Connect with us

Testy a recenzie

Test: Yamaha FZ8 – Vitajte v triede 800

Publikovaný

on

Yamaha nás postupne novou filozofiou predstavovania motocyklov dostáva už dlhšiu dobu do napnutej pozície, kedy sme museli poctivo čakať na každý nový obrázok, detail, informáciu. Napínanie v prípade modelu FZ8 a Fazer 8 už skončilo a dnes už vieme všetko. A nielen z materiálov, ale i z priameho kontaktu práve dotestovanej super novinky FZ8. Stálo to napínanie za to?
______________________________________________

Yamaha má novú triedu
V ponuke sú hneď dve nové osemstovky – FZ8 a polokapotovaný Fazer 8. Obe motorky sú absolútne technicky identické a jediný rozdiel je práve v polokapote a madlách pre spolujazdca pre Fazer 8. Iné vážne rozdiely tu nehľadajte. Testovaný FZ8 v tomto prípade evokuje úplne inú odlišnosť od rodiny Fazer, zatiaľ čo Fazer 8 by som si ľahko na diaľku s jeho starším litrovým bratom pomýlil. Naháč odokrýva ďaleko viac a vďaka úplne novej prednej maske ho ľahko rozoznáte. Sekundárne som ho porovnával s FZ6 a s FZ1. Aj keď objem 800 je presne v strede, k šestovke ho prirovnávať nemôžem, zato liter má k nemu veľmi blízko. Identitu som našiel v masívnej prednej upside down vidlici, zadnej masívnej odlievanej vidlici, hliníkovom ráme, technickej i vizuálnej motorizácii a samotnému dizajnu hneď za predným svetlom – nádrž, sedadlo. Vôbec tým netvrdím, že FZ8 je zmenšenina FZ1, ale to, že bol z toho modelu čiastočne odvodený. Yamaha má teda novú triedu a to je plus pre určitú skupinu užívateľov.
______________________________________________

To najdôležitejšie z FZ8
Yamaha vyhodnotila všetky vlastnosti z FZ6 a z FZ1 a ich pozitíva skĺbila do FZ8. Dôležitým prvkom je vstrekovanie, ktorého súčasťou je dvojica elektronicky škrtiacich klapiek, ktoré dáva pozor na objem dávkovaného vzduchu v reálnom čase pre potreby výkonu motora. Toto ma za úlohu nielen šetriť palivo, ale i zľahčiť dávkovanie plynu jazdcom bez zbytočného prudkého „cukania“ motorom. Navyše prívod vzduchu je nasávaný individuálnym potrubím rôznej dĺžky a výsledok je citeľné rozloženie sily krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok. Nový motor prakticky zmenšený z FZ1 a celohliníkový rám sú najväčším prínosom pre FZ8. Podvozok konštrukčne sľubuje lepšiu stabilitu v zákrutách a väčšiu istotu jazdca v zákrutách a pri prejazde nerovností. FZ8 dominuje hlavne predné svetlo s minikapotážou, štíhlejšia nádrž, krátka koncovka výfuku a skryto chuligánsky výraz.
______________________________________________

Osemstovka padne do ruky
Vitajte teda v novej triede a nasadnite s nami na nahý rýchlik menom FZ8. Prečo rýchlik, prečo nie raketa? Poďme na to postupne. Osedlal som na chvíľku FZ6, aby som v zapätí presadol na FZ8 a ihneď to skonfrontoval s FZ1, aby som presne vedel, o čo ide. Pocity sú zakaždým iné. Dospelá FZ8 disponuje veľkorysejším priestorom pre jazdca oproti FZ6 a zároveň trochu lepším posedom oproti FZ1. Za toto môže pekne štíhlejšie vykrojená a tvarovaná nádrž, pre lepšie zapadnutie kolien do línie stroja. Pohľad jazdca na palubný prístroj je skoro zhodný s FZ1, inak ale pôsobia riadidlá v prípade FZ8 trochu skromnejšie. Sľubovaná štíhlejšia nádrž mi pomohla skutočne lepšie priľnúť k stroju a s dospelou technikou a 106 k motorom triafam ideálnu stopu tiahlych krátkych zákrut na Makove. FZ8 sa prehadzuje zo strany na stranu priam ideálne a s očarujúcou ľahkosťou. Jej váha je vynikajúca, a tak so správne zaradeným stupňom nemám pocit, že by ma tlačilo von zo zákruty, práve naopak ešte tu je veľká rezerva v prípade potreby na rýchlu korekciu smeru jazdy. Veľmi dobre zvláda ostré zákruty a aj jazdu cez vyjazdené koľaje, čo je odrazom masívnej zadnej vidlice, ktorá stabilite stroja prispieva neuveriteľnou prácou. Pružnosť motora ma niekedy mýli a neviem, či mám zaradené za tri či za štyri. Stupne zapadajú úplne presne a bez výkyvov, motorka toleruje aj razantnejšie podraďovanie a naopak. Hladký, veľmi lineárny chod motora mi nepripravil žiadne výbušné prekvapenie pri nechcenom otočení plynu, a aj keď výrobca neodporúča motorku začiatočníkom, ja by som im ju zveril. Je to dané práve ľahučkou obsluhou stroja a charakterom motora, ktorý dávkuje výkon prirodzeným, nenásilným a neagresívnym štýlom, a to prakticky na všetkých rýchlostných stupňoch.
______________________________________________

Motor určenú pre strednú triedu
V porovnaní s výkonom 98 k u FZ6, 150 k pri FZ1 a v prípade 106 k pri FZ8 sa napĺňa zámer prezentovaný od výrobcu. Skĺbiť to najlepšie z FZ1 a FZ6 a vyvinúť niečo v strede. Takže iba 8 koní navyše oproti šestke prakticky v jednotkovom podvozku. FZ8 nemá oproti FZ1 nastaviteľné predné pruženie, ale zato tu má upside down a zadná pneumatika je zhodná s FZ6. Krútiaci moment 82 Nm je postavený presne v strede a toto sú dôležité atribúty pre prácu stroja. Zaradená jednotka sa vytáča veľmi dlho, a tak podobne je to i ostatných stupňoch. Prakticky šestku môžete používať bez námahy motora od 70 km/h až po maximálku. Lineárny výkon je skutočne hladký a nikde v poli otáčok nie je výbušný. Určité miesto som našiel pri presne 6 500 ot./min, kedy mierne ožil. Výsledok je jednoduchý, FZ8 je dobre riadený a kontrolovaný rýchlik, nie ale výbušná raketa. Výkon a krúťak, ktorý má jazdec k dispozícii, je absolútne ľahko dávkovateľný a kontrolovateľný bez emócii. Zjednodušene pre streetfighterov: postaviť FZ8 na zadné len silou motora nie je jednoduché, ale jednoduché je dosiahnuť vysokú rýchlosť potrebnú na zdvihnutie adrenalínu v krvi. Na vystrájanie by to chcelo o dva zuby na zadnú rozetu viac, pretože motor má sily dosť aj na toto, ale to nebol účel. Ak chcete športovať, musíte točiť vo vrchných otáčkach, bleskovo radiť a zas točiť. Preto je FZ8 ideálna voľba pre majiteľov, ktorí nechcú šestovku a liter je pre nich veľa a takto si s FZ8 nadávkujú, čo treba.
______________________________________________

V skratke:
Silná stránka FZ8

To je práve trieda 800, niečo nové, čo Yamaha nemala a čo môže ponúknuť svojím priaznivcom. Vyrába sa v nahom prevedení FZ8, alebo v polokapotovanej verzii Fazer 8. Cenovo je FZ8 za 9 090 € a za Fazer8 si priplatíte 400 €. Obe vám ponúknu veľkorysí priestor a spokojnú jazdu s vysokým pocitom bezpečia a obe majú voliteľné ABS. Dizajnovo zapadajú do rodiny Fazer, dominantnejší dizajnom je nahý FZ8. Nové prvky dizajnu hľadajte hlavne v prednej maske a zadných partiách. Celkovo motorka vyzerá uhladene, chuligánsky a vysmiato zároveň.

Motor
Pružný, príjemný a zároveň dobre dávkovateľný výkon 106 k zrýchli stroj ľahkým a čistým štýlom. Nemá diery v krivke výkonu, pri 6 500 otáčok nastáva ešte mierne oživenie inak ťahá rovnocenne až do červeného poľa. Jazdca zásobuje adekvátnym výkonom v celom rozsahu otáčok priam ideálne a zároveň zabezpečí pre posádku plnohodnotnú a nerušenú jazdu bez zbytočného cukania a výkyvov. Svoju mieru v tom plní dobre využiteľný krútiaci moment a tak vás sila motora nebude chýbať v žiadnej situácii, pokiaľ teda nie ste kaskadér. 106 koní nie je veľa a je to prijateľný stred pre mnoho motorkárov.

Podvozok
Sila FZ8 je v podvozku ktorý čiastočne dedí po FZ1, zadná plnohliníková kyvka zásobuje jazdca bezvýhradnou sebadôverou, predné tlmiče Monocross síce nie sú nastaviteľné, zato tento typ tlmičov spôsobuje správne tlmenie v rôznych situáciách – t. z. rôzne situácie spracovávajú rôzne a tak absencia nastavenia bude mínus iba pre skutočných „fajšmekrov“ . Pre potreby denného užívateľa sú priam ideálne a podvozok komfortu posádky neublíži. Navyše zadná 180-tka drží ako pribitá a tak športové ambície s FZ8 neignorujte. Ak budete potrebovať v ťažkých chvíľach prudko brzdiť, spoľahnite sa, že tieto vás nesklamú a dávkovanie prednej a i zadnej brzdy je na spoľahlivej úrovni.

Jazda
FZ8 je príjemným, ľahko ovládateľným strojom. Agresívnejší charakter stroja budete musieť hľadať v otáčkach nad 6 000. Pružný motor a geometria všetkých ovládacích a podvozkových prvkov neunavuje jazdca prakticky ničím. Predná minikapotáž u FZ8 kryje iba budíky a tak je jazda bezproblémová do cca 100 km, do 130 km znesiteľná, pri 170 nepríjemná. Na vysoké rýchlosti je tu predsa Fazer8. Navyše si dovolím tvrdiť, že bez problémov by obsluhu by zvládol i jazdec ktorý práve presadá z 250-vky na vyššiu triedu a má to v hlave upratané. Technika a charakter motorky mu prepáčia veľa chýb a možno mu ešte práve tento typ motorky pomôže rýchlejšie dospieť napr. na 150 koní. Človeku s ešte teplým vodičákom ale do rúk nepatrí.
______________________________________________

plus nová trieda, lineárna krivka výkonu, podvozok, priateľský motor, celkové ovládanie, odpustí chyby, neunaví
minus chýba možnosť nastavenia vidlice, chýbajúce madlá spolujazdca, matná farba na koncovke pôsobí lacno
______________________________________________

Yamaha FZ8
MOTOR

Typ: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 68 x 53,6 mm
Zdvihový objem: 779 ccm
Kompresný pomer: 12,0 : 1
Max. výkon: 106,2 k pri 10 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 82 Nm pri 8 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkovej zliatiny
Rozmery (D x Š x V): 2 140 x 770 x 1 065
Rázvor: 1 460 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem palivovej nádrže: 17 l
Pneu: vpredu:120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside down, zdvih 130 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 130 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, priemer kotúča 310 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 267 mm
Hmotnosť: 211 kg (216 kg s ABS)
Cena: 9 090 €

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B.V., CZ
______________________________________________

Text: V. Brniak, foto: autor a M. Tamáši
Publikované: Motomagazín 7-8/2010

Yamaha FZ8 – Test

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri