Connect with us

Spravodajstvo

Športovec s dizajnom dravca – Predstavenie Kawasaki Z800

Publikovaný

on

V Kawasaki sa nikdy nebáli ísť vlastnou cestou a najmä keď išlo o kombináciu výkonu a agresívneho dizajnu, tak zelené motorky vždy vyčnievali z rady. Športový naháč Z750 je dobrým príkladom tejto filozofie a keď sa konkurencia zameriavala na 600-vky, tak v Kawasaki neváhali ani na sekundu a prišli s konceptom 750-ky. O tom, že to bol správny krok nie je s odstupom času najmenších pochýb. Čas však beží neúprosne ďalej a prišiel čas na zmenu, prichádza nový model Z800.

„Zed“ oslavuje 40-ku
Modelová rada „Z“ už dlhé roky parí do povinného „inventára“ Kawasaki. No a ak máme byť presní, tak ubehlo už 40 rokov od prvého predstavenia modelu Z1, ktorý bol vôbec prvým športovým naháčom v ponuke výrobcu. Po Honde CB750 to bol ďalší radový štvorvalec na trhu a so svojím objemom 903 ccm prekonal konkurenciu a dlhé roky bol spájaný so zrodom veľkoobjemovým športových naháčov. Športový extrém zostal v krvi týchto motocyklov až do dnešných dní a s rovnakým nádychom agresivity a športového extrému prichádza aj posledná generácia tohto modelu s označením Z800.

Dizajn dravca
Dizajn nového modelu je kapitola sama o sebe a nájdete tu nielen superšportové prvky, ale aj množstvo dizajnových vychytávok, ktoré sa spájajú s kategóriou streetfightrov. Výsledok však stojí zato a Z800 vám chce zdvihnúť hladinu adrenalínu v krvi ešte skôr ako sa posadíte do sedla. Nedá sa mu ani uprieť dizajnová príbuznosť so svojím starším súrodencom Z1000, ktorý má agresívny dizajn zapísaný doslova v rodnom liste. Jeden z kľúčových prvkov agresívneho dizajnu pritom nájdete v kompaktnej prednej lampe. Vďaka ostro zvažujúcim sa líniám dvojice predných svetlometov sa opticky pozeráte do očí zamračenej a zúrivej šelme, pripravenej vyskočiť na korisť. Mimochodom, ostré línie a agresívne krivky dominujú celému dizajnu tejto motorky. Motocykel vďaka mohutnej nádrži a motoru, v kombinácii so štíhlou a dohora strmo stúpajúcou podsedlovou časťou, opticky posúva celú hmotnosť dopredu, čo samozrejme pomáha zvýrazniť jeho agresívnu siluetu. Priamo z kategórie streetfighterov prichádza malá aerodynamická kapotáž pod motorom. Neoddeliteľnou súčasťou moderného dizajnu je LED technológia osvetlenia, ktorú nájdete najmä v zadných partiách Z800. Takou čerešničkou na torte je potom krátka trojuholníková koncovka výfuku, ktorá ústi na pravej strane.

Jedinečný motor
Kawasaki s modelom Z750 bola dlhé roky vynikajúcou alternatívou malým 600-vkám a odrazilo sa to na výborných predajných výsledkoch tohto modelu. Kawasaki však v posledných rokoch stratila túto jedinečnosť a s novinkami prišla aj konkurencia. Nový motor modelu Z800 sa opäť chce zaradiť na vrchol v tejto triede. Recept bol v tomto prípade jednoduchý a nárast vŕtania zo 68,4 na 71 mm priniesol požadovaný účinok. Táto zmena si vyžiadala ďalšie úpravy a o 1 mm sa zväčšil otvor sacích hrdiel elektronického vstrekovania paliva. Nárast výkonu a krútiaceho momentu je však citeľný prakticky v celom rozsahu otáčok. Maximálny výkon narástol na hodnotu 113 k pri 10 200 ot./min. bez toho, aby sa nejako citeľne menil jeho charakter, čo je dobre, pretože výkon pôvodného motora sa dávkoval ľahko a presne, čo vyhovovalo širokému okruhu jazdcov.

Športovec a každodenný spoločník zároveň
Jednou z dôležitých požiadaviek kladených na nový model bolo zachovanie priateľského charakteru podvozku, ktorý by oslovil široký okruh jazdcov rôznych výkonnostných kategórií. Oceľový dvojitý chrbticový rám vychádza z modelu Z750, no má upravenú tuhosť. Podporný rám motora je tvorený dvojicou hliníkových odliatkov a vďaka svojmu uchyteniu blízko ťažiska motora pomáha minimalizovať prenos vibrácií motora do samotného podvozku. Geometria podvozku sľubuje ľahké a obratné ovládanie s dostatočnou dávkou stability. Práve o zvýšenú stabilitu sa stará predĺžená kyvná vidlica (572 mm). Pruženie majú na starosti kvalitné komponenty od firmy KYB. Vpredu je to vidlica typu upside down o priemere 41 mm, ktorá ponúka možnosť nastavenia útlmu a predpätia. Zadný centrálne uložený tlmič rovnako ponúka možnosť nastavenia predpätia a útlmu. Inovácií sa dočkal aj brzdný systém, ktorý je teraz vybavený zväčšeným brzdným kotúčom o priemere 310 mm. V ponuke je aj verzia vybavená ABS.

Pravý univerzál a športovec
Predchádzajúci model Z750 patril nielen medzi najpredávanejšie modely v ponuke výrobcu, ale medzi veľkoobjemovými motorkami vôbec. Novinku tak čaká neľahká úloha ak sa chce vyrovnať svojmu predchodcovi, no v Kawasaki siahli po osvedčenom recepte a vylepšili len tie časti, ktoré to vyžadovali. Nový model Z800 tak zdieľa všetky prednosti svojho predchodcu, no ponúka viac výkonu v oveľa atraktívnejšom balení.

Kawasaki Z800

Motor: 806 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 113 k pri 10 200 ot./min.
Krút. moment: 83 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 100 x 800 x 1 050 mm
Rám: chrbticový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 229 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 445 mm
Výška sedla: 834 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Text: Miro Tamáši, foto: Kawasaki

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2012 Janka

Športovec s dizajnom dravca – Predstavenie Kawasaki Z800

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri