Connect with us

Testy a recenzie

Minitest Yamaha YZF-R6

Publikovaný

on

Stvorená na okruh
Občas sa stane, že veci sa vyvinú inak ako ste predpokladali a namiesto pôvodného plánu vás prekvapí niečo úplne iné. Presne takýto deň plný prekvapení a príjemných bonusov na nás čakal na okruhu v Jereze v Španielsku, kde sme sa zúčastnili oficiálnej prezentácie nových športových pneumatík Bridgestone Battlax BT-016 Hypersport. Samozrejme takéto testovacie dni sa bez motocyklov nezaobídu, no väčšinou sa jedná o aktuálne, alebo staršie modely (aby sa novinári zbytočne nerozptyľovali). Bridgestone však urobil výnimku a okrem nových pneumatík priviezol do Španielska aj nové modely rôznych značiek pre rok 2008!

Slovensko z pohľadu významných svetových výrobcov ešte stále nie je príliš dôležitým trhom (česť výnimkám) a pozvánky na prezentácie nových modelov sú pre nás stále viac sviatkom ako pravidlom, a preto nevyužiť príležitosť, ktorá sa naskytla počas testovania pneumatík, by bolo asi hriechom. Aj keď v tomto prípade sa nedá hovoriť o plnohodnotnom teste, čas v sedle bol predsa len príliš krátky na plnohodnotný test. Skôr by sa to dalo nazvať krátkym a viac ako príjemným stretnutím.


Rovnaká a predsa iná
Yamaha R6 vždy patrila skôr do kategórie nekompromisných superšportov a všestrannosť a komfort vždy necháva na iných. Najmä modernizácia spred dvoch rokov doslova vystrelila Yamahu na vrchol nekompromisných športovcov, ktorí to majú namierené priamo na okruh a všetko ostatné je druhoradé. Táto filozofia žala u zákazníkov úspech, no zároveň sa vyskytli aj výčitky, motor svojím výkonom síce patril na absolútny vrchol, no svojím priebehom sa hodil tak akurát na okruh a chýbajúci výkon v stredných otáčkach bol cítiť najmä v bežnej premávke. Presný a ľahko ovládateľný podvozok bol na okruhu neprekonateľný, no každá nerovnosť v bežnej premávke ho dokázala znervózniť, čo rovnako bolo zdrojom kritiky okolia. Všetko ostatné, čo sa týkalo tohto motocykla však bolo špičkové a Yamaha sa svojím dravým výzorom stala vzorom nielen pre triedu do 600 ccm, ale aj medzi ?litrami? by ste len márne hľadali agresívnejšie vyzerajúci superšport. Úlohou teda bolo zachovať agresívny výzor a venovať sa len partiám, ktoré to vyžadovali. Konštruktéri tento scenár naplnili do bodky a na prvý pohľad vôbec nie je jednoduché rozoznať verziu 07 od najnovšej verzie. Kapotáž je až na pár detailov úplne identická a vlastne najrýchlejším spôsobom ako rozoznať starší model od nového je podľa grafickej úpravy, ktorá je samozrejme v prípade novej Yamahy odlišná. Takže to podstatné je treba hľadať pod kapotážami a udialo sa tam toho naozaj dosť. V prípade motora stojí za zmienku najmä zvýšený kompresný pomer a nový systém satia s elektronicky ovládanou premenlivou dĺžkou potrubia. Podvozok zostal na prvý pohľad nezmenený, dokonca aj rázvor a uhol sklonu hlavy riadenia zostal zachovaný. Zmien sa však dočkal rám, ktorý má nové vystužené úchyty motora a partie v oblasti hlavy riadenia, vystužená je aj zadná kyvná vidlica a vpredu pribudla nová vidlica typu upside-down. Medzi dôležité zmeny patrí aj posun celého posedu o 5 mm dopredu.

V Jereze ako doma
V článku o testovaní pneumatík Bridgestone Battlax BT-016 Hypersport som už spomínal vyberanú spoločnosť noviniek, ktoré na nás čakali pripravené v boxoch a jednou z nich bola Yamaha R6. Jerez je okruh, ktorý svojím profilom vyhovuje skôr menším objemom a obratným motocyklom ako +180-koňovým ?litrom?, na ktorých je pre bežného smrteľníka takmer nemožné využiť tento výkonový potenciál. Yamaha R6 sa preto v Jereze cítila ako ryba vo vode a dávala to najavo hneď po prvých metroch. Napriek zmenenému posedu nie je cítiť veľký rozdiel oproti pôvodnému modelu a dostatok pohodlia tu nájde aj vyšší jazdec. Vzhľadom na celkovo kompaktné rozmery motocykla a dopredu posunutý posed je to skoro až zázrak. Bez ohľadu na celkové pohodlie zostáva Yamaha R6 svojou ergonómiou jednou z najradikálnejších 600-viek na trhu. Už predchádzajúci model bol priam šitý na okruh a nová generácia R6-tky ide v tomto smere ešte ďalej. Niekedy nájsť rozdiely medzi dvomi verziami toho istého modelu nebýva ľahké, no ak je na novej R6-ke niečo, podľa čoho ju okamžite rozoznáte, tak je to výkon motora, presnejšie jeho priebeh. Yamaha poriadne popracovala na výkone a najmä v stredných otáčkach bolo cítiť nárast. Nechať padnúť otáčky pod hranicu 10 000 ot. už nie je automatická strata, ako tomu bolo v prípade predchádzajúceho modelu, ale motor dokáže veľmi pružne reagovať aj v tomto režime a výkon sa dá plne porovnať s tým, čo ponúka konkurencia. V Jereze bolo zopár miest v podobe pomalých zákrut, kde otáčky padli pod túto hranicu, no motor sa dokázal veľmi rýchlo pozviechať a zákruta sa dala prejsť na vyššom prevodovom stupni, takže nebolo potrebné ísť o stupeň nižšie a držať motor blízko maximálnych otáčok. Samozrejme to najlepšie si necháva až vo vyšších sférach (+11 000 ot.), kde skutočne patrí na absolútnu špicu medzi 600-vkami, no prechod do maximálnych otáčok je aj vďaka výkonu v stredných otáčkach lineárny a za plyn môžete vo výjazde bez obáv potiahnuť veľmi skoro a podržať až ho do maxima, ktoré je niekde okolo 15 000 ot! No a aby bolo všetko dokonalé, tak k dispozícii máte presnú a hladko radiacu prevodovku, ktorá je doplnená antihopingovou spojkou, ktorá pri dobrzďovaní odvádzala perfektnú prácu a ako jeden z mála motocyklov, ktoré som v ten deň vyskúšal dokázal doslova vkĺznuť do zákruty na hranicu šmyku bez najmenšieho náznaku nervozity a neustále som pri tom vedel, čo práve zadné koleso robí. Perfektné okruhové náradie dopĺňa kompaktný a obratný podvozok. Nový model si zachoval ľahké a presné ovládanie. Medzi jeho prednosti patrí aj veľmi dobrá spätná väzba s jazdcom a máte pod sebou motocykel, ktorý vám dáva najavo, čo sa presne deje a ničím vás náhle neprekvapí. Ak sa na predchádzajúcom modeli našli menšie nedostatky v oblasti jazdných vlastností, tak to bola stabilita vo vysokých rýchlostiach, čo aj bola daň za obratné ovládanie, no v prípade nového modelu sa motocykel správal vzorne a po nervozite nebola ani stopa. Brzdy rovnako odvádzali vynikajúcu prácu, aj keď v tejto oblasti nijak zvlášť nevynikali nad konkurenciou, ale svoju prácu si odviedli. Aj keď napríklad v porovnaní s CBR600RR prednej chýbalo trochu viac citu.

Záver
Nová Yamaha YZF-R6 ukázala, že je na okruhu ako doma a je lepším motocyklom ako bola predchádzajúca verzia, čo je vzhľadom na povesť predchádzajúcej generácie viac ako povzbudivé. Nechcem však robiť predčasné závery a vzhľadom na obmedzený čas, ktorý som strávil v sedle, by to ani nebolo namieste. V Jereze sa však v ten deň zišla skutočne vyberaná spoločnosť a Yamaha obstála viac ako dobre, a spoločnosť R6-ky som si užil asi najviac, čo je niekedy viac ako absolútny výkon alebo maximálna rýchlosť. Byť rýchly ešte neznamená, že si to musíte aj naplno užívať, no v sedle Yamahy YZF-R6 to prišlo akosi samé od seba…

+ zlepšený výkon v stredných otáčkach, obratný podvozok, okruhové náradie v civilnom šate

– pri priamom porovnaní s konkurenciou chýbalo predným brzdám viac citu

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný štvorvalec, rozvod DOHC, 20 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 67 x 42,5 mm
Zdvihový objem: 599 ccm
Kompresný pomer: 13,1 : 1
Max. Výkon: 135 k pri 14 500 ot./min
Max. krútiaci moment: 69 Nm pri 11 000 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov
Rozmery (D x Š x V): 2 040 x 705 x 1 100 mm
Rázvor: 1 380 mm
Výška sedla: 850 mm
Objem palivovej nádrže: 17,3 l
Pneu: vpredu:120/70 – ZR 17, vzadu:180/55 – ZR 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, zdvih 115 mm, vzadu: centrálne umiestnená pružiaca jednotka, zdvih 120 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúč, priemer kotúča 310 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 210 mm
Hmotnosť: 166 kg
Cena: 329 900 Sk / 10 950,67 Euro

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 05/2008

Minitest Yamaha YZF-R6

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri