Connect with us

Spravodajstvo

Luxus, dynamika a bezpečnosť – predstavenie Can-Am Spyder RT

Publikovaný

on

Kanadská značka Can-Am pred pár rokmi predstavila koncept, ktorý spájal radosť z jazdy na motorke so stabilitou a bezpečnosťou automobilu. Spočiatku sa našli hlasy, ktoré trom kolesám dlhú životnosť nedávali, no dnes už niet najmenších pochybností nad úspechom Spydera, ktorý má na trhu pevné miesto, pričom oslovuje široký okruh jazdcov. Na samom vrchole modelovej rady Spyder stojí luxusný turista s označením RT, ktorý sa na rok 2014 dočkal významnej inovácie v podobe nového trojvalca Rotax 1330 ACE.

Nová generácia výkonného a úsporného trojvalca ACE
Už od svojho zrodu bol trojkolesový Spyder spájaný s dvojvalcom do „V“ z dielne Rotax, ktorý svojím charakterom výborne zapadá do športovo ladených verzií RS a ST, no pre potreby pohodovo ladeného turistu RT to nebola úplne ideálna voľba a chýbajúci výkon v nižších a stredných otáčkach nútil jazdcov častejšie radiť a udržiavať motor vo vyšších otáčkach. Treba však povedať, že odpoveď zo strany Can-Am prišla rýchlo a od modelového roku 2014 poháňa tento model  radový trojvalec Rotax z novej generácie ACE, ktorý je nielen výkonnejší, ale aj úspornejší ako pôvodný dvojvalec. Svojho predchodcu predčí po každej stránke a môže sa pochváliť o 40 % vyšším krútiacim momentom v nízkych otáčkach a na dosiahnutie diaľničných rýchlostí mu stačí len 3 300 ot./min. Krútiaci moment vrcholí na hranici 130 Nm už pri 5 000 ot./min a turistický Spyder sa teraz môže pochváliť vynikajúcou pružnosťou pohonnej jednotky. Moderná konštrukcia naviac znižuje spotrebu a na jednu nádrž dokáže pokoriť hranicu 400 km.

Prevodovka zameraná na komfort
Výkonový potenciál pomáha efektívne na zadné koleso prenášať nová 6-stupňová prevodovka so spiatočkou, ktorá je ponúkaná v manuálnom a poloautomatickom prevedení. Vďaka prepracovanému hydraulickému ovládaniu spojky je práca s prevodovkou maximálne komfortná. Najmä poloautomat s dvojicou radiacich páčiek umiestnených na ľavej rukoväti sa stará o bezproblémové radenie. Jazdec nie je pritom nútený podraďovať, nakoľko prevodovka to robí za neho a po zastavení sa automaticky zaradí prvý prevodový stupeň. Vynikajúca spotreba paliva už bola spomenutá a udržať spotrebu na minime vám pomáha aj špeciálny ECO režim, ktorý vás upozorní na optimálny čas preradenia tak, aby zostala spotreba čo najnižšia.

Stabilita športového auta
Medzi silné stránky všetkých trojkoliek Spyder patrí elektronický stabilizačný systém, ktorý bol vyvíjaný v spolupráci s renomovanou firmou Bosch. Súčasťou stabilizačného systému je protiblokovací systém ABS, trakčná kontrola a kontrola stability. Jazda je tak dynamická, no zároveň maximálne bezpečná. Ku maximálnemu komfortu jazdy potom prispieva dynamický elektronický posilňovač riadenia, ktorý upravuje svoju tuhosť podľa okamžitej rýchlosti.

Dizajn namierený na komfort
Vrcholový model RT sa od svojich menších súrodencov výrazne odlišuje aj po stránke dizajnu a už na prvý pohľad je vidieť snahu o maximalizovanie jazdeckého komfortu. Pre rok 2014 naviac prichádzajú drobné dizajnové zmeny, ktoré má na svedomí práve nový motor. Predná časť sa opticky rozšírila a môže za to nové umiestnenie chladičov, ktoré sú umiestnené pred závesmi kolies a ponúkajú takmer dvojnásobnú chladiacu kapacitu. Spätný chod ventilátora teraz umožňuje odvádzať teplo smerom preč od jazdca. Dominantným prvkom dizajnu sú mohutné čelné partie, na ktoré nadväzuje vysoký, elektricky nastaviteľný čelný štít, ktorý dokonale odvádza nápor vetra od jazdca. Vítanou novinkou je nové komfortné sedlo s lepšie tvarovanou bedrovou opierkou, naviac je prispôsobené na upevnenie sklápacej chrbtovej opierky pre jazdca, ktorá je súčasťou doplnkovej výbavy.

Všetko čo si môžete priať
Asi tak by sa dalo hovoriť o všetkých elektronických pomôckach, ktoré ma jazdec k dispozícii. Tempomat, vyhrievané rukoväte a sedačky, či spomínaný elektronicky ovládaný čelný štít sú  len časť z luxusných doplnkov, ktoré na vás čakajú. Netreba zabúdať na výkonný audiosystém s možnosťou pripojenia k iPod-u a v prípade, že siahnete po drahšej verzii, tak na vás čaká vzduchom regulovateľný zadný tlmič pruženia alebo zabudovaný GPS systém Garmin zumo 660.

Super diaľkový turista
Po stránke komfortu je Spyder RT na diaľkovú turistiku pripravený naozaj výborne, no a to isté môžeme povedať aj o úložných priestoroch, ktoré má jazdec k dispozícii. Kombinácia dvojice postranných kufrov, zadného kufra a veľký úložný priestor vpredu dohromady ponúkajú až 155 litrov úložných priestorov. No a v prípade, že by aj to bolo málo, tak za Spydera môžete pripnúť ešte originálny prívesný vozík, ktorý ešte ďalej zväčší tento priestor.  

Can-Am Spyder RT
Cena
: od 23 400 Eur
Motor: 1 330 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 115 k pri 7 250 ot./min.
Krút. moment: 130 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: 6-st. manuálna / 6-st. poloautom. + spiatočka, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 667 x 1 572 x 1 510 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 459 kg
Rázvor: 1 714 mm
Výška sedla: 772 mm
Objem pal. nádrže: 26 l
Pneu: vpredu: 165/65 – 15, vzadu: 225/50 – 15


  
Text: Miro Tamáši, foto: BRP
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 4/2014.

 

Luxus, dynamika a bezpečnosť

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri