Connect with us

Spravodajstvo

Športovec s variátorom – predstavenie Kawasaki J300

Publikovaný

on

Skútre sú jedným z nastupujúcich trendov pri riešení stále hustejšej mestskej dopravy. V minulosti sa ich výskyt spájal najmä s krajinami južnej Európy a prímorskými letoviskami. V súčasnosti sú skútre bežnou súčasťou mestského koloritu v ľubovoľnom európskom meste, Slovensko nevynímajúc. Japonská značka Kawasaki dlhé roky túto kategóriu v Európe obchádzala, no všetko sa mení s príchodom nového modelu J300, ktorý  predstavuje skúter šitý pre potreby európskeho zákazníka.

Agresívny dizajn
Záujemcovia o kúpu veľkého skútra majú dnes na výber veľké množstvo modelov, typov a kubatúr. Kawasaki sa samozrejme snaží presadiť, a preto pre svoj skúter zvolila agresívny dizajn, ktorý priamo vychádza z domácich superšportov Ninja. Na prvý pohľad preto upúta ostro rezaný športový predný štít, široký reflektor pripomínajúci model Ninja doplnený trojicou obrysových LED svetiel po oboch stranách, úzky predný blatník, smerové svetlá ladne zapracované do kapotáže a zadný LED svetlomet pripomínajúci modelovú radu Z.

Mestský športovec
Výrobca sa riadi filozofiou, že motocykel má byť v prvom rade zábavný. V prípade skútra platí to isté a J300 má športové srdce, ktorého základným parametrom je 299 ccm, kvapalinou chladeného SOHC jednovalca.
Vŕtanie x zdvih je 72,7 x 72 mm, kompresný pomer 10,8:1 a vstrekovanie je riadené počítačom, ktorý pridáva ideálne množstvo paliva do zmesi. Vďaka tomu ponúka motor rýchlu odozvu na plyn a skúter tak dostáva športový charakter. Automatický prevod CVT zaručuje plynulý prenos sily na zadné koleso. Nádrž má objem 13 litrov a je umiestnená v podvozku, takže prispieva k zníženiu ťažiska.

Pohodlie a ergonómia
Moderný skúter nemôže byť len športový. Mal by byť aj elegantný a pohodlný. Práve o pohodlie jazdca sa stará podvozok. Výrobca označuje J300 ako skúter pripravený pre Európu. Keďže vzadu je namiesto centrálnej pružiny umiestnená rovno dvojica tlmičov, tak sa dá predpokladať, že skúter udrží jazdca v pohodlí aj na našich cestách. Predná vidlica má priemer nosníka 37 mm.
Predné koleso má štrnásť palcov a spomaľuje ho vykrojený brzdový kotúč s priemerom 260 mm a dvomi piestikmi. Vzadu je trinásť palcové koleso s priemerom 240 mm a tak isto dvomi piestikmi. Za príplatok je možné dokúpiť si systém ABS, ktorý využíva odľahčenú jednotku Bosch. Pravdou je, že človek by očakával ABS v základnej výbave, no podobne je na tom aj konkurencia, takže Kawasaki nie je čo vyčítať.
Sedadlo je pohodlne tvarované a aj vďaka kvalitnému čalúneniu je oporným bodom jazdca. Spolujazdec dostal do výbavy vyklápacie stúpačky a jazdec má plošiny s dostatočným priestorom na nohy a povrchovou úpravou, ktorá udrží nohu na správnom mieste. Poloha nôh a uhol kolien je veľmi pohodlný, pričom jazdec ľahko a rýchlo dosiahne na zem v prípade zastavenia. Okrem toho sú obe brzdové páčky plne nastaviteľné a držiaky spolujazdca sú ergonomicky tvarované.

Bezpečnosť a výbava
K pohodliu jazdca určite prispeje aj inteligentne navrhnutá spínacia skrinka, ktorá je krytá záklopkou. Táto sa dá otvoriť len opačnou stranou kľúča a má tak odradiť zlodejov a vandalov. V kapotáži je ukrytá vodotesná schránka, do ktorej sa dajú schovať drobnosti a to až do veľmi slušnej hmotnosti 1,5 kila. Okrem toho je v nej ukrytá 12 V zásuvka. Ku skútrom určite patrí odkladací priestor pod sedadlom. V prípade modelu J300 sa do neho vojde jedna integrálna prilba alebo kufrík o rozmere A4, prípadne iné veci do celkovej hmotnosti 10 kíl. Okrem toho je v zadnej časti umiestnený nosič, na ktorý sa dá pripevniť doplnková batožina. Za príplatok je možné vybaviť skúter kufrom Givi v troch veľkostiach. V takom prípade je samozrejme kľúč zhodný s kľúčom od zapaľovania.
Celý stroj je dotiahnutý do detailov a príkladom je aj prístrojový panel s dvojicou analógových budíkov, medzi ktorými je umiestnený multifunkčný LCD displej zobrazujúci okrem prejdených kilometrov a stavu paliva aj množstvo ďalších údajov.
Kawasaki J300
Cena: 4 995 / 5 495 Eur (ABS)
Motor: 299 ccm, 4 ventily SOHC, R1
Výkon: 28 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 28,7 Nm pri 6 250 ot./min.
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 235 x 775 x 1 260 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 191 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 555 mm
Výška sedla: 775 mm
Objem pal. nádrže: 13 l
Pneu: vpredu: 120/80-14, vzadu: 150/70-13

Text: Jozef Jambor, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 3/2014.

Športovec s variátorom

1 komentár

1 komentár

  1. BacilBA

    27. marca 2014 at 23:19

    Teraz v utorok som tento skútrik videl naživov predajni. Nejako moc nenadchol, má taký japonsko-áziský strih, no na to aký je vzhľadovo masívny, nemá zrovna veľa miesta na vyloženie nôh dopredu. Tiež by to chcelo na takúto značku trochu elegentnejší výfuk a viac vyhnutý dohora. Čiže celkovo nejako moc nevyčnieva z radu širokej priemernej ponuky, iba ak cenou.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri