnou šedou metalízou na ráme.
 R-ká boli vždy obľúbené pre svoje univerzálne využitie od každodenného biku po cestovanie. Na internete sa pohybujú aj fotky cestovne pripraveného R-ka 2015 a myslím, že nikoho nenechá na pochybách o svojich cestovateľských ambíciách.

 

BMW R 1200 R
Cena: 12 800 Eur
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 165 x 880 x – mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 231 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 515 mm
Výška sedla: 790 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2015.
Text: Jozef Jambor, foto: BMW Motorrad

 

BMW R 1200 R – Album k článku, Motomagazín 4/2015

22 komentárov

22 Comments

  1. VladiB

    27. apríla 2015 at 8:41

    Aktuálne ju máme v garáži na test, výborný stroj, prekvapil po všetkých stránkach…

  2. papi

    27. apríla 2015 at 12:01

    😈 Aj mňa prekvapil, po HP2 zase boxer s normálnou vidlou vpredu 👍
    Ale prekvapil aj ten priečne uložený boxer, naposledy ho mal, tuším Douglas… 😘 😈

  3. Mishko

    27. apríla 2015 at 20:36

    Klukovka je sice pozdlzne ale autor asi chcel povedat ze valce su odpadnute do stran ako obvykle 😁

  4. raptor

    28. apríla 2015 at 6:05

    Vlado – som prekvapený že ťa BMW ešte dokáže prekvapiť 😉

    p.s. dočkaj na S 1000 XR

  5. prdlafka

    30. apríla 2015 at 8:59

    Preco tam nedali telelever? roky sa to tvarilo ako to najlepsie co sa kedy vymyslelo…

  6. raptor

    1. mája 2015 at 7:52

    Ja to vidim takto

    100,000 predanych novych R 1200 R = 100,000 usetrenych leverov = úspora 100,000 x vyrobne naklady na vyrobu jedneho kusu toho ramena + úspora pri zložitejšej konštrukcii spodného okulára, čapu medzi leverom a okulárom atď atď + úspora 100,000 predných tlmičov (teraz je tlmič klasicky vo vnútri prednej vidly, predtým bol vonku mimo vidly0

    naháč s boxerom nikdy predajné štatistiky netrhal (ak si odmyslím nineT) a žial už aj BMW šetrí tam kde moze 🙁  😠 

  7. papi

    1. mája 2015 at 10:21

    😈  Šetrí a vracia sa k lepším riešeniem. Všade, kde sa súperí spôsobom „kto z koho“, telelever nemá šancu a nepoužíva ho v motošporte ani BMW.
    Ale veď vývoj je plný slepých uličiek…
    Mne sa tá vidla veru páči.
    Ešte sa zbaviť tej predraženej čínskej elektroniky a bola by to motorka pre motorkárov. Ako bola v prvej polovici sedemdesiatych rokov táto, kerá vrátila k zemiakom Nemcov, vtedy  práve húfne prechádzajúcich na ryžu:

    😁  Dobre, no, len si tak hundrem pod nosom, ale fakt mám dojem, že chýba len všeobecné zavedenie autzomatických prevodoviek, k tomu sa stále viac preferujú idiotensicher riešenia (ROH, KGB, HDP, DPH, ATĎ… 😈 ) pre detičky z pomocnej školy a len dúfam, že moja budúca motorka ma neprihlási na Fasbúk v momente, že na ňu sadnem…

    Kua, je tu vôbec ešte niekto, kto pere klasickým pracím práškom? 😈  😁

  8. francuz

    1. mája 2015 at 19:07

    Ja perem klasickym praskom a dokonca v rukach a v garazi mam R90

  9. raptor

    2. mája 2015 at 16:10

    Papi ale prosim ta…. je znama vec ze telelever ja riesenie na turistiku nie do sportu

    ale ked mi vysvetlis kto z koho superi v segmente nahacov tak uznam ze bolo opodstatnene zobrat z eRka telele 

    francuz nielenze perie klasickym praskom, on perie este aj na klasickej pracke klasickou prackou

  10. papi

    2. mája 2015 at 17:09

    😈  Veď Francúz píše, že pere v rukách. Jaká pračka?

    Nepotrebujem nič vysvetlovať, geometria podvozkov sa dá naštudovať z dostupných materiálov. Každý si z toho zobere, čo chce.

    Ale po tvojej ekonomickej analýze je zaujímavé pohrať sa s myšlienkou, že by BMW nedával Telelever ani na terénne alebo cestné špeciály preto, že by na to nemal?   Fíha… 😈

  11. prdlafka

    3. mája 2015 at 8:20

    …aaale prdlajs, vzdy sa najde daky typas, co si to kupi a zaplati za to…doteraz dokonca ani nemal na vyber… 😁  ale pravda je, ze to chodi vazne dobre…akorat to neseje…coz je ale u motocyklu absolutne nepodstatny a nezavazny problem… 😁

  12. raptor

    7. mája 2015 at 10:28

    Papi nemusel si sa pohravat s myslienkou (ale mohol si sa za ten cas s niecim inym) keby si pozorne cital co som pisal

    „je znama vec ze telelever je riesenie na turistiku nie do sportu“

    tož tak 😉

  13. papi

    7. mája 2015 at 13:12

    Čítam pozorne len technické veci, marketingové blabla nie…
    Nie som kôňpetentný posudzovať telelever, na to som pojazdil len málo. Aj som bol spokojný po prvý výmol… 😈  Ďakujem, neprosím, ja som asi nie turista, ale športovec. 😁

  14. papi

    11. mája 2015 at 7:39

    👍  Motorkári se už „rychleseznámili“, myslím, že by som to bral v len základe, chcem len nízke sedlo a priplatím za kufre. Taký slabší turista (veď nemá tele ani para, vývoj nezastavíš… 😈  ), ale dobrý športovec, možno, až zbytočne prekoňovaný…
    Tak budem hladať príležitosť to osedlať. 👍 
    A keď vyrastiem a budem bohatý, možno si jedno aj kúpim.

    Testík:
    BMW S 1000 XR

  15. raptor

    12. mája 2015 at 11:41

    Papi nuž debata bola o boxeroch a leveroch, ty sem dáš úplne inú koncepciu motorky a ideš ironizovať o „šlabších turistoch“… celý ty, ja o voze ty o koze 😀

    dovolil som si podotknúť že naháče s boxerom mali tie levery asi dve dekády… ono prísne vzaté predtým ich veľa dekád nemali. Tak sa mi zdalo že ubratie leveru by mohlo mať (najma v dnešnej dobe) aj ekonomické dôvody. 🙂

    len potom nechápem načo soudruzi z nemecké demokratické republiky dali na svojho vlajkového 6-valcového turistu lever dopredu aj dozadu. Veď papiboyova teória veľkého leveresku je predsa nepriestrelná.

    🙂

  16. papi

    12. mája 2015 at 15:16

    Raptor, ano, 1600 GT má Duo aj excelentne dotiahnutú Para.
    Na cestu ideálna kombinácia, ale XR som pridal z troch dôvodov:
    – spomenul si ho práve ty a má USD.
    – má priznane turistické ambície, ale nemá telelever. Preto podpich „slabší turista“ 😈 
    – tá moto sa mi ozaj veľmi-veľmi páči, po CBF by bodla, škoda tej pre mňa nereálnej ceny…

    😈  Žiadna papiboyova teória neexistuje, verím len tomu, čo som vyskúšal.
    Čo mi vadilo, výstižne znázorňuje o.i. aj jedno staršie video od Avie, jak padal na menšom násype v Maroku. Považoval to za jazdeckú chybu, ale s USD by to zvládol v pohode.
    Ja som turista, čo chcem zvládnuť aj násypy a iné prekvapenia, toť vsjo… Takže XR 👍 😉

  17. raptor

    13. mája 2015 at 5:51

    čo sa týka nereálnej ceny treba počkať 2-3 roky a jazdenka už bude za rozumnejšiu cenu…
    a uznaj žr to XR musí konkurovať multisrande vo všetkých aspektoch…

    ..aj v cene 

  18. papi

    13. mája 2015 at 6:33

    Ono to cena je  vlastne na úrovni doby. Len ja nie som. 😁

  19. raptor

    13. mája 2015 at 6:34

    Teraz ale nevím či si pozadu alebo popredu  🙂 

    ako tak nad tebou dumám najskor to bude asi pozapredu  😁 

  20. papi

    13. mája 2015 at 7:07

    😈 Ja? Šak intelektuálne na úrovni neandertálca, technicky už ale začínam chápať princip parných strojov.
    Finančne dôchodca z chudobnej krajiny. 😈 
    Ale už prenechám priestor pre boxeristov, bo to vypadá tak, že chcem radiť vývojovému oddeleniu BMW a tisícom navýsosť spokojných turistov…
    Kdeže, však len provokujem Raptora… 😁

  21. raptor

    13. mája 2015 at 7:18

    Kdeže… neprovokuješ  😁

  22. kecky

    21. mája 2015 at 7:01

    Papi: Niekto teoretizuje a niekto skúšal rozdiel medzi starým a novým R1200R celý víkend však??? 😈

    Mne rozhodne za tých 900km telever chýbal a bol to citelný rozdiel. Ale všetko ostatné by som bral z nového, neskutočne zábavná motorka…Až na ten display, ale asi casom by som si na to zobrazovanie zvykol…

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri