Connect with us

Testy a recenzie

Naplno všade a stále – Test KTM Duke 200

Publikovaný

on

Indické curry s príchuťou Mozartových gúľ ma tešilo už v esemeske, vedel som o nej dosť a obzvlášť milujem testovať tieto zúrivé „maloobjemáky“. Pre KTM úspešný rok 2011 práve pre uvedenie modelu 125 Duke dával tušiť smerovanie „Vojvodov“. Stodvapade mala po predaných 9 000 kusoch rozbeh a dvestovka by ju hravo mohla prekonať.

Vojvoda pod lupou
V Rakúsku sa podarilo namixovať výborný koktail už pri verzii 125, logicky teda bola na rade 200-ka a tento úspech sa preukázal pri oznámení výroby ďalšieho modelu Duke 350 v roku 2013. Tam bude platiť obvyklé, rok predaja na indickom trhu a následne bude na rade Európa. Dôvod je jasný, veľký podiel akcií v KTM je v rukách Indickej firmy Bajaj. Preto sú napríklad na motocykloch KTM vyrábaných v Indii domáce pneumatiky. Na druhej strane si tu môže kopa iných firiem zobrať školenie o spracovaní dielov, dizajnu a dielenského spracovania. Motocykel je tak dobre poskladaný, že som mal pocit hand made in Germany. Klobúk dole.

Výborná úroveň dielenského spracovania
Dizajn je celkovo veľké plus neveľkého naháča. Je súčasťou jeho imidžu a nedá sa zameniť s inou značkou, na ceste má svoju pečiatku a ihneď ho každý zaradí na správne miesto. Dizajn kolies alebo zadného kyvného ramena je naozaj na jednotku. Kvalita materiálov je na vysokej úrovni a napríklad detail ako podsvietenie ovládačov a prepínačov naozaj poteší, nespomínam si, či som to zažil na oveľa drahších strojoch až na GW1800-ke. Taktiež si treba uvedomiť, všetko to tu je ponúkané pri veľmi atraktívnej cene! Nič použité nepôsobí lacno a každá časť výrobného procesu je dotiahnutá do dokonalého a pekného celku. Nie je sa čo čudovať, v Indii sa predá 12 miliónov motoriek ročne (r. 2011) a KTM tam vsádza na istotu i renomé a plánuje medziročný nárast predaja až o 15 %. Výroba modelu Duke 200 by mala dosiahnuť tento rok 20 000 ks a teraz po teste už vieme povedať, že záujem bude veľký.

Technika
Rozdiel oproti 125-ke je hlavne v úprave motora. Zväčšený objem na 199,5 ccm pomocou nového valca so zväčšeným pomerom vŕtania a zdvihu (72 x 49 mm) je doplnený úplne novou hlavou valca a iné sú aj ventily. Nové je aj sacie a výfukové potrubie skonštruované v KTM priamo pre tento model. Nemalá úprava tak viedla k zvýšeniu výkonu motora na veľmi slušných 19 kW čo je 26 koní. Príjemná je aj krivka krútiaceho momentu moderného štvortaktného motora s rozvodom DOHC, ktorý plní elektronické vstrekovanie paliva. Priehradkový rám, ktorý ho obopína, je tuhosťou stavaný na oveľa silnejšie výkony a celková DNA tak vyznieva rýdzo športovo. Dospelácke chovanie a výborná šesťstupňová prevodovka tak nikoho nedegradujú do vôd chudáčika na malom strojčeku, naopak, Duke 200 je plne rajcovná strojovňa, na ktorej sa vyblbne aj skúsený jazdec a poriadne si to užije. Esenciu od KTM som si užil celú a s radosťou (ako aj celá redakcia, a nakoniec aj môj tímový kolega v pretekoch Vintage – Vinco).

Podvozok a výbava
O tlmenie sa stará predná vidlica typu upside down od WP Suspension a zadný odľahčený zadný tlmič WP (ako inak). Pri spomínanom priehradkovom ráme a váhe 129 kg je to celok verný heslu „Ready to race“, a to doslovne. O brzdenie sa starajú brzdy Bybre, ktoré sú výsledkom spolupráce s firmou Brembo a je to aj cítiť, niekoľkokrát som sa bol pozrieť či len zle nečítam. Tento Duke má dokonca o niekoľko tried lepší informačný panel ako jeho väčší súrodenci. Presný je ukazovateľ zaradených prevodových stupňov, niekoľko tripov či dojazd alebo priemerná a okamžitá spotreba. Snáď len malé číslice na otáčkomery môžu vadiť pokiaľ si človek nezvykne na rovnicu stúpania. Inak displej na veľkú jednotku, ten chceme aj inde. Samozrejme, poteší podsvietenie znakov na prepínačoch a ich celkový dizajn a ergonómia. Príjemné sú zrkadlá, sedadlo a 11-litrová nádrž, ktorá pekne sadne do kolien. Posed neunavuje a je viac streetfighterovský.

Korenie – základ života
Vojvoda mi robil spoločnosť vždy skoro ráno, keď sa len mesto prebúdzalo do ospalých očí okien a dymiacich šálok káv raziac si čerstvý vzduch do zatuchnutých bytov. Sledoval som tento kolorit úctivo poznajúc situáciu o pár hodín neskôr, chaos, plná Bratislava áut a stres pretkaný panikou. Ale mne to bolo jedno, ja som mal Duke. Keď som prvý raz presadal na testovaciu dvestovku parkujúc moju Multistradu, tak som KTM-ku takmer hodil o zem. Zvyknutý denne používať „obratný cesťák“, ktorý patrí medzi ľahučké stroje mi prišiel v konkurencii oproti Vojvodovi ako Titanic. Keď som sa prepol a zvykol si na iný posed, otriasol sa, že som si skoro ustlal, začal som podrobné zvykanie na všetko okolo seba. Predné koleso zapichnuté do asfaltu a ostré riadenie bez váhovej odozvy chcelo iný prístup k veci. Na začiatku nadchne hlavne prevodovka, príjemná a vedecky presná slúžiac ochotne maloobjemovému výkonnému motoru. Brzdy stvorené na blbnutie, vrátane klasicky dobrej zadnej, ktorú v KTM naozaj vedia uvariť. Palubovka mi dáva všetko čo potrebujem, je to na slnku čitateľné a v rukaviciach aj dobre prepínateľné, keď stojím na semafore. Spomínam si na test SMT-éčka, kde som vytkol pár drobností, tu je všetko perfektné a na objem 200 priam luxusné. Do zákrut idem veľmi ostro a musím použiť menej energie, aby som to neprehnal, následne staviam sedadlo vertikálne a pochvaľujem si brzdy neveriac pneumatikám. Tie ale nie sú zlé, odhadujem životnosť tanku, no predstavil by som si tam poriadne mäkučké lepáky a následné peklo. Pri štarte podvedome rátam zrýchlenie, ktoré na stovku odhadom stíham pod šesť sekúnd. Maximálka atakuje 140-ku a myslím na 125-ku, ktorá išla 100 km/h, po odblokovaní 123 km/h. V Mattighofene dobre vedia čo robia, každý majiteľ má možnosť nákupu dielov Power Parts, a tak je možnosť upraviť svoj motocykel kitom Akrapovič alebo si ho inak vyšperkovať. Prevodovka mi cvaká pod čižmou a ja si všímam spotrebu 3,5 litra na 100 km, a pritom ten motor fakt naháňam kde kade po celom rozsahu otáčok. Hore mu je najlepšie a pri vjazde do zákruty po podradení sa prejaví jeho ochota zrýchľovať. Beriem apex za apexom a v helme prikyvujem tejto rakúskej lahôdke.

Stefan Pierer u Duka poznamenal: „´Young people are our future. Lets go for it!´ Dnešná mládež sa chce predvádzať, zakladá si na image. KTM má sexi triedu, ktorá ale hlavne dobre jazdí, super sa ovláda a je stavaná na robenia zla. Spracovanie je výborné, posedu či chovaniu nie je čo vytknúť a za tie najazdené kilometre ma nenapadá jediná vec, ktorá by mi vadila, možno tak dlhšia dráha plynu, ale aj to je vec zvyku. Dobrá cena, spotreba a celková vyzretosť, výhodou je aj neopozeraný dizajn a bojovný postoj. Jediná WR-ka od ladičiek ma tak bavila, tam je ale iná cena. Pre mňa v danej kubatúre jednoznačne číslo jedna. Kedy bude tá 350-ka??? :)“

Názor druhého jazdca – Vinco: „Vynikajúca motorka pre „násťročných“, súčasný a klasický KTM dizajn a jemu vlastné ovládanie, stroj rýchlo reaguje, multifunkčný displej, ktorý mimo iného ukazuje aj zaradenú rýchlosť, dobré brzdy, páči sa jej motardový štýl brzdenia a chovania do zákrut aj vďaka pneumatikám z Indie, motor má rád hornú časť otáčok a chová sa primerane agresívne na svoj objem. Ukážková je hlavne spolupráca prevodovky s jazdcom. Mať znova osemnásť, určite ju mám v garáži a každý deň sa teším na jazdu po meste (samozrejme, podľa predpisov…). Tu naozaj nie je čo vytknúť.“

Názor druhého jazdca – Miro Tamáši: „Mal som možnosť poriadne si zajazdiť v minulom roku na 125-ke a robustná konštrukcia a kvalitné komponenty priam volali po niečom výkonnejšom. 200-vka mi v tomto smere splnila toto prianie a táto motorka teraz hravo zatieni aj väčšinu 250-ok na trhu. V bežnej mestskej a mimomestskej premávke má v drvivej väčšine situácií viac ako dosť výkonu a na ceste určite nezavadziate, práve naopak, Duke autá hravo necháva za chrbtom. Okrem toho nárast výkonu pomáha oveľa lepšie využiť potenciál motorky na „robenie zla“, ktorému sa v sedle Duka jednoducho nevyhnete. Výborná a zábavná motorka nielen pre začiatočníkov.“


KTM 200 Duke

Cena: 4 250 Eur
Motor: 199,5 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 26 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 20 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 129 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 367 ± 15 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 11 l
Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/60-17

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, s. r. o. Bratislava

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2012 Janka

Naplno všade a stále – Test KTM Duke 200

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri