Trieda motocyklov do 125 ccm možno patrí objemom predaja medzi najväčšie, no z pohľadu technických inovácií sa drží skôr pri zemi. Je to samozrejme pochopiteľné, nakoľko je táto trieda namierená na začínajúcich jazdcov a 125-ka je vnímaná skôr ako nenáročný a lacný motocykel. Našťastie aj tu však existujú výnimky, ktoré tvrdia opak a najnovšie rozčerila stojaté vody malých štvortaktov nová generácia superšportu pre mládež – Yamaha YZF-R125.
Game changer Angličtina rada používa toto slovné spojenie vždy keď sa objaví niečo výnimočné, čo sa vymyká doterajším štandardom a určí ďalšie smerovanie v danom segmente. Presne toto sa podarilo Yamahe, keď v roku 2008 predstavila úplne nový model malého šuperšportu YZF-R125, ktorý úplne zmenil pohľad na malé štvortakty. Až dovtedy boli všetky športové ambície štvortaktných 125-tiek brané maximálne tak vo vizuálnej podobe, a aj keď malé štvortakty na prvý pohľad vyzerali športovo, v skutočnosti to so športovou jazdou nemalo veľa spoločné. Kto mal ešte v pamäti živé dvojtaktné 125-ky, ktoré po pár úpravách dosahovali výkon až okolo 30 k, tak boli zo štvortaktných nástupcov celkom sklamaní. Do toho však prišla spomínaná Yamaha a v úžasne agresívnom dizajne sa ukrýval tuhý športový podvozok a moderný štvortakt, ktorý síce nedosahoval výkon otvorených dvojtaktov, no to čo ponúkal na športovú zábavu stačilo. Táto motorka zrazu úplne zmenila pohľad na malý štvortakt pre začiatočníkov a vlastne dodnes konkurencia naň nenašla poriadnu odpoveď a s príchodom novej generácie tohto modelu to bude mať ešte ťažšie.
Inšpirácia prichádza z modelu R6 Prvé, čo si všimnete na novej generácii Yamahy je nový dizajn čelnej masky, ktorému dominuje stredový otvor sania, ktorý je podobný tomu, ktorý nájdete na superšporte YZF-R6. Otvor umiestnený medzi prednými svetlometmi dodáva celému dizajnu ešte agresívnejší výzor, ktorý zvýrazňuje jeho okruhovú DNA.
Predná vidlica typu upside down Ďalšou významnou novinkou je robustná predná vidlica typu upside down, ktorá rovnako hľadala inšpiráciu v superšportovej modelovej rade R1 a R6. Zvýšená tuhosť tohto dizajnu pomáha zvyšovať stabilitu motocykla a jazdec zároveň dostáva lepšiu spätnú väzbu počas jazdy. Okrem prednej vidlice sa systém pruženia dočkal aj upraveného uchytenia zadného pruženia, ktoré pomáha zvyšovať komfort jazdy.
Nová prístrojovka s LCD displejom Prístrojový panel bol podrobený kompletnej modernizácii a nový multifunkčný LCD displej je rozdelený do troch častí. Okrem základných funkcií si jazdec môže pozrieť aj ďalšie údaje ako maximálna rýchlosť, priemerná rýchlosť, teplota motora alebo spotreba paliva. Prepínanie medzi jednotlivými ukazovateľmi pritom robí jazdec ovládačom umiestneným na riadidlách.
Nový efektívnejší systém vstrekovania paliva Moderný, kvapalinou chladený jednovalec vybavený štvorventilovou technikou, ktorý sa objavil v pôvodnej verzii nájdete aj na najnovšej generácii malého superšportu. Zmeny sa dotkli elektronického systému vstrekovania paliva, ktoré prináša úsporu paliva 11 % bez toho, aby tým utrpel výkon motora. Svoje maximum 15 k pri 9 000 ot./min. tak dosahuje v rovnakých otáčkach ako jeho predchodca.
Radiálne uchytený strmeň prednej brzdy Nová predná brzda je ďalším dôkazom toho, že malá Yamaha je športovec telom aj dušou. Radiálne uchytený strmeň je výsadou najmä u výkonnejších strojov a v tejto triede veľa modelov s takouto výbavou asi nenájdete. Nová brzda pritom ponúka viac výkonu a rýchlejší nábeh účinku ako v prípade predchádzajúcej verzie. Okrem prednej brzdy prichádza Yamaha aj s novými 12-lúčovými ráfmi kolies, ktoré rovnako patria do bežnej výbavy výkonných superšportov. Myslím, že len málokto čakal, že Yamaha pristúpi k modernizácii malého superšportu, ktorý ešte stále patril na vrchol, no Japonci nás v poslednom období už niekoľkokrát príjemne prekvapili a nová generácia YZF-R125 bude opäť patriť medzi top voľby v kategórii superšportov pre mládež.
Yamaha YZF-R125 2014 Motor: 124 ccm, 4 ventily SOHC, R1 Výkon: 15 k pri 9 000 ot./min. Krút. moment: 12,4 Nm pri 8 000 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rozmery (D x Š x V): 1 955 x 680 x 1 065 mm Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových profilov Hmotnosť: 140 kg (prevádzková) Rázvor: 1 355 mm Výška sedla: 825 mm Objem pal. nádrže: 11,5 l Pneu: vpredu: 100/80-17, vzadu: 130/70-17
Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha Článok bol publikovaný v Motomagazíne 4/2014.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.