Connect with us

Testy a recenzie

Logická voľba – test Journeyman Gladiator X8 V-Twin EFI EPS

Publikovaný

on

Slovenský trh štvorkoliek sa môže momentálne pochváliť mimoriadne pestrou paletou modelov, kde nechýbajú top prémiové značky a na opačnom konci naopak cenovo dostupné modely, väčšinou čínskej výroby. Z tejto pestrej spoločnosti tak trochu vyčnieva športovo-úžitkový model Journeyman Gladiator X8, ktorý prináša kvalitnú techniku na úrovni prémiových značiek za cenu, ktorá má naopak bližšie k cenovo dostupnejšej ázijskej produkcii. Kam sa teda Gladiator radi?

CF Moto posúva čínsku produkciu na novú úroveň
Napriek tomu, že kvalita výroby v najľudnatejšej krajine sveta napreduje míľovými krokmi, tak stále máme ešte tendenciu vnímať čínske výrobky ako technicky a kvalitatívne na nižšej úrovni. Realita je však často krát úplne iná a najlepším dôkazom toho bol aj testovaný model Gladiator X8. Tento model je výrobkom čínskej značky CF Moto, ktorá bola založená v roku 1989 a počas svojej relatívne krátkej existencie sa stihla vypracovať medzi významných výrobcov s bohatou ponukou ATV a  motocyklov, pričom kvalita dnes znesie prísne kritéria európskych zákazníkov. Model Gladiator X8 patrí na vrchol ponuky výrobcu a hneď od svojho uvedenia na trh v roku 2012 sa právom stal nielen v našich končinách jednou z najpredávanejších štvorkoliek. Naviac na rok 2015 prichádza s dôležitou inováciu v podobe elektronického posilňovača riadenia EPS, ktorý zvyšuje nielen komfort ale aj bezpečnosť jazdy.

Sila veľkého „véčka“
Ak sa chcete postaviť zoči-voči prémiovej konkurencii, tak je potrebne začať motorom a v tomto prípade rozhodujú nielen kubické centimetre, ale nesmie chýbať ani poriadna dávka výkonu. Gladiator v tomto smere určite nesklamal a pod sedlom ukrýva moderný dvojvalec s objemom rovných 800 ccm. Elektronické vstrekovanie, kvapalinové chladenie, rozvod SOHC a štvorica ventilov v každom valci majú na svedomí veľmi slušný výkon 63 k pri 6 700 ot./min, ktorý dopĺňa výborná hodnota krútiaceho momentu 72 Nm pri 6 000 ot./min. Dostať optimálne tento výkon na kolesá pomáha výborne fungujúci variátor, ktorý dokázal veľmi plynulo a citlivo dostať výkon na kolesá už od najnižších otáčok, vďaka čomu aj v náročných sekciách štvorkolka dokázala rozbiehať maximálne plynulo bez akýchkoľvek trhavých pohybov. Samozrejmosťou je aj funkcia brzdenia motorom a napríklad strmé klesania zvláda Gladiator absolútne bez problémov a bez potreby intenzívneho brzdenia.

Robustný a zároveň komfortný podvozok
Podvozok je ďalšou súčasťou Gladiatora, ktorá znesie prísne kritéria a má čo ponúknuť aj náročnému užívateľovi. Základom je tuhý kolískový rám, samozrejmosťou je nezávislé zavesenie na oboch koncoch pomocou dvojitých hliníkových A-ramien. Dôležitou súčasťou podvozku sú komponenty pruženia a zákazník má v tomto smere bohatý výber. Základný model ponúka pružiny s možnosťou nastavenia predpätia, potom je tu verzia deLuxe, ktorá je vybavená kvalitnými plne nastaviteľnými pružinami na oboch koncoch. No a na samom vrchole nájdete exkluzívne pružiny kanadskej značky Elka, ktoré prinášajú komfort, ktorý znesie porovnanie s produkciou prémiových výrobcov. K dispozícii sme mali verziu deLuxe a podvozok bez najmenších problémov zvládal nielen náročný offroad, ale aj rýchle presuny po ceste. V sérii je nastavenie namierené skôr na komfortnú jazdu, no nie je problém pritvrdiť si podvozok na agresívnejšiu jazdu. Dobrú prácu odvádzali brzdy, ktoré vďaka rýchlemu nástupu dokázali skoro 400 kg vážiacu štvorkolku veľmi rýchlo spomaliť.

Maximálna prejazdnosť
Podvozok Gladiatora je pripravený zvládať aj ten najťažší terén a 14-palcové „balóny“ sa dokážu vyhrabať prakticky z každej situácie. Okrem elektronicky aktivovaného náhonu prednej nápravy môžete siahnuť aj po elektronicky aktivovanej uzávierke prednej nápravy. V kombinácii s už spomínaným elektronickým posilňovačom a citlivo reagujúcim variatorom si Gladiatora užijete aj v extrémnom prostredí a výbornú manévrovateľnosť  som si vyskúšal v náročných výjazdoch plných hlbokých koľají, ktoré nútia jazdca neustále hľadať lepšiu koľaj a pomalým tempom sa doslova štverať na vrchol.

Dizajn bez zbytočných výstrelkov
O čínskej produkcii je známe, že na dizajne si dávajú záležať a niekedy to možno až príliš „vyčačkajú“, ale v prípade Gladiatora som ten pocit nemal a spĺňa predstavy o modernom pracantovi, kde všetko má svoj účel a miesto. Skôr by som vyzdvihol veľmi dobré dielenské spracovanie, kde všetky plasty do seba presne zapadajú, štvorkolka je zospodu výborne chránená proti poškodeniu, robustný nosič nájdete na oboch koncoch , predĺžená a vyvýšená sedačka spolujazdca, ktorá je ľahko odnímateľná ponúka prípadnému spolujazdcovi dostatok pohodlia. Potom je tu nadštandardná sériová výbava, ktorá zahŕňa leštené kovové nárazníky, 14-palcové hliníkové ráfy, výkonný elektrický naviják vpredu ale aj homologované ťažné zariadenie vzadu.

Zábava, práca ale aj trochu extrému
 Gladiator X8 je univerzálnou štvorkolkou, ktorá chce osloviť aj náročného užívateľa a musím povedať, že sa jej to bez problémov darí. Motor vás neustále zásobuje prebytkami výkonu, na ceste to znamená maximálku okolo 120 km/h, čo je viac ako postačujúce a v teréne sa môžete aj v najnáročnejšom teréne pohybovať na rýchlom prevode (H), pričom stále máte potrebnú výkonovú rezervu. Podvozok si dokáže aj za pomoci náhonu 4×4 a uzávierky diferenciálu bez problémov poradiť aj v extra náročnom teréne. Na rýchlu a agresívnejšiu jazdu však potrebuje pritvrdiť, ale pruženie v tomto smere ponúka široké možnosti nastavenia. Ovládanie je aj vzhľadom na celkové rozmery Gladiatora ľahké a platí to nielen v teréne. ale aj na ceste. Nemalou mierou sa na tom podieľa elektronický posilňovač riadenia. Okrem ľahkého ovládania riadenia pomáha bezpečne absorbovať tvrdé nárazy, ktoré by sa inak naplno prenášali do riadidiel. Posilňovač mal aj jeden efekt, ktorý mi spočiatku trochu nevyhovoval. Pri športovejšej jazde na asfalte bolo riadenie na môj vkus až príliš ľahké a trochu mi chýbala väčšia tuhosť a s tým spojená presnosť. Na druhej strane išlo skôr o subjektívny pocit a po chvíli som si na to zvykol. Naviac výhody, ktoré posilňovač prináša v teréne sú ďaleko dôležitejšie.

Kam teda Gladiator patrí?
Musím povedať, že Gladiator bol pre nás viac ako len príjemným prekvapením a do bodky plní to čo sľubuje. Výkon, jazdné vlastnosti a komfort sú vynikajúce. Spomedzi ázijskej konkurencie momentálne jasne vyčnieva a stále viac sa približuje prémiovej konkurencii. No a vďaka doplnkom, akými sú elektronický posilňovač riadenia alebo pružinám Elka je tento rozdiel ešte menší, pričom cena zostáva stále vynikajúca.

Journeyman Gladiator X8 V-Twin EFI EPS
Cena: 7 990 Eur (cena je závislá od aktuálneho kurzu CZK/EUR)
Motor: 800 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 20 k od 5 000 ot./min. (63 k pri 6 700 ot./min. offroad verzia)
Krút. moment: 72 Nm pri 6 000 ot./min. (offroad verzia)
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery: (D x Š x V): 2 320 x 1 180 x 1 360 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 387 kg (suchá)
Rázvor: 1 480 mm
Výška sedla: výrobca neudáva
Objem pal. nádrže: 23 l
Pneu: vpredu: 26×9-14, vzadu: 26×11-14
Homologizácia: áno

ATV na test zapožičal: Journeyman CZ, s.r.o., Praha
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2015.
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Journeyman Gladiator X8 V-Twin EFI EPS – Album k testu, MMA 6/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri