Connect with us

Spravodajstvo

Naháč pre všetkých – Predstavenie KTM 390 Duke

Publikovaný

on

Keď rakúska značka pred viac ako tromi rokmi po prvý krát predstavila 125-ku Duke mnohí boli prekvapení a najmä ortodoxní priaznivci tejto značky len nechápavo krútili hlavami. Ako sa však rýchlo ukázalo projekt malého a atraktívneho jednovalca bol výborným ťahom a 125-ka sa stala top voľbou pre tínedžerov v Európe. Úspešné ťaženie malého „Vojvodu“ pokračovalo minulý rok v podobe predstavenia väčšej 200-vky a v tomto roku 2013 by to malo vyvrcholiť nástupom modelu 390 Duke.

Časy sa menia a Európa stráca pozíciu najvýznamnejšieho trhu
Posledných pár rokov bol európsky a severoamerický trh ťažko skúšaný a masívny pokles predaja prinútil najväčších výrobcov k hľadaniu nových a perspektívnejších teritórií. Kedysi najprestížnejší svetový trh motocyklov zrazu prestal byť tak dôležitý a najmä japonské značky dnes otvorene hovoria o presune svojich priorít na trhy v juhovýchodnej Ázii a Južnej Amerike, kde sa motocyklový trh neustále rozvíja a motorky sa predávajú v obrovských množstvách. Tento trend hľadania perspektívnejších trhov sa samozrejme týka aj európskych výrobcov aj keď tí o tom až tak otvorene nehovoria.

Všetko zlé je na niečo dobré
KTM je vzorovým príkladom toho, že záujem o rýchlo rozvíjajúce sa trhy nemusí pre európskych zákazníkov znamenať len negatívne veci. Práve naopak príchod malého jednovalca 125 Duke vyvinutého najmä pre indický trh priniesol do Európy atraktívne a cenovo dostupné vozidlo, ktoré zrazu dokáže osloviť široký okruh jazdcov. No a práve najnovší model 390 Duke je motocyklom, ktorý chce preklenúť hranicu medzi maloobjemovým motocyklom a dospelou motorkou, ktorá uspokojí aj skúseného jazdca. Určite sa stane aj jednou z top volieb pre majiteľov nových vodičských oprávnení skupiny A2, ktorá je určená pre mladých jazdcov a je niečo ako prestupová stanica k veľkým motorkám.

Malé monštrum
Keď som po prvý krát naživo videl robustný motor modelu Duke 125, tak mi hneď bolo jasné, že objemový potenciál tohto motora siaha oveľa ďalej ako „len“ 125 ccm. Nakoniec sa ukázalo, že to môže byť až 375 ccm, čo je zdvihovým objemom nového motora. Moderná a kompaktná kvapalinou chladená pohonná jednotka vybavená štvoricou ventilov ovládaných rozvodom DOHC je tak rozmerovo prakticky identická so 125-kou a váži len 36 kg. Ohúri však maximálnym výkonom 44 k, ktorý sa na zadné koleso prenáša pomocou 6-stupňovej prevodovky. Tento motor sa môže pochváliť naozaj vynikajúcim výkonom a pri jeho vývoji bola použitá najmodernejšia technológia, ktorú nájdete aj na superbiku RC 8 R. KTM-ka je známa výrobou výkonných motorov a z malého objemu dokáže vyčarovať veľa „koní“, no táto pohonná jednotka sa bude môcť pochváliť aj výbornou spotrebou podobne ako dvojica menších súrodencov.

Podvozok šitý na mieru
V prípade podvozku platí to isté čo u motora a hneď od začiatku bolo jasné, že znesie ďaleko väčšiu záťaž akú prináša motor 125-ky a 200-vky. V prípade menších zdvihových objemov tak na jazdcov čakal tuhý športový podvozok a nadštandardné rozmery, ktoré v tejto triede prakticky nik iný neponúka. Naopak v prípade nového modelu môžeme hovoriť o rozmeroch, ktoré perfektne zodpovedajú zdvihovému objemu a výkonu motora. Jazdec si tak bude môcť naplno vychutnať ľahkú ovládateľnosť podvozku a výborné športové jazdné vlastnosti. Jednotlivé komponenty podvozku síce nepochádzajú priamo z dielne renomovaných dodávateľov KTM ale sú vyrobené podľa ich špecifikácii a kvalitou tak väčšinou zatienia bežný štandard v triede maloobjemových motocyklov, a znesú športovú zaťaž, ktorú od motoriek tejto značky očakávate. Plusom je protiblokovaci systém ABS, ktorý je nastavený podobne ako na športových motocykloch a zasiahne naozaj až v poslednej chvíli.

Dizajn v duchu tradície KTM
Tak trochu kontroverzný dizajn cestných motocyklov KTM je vďačnou témou nielen na dlhé večery a tradične má svojich zástancov ale aj rovnako silnú skupinu odporcov. Nová 390-ka, ktorá zdedila dizajn svojich menších súrodencov do tejto schémy vynikajúco zapadá. Hranaté a pre niekoho až strohé línie neulahodia každému, no dizajn má osloviť najmä mladú generáciu a tam sa KTM-ka aj vďaka kombinácii pestrých farieb trafila do čierneho. Jednoducho motorka, ktorá prináša niečo individuálne a vybočuje zo zaužívaných koľají bude u mládeže vždy prijatá s otvorenou náručou. Duke naviac boduje aj v kvalite dielenského spracovania, ktoré je tradične výborné. Nový model tak má všetky predpoklady na to aby nasledoval úspech svojich súrodencov a prichádza s objemom motora, ktorý nik iný neponúka. Jednoducho KTM 390 Duke chce byť iný a ako sa ukázalo už v minulosti takýto recept Rakúšanom prakticky zakaždým priniesol úspech.

KTM 390 Duke

Motor: 375 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 44 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment: 35 Nm pri 7 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 139 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 367 ± 15 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 11 l
Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/60-17

Text: Miro Tamáši, foto: KTM

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2013 Janka

Naháč pre všetkých – Predstavenie KTM 390 Duke

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri