Connect with us

Testy a recenzie

Maximálna pohoda s nádychom nostalgie – Test Suzuki VL1500BT Intruder

Publikovaný

on

Na konci minulého roku Suzuki pripravila pre priaznivcov klasických cruiserov príjemné prekvapenie v podobe opätovného uvedenia modelu Intruder 1500 na európsky trh. Veľký dvojvalec sa dočkal inovácie dizajnu a je pripravený pokračovať vo svojej kariére, tentokrát ako elegantný turista v klasickom strihu.

Bagger je späť!
Klasické turistické cruisre sa po určitom útlme opäť dostávajú na výslnie a v posledných rokoch sa začali v ponuke jednotlivých výrobcov objavovať doslova ako huby po daždi. Mám na mysli najmä japonské značky, ktoré vo veľkom znovu objavujú čaro turistického motocykla v klasickom strihu. Nakoniec, prečo nie. Sada kufrov a veľký čelný štít nemôžu predsa uškodiť klasickým líniám motorky a výhody, ktoré toto riešenie so sebou prináša netreba ani spomínať. Pre tieto motorky existuje špeciálne anglické slovíčko „bagger“, ktorými sa označujú, no a treba dodať, že v Suzuki si nielen terminológiu, ale aj jej obsah naštudovali na výbornú a nový Intruder dokonale zapadá do tejto kategórie motocyklov.

Minimalistický, jednoduchý až strohý…
Stará škola stále letí a dizajn evokujúci prvú polovicu 50-tych rokov, kedy sa všetko nepotrebné z motoriek odstraňovalo má stále množstvo priaznivcov. Presne v tomto duchu prichádza aj nový Intruder. Už samotná kombinácia matnej a lesklej čiernej farby, ktorou je pokrytý každý štvorcový centimeter motocykla detaily skôr ukrýva ako vystavuje na obdiv. Strohosť celého dizajnu je evidentná pri posadení do sedla a pohľade na riadidlá, kde jednoznačne dominuje čierna farba a široké čierne riadidlá sú uchytené v čiernych okulároch, ktoré naviac držia čierne teleskopické vidlice. Vysoký a skoro kolmo osadený čelný štít je strihnutý presne v štýle motocyklov americkej armády z 2. svetovej vojny. Napriek tomu vášmu oku neuniknú ladné línie celého motocykla s typickou pretiahnutou kvapkovitou nádržou. Na vrchu nádrže tróni klasický budík, ktorému však nechýba malý digitálny displej s ukazovateľom zaradeného stupňa, hodinami a počítadlom najazdených kilometrov. Do celkového dizajnu výborne zapadá dvojica integrovaných postranných kufrov. Kufre vyrobené z plastu sa nedajú demontovať, čo je možno na škodu veci, no dizajnu určite neuškodili. Objemom možno neohúria, no to v tejto triede asi nikto, a na predĺžený víkend vo dvojici niekde pod stanom postačujú. Koženkový poťah je ďalším pekným detailom, no mám obavy, že aj celkom zraniteľným. Koženka nie je o povrch kufra prilepená a voľne sa pohybuje a vzniká tak dosť veľké riziko natrhnutia. Stačí počas nastupovania nešťastne zavadiť čižmou o vrch kufra a problém je na svete.

Trochu moderny nezaškodí
Retro dizajn je jedna vec, no samotná technika sa radí do súčasnosti. Kvapalinou chladený dvojvalec ukrýva štvoricu ventilov v každom valci, ktoré sú ovládané rozvodom SOHC. Vnútorný povrch valca je upravený špeciálnou keramickou vrstvou, ktorá znižuje trenie a pomáha lepšie odvádzať teplo. Technológia s názvom SCEM bola vyvinutá pre superšporty rady GSX-R. Z rovnakej modelovej rady pochádza aj elektronický systém vstrekovania paliva, ktorý využíva dvojicu škrtiacich klapiek v každom valci. Výpočet vymožeností modernej techniky potom uzatvára antihoppingová spojka, ktorá pomáha zjemniť každé podradenie. Samotný motor svojím usporiadaním viac inklinuje ku klasike a vďaka extra dlhému zdvihu 101 mm neobľubuje maximálne otáčky a relatívne vysoký maximálny výkon 79 k dosahuje už pri 4 800 ot./min. Možno ešte zaujímavejšia je hodnota krútiaceho momentu a masívnych 131 Nm máte k dispozícii už pri 2 600 ot./min. Tento výkon sa na extra široké zadné koleso (200/60-16) dostáva pomocou kardanového hriadeľa.

Komfortný podvozok
V prípade podvozku môžeme hovoriť o dobre fungujúcom štandarde v podobe tuhého dvojitého kolískového rámu pozváraného z oceľových rúrok. Motor je v ráme uložený pekne na tesno a veľa voľného priestoru tu nezostáva. Zadná kyvná vidlica v štýle „hard tail“ (imitácia neodpruženého zadku) je odpružená centrálne uloženým tlmičom, ktorý je dokonale ukrytý v konštrukcii rámu. Klasická predná vidlica v matnej čiernej odvádza spoľahlivú prácu a má nemalý podiel na celkovom komforte. Výkonom nesklame dvojica kotúčových bŕzd, aj keď jeden kotúč na +360 kg vážiacej motorke nepôsobí príliš isto a na dosiahnutie potrebného účinku potrebuje pevnejšie stlačenie. Stačí si však pomôcť výkonnou zadnou brzdou a potrebný brzdný účinok máte okamžite k dispozícii.

Pohodlný turista s nádychom nostalgie
Ak radi spomínate na časy keď neexistovali mobily, internet, 24 hodín trvalo dlhšie ako dnes a namiesto 10 hodinového šprintu po diaľnici sa cesta na dovolenku rozložila na viac etáp, tak v sedle Intrudera si môžete tieto dávno minulé časy opäť v pohode prežiť. Stačí sa len nabaliť a vyraziť. Suzuki je kus motorky, ktorý vzbudzuje rešpekt, no len do momentu prvého posadenia sa za riadidlá. Nízke sedlo, široké riadidlá a pohodlné plošiny namiesto stúpačiek, zrazu sa cítite ako doma. Posed je rovnaký ako na pôvodnom modeli a dostatok miesta tu nájdu aj vyššie postavy, ktorým môžu viac vyhovovať široké riadidlá. Dostať dvojvalec do pohybu vyžaduje minimálne úsilie zo strany jazdca a motor je schopný rozbehnúť sa prakticky z voľnobežných otáčok. Jazda v tomto režime však nie je úplne hladká a motor potrebuje o niečo vyššie otáčky. Nemôžete si tak dovoliť nechať na 5. prevodom stupni rýchlosť klesnúť na 60 km/h a potom očakávať rýchlu reakciu, pretože motor vám jasne dá najavo, že potrebuje viac otáčok. Ak mu však vyhoviete, tak sa vám odvďačí výborným záťahom a vpred vás ženie +130 Nm krútiaceho momentu. V meste sa tak motor najlepšie cíti na treťom prevodom stupni a päťku si naplno vychutnáte až od 80 – 90 km/h. Pri tejto rýchlosti však na okamžité zrýchlenie už stačilo len pootočiť plynovou rukoväťou a za pár sekúnd sa ručička tachometra pohybovala vysoko nad diaľničné limity.

Uvoľnené tempo mu sedí najviac
Naháňať maximálku môže byť pre niekoho zaujímavé, no v sedle Suzuki to neplatí a napriek všetkým možným pokusom som vždy skončil niekde okolo magickej „stovečky“ a nič mi ku šťastiu nechýbalo. Čelný štít, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako vystrihnutý z historického filmu funguje prekvapivo dobre a nie je mu cudzia ani diaľnica, aj keď na nejaké dlhodobé presuny rýchlosťami +140 km/h to určite nie je. Na diaľnici sa však dá v absolútnej pohode bez náporov vetra ísť niekde okolo 120 – 130 km/h, ale je to nuda a zakaždým som toto prostredie rýchlo opustil a venoval sa vedľajším cestám, kde tá rýchlosť vždy skončila niekde okolo tej spomínanej 100-vky. Stále slušné tempo s dostatkom času na obdivovanie okolitých krás. Na rýchle obehnutie stačí len prudšie pridať a motorka aj na päťke vystrelí vpred pričom podvozok bez problémov stíha.

Stále je to cruiser
Turistické doplnky nič nemenia na tom, že Intruder je stále cruiserom a okrem dlhých výletov sa hodí aj na tie kratšie alebo každodennú jazdu. Matné sfarbenie pôsobí skôr nenápadne, no vyvažujú to veľké rozmery motorky a na cestách alebo na rohu kaviarne určite neuniknete pozornosti okolia, čo je dobrá správa pre exhibionisticky ladených jedincov #61514;. Vyššiu hmotnosť pocítite najmä pri manipulácii na mieste a parkovanie v tesných priestoroch je celkom fuška, no v momente, keď je motorka v pohybe, sa prebytočné kilá razom strácajú a zrazu sa prepletáte hustou mestskou premávkou, dokonca môžete trochu naplniť aj svoje športové ambície, podvozok a široké pneumatiky vás podržia aj v zákrute. Na druhej strane, hĺbka náklonu je vďaka nízkym plošinám limitovaná a veľmi rýchlo sa v náklone dotkne asfaltu, takže aj športový zážitok sa stále pohybuje v rámci športovej jazdy.

V sedle Intrudera je svet krajší
Model VL1500BT Intruder výborne zapadá do pestrej ponuky cruiserov Suzuki a vypĺňa priestor medzi špičkovou 1800-vkou a menšou 800-vkou. Naviac dizajn v štýle „Bagger“ mu celkom pristane a prináša aj slušný turistický potenciál. Len ťažko by ste na ňom hľadali výraznejšie chyby, spomínal som síce len jeden brzdový kotúč vpredu, problematický koženkový poťah kufrov a niekomu by mohli prekážať plastové blatníky, ale ako celok zanecháva tento motocykel vynikajúci dojem, a ak hľadáte spoločníka na dlhé pohodové výlety za účelom spoznávania krajiny, tak nový Intruder vás nesklame.

Suzuki VL1500BT Intruder

Cena: 12 990 Eur
Motor: 1 462 ccm, 8 ventilov OHC, V2
Výkon: 79 k pri 4 800 ot./min.
Krút. moment: 131 Nm pri 2 600 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 570 x 990 x 1 440 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 363 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 755 mm
Výška sedla: 720 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 130/80-17, vzadu: 200/60-16

Motocykel na test zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z. Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: autor a V. Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2013 Janka

Suzuki VL1500BT Intruder – album k testu – Motomagazín 6/2013

3 komentáre

3 Comments

  1. RoboNM

    9. júla 2013 at 4:46

    Vidím, že tú koženku na kufri už ste mali aj vy opálenú 🤣 🤣

  2. AIR

    10. júla 2013 at 4:57

    Ved je leto a kazdy sa opaluje …. 😀 😀 😀

  3. cazzo

    12. júla 2013 at 8:50

    Ešte stále to má falošnú nádrž ? 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri