Yamaha nás postupne novou filozofiou predstavovania motocyklov dostáva už dlhšiu dobu do napnutej pozície, kedy sme museli poctivo čakať na každý nový obrázok, detail, informáciu. Napínanie v prípade modelu FZ8 a Fazer 8 už skončilo a dnes už vieme všetko. A nielen z materiálov, ale i z priameho kontaktu práve dotestovanej super novinky FZ8. Stálo to napínanie za to? ______________________________________________
Yamaha má novú triedu V ponuke sú hneď dve nové osemstovky – FZ8 a polokapotovaný Fazer 8. Obe motorky sú absolútne technicky identické a jediný rozdiel je práve v polokapote a madlách pre spolujazdca pre Fazer 8. Iné vážne rozdiely tu nehľadajte. Testovaný FZ8 v tomto prípade evokuje úplne inú odlišnosť od rodiny Fazer, zatiaľ čo Fazer 8 by som si ľahko na diaľku s jeho starším litrovým bratom pomýlil. Naháč odokrýva ďaleko viac a vďaka úplne novej prednej maske ho ľahko rozoznáte. Sekundárne som ho porovnával s FZ6 a s FZ1. Aj keď objem 800 je presne v strede, k šestovke ho prirovnávať nemôžem, zato liter má k nemu veľmi blízko. Identitu som našiel v masívnej prednej upside down vidlici, zadnej masívnej odlievanej vidlici, hliníkovom ráme, technickej i vizuálnej motorizácii a samotnému dizajnu hneď za predným svetlom – nádrž, sedadlo. Vôbec tým netvrdím, že FZ8 je zmenšenina FZ1, ale to, že bol z toho modelu čiastočne odvodený. Yamaha má teda novú triedu a to je plus pre určitú skupinu užívateľov.
______________________________________________
To najdôležitejšie z FZ8 Yamaha vyhodnotila všetky vlastnosti z FZ6 a z FZ1 a ich pozitíva skĺbila do FZ8. Dôležitým prvkom je vstrekovanie, ktorého súčasťou je dvojica elektronicky škrtiacich klapiek, ktoré dáva pozor na objem dávkovaného vzduchu v reálnom čase pre potreby výkonu motora. Toto ma za úlohu nielen šetriť palivo, ale i zľahčiť dávkovanie plynu jazdcom bez zbytočného prudkého „cukania“ motorom. Navyše prívod vzduchu je nasávaný individuálnym potrubím rôznej dĺžky a výsledok je citeľné rozloženie sily krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok. Nový motor prakticky zmenšený z FZ1 a celohliníkový rám sú najväčším prínosom pre FZ8. Podvozok konštrukčne sľubuje lepšiu stabilitu v zákrutách a väčšiu istotu jazdca v zákrutách a pri prejazde nerovností. FZ8 dominuje hlavne predné svetlo s minikapotážou, štíhlejšia nádrž, krátka koncovka výfuku a skryto chuligánsky výraz.
______________________________________________
Osemstovka padne do ruky Vitajte teda v novej triede a nasadnite s nami na nahý rýchlik menom FZ8. Prečo rýchlik, prečo nie raketa? Poďme na to postupne. Osedlal som na chvíľku FZ6, aby som v zapätí presadol na FZ8 a ihneď to skonfrontoval s FZ1, aby som presne vedel, o čo ide. Pocity sú zakaždým iné. Dospelá FZ8 disponuje veľkorysejším priestorom pre jazdca oproti FZ6 a zároveň trochu lepším posedom oproti FZ1. Za toto môže pekne štíhlejšie vykrojená a tvarovaná nádrž, pre lepšie zapadnutie kolien do línie stroja. Pohľad jazdca na palubný prístroj je skoro zhodný s FZ1, inak ale pôsobia riadidlá v prípade FZ8 trochu skromnejšie. Sľubovaná štíhlejšia nádrž mi pomohla skutočne lepšie priľnúť k stroju a s dospelou technikou a 106 k motorom triafam ideálnu stopu tiahlych krátkych zákrut na Makove. FZ8 sa prehadzuje zo strany na stranu priam ideálne a s očarujúcou ľahkosťou. Jej váha je vynikajúca, a tak so správne zaradeným stupňom nemám pocit, že by ma tlačilo von zo zákruty, práve naopak ešte tu je veľká rezerva v prípade potreby na rýchlu korekciu smeru jazdy. Veľmi dobre zvláda ostré zákruty a aj jazdu cez vyjazdené koľaje, čo je odrazom masívnej zadnej vidlice, ktorá stabilite stroja prispieva neuveriteľnou prácou. Pružnosť motora ma niekedy mýli a neviem, či mám zaradené za tri či za štyri. Stupne zapadajú úplne presne a bez výkyvov, motorka toleruje aj razantnejšie podraďovanie a naopak. Hladký, veľmi lineárny chod motora mi nepripravil žiadne výbušné prekvapenie pri nechcenom otočení plynu, a aj keď výrobca neodporúča motorku začiatočníkom, ja by som im ju zveril. Je to dané práve ľahučkou obsluhou stroja a charakterom motora, ktorý dávkuje výkon prirodzeným, nenásilným a neagresívnym štýlom, a to prakticky na všetkých rýchlostných stupňoch.
______________________________________________
Motor určenú pre strednú triedu V porovnaní s výkonom 98 k u FZ6, 150 k pri FZ1 a v prípade 106 k pri FZ8 sa napĺňa zámer prezentovaný od výrobcu. Skĺbiť to najlepšie z FZ1 a FZ6 a vyvinúť niečo v strede. Takže iba 8 koní navyše oproti šestke prakticky v jednotkovom podvozku. FZ8 nemá oproti FZ1 nastaviteľné predné pruženie, ale zato tu má upside down a zadná pneumatika je zhodná s FZ6. Krútiaci moment 82 Nm je postavený presne v strede a toto sú dôležité atribúty pre prácu stroja. Zaradená jednotka sa vytáča veľmi dlho, a tak podobne je to i ostatných stupňoch. Prakticky šestku môžete používať bez námahy motora od 70 km/h až po maximálku. Lineárny výkon je skutočne hladký a nikde v poli otáčok nie je výbušný. Určité miesto som našiel pri presne 6 500 ot./min, kedy mierne ožil. Výsledok je jednoduchý, FZ8 je dobre riadený a kontrolovaný rýchlik, nie ale výbušná raketa. Výkon a krúťak, ktorý má jazdec k dispozícii, je absolútne ľahko dávkovateľný a kontrolovateľný bez emócii. Zjednodušene pre streetfighterov: postaviť FZ8 na zadné len silou motora nie je jednoduché, ale jednoduché je dosiahnuť vysokú rýchlosť potrebnú na zdvihnutie adrenalínu v krvi. Na vystrájanie by to chcelo o dva zuby na zadnú rozetu viac, pretože motor má sily dosť aj na toto, ale to nebol účel. Ak chcete športovať, musíte točiť vo vrchných otáčkach, bleskovo radiť a zas točiť. Preto je FZ8 ideálna voľba pre majiteľov, ktorí nechcú šestovku a liter je pre nich veľa a takto si s FZ8 nadávkujú, čo treba.
______________________________________________
V skratke:
Silná stránka FZ8 To je práve trieda 800, niečo nové, čo Yamaha nemala a čo môže ponúknuť svojím priaznivcom. Vyrába sa v nahom prevedení FZ8, alebo v polokapotovanej verzii Fazer 8. Cenovo je FZ8 za 9 090 € a za Fazer8 si priplatíte 400 €. Obe vám ponúknu veľkorysí priestor a spokojnú jazdu s vysokým pocitom bezpečia a obe majú voliteľné ABS. Dizajnovo zapadajú do rodiny Fazer, dominantnejší dizajnom je nahý FZ8. Nové prvky dizajnu hľadajte hlavne v prednej maske a zadných partiách. Celkovo motorka vyzerá uhladene, chuligánsky a vysmiato zároveň.
Motor Pružný, príjemný a zároveň dobre dávkovateľný výkon 106 k zrýchli stroj ľahkým a čistým štýlom. Nemá diery v krivke výkonu, pri 6 500 otáčok nastáva ešte mierne oživenie inak ťahá rovnocenne až do červeného poľa. Jazdca zásobuje adekvátnym výkonom v celom rozsahu otáčok priam ideálne a zároveň zabezpečí pre posádku plnohodnotnú a nerušenú jazdu bez zbytočného cukania a výkyvov. Svoju mieru v tom plní dobre využiteľný krútiaci moment a tak vás sila motora nebude chýbať v žiadnej situácii, pokiaľ teda nie ste kaskadér. 106 koní nie je veľa a je to prijateľný stred pre mnoho motorkárov.
Podvozok Sila FZ8 je v podvozku ktorý čiastočne dedí po FZ1, zadná plnohliníková kyvka zásobuje jazdca bezvýhradnou sebadôverou, predné tlmiče Monocross síce nie sú nastaviteľné, zato tento typ tlmičov spôsobuje správne tlmenie v rôznych situáciách – t. z. rôzne situácie spracovávajú rôzne a tak absencia nastavenia bude mínus iba pre skutočných „fajšmekrov“ . Pre potreby denného užívateľa sú priam ideálne a podvozok komfortu posádky neublíži. Navyše zadná 180-tka drží ako pribitá a tak športové ambície s FZ8 neignorujte. Ak budete potrebovať v ťažkých chvíľach prudko brzdiť, spoľahnite sa, že tieto vás nesklamú a dávkovanie prednej a i zadnej brzdy je na spoľahlivej úrovni.
Jazda FZ8 je príjemným, ľahko ovládateľným strojom. Agresívnejší charakter stroja budete musieť hľadať v otáčkach nad 6 000. Pružný motor a geometria všetkých ovládacích a podvozkových prvkov neunavuje jazdca prakticky ničím. Predná minikapotáž u FZ8 kryje iba budíky a tak je jazda bezproblémová do cca 100 km, do 130 km znesiteľná, pri 170 nepríjemná. Na vysoké rýchlosti je tu predsa Fazer8. Navyše si dovolím tvrdiť, že bez problémov by obsluhu by zvládol i jazdec ktorý práve presadá z 250-vky na vyššiu triedu a má to v hlave upratané. Technika a charakter motorky mu prepáčia veľa chýb a možno mu ešte práve tento typ motorky pomôže rýchlejšie dospieť napr. na 150 koní. Človeku s ešte teplým vodičákom ale do rúk nepatrí.
______________________________________________
nová trieda, lineárna krivka výkonu, podvozok, priateľský motor, celkové ovládanie, odpustí chyby, neunaví
chýba možnosť nastavenia vidlice, chýbajúce madlá spolujazdca, matná farba na koncovke pôsobí lacno
______________________________________________
Yamaha FZ8
MOTOR Typ: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 68 x 53,6 mm
Zdvihový objem: 779 ccm
Kompresný pomer: 12,0 : 1
Max. výkon: 106,2 k pri 10 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 82 Nm pri 8 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkovej zliatiny
Rozmery (D x Š x V): 2 140 x 770 x 1 065
Rázvor: 1 460 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem palivovej nádrže: 17 l
Pneu: vpredu:120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside down, zdvih 130 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 130 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, priemer kotúča 310 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 267 mm
Hmotnosť: 211 kg (216 kg s ABS)
Cena: 9 090 €
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B.V., CZ ______________________________________________
Text: V. Brniak, foto: autor a M. Tamáši
Publikované: Motomagazín 7-8/2010
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.