Connect with us

Spravodajstvo

Legenda je späť -predstavenie Yamaha SR400

Publikovaný

on


 Keď si položíme otázku každodenného presunu mestom a víkendových výletov za hranicu okresu môžeme si odpovedať širokou ponukou skútrov alebo nejakým vrtkým supermotom. Niekomu však daná odpoveď nemusí stačiť. Niekto môže potrebovať klasické zadné tlmiče, takmer kvapkovitú nádrž, dva okrúhle budíky, vypletané kolesá a chrómovaný predný blatník. V skratke, niekto môže potrebovať klasický bike. Práve pre túto skupinu je tu dnes už legendárna štyristovka z dielne Yamahy nesúca označenie SR400.

Zrod legendy
Je tomu už 35 rokov, čo bol na japonský trh uvedený model SR400. Okrem toho, že si získal množstvo fanúšikov na ďalekom východe, sa tento model stal populárnym aj v Európe. Veľa pôvodných modelov z roku 1978 ešte stále jazdí a zaujímavosťou je, že väčšinu majiteľov pôvodných SR400 tvorí veková skupina narodená až po roku 1978. Aj to je dôkazom toho, že aj s nižším objemom sa bike môže stať kultový a prekonávať roky a generácie v aktívnej službe.

Vzducháč a nakopávačka
Na dnešnú dobu už takmer netypický spôsob chladenia motora a ako prezrádza úvodné slovo tak SR je chladený vzduchom. Motor má objem 400 ccm, je to jednovalec s rozvodom SOHC a dvomi ventilmi na valec. Svojou stavbou kopíruje motor pôvodný návrh zo sedemdesiatych rokov. Vŕtanie x zdvih je 87×62,7 mm a kompresný pomer je 8,5:1. Tento vzduchom chladený štvortakt pustí jazdca v otáčkach veľmi nízko, takže nebude potrebné príliš dramaticky podraďovať, aby ostal motocykel v pohybe.
Aj napriek jednoduchosti konštrukcie a koreňom spred tridsiatich rokov má motor elektronické vstrekovanie, čo zabezpečuje hladký chod a dobrú spotrebu. Vlastnosti motora a vstrekovanie paliva zaručujú veľmi dobrý dojazd na 12-litrovú nádrž.
Kúskom nostalgie môže byť štartovanie tejto Yamahy. Dá sa totiž naštartovať jedine nožným štartérom – nakopávačkou. Tentokrát sa však už nestane, že jazdec spotený na parkovisku pred obchodom donekonečna kope do štartovacej páky a motor tak maximálne nakopne nazad. Vďaka elektronickému vstrekovaniu, indikátoru, ktorý na pravej strane valca označuje vhodnú polohu piestu a ovládaču dekompresie na riadidlách bude štartovanie hračkou.
Samozrejmosťou je trojcestný katalyzátor, bez ktorého by európske normy nepustili SR400 na náš trh.

Klasický podvozok
Ako motor, tak aj rám má klasické črty. Dvojitý kolískový rám má vysokú pevnosť v ťahu, nízku hmotnosť a vďaka svojim vlastnostiam zabezpečuje dobrú ovládateľnosť motocykla. Okrem nosnej funkcie má rám aj funkciu olejovej nádrže. Vďaka tomuto usporiadaniu (olej je uložením vháňaný do motora) bolo možné vypustiť olejovú pumpu, čím sa zvýšila svetlá výška motocykla, a samozrejme sa ušetrila váha a priestor.
Dráha pruženia vpredu je 150 mm. Vzadu je to 100 mm a zabezpečuje ju úžasná dvojica tlmičov s priznanou pružinou. Je to dizajnový skvost, ktorý sa však nie až tak úžasne čistí. Ide však hlavne o dojem a ten je tu absolútny.
Predná brzda je kotúčová, vybavená dvojpiestikovým strmeňom. Zadná brzda je bubnová, čím sa vraciame ku klasickým bikom spred 30-tich rokov, kde kombinácia kotúč/bubon boli štandardom. Na druhej strane, na brzdenie tohto modelu bude takáto kombinácia bohato stačiť.

Motorka stvorená na ďalšie úpravy
SR400 je klasický bike. Má chrómovaný predný blatník, chrómovaný reflektor, chrómované budíky, výfuk a madlo spolujazdca. Má hlavný stojan umiestnený na dokonalé vyváženie, takže majiteľ si pre bežnú údržbu nemusí zaobstarávať zdvihák, paletu alebo asistenta. Je to bike, ktorý si môže človek ošetrovať v garáži a byť hrdý na seba, že dokáže namazať reťaz alebo doladiť brzdy. Ruku na srdce, len málo z nás si dnes v garáži poradí so svojim motocyklom.
Štyristovka od Yamahy je ďalším modelom, ktorý sa radí do kategórie klasických športovcov Yamahy, ktorí sa ukrývajú pod označením Sport Heritage. V praxi to znamená množstvo doplnkov od renomovaných staviteľov, ktoré poslúžia na individuálny customizing. Úprava motocykla už dávno neznamená len chrómované doplnky, predkopnuté stúpačky a riadidlá s koženými strapcami. SR400 je dobrým základom pre budúci cafe racer, bobber alebo street tracker. Čo si však budeme vravieť, nájdite si na internete „SR400 custom“ a uvidíte to množstvo prestavieb, ktoré ľudia po celom svete s hrdosťou prezentujú.

Yamaha SR400
Cena: 6 390 Eur
Motor: 399 ccm, 4 ventily SOHC, R1
Výkon: 23 k pri 6 500 ot./min.
Krút. moment: 27,4 Nm pri 3 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 085 x 750 x 1 095 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 174kg (prevádzková)
Rázvor: 1 410 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 12 l
Pneu: vpredu: 90/100-18, vzadu: 110/90-18

Text: Jozef Jambor, foto: Yamaha
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 5/2014.

Legenda je späť

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri