Connect with us

Testy a recenzie

Prémiová dvojka – test Honda Forza 125 / 300

Publikovaný

on

Honda Forza 125 / 300 momentálne patrí medzi top modely v segmente prémiových mestských skútrov a oba majú kopec priaznivcov aj v našich končinách. No a keď sme ako jediná redakciazo Slovenska dostali pozvánku na prvé testovanie inovovaných modelov skútra Honda Forza vo francúzskom Nice a v Monaku, tak sme naváhali ani sekundu. Tento rok prichádzajú súčasne vynovené hneď oba objemové modely 125 a 300. A kde lepšie otestovať skútre ako v rušnej mestskej premávke francúzskeho pobrežia.  

Povedzme si trocha o histórii týchto modelov. Prvýkrát sme sa s modelom Forza mohli stretnúť už v roku 2000. Mal vtedy 250 ccm a na niektorých trhoch sa predával pod označením Reflex. Už vtedy patril medzi športové a prémiové skútre. Zaujímavosťou bolo, že ste si do neho mohli doobjednať originálne reproduktory na počúvanie hudby. Prešlo niekoľko rokov a v 2013 bola predstavená nová verzia už o objeme 300 ccm, ktorú v podstate poznáme až do dnes. Ešte v roku 2015 pribudla Honda Forza 125, ktorá s úplne novým dizajnom opäť vstúpila do prémiového segmentu v objeme 125 ccm. Tento rok sa dizajny oboch objemových verzií zjednotili a technologicky opäť posunuli vyššie. Poďme si o každej z nich povedať viac.    


HONDA FORZA 125

Malá Forza 125 je 3. najpredávanejší skúter od Hondy v Európe. Spolu sa ho predalo cez 30 tisíc kusov a už od predstavenia sa stal obľúbeným hlavne v západnej časti Európy. Medzi prvými prišiel s LED osvetlením na skútri a výkonom na hrane limitu, aby ho mohli riadiť aj držitelia vodičských preukazov skupiny B. Aj veľkosťou patrí medzi najväčšie 125-ky na trhu, čím vzbudzuje dojem väčšieho objemu. Keď som v roku 2015 testoval Forzu 125, tak ma veľmi prekvapil svojim detailným spracovaním a výkonom motora. Ani jazda v dvojici nebol problém, a to stále pri dobrom komforte pre jazdca a spolujazdca. Po pozitívnych skúsenostiach so starou verziu som bol plný očakávaní, či sa dá zlepšiť už aj tak veľmi dobrý skúter. Preto som sa za tohtoročnou novinkou vydal na test do francúzskeho Nice.    


Dynamický dizajn 

Už pri prvom pohľade na Forzu mi bolo jasné, že dizajnovo vychádza z predchádzajúceho modelu. No teraz pribudol ešte viac ostrejší vzhľad. Je len málo miest na kapotáži, kde by ste našli rovnú plochu. Dominujú linky s ostrými uhlami a výstupkami. Všetko je veľmi dobre zladené a všetko spolu veľmi dobre lícuje. Prvý dojem tak bol veľmi dobrý. Vyzdvihnúť by som chcel detaily a dielenské spracovanie. Všetko dokonale na seba dolieha a dajú sa tu nájsť mnohé šikovné detaily. Napríklad sedlo nie je z jedného kusu poťahu, ale z troch a každý z iného materiálu, pričom dokopy vytvára veľmi peknú kombináciu aj spolu so zaujímavým tvarom madla pre spolujazdca. Opisujem to preto, lebo práve takéto veci vytvárajú ten pocit, kedy vám je skúter príjemný a vlastne si ani neuvedomujete prečo.   Na Forze nájdete iba LED svetlá, či už v hlavnom svetlomete, ale aj v smerovkách (ukryté v spätných zrkadlách) a na zadnom svetle. Predný svetlomet vytvára jedinečnú svetelnú siluetu. Vďaka LED svetlovodom, ktoré sa rozvetvujú svieti väčšia časť. Nie len, že to dobre vyzerá, ale ste aj viac viditeľní na ceste. Prístrojový panel si ponechal zo starej verzie 2 analógové ukazovatele rýchlosti a otáčkomer. V strede sa zväčšil digitálny displej, ktorý zobrazuje množstvo informácii od spotreby, vonkajšej teploty aj napätie batérie. To sa môže hodiť keďže na skútri je veľa elektroniky. Pri jazde mi trocha trvalo zorientovať sa v toľkých číslach, ale po chvíli som presne vedel, kde ktorý údaj hľadať. Nezvyčajnou a trocha zbytočnou vecou je ovládanie prepínačov funkcií displeja, kedy vrchný riadok prepínate jedným tlačidlom a spodný druhým tlačidlom. Potom na ľavej rukoväti máte kopec prepínačov a počas jazdy som sa musel pomerne dlho zamýšľať, kde na displeji sa údaj nachádza, aby som vedel, ktorým prepínačom ho zobrazím. Časom ak si tieto veci osvojíte, tak vám to môže zasa urýchliť pohyb v menu, no začiatky sú niekedy ťažké  


 Prémiová technika

Tak ako aj na starej verzii, aj tu je start &stop systém, ktorý je možné vypnúť. Ten po 2. sekundách od zastavenia vypne motor. Potom stačí len otočiť rukoväť plynu a motor sa automaticky naštartuje. Pre rýchlejší štart ostane valec vo vrchnej polohe, aby mohol pri naštartovaní hneď zapáliť zmes. Ak je motor studený alebo poklesne napätie batérie, tak tento systém sa automatický odstaví a nevypne vám motor. Aj pri nespočetnom zastavovaní na križovatkách a v kolóne, ma nikdy tento systém nesklamal a osobne som nemal dôvod ho vypínať.   Medzi najväčšiu zmenu patrí elektrický predný štít. Áno, dobre čítate, na malom skútri elektrický predný štít ovládaný na ľavej rukoväti. Ten je možne vysúvať v rozsahu 14 cm. Pri jazdách po meste, kedy sme v teplotách nad 30 stupňov testovali, nám prišlo vhod spustiť štít do najnižšej polohy, no pri výjazde mimo mesto opäť zvýšiť. Toto je veľmi užitočné.      


Komfortná a svižná jazda

Poďme, ale na jazdné vlastnosti a samotnú jazdu. Ak si porovnám predchádzajúcu verziu, tak veľký rozdiel nenastal. To nie je na škodu, pretože mi vyhovoval. Váha je citeľne viac na prednom kolese. Tomu hlavne dopomohla nádrž, ktorá je úplne dole, hneď za predným kolesom. Toto rozloženie je najviac cítiť v zákrutách, kedy väčší prítlak na predné koleso istejšie vedie stopu. Aj napriek tomu, že opticky skúter vyzerá vyšší ako bežné 125-ky, tak celé ťažisko ostalo dole a do výšky išli len plasty. Aj rýchle zmeny smeru sú hračkou. Naopak vyššia kapotáž, dlhší rázvor a váha 162 kg (hmotnosť s náplňami) zvyšujú stabilitu vo väčších rýchlostiach. Naše presuny boli chvíľami aj po rýchlostnej ceste a aj pri rýchlostiach okolo 100 km/h nijako zásadne Forzu nerozhodilo.   Zrýchlenie, reakcie na plyn a predbiehanie boli porovnateľné s predchádzajúcou verziou. Pri porovnaní s inými 125-tkami na trhu patrí k tým výkonnejším. Motor neprešiel zmenou a s 15 k výkonu a 12,5 Nm krútiaceho momentu stále patrí medzi najvýkonnejšie sériové 125-ky na trhu. Predbiehanie v meste je bezproblémové a rýchlosťou plne postačuje aj na jazdu mimo mesta (aj so spolujazdcom). So svojou maximálnou rýchlosťou okolo 110 km/h nie je určená na diaľnicu, to skôr treba pouvažovať nad väčšou Forza 300, ktorú vám predstavím o chvíľu.   Brzdný účinok je aj pri jazde so spolujazdcom dostačujúci a krásne viete ovládať a dávkovať brzdný účinok aj jedným prstom. Brzdy sú vybavené aj ABS, čo už je dnes štandardom. Pruženie je nastavené trocha tvrdšie, čo mi vyhovuje hlavne pri brzdeniach, kedy sa skúter vôbec neponára.    


Špičková 125-ka

Honda ma dostala svojou spotrebou. Teda ani nie tak parametrom 2,3 l/100km, ale dojazdom. Ten sa pohybuje okolo 500 km. Nám sa počas testu vyšplhala spotreba na 2,5 litra, pričom väčšinu času sme strávili v meste Nice, kde sme si užívali výjazdy z križovatiek. Počas testu som viackrát ocenil bezkľúčový štart pomocou kľúča Smart Key, s ktorým si otvoríte aj zadný kufor bez vyťahovania kľúča. Na to si zvyknete veeeeľmi rýchlo!   Honda Forza 125 tento rok postavila latku veľmi vysoko v skútroch o objeme 125 ccm a nenájdete podobný skúter na trhu s výkonom 15 k, bezkľúčovým štartom, elektrickým štítom, Full LED svetlami a do detailu dotiahnutým dielenským spracovaním. Snáď len ta cena by mohla odradiť (uvádzacia cena 4 790 Eur), no na druhej strane ide o taký malý „Mercedes“ medzi skútrami v tejto kategórii.        


HONDA FORZA 300

Pri väčšom modeli Forza 300 ide tento rok o pomerne rozsiahlu a zásadnú zmenu. Ak si viete spomenúť na starý vzhľad, ktorý bol v štýle „Long & Low“ (dlhý a nízky), tak teraz ide o „Agile & Classy“ (svižný a elegantný). Dá sa povedať, že všetko čo som predtým písal o detailoch a vzhľade o menšej verzii Forza 125 platí aj pre Forzu 300, pretože vzhľadovo ide o jeden dizajnový koncept. Vyrábajú sa aj v jednej továrni v meste Atessa v Taliansku.    


Spoločná platforma

Dokonca aj rám majú rovnaký a jediné v čom sa líšia je rozloženie hmotnosti. Oproti 125-ke nie je až tak citeľné rozloženie váhy na predné koleso, no viac sa nachádza pod jazdcom a trocha vyššie. Ide o malý detail, no mení správanie skútra. Zvyšuje stabilitu pri vyšších rýchlostiach a manévrovanie na mieste zasa viac pripomína motorku než skúter. No to je len pri porovnaní. Celkovo je manipulácia aj pri nízkych rýchlostiach stále veľmi jednoduchá. Váha sa znížila o 12 kg na 182 kg (hmotnosť s náplňami) oproti starej verzii.   Tak ako aj 125-ka má nová Forza veľmi dobre vymyslené odkladacie priestory. Jedna schránka je v prednej časti pod prístrojovkou, do ktorej sa zmestí nielen mobil, ale vďaka svojim tvarom aj fľaša vody na cestu. Vo vnútri je 12V zásuvka na nabíjanie. Čo ma potešilo, že schránka sa po zamknutí motorky sama zamkne, a aby ste lepšie videli dovnútra schránky, tak sú jej steny šedé. A to sú tie drobné detaily.    


Nadštandardný úložný priestor

Praktický je aj podsedadlový priestor, ktorý ešte narástol. Zmestia sa sem dve integrálne prilby a ešte ostane kus miesta po bokoch. Mne sa sem podarilo dostať prilbu, bundu a ešte aj batoh s fotoaparátom. Toto bežne nedám ani do topcase. Pod sedlom je aj variabilná prepážka, ktorou je možné tento priestor rozdeliť na viac časti. Takto vám nebudú pobehovať veci pod sedlom. V rámci príslušenstva je možnosť dokúpiť topcase, ktorý sa otvára cez Smart Key, čiže bezkľúčovým odomykaním. Stačí sa priblížiť k skútru na 3 metre a viete si otvoriť kufor iba stlačením tlačidla.  


 Rýchlo, pohodlne a bezpečne

Počas testovania v Nice a Monaku nám začalo pršať, a tak sme nedobrovoľne odskúšali aj trakčnú kontrolu. Tá hneď po tom ako nám na bielej čiare prešmyklo zadné koleso, tak v milisekunde odpájalo plyn a zamedzilo ďalšiemu šmyku. Ovládanie intenzity sa ovláda na ľavej rukoväti a dá sa meniť aj počas jazdy. Okrem trakčnej kontroly sme vyskúšali aj ochranu pred dažďom. Dá sa povedať, že nohy aj hruď je chránená. Ak idete dostatočne rýchlo, tak jediné čo vám zmokne sú len ruky a prilba.   Pruženie je vhodné do mesta a pre mňa ideálne nastavené. Veľmi dobre je riešená aj zadná dvojica tlmičov, ktorá je uchytená úplne vzadu. Takto dokáže lepšie tlmiť nerovnosti aj so spolujazdcom, kedy sa skúter zbytočne nepohupuje.   Jazda je veľmi zábavná a to preto, lebo skúter ma dostatok výkonu a pritom je stále pomerne ľahký a núti jazdca sa so skútrom aj trocha blázniť. Rýchle vyhýbanie sa je hračka aj vo vyšších rýchlostiach. Motor má 25 k výkonu a 27,2 Nm krútiaceho momentu. K tomu účinné brzdy Nissin s ABS a trakčnú kontrolu, ktoré vás vždy podržia keď to potrebujete. Ku komfortu jazdy pomôžu aj veľké kolesá (15“ vpredu a 14“ vzadu).   Jazdná stabilita je aj pri diaľničných rýchlostiach výborná. So skútrom sa dá celkom slušne klopiť v dlhých tiahlych zákrutách bez nežiaduceho krútenia. Predbiehanie do 90 km/h je bleskové, no po prekročení tejto hranici už akcelerácia klesá. Maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 130 km/h.   Ťažko nájsť negatívne veci, pretože s Forzou sa v Honde veľmi dobre vyhrali. Oproti starej 300-vke je to míľový krok vpred. Ak prevažne jazdíte po meste, tak Forza 125 bude pre vás ideálna. Ak jazdievate aj mimo mesta, alebo robíte dlhšie presuny, tak odporúčam výkonnejšiu verziu Forza 300. V ostatných parametroch ide o rovnaké skútre. Rovnako dobre!    


Honda Forza 125 / 300

Cena: 4 790 / 5 350 Eur (cena 2018)

Motor: 124,9 / 279 ccm, 4 ventily, SOHC, jednovalec

Výkon: 15 k pri 8 750 ot./min. / 25 k pri 7 000 ot./min.

Krút. moment: 12,5 Nm pri 8 250 ot./min. / 27,2 Nm pri 5 750 ot./min.

Prevodovka: autom. s plynulým prevodom CVT

Rozmery (D x Š x V): 2 135 x 750 x 1 455 / 2 140 x 755 x 1 470 mm

Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 159 / 182 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 490 / 1 510 mm

Výška sedla: 780 mm

Objem pal. nádrže: 11,5 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 15, vzadu: 140/70 – 14  


Za pozvanie ďakujeme: Honda Motor Limited SK, o. z.  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 9 / 2018

Text: Pavol „Škorpo“ Škorpík, foto:: Honda

Honda Forza 125 / 300 v Nice – album k testu Motomagazin 10 / 2018

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri