Connect with us

Testy a recenzie

Športovo nadaný pracant – Cectek Gladiator T6 550i EFI

Publikovaný

on

Športovo nadaný pracant

Test Cectek Gladiator T6 550i EFI


Ak vám značka Cectek nič nehovorí nemusíte sa obávať, určite nie ste sami. Ešte donedávna som sa s produkciou tejto taiwanskej značky stretával len na výstavách a vďaka výraznému dizajnu prednej masky ATV Cectek vždy tak trochu vyčnievali z radu. No a keď sa naskytla možnosť vyskúšať si model Gladiator, tak sme ani na chvíľu nezaváhali a tohto športovo nadaného pracanta sme trochu potrápili na poriadnej enduro trati.

Taiwan – štvorkolková veľmoc
Ak sa pozriete do rodného listu ľubovoľnej štvorkolky s výnimkou prémiových amerických značiek a japonskej štvorky, tak je vysoko pravdepodobné, že krajinou pôvodu bude Taiwan. Tento ostrov v juhočínskom mori sa za posledných 20 rokov stal skutočným centrom výroby štvorkoliek a okrem vlastnej produkcie je aj centrom produkcie najrôznejších komponentov pre ostatných výrobcov. História značky Cectek siaha do roku 1995 a momentálne patrí medzi najväčších taiwanských výrobcov ATV a veľká česť výrobného programu sa pritom zameriava na automobilový priemysel.

Nechce splynúť s davom
Produkcia Cecteku tak trochu vyčnieva z radu a čo je chvályhodné značka sa snaží priniesť do štvorkolkového segmentu niečo nové a originálne. Možno aj preto nájdete v ponuke cestne orientované ATV Quadrift. V prípade testovaného modelu si túto snahu výrobcu všimnete na dizajne, ktorému dominuje výrazná predná maska s veľkým otvorom chladiča v strede podobne ako je tomu u áut. Celkovo pôsobí dizajn vydareným dojmom a nechýbajú ani moderné prvky ako LED svetlá vpredu, ktoré tvoria kruh okolo každého zo štvorice predných svetlometov a efekt, ktorý vzniká počas svietenia je neprehliadnuteľný.

Motor má sily na rozdávanie
Moderný kvapalinou chladený jednovalec o objeme 521 ccm je dielom vlastného vývoja cecteka a v otvorenej verzii „Off road“ disponuje maximálnym výkonom 43 k a prepožičiava Gladiatorovi veľmi dobré dynamické vlastnosti. Výborná je aj hodnota krútiaceho momentu a maximum 48 Nm motor dosiahne pri 5 500 ot./min. V praxi to znamená, že nedostatkom výkonu trpieť určite nebudete. Pomalý prevod som počas jazdy prakticky ani raz nevyužil a štvorkolku som pritom nijak nešetril, strmé stúpania alebo prejazd náročnými úsekmi zvláda štvorkolka na rýchly prevod aj pri aktivovanom náhone 4×4. Na ceste sa maximálka prehupla cez 100 km/h a úplne v pohode sa dalo jazdiť rýchlosťou nad 80 km/h, čo na svižné presuny plne postačuje.

Podvozok pravého drsňáka
Priznám sa, že asi najväčším prekvapením bol pre mňa podvozok, ktorý napriek svojmu komfortnému nastaveniu nemal problém ani s drsnejším zaobchádzaním a bez mihnutia oka absorboval aj tvrdé dopady z nedoskočenej lavice. Športová jazda mu nijak neprekážala, práve naopak s istotou si poradil aj s vyšším tempom jazdy a vďaka relatívne kompaktnému rázvoru nepôsobí nijak ťažkopádne, ale v teréne je to obratný športovec. Základ pritom tvorí tradičný tuhý oceľový rám. Všetky štyri kolesá sú zavesené nezávisle a pruženie ponúka možnosť nastavenia predpätia pružiny. Pochvalu zaslúžia brzdy, ktoré na rozdiel od podobných štvorkoliek využívajú až štvoricu hydraulických kotúčov a na spomalení to bolo poznať. Pri prudšom stlačení bŕzd bola reakcia rýchla a štvorkolka stála na pár metroch. Cectek nie je vybavený posilňovačom riadenia, čo nie je síce tragédia a ovládanie nie je nijak ťažké, snáď len pri rýchlom prejazde sériou nerovností bolo potrebné pevnejšie držať riadidlá, ale nemalo to negatívny vplyv na celkový komfort jazdy.

Originálna technika Cectek
Snaha výrobcu odlíšiť sa je najlepšie viditeľná na technike, ktorú Gladiator ukrýva. Špecialitou je dvojstupňová elektronická uzávierka diferenciálov oboch náprav. Na podobných štvorkolkách väčšinou nájdete uzávierku len na jednej náprave, no Cectek vám okrem prednej nápravy umožní aktivovať aj uzávierku zadnej nápravy. Pri jej aktivácii to pocítite najmä v riadení, ktoré ide celkom ztuha, no úlohou uzávierky nie je komfortná jazda ale prejazd extrémom a v momente keď sa všetky štyri kolesá točia rovnakou rýchlosťou, tak pod sebou máte nezastaviteľné vozidlo. Jediný nedostatok spojený s týmto systémom sa ukrýval na digitálnej prístrojovke a to doslova. Dvojica minikontroliek vám signalizovala aktiváciu uzávierky a nájsť ich na prístrojovke bolo niekedy dosť ťažké. Ďalším dnes už trochu netradičným technickým riešením je manuálne aktivovaný náhon 4×4, ktorý má na starosti páčka medzi spínacou skrinkou a radiacou pákou. V dnešnej dobe to už v drvivej väčšine prípadov má na starosti elektronika, no zároveň musím dodať, že dostať páčku do polohy zapnutý a naopak išlo úplne ľahko a nijak ma to neobmedzovalo. Naviac dá sa predpokladať, že životnosť mechaniky bude asi o niečo vyššia ako u elektroniky.

Pripravený na prácu
Možno to bolo prostredím, kde sme jazdili ale viac ako na prácu som myslel skôr na zábavu. Samozrejme môže zato aj samotná štvorkolka a výkonný motor v kombinácii s robustným podvozkom ma neustále priam navádzal na zdolávanie rôznych prekážok na spomínanej enduro trati, a poriadne som si to užíval, no pravdou je, že Gladiator je aj veľmi schopným pracovným náradím, ktoré vám na tieto účely ponúkne všetko potrebné. Samozrejmosťou je výkonný elektrický navijak vpredu a homologizované ťažné zariadenie vzadu. Kovový nosič vpredu má nosnosť 40 a vzadu 80 kg. Praktickým doplnkom je 12 V zásuvka a k dispozícii je samozrejme aj ďalšie príslušenstvo, akým je napríklad aj veľkoobjemový plastový kufor vzadu. Pracovnému nasadeniu sa nijak nebráni ani motor a podvozok, práve naopak plynulý záber variátora dostáva štvorkolku do pohybu už z nízkych otáčok a ľahko zvláda pomalé presuny s dostatočnou výkonovou rezervou pri využití pomalého prevodu. Komfortné pruženie reaguje aj na najmenšie prekážky a jazda zostáva pohodlná aj pri pomalej jazde.

Zaujímavá voľba
Cectek vstupuje do kategórie, kde momentálne vládne celkom slušná konkurencia a aj pestrý výber modelov. Gladiator sa však v tejto konkurencii nestratí a za atraktívnu cenu prináša techniku, ktorá uspokojí aj náročnejších užívateľov. Osobne ma najviac zaujal robustný podvozok, ktorý nemal problémy ani s extrémnejším zaobchádzaním a ak sa so štvorkolku radi zabávate, tak v sedle Cecteku ste na správnej adrese.

Cectek Gladiator T6 550i EFI
Cena: 6 490 Eur
Motor: 521 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Výkon: 19 k pri 6 500 ot./min. (offroad verzia 43 k)
Krút. moment: 48 Nm pri 5 500 ot./min. 
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 180 x 1 240 x 1 267 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 330 kg
Rázvor: 1 330 mmVýška sedla: 880 mm
Objem pal. nádrže: 19 l
Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10–12
Homologizácia: áno

ATV na test požičal: Quad-Centrum, Rajecké Teplice
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2015.
Text: Miro Tamáši, foto: autor a V. Brniak

Cectek Gladiator T6 550i EFI – Album k testu, MMA 9/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri