Connect with us

Spravodajstvo

Polnočný jazdec – Predstavenie Yamaha XV1900A CFD

Publikovaný

on

Prvýkrát som tri vodorovné linky na nádrži videl niekedy v roku 2006 alebo 2007 na výstave motocyklov v Prahe. Už vtedy ma dizajn tohto 90-koňového motocykla oslovil a tri vodorovné pruhy zanechali jazvy na mojej sietnici, ktoré so sebou nosím doteraz.

Dve tváre
Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. Model XV1900A Casual Full Dress posúva najväčší cruiser z produkcie Yamahy medzi klasických turistov, ktorým sa hovorí aj Bagger. Myslím tým presnejšie návrat do päťdesiatych rokov, kedy sa z motocykla odstraňovalo všetko, čo nebolo potrebné, a v niektorých extrémnych prípadoch dokonca všetko, čo nebolo absolútne nutné. XV však klame telom a dizajn v matnej čiernej farbe nenápadne ukrýva, čo má plnohodnotný a moderný cruiser mať.
Už pri zbežnom prezeraní motocykla si človek všimne, že Midnight Star má dve tváre. Zatiaľ čo na pravej strane dominuje veľký chrómovaný výfukový zvod, ľavá strana je ponorená do čiernej farby vytvárajúcej ladný a jednoduchý dizajn. Pri pohľade z ľavej strany teda ešte viac upúta nádrž so spomínanými tromi chrómovými líniami.

Neprehliadnuteľná look
Myslím, že definitívne podmanivým prvkom tohto modelu je predný štít, ktorý určite upúta pozornosť všetkých naokolo. Je jednoducho neprehliadnuteľný a osobne si myslím, že CFD kit (ako ho nazýva výrobca) zmenil charakter motocykla z „bežného“ cruiseru na lapač pozornosti a „zanechávač“ dojmov. Vďaka tomuto ladne vytvarovanému doplnku s vkusným malým štítom sa posunula Midnight Star bližšie k cestovným motocyklom a ani pri dlhších diaľničných presunoch nebude jazdec trpieť rozmarmi vetra.
Ako som naznačil, cestovné ambície boli tomuto modelu vypálené ako ciachovacia značka a k cestovaniu samozrejme patrí dvojica kufrov, do ktorých si jazdec zabalí potrebné veci. Čierne kufre s chrómovým doplnkom sú veľmi elegantne stiahnuté dozadu a spolu s ukončením zadného blatníka navodzujú atmosféru amerických automobilov päťdesiatych rokov. Takže človek, ktorý bude obzerať zadné partie motocykla sa môže v myšlienkach preniesť medzi stroje, ktorých existencia sa v spomínanom období u nás viacej tušila ako evidovala. Spomeniem, že kufre sú samostatne uzamykateľné a teda praktické.
Rád by som ešte spomenul smerové svetlá. Motocykel má ako vpredu, tak aj vzadu smerovky v čírej farbe, čo mi príde ako logická voľba. Dôležitý je však tvar smeroviek. Ako predné, tak zadné majú tvar kvapky a teda najmä tie zadné nám prinášajú klasický „Cadillac dizajn“ do moderného sveta.

Čierna ako polnoc
Čierna farba dominuje celému motocyklu a áno, je to jediná farba, v ktorej môžete tento model zakúpiť (Midnight Black). Na druhej strane, akú inú farbu by si mohol nádejný majiteľ pre tento 1 854 kubíkový dvojvalec predstaviť?
V čiernej je vyvedený aj vzduchom chladený V-twin so štyrmi ventilmi na valec, rozvodom OHV. Teda, čiernou farbou maliar pretrel hlavy valcov a medzirebrový priestor. Pri pohľade z pravej strany však upúta chrómovaná simulácia kráľovských hriadeľov. Musím uznať, že je to veľmi vkusné.
Naspäť však k samotnému stroju. Vŕtanie x zdvih je 100 na 118 mm a kompresný pomer je 9,48:1. Dvojica ohromných valcov dohromady produkuje 66,4 kW (90,3 koní) výkonu pri 4 750 ot./min. a veľmi, ale veľmi slušných 155,1 Nm pri 2 500 ot./min. Samozrejmosťou je elektronické vstrekovanie. Sila motora sa na zadné koleso prenáša bezúdržovým remeňom, ktorý je pre danú kategóriu motocyklov samozrejmosťou. Medzi motorom a sekundárnym prevodom je samozrejme prevodovka, ktorá má v prípade tohto modelu päť stupňov. Zdá sa mi to trochu málo a pre cestovný stroj by som očakával úsporný šiesty stupeň, ale verím, že výrobca na ladenie prevodovky myslel a cruiser ponúka päťku typicky na všetko. Teda jazdu mestom a aj presun 130-kilometrovou rýchlosťou v úplnom pohodlí.

Podvozok v klasickom štýle
Čierna sa v podaní Midnight Star mení z farby na vlastnosť. Predná vidlica nesmie zaostávať za zvyškom motocykla a preto sú 46 mm nosníky vyvedené v čiernej farbe. Dráha pruženia vpredu je 130 mm, čiže o 22 mm menej ako vzadu, pričom vzadu je klasická kyvná vidlica simulujúca originálny „hard tail“. Všetko je navyše zakryté párom bočných kufrov, takže „zadok“ je vyhotovený veľmi vkusne.
Tlmiče však sami o sebe nerobia podvozok. Hlavnou zložkou je dvojitý kolískový rám vyrobený z hliníku a natretý (ako inak) čiernou farbou.
Liate kolesá majú dvanásť lúčov spájajúcich náboj s ráfikom. Zadný blatník som už opísal a chcem len dodať, že predný v ničom nezaostáva. Čo sa týka dizajnu, tak je to jednoducho skvost.

Pár čísel na záver
O brzdenie tejto mašiny sa stará trojica kotúčov. Dvojica kotúčov vpredu má priemer 298 mm a jeden kotúč vzadu má 320 mm. Mašina pripravená na jazdu váži 360 kíl, takže na nejaké tlačenie na najbližšiu pumpu môžete zabudnúť. Výška sedla je 705 mm a v spojení s dĺžkou motocykla (2 580 mm) vytvára dokonalý cruiser.
Čo ďalej? Usadnúť za široké, dozadu natiahnuté riadidlá, skontrolovať prístrojovku umiestnenú na nádrži (musím sa opakovať, ale klasické a vkusné ako celý motocykel), dať nabíjať mobil do priehradky v štíte (toto mám z neovereného „francúzskeho“ zdroja) a vyraziť za doprovodu dobrého hard rocku aký produkuje napríklad ZZ Top.

Yamaha XV1900A CFD

Cena: 16 190 Eur (základná cena bez kitu)
Motor: 1 854 ccm, 4 ventily OHV, V2
Výkon: 90 k pri 4 750 ot./min.
Krút. moment: 155 Nm pri 2 500 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 580 x 1 055 x 1 514 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 360 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 715 mm
Výška sedla: 705 mm
Objem pal. nádrže: 16 l
Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 190/60-17

Text: Jozef Jambor, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013 Janka

Polnočný jazdec – Predstavenie Yamaha XV1900A CFD

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri