Connect with us

Spravodajstvo

Klub 200 – predstavenie Aprilia RSV4 RR / RF

Publikovaný

on

Kráľ Superbikov

Veľká generačná obmena v triede superšportov začala už dávnejšie, presnejšie v roku 2009 keď sa objavila prvá generácia modelu RSV4 Factory, ktorý spolu s BMW S 1000 RR posunuli smerom hore nielen hranice maximálne výkonu, ale po prvý krát ponúkli bežnému smrteľníkovi elektroniku, ktorú si dovtedy mohli užívať len jazdci seriálu MotoGP a svetového šampionátu Superbikov. Mimochodom tento model je momentálne najúspešnejší v svetovom šampionáte Superbikov a od svojho vstupu do tohto seriálu pred šiestimi rokmi dokázala Aprilia získať titul až 7 krát (individuálny aj tímový). Najnovšia generácia Aprilie bude ponúkaná vo verzii RR a limitovanej edícii RF, ktorá ukrýva okruhový balík doplnkov „Race Pack“.

Evolúcia namiesto revolúcie
V prípade Aprilie nemôžeme hovoriť o revolučných zmenách, ktoré sa udiali na motorke, skôr je to výrazná evolúcia, ktorá sa opiera o úspešné účinkovanie značky v svetovom šampionáte Superbikov. Asi najväčší skok vpred urobil kompaktný motor V4 s valcami zvierajúcimi uhol 65 stupňov. Prakticky kompletné vnútornosti motora sa dočkali pozornosti konštruktérov, ktorým sa podarilo nájsť až extra 16 koní výkonu, vďaka čomu sa Aprilia dostala s výkonom 201 k pri 13 000 ot./min. do klubu 200. Nie je najmenších pochýb, že tento motor patrí medzi najsofistikovanejšie na trhu. Napríklad škrtiace klapky každej dvojice valcov ovláda samostatný servo motor a množstvo a príprava zmesi sa môže upravovať individuálne. Samozrejme, celý systém úzko spolupracuje s elektronickým balíkom aPRC. Výraznými zmenami prešla aj hlava valcov a spaľovacie komory. Vačkové hriadele s novým dizajnom ovládajú ventily, ktoré sú teraz titánové. Až o 400 g ľahšie sú ojnice Pankl. Úplne nové je výfukové potrubie a zároveň nová je výkonnejšia riadiaca jednotka ECU, ktorá sa stará o chod motora.

Špičkový podvozok
Aprilia sa môže pochváliť dlhoročnou a úspešnou kariérou v seriáli MotGP a svoje skúsenosti premietla aj do podvozku modelu RSV4 RR, ktorý stále zostáva jediným superšportom, ktorý dovoľuje jazdcovi nastaviť si pozíciu motora v ráme, sklon prednej vidlice, čap zadnej kyvnej vidlice a výšku zadnej časti, plne nastaviteľné pruženie je pritom samozrejmosťou. Podvozok zostal prakticky nezmenený, akurát zadná kyvná vidlica je dlhšia o 14 mm, čo zvyšuje trakciu zadného kolesa a znižuje tendenciu predného kolesa odlepiť sa od zeme počas prudkej akcelerácie.

Elektronika okruhového špeciálu
 Medzi silné stránky Aprilie už od prvej generácie tohto modelu patrí, elektronický balík pomôcok aPRC (Aprilia Preformance Control), ktorý momentálne môžeme označiť za najdokonalejší na trhu. Súčasťou systému je trakčná kontrola aTC, ktorá ponúka 8 stupňov citlivosti, ktoré sa dajú meniť počas jazdy bez toho, aby bolo potrebné ubrať plyn. Slúži na to malá páčka na riadidlách. Ďalšou pomôckou je 3-stupňová kontrola nechceného „wheelie“ aWC, ktorá bola prekalibrovaná na minimálnu citlivosť na 1. stupni. Asistent štartu aLC je ďalším pomocníkom, ktorý vám pomôže čo najlepšie odštartovať. Ďalším pomocníkom je elektronický asistent radenia aQS. Súčasťou druhej generácie balíka aPRC je racingový systém ABS, ktorý dostáva jazdec už v v sérii. Aprilia vyvinula celý systém v spolupráci s firmou Bosch a ponúka hneď niekoľko režimov nastavenia pre jazdu nielen na okruhu.

Bohatá paleta doplnkov
Aprilia sa drží trendu, ktorý v tejto triede momentálne panuje a ponúka veľké množstvo originálnej doplnkovej výbavy, ktorá pretransformuje sériový motocykel na okruhový špeciál triedy Superstock. Medzi doplnkami tak nechýba širšia čelná kapotáž, racingová riadiaca jednotka ECU, ktorá je naprogramovaná výlučne pre okruhové využitie. Nechýba racingový výfukový komplet Akrapovič, ktorý môže byť vybavený, buď z kevlarovými alebo titanovými koncovkami. Nesmú samozrejme chýbať kvalitné komponenty pruženia z dielne Öhlins v podobe tlmiča rady TTX a top prednej vidlice typu upside down. Je toho samozrejme oveľa viac a motorku si môžete upraviť do posledného detailu.

Telemetria priamo vo vašom tablete
Súčasťou doplnkovej výbavy je aj najmodernejšia multimediálna platforma AMP (Aprilia Multimedia Platform), ktorá pretransformuje bežný tablet alebo smartfón na poloprofesionálne náradie s veľkými možnosťami nastavenia motocykla. Vďaka tejto aplikácii je možné prepojiť motocykel nielen so smartfónom ale aj z internetom. Spojenie medzi motorkou a smartfónom sa stáva aktívne a okrem nastavenia motocykla môžete v reálnom čase dostávať typy ako zlepšiť svoju jazdu. Medzi najzaujímavejšie funkcie patrí aktívne elektronické nastavenie, ktoré vás asi najviac priblíži k možnosti nastaviť si motorku doslova pre každú zákrutu na okruhu zvlášť. Za pomoci GPS modulu vášho mobilu, dokáže systém rozpoznať, kde na okruhu sa práve nachádzate a automaticky upraví nastavenia elektronického balíka aPRC, pričom využíva databázu nastavení, ktorú ponúka priamo Aprilia Racing, alebo môžete využívať vlastné nastavenia. Ďalšou funkciou je virtuálna telemetria, ktorá, nahrá všetky údaje motora do vášho mobilu a následne si môžete vašu jazdu premietnuť v mobile na virtuálnom okruhu, kde jazdí vaša motorka a môžete jazdu analyzovať, poprípade porovnať a stiahnuť si telemetriu iného jazdca z databazy Aprilie, a porovnať si svoj výkon. Do kategórie povolených „ťahákov“ patrí adaptívny racingový asistent, ktorý vám umožní vytvoriť si „ideálny čas“ na okruh podľa vašich jazdeckých schopností, pričom využívate údaje z databazy športového oddelenia Aprilia Racing a systém vás v reálnom čase upozorní, kedy je správny čas brzdenia alebo naopak, kde treba akcelerovať.

Aprilia RSV4 RR / RF
Motor: 999 ccm, 16 ventilov, DOHC, V4
Výkon: 201 k pri 13 000 ot./min
Krút. moment: 115 Nm pri 10 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 180 kg (suchá)
Rázvor: 1 420 mm
Výška sedla: 840 mm
Objem pal. nádrže: 18,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 200/55-17


Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 3/2015.

Aprilia RSV4 RR / RF – Album k článku, Motomagazín 3/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri