Keď si položíme otázku každodenného presunu mestom a víkendových výletov za hranicu okresu môžeme si odpovedať širokou ponukou skútrov alebo nejakým vrtkým supermotom. Niekomu však daná odpoveď nemusí stačiť. Niekto môže potrebovať klasické zadné tlmiče, takmer kvapkovitú nádrž, dva okrúhle budíky, vypletané kolesá a chrómovaný predný blatník. V skratke, niekto môže potrebovať klasický bike. Práve pre túto skupinu je tu dnes už legendárna štyristovka z dielne Yamahy nesúca označenie SR400.
Zrod legendy Je tomu už 35 rokov, čo bol na japonský trh uvedený model SR400. Okrem toho, že si získal množstvo fanúšikov na ďalekom východe, sa tento model stal populárnym aj v Európe. Veľa pôvodných modelov z roku 1978 ešte stále jazdí a zaujímavosťou je, že väčšinu majiteľov pôvodných SR400 tvorí veková skupina narodená až po roku 1978. Aj to je dôkazom toho, že aj s nižším objemom sa bike môže stať kultový a prekonávať roky a generácie v aktívnej službe.
Vzducháč a nakopávačka Na dnešnú dobu už takmer netypický spôsob chladenia motora a ako prezrádza úvodné slovo tak SR je chladený vzduchom. Motor má objem 400 ccm, je to jednovalec s rozvodom SOHC a dvomi ventilmi na valec. Svojou stavbou kopíruje motor pôvodný návrh zo sedemdesiatych rokov. Vŕtanie x zdvih je 87×62,7 mm a kompresný pomer je 8,5:1. Tento vzduchom chladený štvortakt pustí jazdca v otáčkach veľmi nízko, takže nebude potrebné príliš dramaticky podraďovať, aby ostal motocykel v pohybe. Aj napriek jednoduchosti konštrukcie a koreňom spred tridsiatich rokov má motor elektronické vstrekovanie, čo zabezpečuje hladký chod a dobrú spotrebu. Vlastnosti motora a vstrekovanie paliva zaručujú veľmi dobrý dojazd na 12-litrovú nádrž. Kúskom nostalgie môže byť štartovanie tejto Yamahy. Dá sa totiž naštartovať jedine nožným štartérom – nakopávačkou. Tentokrát sa však už nestane, že jazdec spotený na parkovisku pred obchodom donekonečna kope do štartovacej páky a motor tak maximálne nakopne nazad. Vďaka elektronickému vstrekovaniu, indikátoru, ktorý na pravej strane valca označuje vhodnú polohu piestu a ovládaču dekompresie na riadidlách bude štartovanie hračkou. Samozrejmosťou je trojcestný katalyzátor, bez ktorého by európske normy nepustili SR400 na náš trh.
Klasický podvozok Ako motor, tak aj rám má klasické črty. Dvojitý kolískový rám má vysokú pevnosť v ťahu, nízku hmotnosť a vďaka svojim vlastnostiam zabezpečuje dobrú ovládateľnosť motocykla. Okrem nosnej funkcie má rám aj funkciu olejovej nádrže. Vďaka tomuto usporiadaniu (olej je uložením vháňaný do motora) bolo možné vypustiť olejovú pumpu, čím sa zvýšila svetlá výška motocykla, a samozrejme sa ušetrila váha a priestor. Dráha pruženia vpredu je 150 mm. Vzadu je to 100 mm a zabezpečuje ju úžasná dvojica tlmičov s priznanou pružinou. Je to dizajnový skvost, ktorý sa však nie až tak úžasne čistí. Ide však hlavne o dojem a ten je tu absolútny. Predná brzda je kotúčová, vybavená dvojpiestikovým strmeňom. Zadná brzda je bubnová, čím sa vraciame ku klasickým bikom spred 30-tich rokov, kde kombinácia kotúč/bubon boli štandardom. Na druhej strane, na brzdenie tohto modelu bude takáto kombinácia bohato stačiť.
Motorka stvorená na ďalšie úpravy SR400 je klasický bike. Má chrómovaný predný blatník, chrómovaný reflektor, chrómované budíky, výfuk a madlo spolujazdca. Má hlavný stojan umiestnený na dokonalé vyváženie, takže majiteľ si pre bežnú údržbu nemusí zaobstarávať zdvihák, paletu alebo asistenta. Je to bike, ktorý si môže človek ošetrovať v garáži a byť hrdý na seba, že dokáže namazať reťaz alebo doladiť brzdy. Ruku na srdce, len málo z nás si dnes v garáži poradí so svojim motocyklom. Štyristovka od Yamahy je ďalším modelom, ktorý sa radí do kategórie klasických športovcov Yamahy, ktorí sa ukrývajú pod označením Sport Heritage. V praxi to znamená množstvo doplnkov od renomovaných staviteľov, ktoré poslúžia na individuálny customizing. Úprava motocykla už dávno neznamená len chrómované doplnky, predkopnuté stúpačky a riadidlá s koženými strapcami. SR400 je dobrým základom pre budúci cafe racer, bobber alebo street tracker. Čo si však budeme vravieť, nájdite si na internete „SR400 custom“ a uvidíte to množstvo prestavieb, ktoré ľudia po celom svete s hrdosťou prezentujú.
Yamaha SR400 Cena: 6 390 Eur Motor: 399 ccm, 4 ventily SOHC, R1 Výkon: 23 k pri 6 500 ot./min. Krút. moment: 27,4 Nm pri 3 000 ot./min. Prevodovka: 5-stupňová, reťaz Rozmery (D x Š x V): 2 085 x 750 x 1 095 mm Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok Hmotnosť: 174kg (prevádzková) Rázvor: 1 410 mm Výška sedla: 785 mm Objem pal. nádrže: 12 l Pneu: vpredu: 90/100-18, vzadu: 110/90-18
Text: Jozef Jambor, foto: Yamaha Článok bol publikovaný v Motomagazíne 5/2014.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.