S nastupujúcou jeseňou sa pomaly končí motorkárska sezóna, no pre niekoho sa naopak ešte len začína najlepšia časť roka. Do tejto kategórie patria priaznivci snežných skútrov, ktorí sa už pomaly začínajú tešiť na pravé zimné radovánky. Čo pre nás v tomto smere pripravila kanadská značka Ski-Doo sa dozviete v nasledujúcich riadkoch a osobné skúsenosti s novinkami nám už tradične priblíži Dano Molnár, ktorý sa na jar zúčastnil oficiálnej prezentácie noviniek Ski-Doo vo Švédsku.
Ski-Doo 2014 – inovácie a modernizácia V ponuke Ski-Doo sa na rok 2014 síce neobjavil žiadny úplne nový model, zato kanadská značka prichádza s množstvom noviniek a inovácií. Časť z nich priniesol už rok 2013, no technológie ako platformy REV-XS, REV-XM, odpruženie tMotion sa objavujú v ďalších modeloch a najmodernejšia technika sa stáva dostupnejšou.
Viac modelov na moderných platformách Vďaka použitiu modernej platformy podvozku REV-XM prešiel úplnou transformáciou model Freeride so špeciálnou ergonómiou a doplnkami vyvinutými pre jazdu v hlbokom snehu. Verzie s predĺženým pásom využívajú systém pruženia tMotion, ktorý umožňuje náklon aj v pozdĺžnom smere, ktorý uľahčuje zatáčanie a jazdu na svahu. K lepším jazdným vlastnostiam v náklone a pri zatáčaní pomáha aj technológia FlexEdge použitá na pásoch, kde oceľovú výstuž nájdete len v strednej časti pásu a jeho okraje sú ohybnejšie. Verzia s kratším pásom Freeride 137 naopak používa zadné pruženie rMotion, ktoré ponúka vyšší zdvih a komfortnejšiu jazdu.
Druhá platforma REV-XS sa objavuje na modeloch MX Z X-RS, MX T TNT, Renegade Adrenaline, Renegade Backcountry, GSX LE a Expedition Sport v kombinácii s drvivou väčšinou motorov v ponuke výrobcu. Okrem lepšieho dielenského spracovania prináša táto platforma dokonalejšiu ochranu, uľahčuje pohyb jazdca v sedle a zlepšuje prístup k jednotlivým komponentom skútra.
Nový motor Rotax ACE 900 Asi najväčšou novinkou v ponuke Ski-Doo na rok 2014 je príchod nového motora Rotax ACE 900, ktorý rozširuje ponuku motorov rady ACE (Advanced Combustion Effficiency). Štvortaktný radový trojvalec vyniká tichým chodom, výbornou spotrebou, malými nárokmi na údržbu a dostatkom výkonu (90 k) podobne ako jeho menší súrodenec ACE 600. To však nie je všetko a nový motor prichádza s kompletným elektronickým balíkom, ktorý BRP používa aj vo vodných skútroch Sea-Doo. Základom je technológia elektronického ovládania plynovej rukoväte (iTC), ktorá má medzi snežnými skútrami svetovú premiéru a prináša úplne nové možnosti pri individuálnom nastavení výkonových parametrov. Jediné tlačidlo ovláda trojicu výkonových režimov: Standard, Sport a ECO.
Ďalšou novinkou použitou na tomto motore je programovateľný kľúč zapaľovania D.E.S.S., ktorý umožňuje naprogramovať kľúč tak, aby mal skúter obmedzený výkon a maximálnu rýchlosť. Najmä ak skúter používa viac ľudí s rôznymi skúsenosťami, tak je výkonové obmedzenie vítaným doplnkom. Táto technológia ponúka aj ďalšie komerčné využitie a najmä majitelia požičovní môžu ľahko upraviť výkon motora pre svojich zákazníkov. Nový motor sa objaví hneď v niekoľkých modeloch (MX Z TNT, Renegade Adrenaline, GSX LE, Grand Touring LE a Expedition Sport).
Menej hluku, vibrácií a drsného prejavu Ski-Doo stále hľadá spôsoby ako spríjemniť jazdu na snežnom skútri a osloviť nový okruh zákazníkov. Súčasné turistické skútre sú pohodlné, ľahko ovládateľné, úsporné a nenáročné na údržbu. Ďalšie smerovanie vývoja sa zameriava na zníženie hluku, vibrácií a drsnosti spojenej s prevádzkou snežného skútra. Prvým výsledkom tohto vývoja je systém Silent Drive, ktorý sa zameriava práve na zníženie spomínaných vecí. Konštruktéri sa zamerali na časti skútra, ktoré spôsobujú mechanický hluk a vibrácie. Podarilo sa im výrazne znížiť hladinu hluku a vibrácií. V prípade vibrácií je to pokles až o 70 %. Prvým modelom, ktorý túto technológiu naplno využije je luxusný turista Grand Touring LE v kombinácii s motorom ACE 900.
Ďalšie drobné zmeny Vo výpočte noviniek môžeme ešte pokračovať a za zmienku stojí nový dizajn ľavej rukoväte a jej ovládačov. Jazdec má teraz k dispozícii nielen lepšiu ochranu ale aj prehľadnejšie rozloženie jednotlivých ovládačov.
Viac modelov prichádza so systémom pruženia rMotion a najnovšie sa objaví aj na modeloch rady GSX a Grand Touring.
Luxusná športová rada GSX prichádza s inovovanými úložnými vakmi v stredovom paneli, ktoré sú vybavené rýchloupínateľným systémom LinQ. Zároveň sa rozšírila ponuka doplnkov vybavených týmto systémom.
V sedle s Danom Molnárom Jedným z prvých Slovákov, ktorí si mohli vyskúšať nové modely na rok 2014 bol náš kolega Dano Molnár, ktorý nám poskytol zopár postrehov z jarnej prezentácie modelov na rok 2014, ktorá sa uskutočnila vo Švédsku.
„Tento rok sme toho až tak veľa nenajazdili a podstatnú časť programu zabrala statická prezentácia noviniek, no napriek tomu sme mali možnosť vyskúšať si niektoré novinky v praxi. Spomeniem model Freeride, ktorý okrem nového dizajnu prichádza s pružením tMotion, ktorý v kombinácii s pásom Flex Edge dovoľuje nakláňanie podvozku, čo uľahčuje ovládanie skútra v náročnom teréne. Najmä jazda v hlbokom snehu a strmých stúpaniach prinášala citeľne ľahšie ovládanie.
Veľmi dobrý dojem zanechal nový motor ACE 900, ktorý možno nie je určený do top športových modelov, no aj tak ponúka široké možnosti využitia od ľahšieho športu až po pracovné alebo turistické skútre. Na druhej strane, 90 k výkonu nie je až tak málo a Ski-Doo ho ponúka aj vo vyložene športovom modeli MX Z TNT. Elektronika citeľne menila správanie motora a ak v štandardnom režime sa správal priateľsky, tak po prepnutí na Sport rázom ožil a odozva na plyn bola okamžitá. Režim ECO obmedzí maximálnu rýchlosť na 60 km/h a mala by sa dosiahnuť ideálna spotreba, ktorá je niekde okolo 9 – 10 l/100 km, čo je výborná hodnota. Samozrejme, veľké športové výkony v tomto režime sa nedajú očakávať, ale na bežné presuny to plne postačuje.“
Text: Miro Tamáši, foto: brp media
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2013
Janka
Očakáva sa tuhá zima – Predstavenie snežných skútrov Ski-Doo 2014
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.