Connect with us

Testy a recenzie

Test Aprilia Caponord ETV 1000 ABS a Honda XL1000V Varadero ABS

Publikovaný

on

Presne týmto spôsobom opisuje jeden z výrobcov v press materiáloch svoj model cestovného endura. Mesto, turistika alebo terén v žiadnom z týchto prostredí sa jazdec necíti, že by sem nepatril. Skutočnosť pravdaže nie je až taká rúžová, ale veľké cestovné endurá ani nie sú tak vzdialené od konceptu totálneho motocykla. Vďaka importérovi motocyklov Aprilia a Yamaha na slovenský trh, firme Yama moto SR, spol. s r.o. a firme Honda Slovakia, spol. s r.o., importérovi motocyklov Honda na slovenský trh sme si mohli vyskúšať dvojicu veľkých cestných endúr z ich ponuky, Apriliu Caponord ETV 1000 ABS a Hondu XL1000V Varadero ABS.

Neviem či sa v prípade týchto motocyklov dá hovoriť o porovnávacom teste, pretože sme ich nemali v redakcii v rovnakom čase, no nasledovali hneď po sebe a prakticky si ?podávali kľučku na dverách?, takže je čo porovnávať. Oba testované modely prezentujú ako novinky, nakoľko na oboch modeloch pribudol protiblokovací brzdný systém ABS.

Aprilia Caponord ETV 1000

Aprilia je v tejto triede relatívnym nováčikom, Caponord sa na trhu objavil v roku 2001 a práve prekonanie Varadera od Hondy bolo jedným z cieľov nového modelu. Nakoniec predpoklady na to má. Vynikajúci dvojvalec, ktorý sa pôvodne objavil v superšportovom motocykli RSV Mille. 60-stupňové véčko však prešlo množstvom úprav, ktoré z vysokootáčkového superšportu urobili motor s plynulým chodom vo všetkých režimoch, vhodným na turistiku. Elektronický systém vstrekovania paliva je špeciálne upravený tak, aby motor plynulo zaberal už od najnižších otáčok. Každý valec využíva individuálne mapovanie zapaľovania a riadiaca jednotka dokáže rozoznať okamžité zaťaženie motora a optimalizovať objem nasatej zmesi a jej následné zhorenie. Pohonná jednotka sa môže pochváliť porovnateľnými výkonovými parametrami. Maximálny výkon dosahuje hodnotu 98 k pri 8250 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na 95 Nm pri 6250 ot./min.
Najvyššiu kvalitu nájdeme aj na podvozku, dvojitý chrbticový rám pozváraný z hliníkových profilov je v tejto triede stále skôr raritou a až na Suzuki DL 1000 V-Strom je Aprilia v tomto smere osamotená. Za povšimnutie určite stoja aj komponenty pruženia. Predná teleskopická vidlica Marzocchi s priemerom klzákov 50 mm ponúka 175 mm zdvihu. Zadný tlmič Sachs ponúka jednoduché nastavenie tuhosti pomocou otočnej hlavice umiestnenej na boku pod sedlom. Brzdný systém vybavený ABS pochádza od firmy Brembo. Dvojica kotúčov vpredu má priemer 300 mm a zadný 272 mm. Skutočnou špecialitou Aprilie sú vypletané ráfy kolies, ktoré sú vhodné aj na použitie bezdušových pneumatík. Hlavne mimo cesty a v ľahkom teréne predstavujú vypletané kolesá výhodu. Za pomerne objemnou čelnou kapotážou sa nachádza pre Apriliu typický prístrojový panel. Dvojica analógových ?budíkov? (otáčkomer a rýchlomer) je doplnená multifunkčným digitálnym displejom. Hranaté rámiky v ktorých je prístrojový panel osadený nájdeme na všetkých veľkoobjemových Apriliach. Caponord sa môže pochváliť aj vcelku prijateľnou suchou hmotnosťou 215 kg.

Honda XL1000V Varadero


Niekomu sa môže zdať, že Varadero tu už máme celé veky, no v skutočnosti sa po prvý krát objavilo koncom roku 1998. Za tento relatívne krátky čas však už stihlo prejsť jednou výraznou omladzovacou kúrou. Okrem menších kozmetických úprav sa najviac pozornosti venovalo pohonnej jednotke a najmä zníženiu spotreby. Pribudol 6. prevodový stupeň, elektronický systém vstrekovania paliva PGM-FI a katalyzátor výfukových plynov. Podobne aj ako v prípade Aprilie aj pohonná jednotka Varadera bola pôvodne určená na superšportové účely, no výrazné úpravy z neho robia príjemné turistické náradie. Výkon vrcholí na hodnote 94 k pri 8000 ot./min. a krútiaci moment dosahuje maximum na hodnote 98 Nm pri 6000 ot./min.
V porovnaní s Apriliou sa môže chrbticový rám pozváraný z oceľových rúrok zdať trochu jednoduchý, no na Honde si vzorne plní svoju úlohu a športová jazda mu určite nie je cudzia.
Predná teleskopická vidlica ponúka zdvih 155 mm a zadný tlmič 145 mm. Zadný tlmič pruženia naviac ponúka možnosť nastavenia tuhosti pomocou otočnej hlavice podobne ako Aprilia, no táto vymoženosť je k dispozícii len na drahšej verzii s ABS. Na brzdnom systéme okrem ABS poteší aj posledná generácia kombinovaného brzdného systému Dual ABS. Dizajnovo sa toho moc nezmenilo, stále jasne dominuje mohutná 25 l nádrž spolu s kapotážou, no pribudli ostrejšie hrany a hranky, ktoré opticky trochu zoštíhľujú celý motocykel. Menších zmien sa dočkal aj prístrojový panel. Varadero váži 235 kg.

Totálne motorky

V skutočnosti sú si tieto dva motocykle veľmi podobné aj keď určité rozdiely predsa len existujú. Vzpriamený posed je jeden z plusov pri jazde na cestných endurách. Oba stroje v tomto smere ponúkajú veľmi dobré parametre, no viac mi vyhovovalo nižšie sedlo Aprilie a hlavne pri pomalom manévrovaní na prvom prevodovom stupni, alebo na mieste som to mal na zem o pár milimetrov bližšie z Aprilie (meriam pod 180 cm). Honda na tom tiež nie je zle, no pomerne široké sedlo znamenalo, že chvíľami som sa zeme dotýkal len špičkami. Daňou za nízky posed je na enduro pomerne nízka svetlá výška u oboch motocyklov. Najmä Varadero sa ani netají tým, že po teréne príliš netúži, ale pri svetlej výške necelých 20 cm nad zemou sa aj menšia prekážka v podobe zvýšeného obrubníku môže stať rizikom poškodenia. Aprilia síce má v ponuke aj ?drsnejšiu? verziu Caponorda s názvom Rally Raid, ktorá je dokonale ochránená pred poškodením, no testovaný model na tom až tak dobre nebol.
Nakoniec rýchla a kľukatá asfaltka je to pravé miesto pre oba tieto motocykle. Zvyšujúce sa tempo prináša so sebou potrebu ochrany pred náporovým vetrom. V tomto smere je to vyrovnané, ale pri vysokých rýchlostiach (+140 km/h) je na tom Honda o niečo lepšie najmä vďaka vysokému čelnému štítu, ktorý sa naviac dá manuálne výškovo nastaviť v troch polohách. O niečo lepšie je na tom aj ochrana nôh, ktorá je vďaka rozšírenej plastovej kapotáži vcelku účinná aj v daždi. Aprilia v duchu správneho endura zakrýva nohy len minimálne.
Poďme sa pozrieť na pohonné jednotky, na prvý pohľad veľmi podobné aspoň koncepciou a superšportovým rodokmeňom, no práve tu sa možno prejavili najväčšie rozdiely. V tomto prípade nejde ani tak o samotný výkon, stačí si porovnať tech. parametre, ale zaujme skôr priebeh výkonu, ktorý je u oboch motocyklov odlišný. Aprilia svojím výkonom poteší vyložene turisticky založených jazdcov. Je až neuveriteľné, že motor, ktorý bol pôvodne vyvinutý pre okruhové účely dokáže tak zmeniť svoj charakter. Motor veľmi plynulo reagoval už od najnižších otáčok a dokázal sa bez trhania pozviechať zo skutočne ?čopráckych? otáčok a výkon plynulo narastal až do maxima. Určitou daňou za túto elasticitu je strata strmšieho nárastu výkonu a ochoty rýchleho prechodu do vysokých otáčok. Neuveriteľne hladko prebiehalo radenie, takmer bez námahy. Menšou vadou krásy však bolo občasné vyskočenie ?šestky? pri preraďovaní.
Honde na druhej strane ochota dostať sa do otáčok nechýbala a superšportové korene ešte stále cítiť. V porovnaní s Apriliou mal menšie nedostatky v nízkych otáčkach, napriek tomu dokáže ísť veľmi nízko, ale Caponord to určite nie je. Všetko si však vynahrádza prechodom zo stredných do vysokých otáčok, kde nárast výkonu je strmšii ako na Aprilii. Toto poteší hlavne športovo ladených mototuristov, stačí sa prispôsobiť vyššiemu ťažisku a posedu, a s Varaderom budete sami vyhľadávať rýchle a kľukaté cesty.
Jazdné vlastnosti sú dosť podobné. Relatívne vysoké ťažisko vyžaduje aktívnejší prístup jazdca pri rýchlejšej jazde, no je to len otázka zvyku. Kvalitné podvozky na oboch motocykloch sú zárukou jazdy na hranici športových motocyklov. Tu sa dá vyčítať menšia svetlá výška Aprilie a fakt, že stúpačky sa dosť rýchlo dostávali do kontaktu s vozovkou. Niečo podobné vás čaká aj na Varadere, no náklony sú o čosi hlbšie. Obom išlo veľmi dobre aj razantné spomalenie. Mierne navrch však mala Honda. Aprilia príliš nezaostáva, no pri intenzívnom brzdení som mal chvíľami pocit, že zadná brzda mi trochu ?vädne? a stráca na účinnosti. Na pevnej vozovke vzorne fungovalo ABS, no v teréne to bolo niečo iné, na Aprilii som ho vždy jednoducho vypol a podľa toho brzdil. Honda ma trochu (nepríjemne) prekvapila, keď ABS v teréne príliš nereagovalo a zadné kolo sa mi jednoducho zablokovalo na dlhšiu dobu ako by bolo zdravé (s prednou som to radšej ani neskúšal). Jazda v teréne, teda ak sa to tak dá nazvať, vyznela v prospech Aprilie, ktorá je o niečo nižšia, ponúka vyššie zdvihy pruženia, vypínateľné ABS a priebeh výkonu a odstupňovanie prevodovky je oveľa prijateľnejšie pre pomalú jazdu ako na Varadere. Naviac testované Caponordo bolo vybavené užitočnými doplnkami v podobe kovových ?padákov? na bokoch, ktoré pomôžu v prípade ľahkého pádu, ktorý pri častom pohybe v teréne je len otázkou času.
Príkladne je postarané aj o cestovateľský komfort a oba stroje sú pripravené na prevoz slušného nákladu batožiny, rozmerný zadný nosič je na oboch montovaný štandartne. Menší ?handycap? pre Apriliu predstavuje plastový kryt nádrže, na ktorý je klasický magnetický tankvak prakticky nepoužiteľný, no určite je k dispozícii nejaké iné riešenie, ktoré ponúka výrobca. Pohľad na prístrojové panely by mohol byť aj o niečo lepší. Na Aprilii mi trochu prekážalo rozloženie jednotlivých budíkov a ukazovateľ rýchlosti sa strácal v zornom poli na úkor otáčkomeru. Honda mala podobný problém, no tu váš pohľad skĺzaval na multifunkčný displej, ktorý síce ponúkal zaujímavé informácie, no rýchlosť bola až na klasickom budíku pod ním. Najviac mi na Honde však prekážala absencia ukazovateľa stavu paliva, kontrolka rezervy síce poteší, no v momente keď zasvieti máte v nádrži už len nejaké tri litre, čo pri diaľkovej turistike mimo osídlené oblasti nemusí byť dosť. Displej síce ponúkal údaje o priemernej spotrebe, no ťažko zistíte okamžitý stav paliva. Aprilia naopak takúto funkciu ponúkala a nechýbali ani ďalšie príjemné detaily ako ukazovateľ vonkajšej teploty alebo 12V zásuvka.

Záver

Hľadať jednoznačného víťaza medzi týmito dvomi motocyklami nie je jednoduché. Oba sú mimoriadne všestranné a každý exceluje v inej oblasti. Ťažko hovoriť o ?totálnych motorkách?, no ďaleko k tomu nemajú. Aprilia je turistom, ktorý nenaháňa každú sekundu a ponúka vám dostatok výkonu v každom režime jazdy. Do terénu síce opatrne, no istejšie ako na Varadere. Naviac sériová výbava hovorí v prospech Aprilie a v podstate za menej peňazí dostanete viac. Športovo založení turisti sa určite potešia Varaderu. Živý motor ponúka zážitky na hranici športových motocyklov (paradoxne jeho maximálna rýchlosť je nižšia oproti Aprilii), veľmi dobrá je ochrana aj pri vysokých rýchlostiach. Do terénu to síce nie je, ale keď ste nútení, tak veľmi zľahka. Osobne som podľahol ?živému? Varaderu, ale na druhej strane za žiadneho diaľkového turistu sa nepovažujem a motorku beriem skôr za športové náradie.

Aprilia Caponord ETV 1000

MOTOR  
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do "V", rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 97 x 67,5 mm
Zdvihový objem: 998 ccm
Kompresný pomer: 10,4 : 1
Max. výkon: 98 k pri 8 250 ot./min.
Max. krútiaci moment: 97 Nm pri 6 250 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: digitálne tranzistorové
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK  
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkovej zliatiny
Rozmery: (D x Š x V): 2 290 x 876 x 1 436 mm
Rázvor: 1 544 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem palivovej nádrže:   25 litrov
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 150/70-17
Pruženie: vpredu: klasická vidlica, priemer klzákov 50 mm, zdvih 175 mm, vzadu: centrálne uložená pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 185 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 300 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 270 mm
Hmotnosť: 215 kg
Cena: 406 071,- Sk a verzia s ABS – 430 681,- Sk

Honda XL1000V Varadero

MOTOR  
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do "V", rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 98 x 66 mm
Zdvihový objem: 996 ccm
Kompresný pomer: 9,8 : 1
Max. výkon: 94 k pri 8 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 98 Nm pri 6 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie
Zapaľovanie: digitálne tranzistorové
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK  
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z oceľových profilov
Rozmery: (D x Š x V): 2 295 x 925 x 1 500 mm
Rázvor: 1 560 mm
Výška sedla: 838 mm
Objem palivovej nádrže:   25 litrov
Pneu: vpredu: 110/80 ? 19, vzadu: 150/70 – 17
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 43 mm, zdvih 155 mm, vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 145 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 296 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 256 mm
Hmotnosť: 235 kg
Cena: 439 000,- Sk a verzia s ABS – 469 000,- Sk

Text: M. Tamáši
Foto: autor a V. Brniak

Článok je vlastníctvom MOTOMEDIA agency ? ZDRUŽENIE Vydavateľ motocyklového časopisu MOTOMAGAZÍN

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri