Connect with us

Testy a recenzie

Porovnávací test: Honda VFR1200F vs. BMW K 1300 GT

Publikovaný

on

Športovci na dlhé trate


Nová Honda VFR1200F určite patrí medzi najväčšie tohtoročné novinky a japonský výrobca je na tento motocykel patrične hrdý a dokonca preňho vytvoril samostatnú kategóriu – Road Sport (cestný šport). Kam vlastne Honda smeruje s týmto modelom sme sa snažili zistiť v našom porovnávacom teste s kráľom rýchlych a pohodlných športových turistov, BMW K 1300 GT.

Pravdou je, že odborná verejnosť prijala tento motocykel so zmiešanými reakciami. Na jednej strane panuje mierne sklamanie z nenaplnených očakávaní, ktoré možno pramenili z bombastickej kampane, ktorá predchádzala samotnému predstaveniu novej Hondy a na druhej strane je tu fascinácia s novou technikou, dokonalým dielenským spracovaním a jazdnými vlastnosťami, ktoré nová Honda prináša. Potom je tu BMW, kde niet ani najmenších pochýb o smerovaní tohto modelu, výkonný, neuveriteľne rýchly, no pritom maximálne komfortný motocykel je už pár rokov tvrdým orieškom pre konkurenciu, ktorá sa ho márne snaží zosadiť z trónu.

=================================================

O čom to je?
Honda VFR1200F opäť vracia koncept motora V4 na absolútne výslnie. Moderný motor si prepožičal technológiu pôvodne vyvinutú na offroadových špeciáloch rady CRF a výsledkom je mimoriadne kompaktný a štíhly motor, ktorý má významný vplyv na celkovú konštrukciu motora. Samozrejme tento motocykel priniesol množstvo technických noviniek a je to prvý model Hondy vybavený elektronickým ovládaním škrtiacej klapky, alebo novou dvojspojkovou prevodovkou (verzia DCT). Márne by ste však hľadali elektronické systémy ako trakčná kontrola, poprípade meniteľné výkonové mapy, čo Honda zdôvodnila dokonalým vyladením motora, ktorý tak nevyžaduje ďalšie podporné systémy naviac. Na kompaktnosť motora však nenadväzuje konštrukcia podvozku, ktorý robí z VFR veľkú a komfortnú športovú motorku. Tradičný prvok rady VFR v podobe jednoramennej kyvnej vidlice ukrýva úplne nový kardanový hriadeľ, ktorý sa na športovej motorke z dielne Hondy objavil po prvý krát. Samostatnú kapitolu predstavuje nová konštrukcia vrstvenej kapotáže, ktorá je dokonale hladká a bez viditeľných spojov. Posed v miernom športovom predklone a ani nie 20-litrová nádrž, však naznačujú, že luxusná turistika nie je primárnym cieľom tohto motocykla.

BMW K 1300 GT dokonale vystihuje filozofiu skratky „GT“, ktorá vo svete automobilov symbolizuje rýchle vozidlá so športovými jazdnými vlastnosťami, ktoré ponúkajú maximálny komfort na zdolávanie dlhých vzdialeností. BMW v minulom roku podrobilo tento model menšej modernizácii, ktorá priniesla zvýšenie zdvihového objemu, výkonu a krútiaceho momentu, podvozok sa dočkal novej generácie elektronicky nastaviteľného pruženia ESA II a trakčnej kontroly. Radový štvorvalec bol pôvodne vyvinutý pre hyperšport K 1300 S, takže výkon mu rozhodne nechýba. Podvozku dominujú originálne systémy BMW v podobe prednej vidlice Duolever a zadnej vidlice Paralever. Keď k tomu pripočítame mohutnú kapotáž s elektronicky nastaviteľným štítom, pohodlný vzpriamený posed, 24-litrovú nádrž a množstvo doplnkov (za príplatok), ktoré robia život v sedle príjemnejším, tak o smerovaní tohto motocykla nemôže byť najmenších pochýb.
______________________________________________

Život v ľavom pruhu
Ak existujú motorky, ktoré boli stvorené pre ľavý (rýchly) pruh diaľnice, ktorý opúšťate len keď mierite na odpočívadlo, alebo práve prišiel váš „exit“, tak dvojica testovaných motocyklov má v tejto kategórii pevné miesto. V tomto prípade nejde len o rýchlu jazdu, to dnes dokáže aj superšport s polovičným zdvihovým objemom motora, ale cestovať rýchlo a pri maximálnom pohodlí je výsadou len pár vyvolených. Začnem BMW K 1300 GT, ktoré evidentne počas svojej vývojovej fázy trávilo na nemeckých diaľniciach neuveriteľne dlhý čas. Motor je svalovec v pravom slova zmysle a spôsob akým akceleruje aj na šiestom prevodovom stupni je neskutočný a stačí len malá chvíľka nepozornosti a 130 km/h sa zrazu zmení na 180 km/h, pričom pocitovo veľký rozdiel v rýchlosti ani nepocítite. Môže za to veľmi dobrá ochrana pred vetrom a nastaviteľný čelný štít si jednoducho prispôsobíte vašej výške. Vďaka úžasnému májovému počasiu sme si dosýta užili aj jazdu v daždi a aj tu sa potvrdila vynikajúca ochrana a vlastne až na ruky a ramená sa voda len minimálne dostávala k jazdcovi. Posed je príjemne vzpriamený aj keď jemne vyvýšené sedlo vás núti k miernemu predklonu, no so športovo ladenou Hondou sa to samozrejme nedá porovnávať. Po celodennom jazdení je tak únava minimálna. To isté platí aj v prípade spolujazdca a po stránke komfortu má BMW bližšie skôr ku klasickým luxusným turistom ako k rýchlym športovcom. Na záver spomeniem ešte doplnky ako tempomat, vyhrievané rukoväte a sedačky, ktoré v maximálnej miere spríjemnia vaše monotónne diaľničné presuny.

Honda VFR1200F je v tomto smere trochu v inej polohe a motorka vás do jazdy viac „vtiahne“, je to dané najmä športovejším posedom, ktorý vás núti do mierneho predklonu. Nemusíte sa však obávať, trpieť rozhodne nebudete. Umne vytvarovaná kapotáž napriek relatívne menším rozmerom ako BMW, dokáže veľmi účinne ochrániť jazdca pred nápormi vetra aj pri rýchlostiach vysoko presahujúcich stanovené limity. VFR1200F určite nie je malým a kompaktným superšportom, preto otázka obmedzeného komfortu nie je témou dňa, platí to aj v prípade spolujazdca, ale BMW má v tomto smere citeľne navrch. Podvozok vynikajúco filtruje cestu pod vami, čo len zvýrazňuje pocit komfortu a istoty. Ak by ste predsa len pochybovali o pohodlí predkloneného posedu Hondy, tak túto dilemu za vás možno vyrieši aj menšia 20-litrová nádrž, čo zabezpečuje doajzd cca 250 km, takže zástavky budú častejšie ako v prípade BMW aj vďaka doplneniu paliva. Pomaly sa však dostávam k motoru, ktorý dokáže poriadne okoreniť aj monotónny diaľničný presun. Ak BMW v tomto smere exceluje, tak Honda posúva latku ešte o kúsok vyššie. Výkon narastá mimoriadne plynulo už od najnižších otáčok, pri 6 000 otáčkach príde maličké nadýchnutie a potom nekompromisne ťahá až do maxima. Pružnosť motora je aj na 6-ke obdivuhodná a ľahko stratíte prehľad o tom, koľko to máte vlastne na digitálnom ukazovateli a skok zo 120 na 170-180 km/h trvá skutočne len pár sekúnd. Potreba vlastniť 180-koňový superšport zrazu stráca zmysel…
______________________________________________

A čo tak mesto
Nikto si nekupuje takýto motocykel za účelom prevážania sa po meste, ale je viac ako pravdepodobné, že sa preplnenému mestu nevyhnete. Práve v tomto prostredí si človek naplno uvedomí rozmery, ktoré v prípade Hondy VFR1200F nie sú práve najmenšie a ak si myslíte, že v porovnaní s BMW je to podstatne kompaktnejší motocykel, tak budete na omyle. Honda sa rozmermi a hmotnosťou len minimálne odlišuje od Bavoráka, čo je na športovo orientovaný motocykel dosť nezvyklé, no hmotnosť je v prípade VFR len „relatívna“ veličina, ktorá sa mení podľa toho čo sa práve deje s motorkou. Kilá naviac pocítite len pri manipulácii na mieste, kde +265 kg je síce dosť, ale v momente, keď sa dá motocykel do pohybu, tak sa razom strácajú. VFR je dokonale vyvážená s minimálnym podielom neodpruženej hmotnosti, čo sa premietne do ovládania, ktoré je ľahké a presné, a prepletanie sa hustou premávkou zvláda štýlom, akoby mala o dobrých 60 kg menej. Keď ku tomu pripočítam úžasne hladký chod motora, ktorý mimoriadne plynulo reaguje na pootočenie plynovou rukoväťou, tak jazda v meste je zážitkom, ktorý vás určite neznechutí. Dokonca zostáva aj čas na vychutnávanie si pamätihodností. Jedinou výtkou môže byť posed, ktorý nie je práve ideálny na pomalé presuny, ale ovládanie aj tak zostáva ľahké.

Po presadnutí na BMW K 1300 GT zo mňa prekvapivo rýchlo opadne prílišný rešpekt z väčších rozmerov motorky, aj keď samotný rozdiel medzi nimi nie je až tak veľký. Aj tu je cítiť, že v BMW odviedli kus práce pri optimalizovaní ťažiska tak, aby bol vplyv hmotnosti na ovládanie motocykla len minimálny. Aj preto je ovládanie BMW vzhľadom na +285 kg hmotnosť motocykla ľahké a aj v meste sa dá s motocyklom ľahko manévrovať. O nejakých obavách z presunu cez preplnené mesto tak nemôže byť ani reči. Samozrejme, netreba to podceňovať a najmä pri manipulácii na mieste váhu pocítite. Motor plynulo reaguje už od najnižších otáčok, no nie je to až tak hladké ako v prípade VFR. BMW môžeme v porovnaní s Hondou vyčítať snáď len tuhšiu prevodovku a ťažšie zaskakujúce rýchlosti. Menším problémom bolo hľadanie neutrálu, ktorý zaskakoval dosť neochotne, čo pri častom zastavovaní na svetelných križovatkách trochu vadí.
______________________________________________

Zvlnené cesty
Zvlnené cesty plné zákrut na perfektom asfalte sú asi ideálnym miestom, kde si môžete jazdu užiť naplno. Rýchle a športové tempo sedí obom motorkám aj keď každej trochu iným spôsobom. BMW K 1300 GT športové tempo zvláda bez mihnutia oka. Hlboké náklony, agresívne dobrzďovanie a šprint na rovinke s vytočeným otáčkomerom sú pre GT-éčko príjemným spestrením počas dovolenkovej trasy. V tomto prostredí však už svoje rozmery a hmotnosť tak dobre neskrýva a športové tempo má svoje hranice, no je posunuté prekvapivo vysoko, aj keď superšporty len ťažko udržíte v dohľade. Jazda s prednou vidlicou Duolever vyžaduje trochu zvyku (spätná väzba od predného kolesa nie je tak citeľná ako v prípade klasiky), no po pár kilometroch v sedle na to nemyslíte. Testované BMW bolo naviac vybavené elektronicky nastaviteľným pružením ESA II a tuhosť podvozku sa dala upraviť jedným tlačidlom aj počas jazdy. Motor mal prakticky neustále viac výkonu ako daná situácia vyžadovala a rovinky doslova hltal. Na rýchle obehnutie kolóny pred vami stačí podradiť o jeden stupeň nižšie a potiahnuť… reakcia motora je okamžitá a na pár metroch bezpečne obehnete hneď niekoľko aut naraz. Všetko bez náznaku nervozity a v úplnom pokoji. Rovnako aj agresívne dobrzďovanie prebieha bez náznaku nervozity a „ponárania“ prednej vidlice. Práve tu máličko zo začiatku chýbala spätná väzba s predným kolesom, ale po pár kilometroch som už na to nemyslel. Pri aktívnom brzdení zadnou brzdou sa občas ozve ABS, ale inak fungovali brzdy bez chýb.

Po celodennom jazdení po diaľnici a prepletaní sa mestom sa s Hondou VFR1200F zrazu ocitnete na širokej a zvlnenej ceste. Motorka pod vami zrazu dostáva zmysel a akékoľvek úvahy o jej skutočnom určení idú bokom. Honda sa rázom mení na nekompromisného športovca, ktorý sa dravo ženie do každej zákruty. BMW necháva za chrbtom a môžete si vychutnávať neuveriteľné zrýchlenie a kvality podvozku. VFR aj v tomto prostredí dokáže veľmi dobre ukryť svoju hmotnosť a je citeľne obratnejšia ako BMW. Podvozok po pritvrdení nemá najmenší problém s agresívnou športovou jazdou. Brzdy sú výkonné a citlivé zároveň. V porovnaní s BMW sú nielen výkonnejšie, ale ponúkajú aj viac citu. ABS nezasahuje ani pri intenzívnom dobrzďovaní. Motor svojím hladkým a lineárnym nástupom dovoľuje veľmi skoro potiahnuť na plynovú rukoväť a je to takmer, ako by ste mali k dispozícii trakčnú kontrolu. Spôsob akým vás potom V4 ženie vpred znesie porovnanie s veľkoobjemovým superšportom. S VFR som mal možnosť stráviť aj nejaký čas na Slovakia Ringu a aj na tomto rýchlom a technickom okruhu sa motorka ovládala veľmi dobre, a bez mihnutia oka sa dala položiť „na koleno“, no a rýchlosťou na rovinkách v ničom nezaostávala za superšportmi. Športovými jazdnými vlastnosťami tak prekonáva nielen BMW, ale je výrazným krokom vpred aj pri porovnaní so svojím predchodcom VFR800. Opäť sa vynára otázka, či má zmysel vlastniť 180-koňový superšport, ktorý je až príliš jednostranne zameraný.
______________________________________________

Čo so sebou?
Pre vyznávača mototuristiky vždy dôležitá otázka, ale aj dilema, ako nabaliť dvoch ľudí na väčšiu dovolenku, keď motorka ponúka len obmedzený batožinový priestor. Tu opäť kraľuje BMW K 1300 GT, ktoré už v sérii ponúka dvojicu postranných kufrov s objemom 38 l. V prednej časti kapotáže je naviac uzamykateľná skrinka na doklady a menšie predmety. BMW tak už v sérii ponúka veľmi slušný potenciál na turistiku, ktorý môžete ešte zvýšiť ďalším prídavným kufrom (v ponuke BMW nájdete veľký kufor s objemom 49 l). Okrem toho v katalógu BMW nájdete ešte množstvo ďalších doplnkov na spríjemnenie diaľkovej turistiky, no treba sa pripraviť na cenu, ktorá už tradične patrí medzi „slabiny“ motocyklov BMW.

Z pohľadu aktívneho turistu bude Honda VFR1200F v sérii pôsobiť dosť sparťansky a dostávate vlastne len samotný motocykel bez doplnkov. Nakoniec to však nie je až tak zlé a VFR je na diaľkovú turistiku celkom dobre pripravená, systém uchytenia originálnych kufrov je integrovaný v zadnej časti kapotáže. Dvojica originálnych postranných kufrov má objem 35 l každý a vrchný kufor ešte ďalších 31 l (doplnková výbava). Stále je to však o máličko menej ako ponúka BMW. Na Honde však chýba odkladací priestor na doklady v prednej časti, ale je to daň za športové ambície tohto modelu.
______________________________________________

Výsledok
Honda VFR1200F je výnimočným motocyklom, ktorý očarí nielen svojou technikou a precíznym dielenským spracovaním, ale aj jazdnými vlastnosťami, ktoré momentálne možno najlepšie vystihujú moderný a univerzálny športový motocykel. Pravdou však je, že BMW K 1300 GT sa o svoj trón kráľa rýchlych a komfortných turistov obávať nemusí. Miera pohodlia a turistickej výbavy je na inej úrovni ako v prípade Hondy. Naopak výkonom a jazdnými vlastnosťami BMW v ničom nezaostávalo a až na vyložene športovú jazdu Honde neustále dýchalo na chrbát. Honda na druhej strane ponúka kvality, ktoré z nej robia motorku so širším záberom ako ponúka BMW. Schopnosť zvládať diaľkovú turistiku a jazdu na okruhu zároveň je unikátna a ak vo vás drieme duša športovca, tak nová Honda VFR1200F vás dostane svojou všestrannosťou, ktorá je bezkonkurenčná.

=================================================

Honda VRF1200F v skratke

Motor
Koncept V4 je naspäť a v plnej sile! Moderná technika a špičkové technológie sa podpísali pod kompaktné rozmery motora a nekonečný a ľahko dávkovateľný výkon. Honda však nevyužila všetky výdobytky techniky a chýba napríklad trakčná kontrola, alebo meniteľné výkonové mapy. Napriek tomu sa +170 k dávkuje neuveriteľne ľahko.

Podvozok
Honda VFR nie je práve kompaktným motocyklom, no dokáže dokonale ukryť svoju skutočnú hmotnosť. Výsledkom je ľahké ovládanie a jazdné vlastnosti, ktoré vás dovedú priamo na okruh. Stále však ponúka dostatok pohodlia a komfortu aj na bežné jazdenie a turistiku. Po prvý krát Honda použila na športovom motocykli kardanový hriadeľ, ktorý však funguje dokonale.

Dizajn
Honda prináša úplne nový dizajnový koncept, ktorý prináša nové a na motocykloch doteraz nepoužité technológie, ktoré najlepšie vidieť na novej vrstvenej kapotáži. Spolu s mimoriadne precíznym dielenským spracovaním je Honda VFR1200F viac ako len dôstojným nástupcom modelu VFR800.

Turistický potenciál
Honda je namierená predovšetkým na športovo orientovaných turistov a v sériovej výbave na vás čakajá len integrovaný systém uchytenia postranných kufrov. Samozrejme, kufre sú už príplatkovou výbavou.


Technické parametre:
Cena: 14 090 Eur
Motor: 1 237 ccm, 16 ventilov, SOHC 54º V4
Výkon: 170 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 129 Nm pri 8 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov
Prevádzková hmotnosť: 267 kg
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 18,4 l

Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava

=================================================

BMW K 1300 GT v skratke:

Motor
Radový štvorvalec bol pôvodne vyvinutý na hyperšport K 1300 S. Jeho výkon a pružnosť mu udávajú výnimočné zrýchlenie, ktoré využijete nielen pri rýchlom cestovaní, ale aj pri rýchlom obiehaní nekonečných kolón. Výkon máte k dispozícii už od najnižších otáčok a neustále vás ženie vpred. V porovnaní s Hondou je prevodovka trochu hlučnejšia a nájsť neutrál sa málokedy podarí na prvý krát.

Podvozok
BMW vsadilo na svoj osvedčený koncept podvozku, kde nechýba predná vidlica Duolever. Tuhý podvozok zvláda najrozmanitejšie prostredie bez problémov a má nemálý podiel na vynikajúcom komforte jazdy. Plusom je elektronický systém nastavenia pruženia ESA II, ktorý vám dovoľuje experimentovať s nastavením pruženia počas jazdy.

Dizajn
Dizajn BMW presne zodpovedá určeniu motocykla a široká plnohodnotná kapotáž chráni jazdca aj pri vysokých rýchlostiach a v daždi. Elektronicky nastaviteľný čelný štít ponúka široké možnosti nastavenia. Komfort je na vysokej úrovni a nielen jazdec, ale aj spolujazdec cestuje v maximálnom pohodlí.

Turistický potenciál
BMW je už v sérii dobre pripravené na diaľkovú turistiku a ponúka dvojicu postranných kufrov s objemom 32 l každý. K tomu treba pripočítať malú uzamykateľnú skrinku vpredu na doklady. Samozrejme, BMW ešte ponúka ďalšiu doplnkovú výbavu, ktorá však navýši už aj tak vysokú cenu základného modelu.


Technické parametre:
Cena: od 17 500 Eur
Motor: 1 293 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 160 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 135 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov
Prevádzková hmotnosť: 288 kg
Rázvor: 1 572 mm
Výška sedla: 820 / 840 mm
Objem pal. nádrže: 24 l

Motocykel na test zapožičal: FMoto Bavaria, s. r. o., Bratislava

=================================================

Publikované: Motomagazín 7-8/2010
Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak a Š. Hvizdák

Porovnávací test: Honda VFR1200F vs. BMW K 1300 GT

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri