Náš externý spolupracovník Vojta Hlásný sa vydal na ďalšiu veľkú expedíciu – tento krát do Kazachstanu. Momentálne sa nachádza niekde v miestach okolo Turecka a v nasledujúcich riadkoch nám popísal jeho doterajšiu cestu a zážitky.
=================================================
Po južnej Amerike bolo potrebné naplánovať ďalšiu cestu, trochu úspornejšiu časovo aj finančne. Tento rok neprichádzalo v úvahu nič, kde by sa museli kupovať drahé letenky a prepravovať motorku cez pol sveta. To najskôr budúci rok. V hlave mám už dlho pripravované dve cesty. Jedna je do Dakaru a druhá, plánovaná už pred cestou do Vladivostoku v roku 2007, na Kaukaz a do Strednej Ázie. Gruzínsko, Azerbajdžan a Kazachstan určite stojí za to, a naviac si precvičím ruštinu, ktorú sa teraz učím na výške. _______________________________________________________
Prípravy Príprava motorky sa nepodcenila, ostatne ako nikdy. Pred cestou som po ČR najazdil cez 2000 km, vedel som teda, čo je potrebné pred cestou vychytať. Motor sa zdal celkom v poriadku. V Amerike s ním, mimo kolieska pri štartovacom segmente nebol jediný problém, ani jeden krát som nezhadzoval dole hlavu. Preventívne sme vymenili lamely, primárnu reťaz a náhon tachometra. Kompletnej výmeny sa dočkali predné teleskopy. Nikdy nefungovali, už keď sme šli do Afriky, tak namiesto tlmenia vydávali tupé rany, ako búchal kov na kov. Zlé boli trubky, tesniace matice, aj vnútorné piestiky. Na zadných tlmičoch sa menil jeden vnútorný piestik a silentbloky. Rutinou sa stala každoročná výmena prasknutej nádrže. Priam sa zvaril aj predný blatník a podsedadlový plech. Poslednou väčšou vecou bola reťazová sada a ložiská v kolesách.
_______________________________________________________
Odjazd Stále odkladaný odjazd prichádza 8. Augusta 2010 večer. Nastriekaná nádrž sa ešte skoro lepí na nohavice, ale ja som rád, že už môžem ísť. Pokiaľ sa rozlúčim s príbuzenstvom je desať večer. Prvú noc spím podľa plánu v priestoroch bývalej colnice na Slovenských hraniciach pri D2. Zima mi nedovolí poriadne zaspať a tak môžem vyraziť za svitania ďalej. Motorka berie príjemných 4,8 l na 100 km. V Maďarsku míňam s nostalgiou miesta, kde som nechával na ceste do Iránu vychladnúť zadrený motor.
_______________________________________________________
Prvé problémy Za Budapešťou mi začína vynechávať motor. Naviac mi uletel z hriadeľa náboj spojkového koša, uvoľnila sa na ňom matica. Je to rušný deň. Viac, ako 7 hodín opravujem, mením rôzne veci na elektroinštalácii a okolo karburátora. Potom, čo v závere vyhodím filter benzínu to je o dosť lepšie, motor vynecháva len občas a pri rýchlosti nad 90 km/h. Takže môžem ísť ďalej. V meste Szeged stretávam Nemca, ktorý ide do Rumunska. Za karavanom ťahá vlečku s dvomi motorkami. Idem s ním do Temešváru, kde spíme v miestnom kempe. Ešte v Maďarsku sa mi opäť uvoľnil náboj spojky. Je ale noc a ideme po frekventovanej ceste, nieje kde zastaviť. Naviac nemám, ako by som dal Nemcovi znamenie, aby zastavil. Ide predomnou a v mojej situácii ho predísť nemôžem. Dôjdeme až na hranice. Tam Čezetu nakladáme na vlečku a ja sadám na ich štvortaktného jednovalca s obsahom 525 ccm. Hovorím si, čím to, že to ide lepšie, ako Čezeta, asi je to tým, že nemám bagáž. Pred Temešvárom ideme stovkou po rovnej, úzkej ceste s pekným asfaltom. Je obrastená hustými a vysokými kríkmi, takže z cesty nieje vidieť. Z ľavej strany naraz tesne pred karavanom vyskočil kôň! Nemec len tak tak zabránil zrážke a ja som mal za ním taktiež čo robiť, aby som neskončil v karavane.
_______________________________________________________
Juh Rumunska Na juhu Rumunska je moja prvá zastávka v Českom Banáte. Do oblasti pri meste Moldova Noua prišli pred viac, ako 180 rokmi za prácou Česi, ktorí tu založili niekoľko dedín. Idem sa pozrieť do Gerníka, leží hneď vedľa Rovenska. Do dediny vedie brutálne kamenistá cesta do kopca asi 20 km. V Gerníku je množstvo turistov, Banát je celkom populárny. Spím zdarma u jedných miestnych. V dedine je viac áut s českou ŠPZ, než s rumunskou. Jednak sú to autá turistov, alebo tích, ktorí odišli do Čiech späť za prácou a teraz sa sem občas vracajú. Drvivá väčšina mladých odišla za prácou do miest, odkiaľ ich pradedovia odišli. Najviac ich pracuje v gumárňach Mitas. V Gerníku pracuje v škole český učiteľ češtiny a ďalšou pripomienkou z Čiech je požiarny trambus. Ďalšia dedina, ktorú navštevujem je Eidenthal, 50 km ďalej na ceste do Srbska. V Gerníku mi povedali, že by som tam mohol zohnať diely na moju ČZ. Spočiatku to vyzerá bledo, v dedine sú maximálne ruské IZi. Až v jednej kôlni sa váľa rozobraná ČZ 175/450! Kúpil som všetky diely, ktoré som potreboval, alebo mohol potrebovať a pokračoval ďalej. Veľmi zaujímavé bolo stretnutie s vojnovým veteránom, kapitánom Ferdinadom Havlíčkom, ktorý velil dvanástim tankom Cromwel, Československej samostatnej obrannej brigáde na západnom fronte. Dunaj prechádzam cez slávnu priehradu Železné vráta, cez Srbsko vchádzam do Bulharska. Bulharskom len prechádzam, aby som sa dostal čo najrýchlejšie na hranice s Tureckom…
=================================================
Zážitky z ciest Vojtu Hlásneho vám prinesieme v ďalšom pokračovaní už čoskoro.
Síce ho obdivujem ako človeka, ale je ho cestopisy dokonale ukazujú, že tie motorky na to vhodné nie sú 😉 . Pokaždé ju v podstate zošrotuje na prach a po ceste tri krát generálkuje 😁 👋
Nič to nemení na fakte, že chalan je pravý dobrodruh. Každý máme niečo, pre mňa to nie je, ja sa na svoj stroj rád spoľahnem 😉 🙂
Dobre, rekneme, ze bys jel na soucasne motorce, ktera ma sice servis vsude, ale co trebas uprostred pustiny.
Navic sesrotujes jakoukoli motorku, pokud je v etremnich podminkach na ktere nebyla stavena. Neni lepsi primitivni technika, kterou opravis poslepu sam? Mam zkusenosti s obojim a ver, ze je to moc blby pocit, kdyz cumis a nic nevidis, jen shluk kabelu a cernych skrinek.
Automechanik v srbsku mi rikal, ze sve auto uz bez PC neni schopen diagnostikovat.
Znamy se chysta do australie a do pouste si pujciji specialni auto: motor na urovni 70tych let, zadne, kone, zadna elektronika, zadne vstrikovani.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
tomXX
23. augusta 2010 at 12:49
Pan kapitan na fotke nema chybu 😉
kxbibo
24. augusta 2010 at 7:54
Teším sa čítanie ďalších dobrodružstiev 👍
AIR
24. augusta 2010 at 12:40
Teda toto je ten spravny dobrodruh a nie my, co sa tulame po europe a myslime si o sebe, ze aki sme cestovatelia…
Drzim palce a tesim sa na dalsie zazitky 👍 👍 👍
RoboNM
24. augusta 2010 at 13:42
Síce ho obdivujem ako človeka, ale je ho cestopisy dokonale ukazujú, že tie motorky na to vhodné nie sú 😉 . Pokaždé ju v podstate zošrotuje na prach a po ceste tri krát generálkuje 😁 👋
Nič to nemení na fakte, že chalan je pravý dobrodruh. Každý máme niečo, pre mňa to nie je, ja sa na svoj stroj rád spoľahnem 😉 🙂
rimi
5. septembra 2010 at 10:32
Dobre, rekneme, ze bys jel na soucasne motorce, ktera ma sice servis vsude, ale co trebas uprostred pustiny.
Navic sesrotujes jakoukoli motorku, pokud je v etremnich podminkach na ktere nebyla stavena. Neni lepsi primitivni technika, kterou opravis poslepu sam? Mam zkusenosti s obojim a ver, ze je to moc blby pocit, kdyz cumis a nic nevidis, jen shluk kabelu a cernych skrinek.
Automechanik v srbsku mi rikal, ze sve auto uz bez PC neni schopen diagnostikovat.
Znamy se chysta do australie a do pouste si pujciji specialni auto: motor na urovni 70tych let, zadne, kone, zadna elektronika, zadne vstrikovani.