Connect with us

Testy a recenzie

Splnený sen – test Italjet Formula 125

Publikovaný

on

– Útok na mladých športovcov

– Jedinečný športový dizajn

– LED-ky všade  

Že poznáte Italjet? Made in Italia? Model, ktorý máme k dispozícii je ale vyrábaný v Číne, produkuje ho fabrika Ningo Longjia Motorcycle CO., LTD, ktorá predčasom taliansku značku Italjet kúpila. Nič to ale nemení na veľmi pôsobivom dizajne, ktorý vo farbách talianskej vlajky neuveriteľne dýcha sviežim nadšením v zmysle ľahkého okruhového športu. Model Italjet Formula125 nenechá žiadneho mladého človeka bez emócii. Moderna je cítiť v každom rožku a sami v redakcii sme boli nadšení jeho pôsobivým športovým charakterom a to bol ešte iba na stojane. Ho-ho-hoóó, zabudli sme na cenu – stojí iba 1 652 Eur!!! Keby ho produkovali Taliani s visačkou „Made in IT“, verte že by nestál pod 3 000 Eur.  

 

Jednoducho dizajn predáva

Poznáte farby talianskej vlajky? Zelená-biela-červená. V tomto duchu v precízne spracovanej grafike je Formula skutočnou formulou medzi skútrami. Pohľad spredu vás okamžite dostane a ak si zapnete predné LED svetlá neviete sa jednoducho na skúter vynadívať, Tie prikrčené LED „oči“ sú pripravené hltať zákruty, pričom vyžarujú dávku sebavedomia a modernej agresivity. Veľmi športová je i bočná línia kapôt, precízne športovo tvarované sedadlo lemované krvavou nitkou je vzadu ukončené VYŠITÝM nápisom Italjet. Zadná svetelná rampa je v skúpej veľkosti, ale o to agresívnejšieho tvaru, aký poznáme zo skutočne veľkých superšportov. Okamžite vám padnú oči na 13“ širokánske pneumatiky, ktoré vďaka šírke a zaobleniu profilupripomínajú okruhovú pneumatiku. Už mám tušáka, čo to bude robiť v zákrutách. Neprehliadnuteľné sú i čierne ráfy kolies lemované bordovou červeným lemom. Najslabšia časť dizajnu je koncovka výfuku, ktorým by som ja šmaril do popolnice, a neviem či by nemali odsúdiť toho čo ju tam dal, lebo je to ako trestný čin ničenia dizajnu. A keď si sadnete pozriete na krvavo podfarbené budíky a otočíte kľúčom, na displeji, zrazu sa vám prehráva pred očami celý elektronický binárny svet. Toľko čísel by som chcel mať na účte v euráčoch.  

 

 Podvozok, motor a výbava

Jednoduchý oceľový rám má za úlohu držať jednu nastaviteľnú zadnú pružinu (iba predpätie) a bežné teleskopy vpredu. O kolesách som už písal, ale treba spomenúť po jednom kotúčovom brzdiči na každom kolese opäť v racingových tvaroch – kotúče sú „race“ tvarované a prasiatka sú zlaté. Skúter disponuje hlavným i bočným stojanom a všetko toto dopredu ženie 9-koňový vzducháč. Pred kolenami skrinka žiadna, len trošku malý háčik na tašku, rúčky kabelky mojej ženy tu ale nevošli. Pod sedadlo – čuduj sa vošla integrála a ešte tu zvýšilo i troška miesta na lekárničku a náradie. Nádrž má otvor pod sedadlom a nezabudnime ku komfortu spolujazdca spomenúť pravé oceľové výklopné stúpačky a madlá pre jeho ruky. Moja špekulácia o inštalácii platne kufríka ostala vo virtuálnej rovine.  

 

Ready to race

Pardon za ukradnutý slogan, ale nič lepšie ma nenapadlo. Tento skúter je skoro pripravený pretekať, štart prebehol vynikajúco bez kolísania otáčok za studena. Ovládacie prvky sedia, skúter je ale fungláč, všetko je na riadidlách príjemné, rukoväte žiadne lacnovky, ale príjemné na dotyk a tie racingové dorazy na ich koncoch ma dostali. Motor je výkonnostne nastavený do mestských a prímestských častí. Škaredá koncovka výfuku vydáva pekný 4-taktný zvuk, v ktorom nachádzam jemnú kulisu športu. Skúter je v mestskej premávke vynikajúci súper, motorizované okolie okamžite očakáva, že s ním budem súťažiť. Áno sú typy motocyklov, ktoré vás na toto podvedome charakterom navádzajú a práve táto vec podo mnou medzi ne patrí. Bez zaváhania sa motor dostáva do otáčok, adekvátne rastie i rýchlosť do cca 65 km/h. Je cítiť, že sa blížim k vrcholu výkonu a tak dotiahnutie sa na maximálnu rýchlosť – niečo pod 90 km/h chvíľku trvá. Poznám tieto skútre po zábehu z nich viem vycucať stovku ako nič, len teraz to nejde. Prichádzajú na rad prvé ostrejšie zákruty. Efekt širokých pneumatík je tu okamžite cítiť. Ja tlačím skúter k zemi, pneumatiky jemne kladú odpor proti mne a príjemný zápas kto z koho sa stáva zábavou. Pneumatiky držia ako čert a mám chuť ísť drať slidery na neďaleké asfaltové letisko. Rozum ma ale brzdí, čo by asi povedal pán Žurek, keby som im tak pekný stroj pokrstil čiernym asfaltom. Túžba vraví choď, rozum nie. Tak nie.  

 

Prekrstený Talian za super peniaze

Začnem pomerom ceny a dizajnu, ktorá je v nepráve. Tento stroj by vďaka dizajnu mohol, stáť o pár stoviek viac. Tie svetlá, neštandardne prepracovaný palubný prístroj, prirodzený nenásilný posed, ergonomické ovládanie, správna geometria, to všetko sú plusy. Adekvátnosť ceny je ale opodstatnená výkonom 9 koní, ktorý v triede konkurencie nie je najnižší, ale vzhľadom na kategóriu ŠPORT skútra by vyšší byť mohol. Jediné negatívum je žiaľ to, že výrobca šetril na prednom pružení a to sa odráža pri prechode nerovnosťami pri rýchlosti nad 70 km/h. Miestami podľa vozovky vzniká efekt nestíhania tlmičov, čo sa prejaví zavibrovaním riadidiel. Takže plus je skoro všetko, mínus je pruženie vpredu a tú koncovku oživenú kúskom chrómu som nakoniec prehltol. Mať 16 rokov a túžiť po skútri, tak predám hodinky z birmovky, retiazku z prijímania, rozbijem prasiatko a urobím všetko preto aby som ho mal v garáži. A ten chtíč pri pohľade na Italjet Formulu mám aj teraz, len mi už dali vodičák na rýchlejšie motorky, inak by som po ňom hneď skočil!

 

ItaljetFormula 125

Cena: 1 652 Eur

Motor: 125 ccm, 4T jednovalec, Euro 3

Výkon: 9 k pri 8 000 ot./min.

Rozmery (D x Š x V): 1 840 x 680 x 1 150 mm

Výška sedadla: 800 mm

Hmotnosť / cel. Hmotnosť: 106 / 260 kg

Nádrž: 6,3 litrov

Max. nameraná rýchlosť: 92 km/h

Pneu: vpredu: 120/60-13, vzadu: 130/60-13  

 

Skúter na test zapožičal: Impexta s.r.o. Žilina  

Text a foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 7-8 / 2015

Italjet Formula 125 – Album k testu, MMA 7-8/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri