Connect with us

Spravodajstvo

Klub 200 – predstavnie Ducati 1299 / 1299 S Panigale

Publikovaný

on

Ducati 1299 / 1299 S Panigale
+200k v dvojvalcovej podobe

Panigale tu máme len relatívne krátku dobu (od r. 2012), no už je tu čas prvej veľkej modernizácie a sme presvedčení, že bude stáť zato. Tento motocykel už od svojho zrodu pripomínal skôr umelecké dielo a navonok pôsobí ako dokonalé spojenie dizajnu a modernej techniky. Je to presne typ motorky, na ktorý budete hľadieť dlhé minúty a pritom stále nachádzať nové a nové detaily, ktoré vás nadchnú. Prvá generácia bola rozhodne úspešným modelom aj keď motorka vyžadovala skúseného pilota, ktorý by z nej dostal maximum. Na tento úspech je pripravená nadviazať nová generácia tohto modelu a dovolíme si tvrdiť, že latku v porovnaní so svojim predchodcom posunie o poriadny kus vyššie. Panigale je teraz výkonnejšie, sofistikovanejšie a oveľa priateľskejšie.

Dych vyrážajúci objem  
Jednoznačne najväčšou zmenou je nová generácia motora Superquadro, ktorý sa dočkal ďalšieho nárastu zdvihového objemu až na ohromných 1 285 ccm. Podobné čísla sa pred pár rokmi len ťažko dali spájať s ultraľahkými a obratnými superšportmi, no nový motor svojimi rozmermi nijak nevyčnieva v porovnaní so svojim predchodcom. Okrem zdvihového objemu sa však môže pochváliť nárastom výkonu o 10 k a maximálny výkon sa zastavil na hodnote 205 k. Treba vyzdvihnúť aj hodnotu krútiaceho momentu, ktorý dosahuje maximum 144 Nm pri 8 750 ot./min. a konkurenciu necháva ďaleko za sebou. Táto ohromná hodnota naznačuje, že výkon sa k životu preberie okamžite a elektronika bude mať plné ruky práce, aby udržala veci pod kontrolou. Na zadné koleso sa výkon dostáva pomocou 6-stupňovej prevodovky, ktorá spolupracuje s novou spojkou, ktorá je vybavená samostatným servo mechanizmom, ktorý dokáže zvýšiť tlak na spojkové kotúče bez toho, aby jazdec musel vyvíjať väčší tlak na páčku spojky. V športovom režime tento mechanizmus umožňuje naopak počas podraďovania znížiť tlak na disky a pracuje podobne ako antihoppingová spojka.

Okruhová elektronika
Nová Ducati Panigale bude chcieť posunúť dokonalosť elektronických asistentov na novú úroveň. Výkon elektronických pomôcok maximalizuje jednotka IMU, ktorá pomocou 3-osého gyroskopu a akcelerometra pomáha presne určiť polohu motocykla v priestore a čo sa s ním práve deje. Vďaka tomu sa na Ducati objavil systém ABS pracujúci v náklone, systém Wheelie Control (DWC) a v prípade verzie S aj poloaktívny systém pruženia Ohlins Smart EC. Do výbavy Panigale patrí aj asistent radenia (DQS), ktorý pracuje v oboch smeroch. Samozrejmosťou sú meniteľné jazdné režimy, ktoré s balíkom elektronických pomôcok pracujú presne podľa zvoleného jazdného režimu. Systém trakčnej kontroly DTC ponúka 8 stupňov citlivosti, ktoré si jazdec mení páčkou priamo na riadidlách. Súčasťou doplnkovej výbavy je systém telemetrie DDA, ktorý pracuje spolu s GPS modulom a presne zaznamenáva všetky dáta spojené s jazdou. Údaje môžete následne spracovať v počítači a upraviť nastavenie motocykla.

Technológia „monocoque“
Podvozok je doslova umeleckým dielom a na konštrukciu rámu využíva ultraľahkú monokokovú štruktúru s integrovaným airboxom, ktorý je súčasťou rámu. Aj vďaka tomu je suchá hmotnosť Panigale len 166,5 kg, čo je vzhľadom na zdvihový objem motora a jeho výkony vynikajúci údaj. Samotný rám je tvorený z lisovaného hliníka a motor je uchytený tak, že sa správa ako pevná a namáhaná časť podvozku. Zmeny na konštrukcii podvozku prinášajú upravený sklon prednej vidlice 24,5o namiesto 24o. Čap zadnej kyvnej vidlice je znížený o 4 mm. Rozloženie hmotnosti je 52 % na prednom kolese a 48 % na zadnom. Pruženie základného modelu má na starosti teleskopická vidlica Marzocchia a vzadu  nájdete plne nastaviteľný tlmič pruženia z dielne Sachs. Vo verzii S je k dispozícii spomínaný poloaktívny systém pruženia Ohlins.
Špičkové komponenty nájdete aj na brzdnom systéme, ktorému dominujú brzdné strmene Brembo M50 monobloc. Novinkou je ABS pracujúce v náklone, ktoré využíva extrémne ľahkú riadiacu jednotku Bosch 9.1 MP.

Dizajn ocenený cenou Compasso d´Oro
Po stránke dizajnu sa superbiková rada Ducati vždy mohla pochváliť jedinečným dizajnom, ktorý bol okamžite identifikovateľný. Doterajším vrcholom v tomto smere je model Panigale 1199, ktorý sa dočkal prestížneho ocenenia vo svete priemyselného dizajnu Compasso d´Oro. Nová generácia ide v tomto smere ešte o krok ďalej. Prepracovaná predná kapotáž prichádza zo  širším „nosom“ a vyšším čelným štítom. Nový dizajn ukrývajú aj zadné partie a na jazdca čaká väčšie a komfortnejšie sedlo spolu s hliníkovými frézovanými stúpačkami.       

Na okruhové šampionáty je tu verzia Panigale R
Väčší zdvihový objem motora základnej verzie nespĺňa súčasné predpisy pre okruhový šampionát superbikov a preto bude Ducati ponúkať aj verziu Panigale R, ktorú bude poháňať inovovaná verzia motora Superquadro s objemom 1198 ccm. Novinkou sú titánové ventily a piesty vybavené dvojicou piestnych krúžkov. Súčasťou odľahčených piestov je aj extrémne ľahká kľuková hriadeľ, vďaka čomu motor dosiahne maximálny výkon 205 k pri 11 500 ot./min. Balík elektronických doplnkov je prakticky rovnaký ako na štandardnej verzii. Pruženie je v tomto prípade len mechanické, no jazdec má k dispozícii top komponenty z dielne Ohlins a môže sa pochváliť sériou doplnkov z exotického kevlaru a nechýba kompletné výfukové potrubie Akrapovič vyrobené z titánu.

Ducati 1299 / 1299 S Panigale
Motor: 1 285 ccm, 8 ventilov, Desmo, V2
Výkon: 205 k pri 10 500 ot./min.
Krút. moment: 144,6 Nm pri 8 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (DxŠxV): 2 075 x 810 x 1 120 mm
Rám: lisovaný hliníkový (monocoque)
Hmotnosť: 190,5 kg (prevádzková hmotnosť)
Rázvor: 1 437 mm
Výška sedla: 830 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 200/55-17

Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 3/2015.

Ducati 1299 / 1299 S Panigale – Album k článku, Motomagazín 3/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri