Connect with us

Spravodajstvo

Superšport pre mládež – predstavenie Yamaha YZF-R125 2014

Publikovaný

on


Trieda motocyklov do 125 ccm možno patrí objemom predaja medzi najväčšie, no z pohľadu technických inovácií sa drží skôr pri zemi. Je to samozrejme pochopiteľné, nakoľko je táto trieda namierená na začínajúcich jazdcov a 125-ka je vnímaná skôr ako nenáročný a lacný motocykel. Našťastie aj tu však existujú výnimky, ktoré tvrdia opak a najnovšie rozčerila stojaté vody malých štvortaktov nová generácia superšportu pre mládež – Yamaha YZF-R125.

Game changer
Angličtina rada používa toto slovné spojenie vždy keď sa objaví niečo výnimočné, čo sa vymyká doterajším štandardom a určí ďalšie smerovanie v danom segmente. Presne toto sa podarilo Yamahe, keď v roku 2008 predstavila úplne nový model malého šuperšportu YZF-R125, ktorý úplne zmenil pohľad na malé štvortakty. Až dovtedy boli všetky športové ambície štvortaktných 125-tiek brané maximálne tak vo vizuálnej podobe, a aj keď malé štvortakty na prvý pohľad vyzerali športovo, v skutočnosti to so športovou jazdou nemalo veľa spoločné. Kto mal ešte v pamäti živé dvojtaktné 125-ky, ktoré po pár úpravách dosahovali výkon až okolo 30 k, tak boli zo štvortaktných nástupcov celkom sklamaní. Do toho však prišla spomínaná Yamaha a v úžasne agresívnom dizajne sa ukrýval tuhý športový podvozok a moderný štvortakt, ktorý síce nedosahoval výkon otvorených dvojtaktov, no to čo ponúkal na športovú zábavu stačilo. Táto motorka zrazu úplne zmenila pohľad na malý štvortakt pre začiatočníkov a vlastne dodnes konkurencia naň nenašla poriadnu odpoveď a s príchodom novej generácie tohto modelu to bude mať ešte ťažšie.

Inšpirácia prichádza z modelu R6
Prvé, čo si všimnete na novej generácii Yamahy je nový dizajn čelnej masky, ktorému dominuje stredový otvor sania, ktorý je podobný tomu, ktorý nájdete na superšporte YZF-R6. Otvor umiestnený medzi prednými svetlometmi dodáva celému dizajnu ešte agresívnejší výzor, ktorý zvýrazňuje jeho okruhovú DNA.

Predná vidlica typu upside down
Ďalšou významnou novinkou je robustná predná vidlica typu upside down, ktorá rovnako hľadala inšpiráciu v superšportovej modelovej rade R1 a R6. Zvýšená tuhosť tohto dizajnu pomáha zvyšovať stabilitu motocykla a jazdec zároveň dostáva lepšiu spätnú väzbu počas jazdy. Okrem prednej vidlice sa systém pruženia dočkal aj upraveného uchytenia zadného pruženia, ktoré pomáha zvyšovať komfort jazdy.

Nová prístrojovka s LCD displejom
Prístrojový panel bol podrobený kompletnej modernizácii a nový multifunkčný LCD displej je rozdelený do troch častí. Okrem základných funkcií si jazdec môže pozrieť aj ďalšie údaje ako maximálna rýchlosť, priemerná rýchlosť, teplota motora alebo spotreba paliva. Prepínanie medzi jednotlivými ukazovateľmi pritom robí jazdec ovládačom umiestneným na riadidlách.

Nový efektívnejší systém vstrekovania paliva
Moderný, kvapalinou chladený jednovalec vybavený štvorventilovou technikou, ktorý sa objavil v pôvodnej verzii nájdete aj na najnovšej generácii malého superšportu. Zmeny sa dotkli elektronického systému vstrekovania paliva, ktoré prináša úsporu paliva 11 % bez toho, aby tým utrpel výkon motora. Svoje maximum 15 k pri 9 000 ot./min. tak dosahuje v rovnakých otáčkach ako jeho predchodca.

Radiálne uchytený strmeň prednej brzdy
Nová predná brzda je ďalším dôkazom toho, že malá Yamaha je športovec telom aj dušou. Radiálne uchytený strmeň je výsadou najmä u výkonnejších strojov a v tejto triede veľa modelov s takouto výbavou asi nenájdete. Nová brzda pritom ponúka viac výkonu a rýchlejší nábeh účinku ako v prípade predchádzajúcej verzie. Okrem prednej brzdy prichádza Yamaha aj s novými 12-lúčovými ráfmi kolies, ktoré rovnako patria do bežnej výbavy výkonných superšportov.
Myslím, že len málokto čakal, že Yamaha pristúpi k modernizácii malého superšportu, ktorý ešte stále patril na vrchol, no Japonci nás v poslednom období už niekoľkokrát príjemne prekvapili a nová generácia YZF-R125 bude opäť patriť medzi top voľby v kategórii superšportov pre mládež.

Yamaha YZF-R125 2014
Motor:
124 ccm, 4 ventily SOHC, R1
Výkon: 15 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 12,4 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 1 955 x 680 x 1 065 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 140 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 355 mm
Výška sedla: 825 mm
Objem pal. nádrže: 11,5 l
Pneu: vpredu: 100/80-17, vzadu: 130/70-17

Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha
 Článok bol publikovaný v Motomagazíne 4/2014.

 

Superšport pre mládež

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri