Že poznáte Italjet? Made in Italia? Model, ktorý máme k dispozícii je ale vyrábaný v Číne, produkuje ho fabrika Ningo Longjia Motorcycle CO., LTD, ktorá predčasom taliansku značku Italjet kúpila. Nič to ale nemení na veľmi pôsobivom dizajne, ktorý vo farbách talianskej vlajky neuveriteľne dýcha sviežim nadšením v zmysle ľahkého okruhového športu. Model Italjet Formula125 nenechá žiadneho mladého človeka bez emócii. Moderna je cítiť v každom rožku a sami v redakcii sme boli nadšení jeho pôsobivým športovým charakterom a to bol ešte iba na stojane. Ho-ho-hoóó, zabudli sme na cenu – stojí iba 1 652 Eur!!! Keby ho produkovali Taliani s visačkou „Made in IT“, verte že by nestál pod 3 000 Eur.
Jednoducho dizajn predáva
Poznáte farby talianskej vlajky? Zelená-biela-červená. V tomto duchu v precízne spracovanej grafike je Formula skutočnou formulou medzi skútrami. Pohľad spredu vás okamžite dostane a ak si zapnete predné LED svetlá neviete sa jednoducho na skúter vynadívať, Tie prikrčené LED „oči“ sú pripravené hltať zákruty, pričom vyžarujú dávku sebavedomia a modernej agresivity. Veľmi športová je i bočná línia kapôt, precízne športovo tvarované sedadlo lemované krvavou nitkou je vzadu ukončené VYŠITÝM nápisom Italjet. Zadná svetelná rampa je v skúpej veľkosti, ale o to agresívnejšieho tvaru, aký poznáme zo skutočne veľkých superšportov. Okamžite vám padnú oči na 13“ širokánske pneumatiky, ktoré vďaka šírke a zaobleniu profilupripomínajú okruhovú pneumatiku. Už mám tušáka, čo to bude robiť v zákrutách. Neprehliadnuteľné sú i čierne ráfy kolies lemované bordovou červeným lemom. Najslabšia časť dizajnu je koncovka výfuku, ktorým by som ja šmaril do popolnice, a neviem či by nemali odsúdiť toho čo ju tam dal, lebo je to ako trestný čin ničenia dizajnu. A keď si sadnete pozriete na krvavo podfarbené budíky a otočíte kľúčom, na displeji, zrazu sa vám prehráva pred očami celý elektronický binárny svet. Toľko čísel by som chcel mať na účte v euráčoch.
Podvozok, motor a výbava
Jednoduchý oceľový rám má za úlohu držať jednu nastaviteľnú zadnú pružinu (iba predpätie) a bežné teleskopy vpredu. O kolesách som už písal, ale treba spomenúť po jednom kotúčovom brzdiči na každom kolese opäť v racingových tvaroch – kotúče sú „race“ tvarované a prasiatka sú zlaté. Skúter disponuje hlavným i bočným stojanom a všetko toto dopredu ženie 9-koňový vzducháč. Pred kolenami skrinka žiadna, len trošku malý háčik na tašku, rúčky kabelky mojej ženy tu ale nevošli. Pod sedadlo – čuduj sa vošla integrála a ešte tu zvýšilo i troška miesta na lekárničku a náradie. Nádrž má otvor pod sedadlom a nezabudnime ku komfortu spolujazdca spomenúť pravé oceľové výklopné stúpačky a madlá pre jeho ruky. Moja špekulácia o inštalácii platne kufríka ostala vo virtuálnej rovine.
Ready to race
Pardon za ukradnutý slogan, ale nič lepšie ma nenapadlo. Tento skúter je skoro pripravený pretekať, štart prebehol vynikajúco bez kolísania otáčok za studena. Ovládacie prvky sedia, skúter je ale fungláč, všetko je na riadidlách príjemné, rukoväte žiadne lacnovky, ale príjemné na dotyk a tie racingové dorazy na ich koncoch ma dostali. Motor je výkonnostne nastavený do mestských a prímestských častí. Škaredá koncovka výfuku vydáva pekný 4-taktný zvuk, v ktorom nachádzam jemnú kulisu športu. Skúter je v mestskej premávke vynikajúci súper, motorizované okolie okamžite očakáva, že s ním budem súťažiť. Áno sú typy motocyklov, ktoré vás na toto podvedome charakterom navádzajú a práve táto vec podo mnou medzi ne patrí. Bez zaváhania sa motor dostáva do otáčok, adekvátne rastie i rýchlosť do cca 65 km/h. Je cítiť, že sa blížim k vrcholu výkonu a tak dotiahnutie sa na maximálnu rýchlosť – niečo pod 90 km/h chvíľku trvá. Poznám tieto skútre po zábehu z nich viem vycucať stovku ako nič, len teraz to nejde. Prichádzajú na rad prvé ostrejšie zákruty. Efekt širokých pneumatík je tu okamžite cítiť. Ja tlačím skúter k zemi, pneumatiky jemne kladú odpor proti mne a príjemný zápas kto z koho sa stáva zábavou. Pneumatiky držia ako čert a mám chuť ísť drať slidery na neďaleké asfaltové letisko. Rozum ma ale brzdí, čo by asi povedal pán Žurek, keby som im tak pekný stroj pokrstil čiernym asfaltom. Túžba vraví choď, rozum nie. Tak nie.
Prekrstený Talian za super peniaze
Začnem pomerom ceny a dizajnu, ktorá je v nepráve. Tento stroj by vďaka dizajnu mohol, stáť o pár stoviek viac. Tie svetlá, neštandardne prepracovaný palubný prístroj, prirodzený nenásilný posed, ergonomické ovládanie, správna geometria, to všetko sú plusy. Adekvátnosť ceny je ale opodstatnená výkonom 9 koní, ktorý v triede konkurencie nie je najnižší, ale vzhľadom na kategóriu ŠPORT skútra by vyšší byť mohol. Jediné negatívum je žiaľ to, že výrobca šetril na prednom pružení a to sa odráža pri prechode nerovnosťami pri rýchlosti nad 70 km/h. Miestami podľa vozovky vzniká efekt nestíhania tlmičov, čo sa prejaví zavibrovaním riadidiel. Takže plus je skoro všetko, mínus je pruženie vpredu a tú koncovku oživenú kúskom chrómu som nakoniec prehltol. Mať 16 rokov a túžiť po skútri, tak predám hodinky z birmovky, retiazku z prijímania, rozbijem prasiatko a urobím všetko preto aby som ho mal v garáži. A ten chtíč pri pohľade na Italjet Formulu mám aj teraz, len mi už dali vodičák na rýchlejšie motorky, inak by som po ňom hneď skočil!
ItaljetFormula 125
Cena: 1 652 Eur
Motor: 125 ccm, 4T jednovalec, Euro 3
Výkon: 9 k pri 8 000 ot./min.
Rozmery (D x Š x V): 1 840 x 680 x 1 150 mm
Výška sedadla: 800 mm
Hmotnosť / cel. Hmotnosť: 106 / 260 kg
Nádrž: 6,3 litrov
Max. nameraná rýchlosť: 92 km/h
Pneu: vpredu: 120/60-13, vzadu: 130/60-13
Skúter na test zapožičal: Impexta s.r.o. Žilina
Text a foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 7-8 / 2015
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.