Maximálne športový Ešte nestihol uschnúť atrament na predstavení nového T-Maxa z minulého vydania, keď tu zrazu výzva na otestovanie v reálnej prevádzke. Nuž kto by zaváhal nad možnosťou športového zvezenia s automatom… zvlášť keď doterajšie referencie na T-Max používali na môj vkus až príliš veľa superlatívov.
Priznám sa, že doteraz sa mi T-Max úspešne vyhýbal. Ani test, ba ani žiaden majiteľ z okruhu mojich známych tento skúter nevlastnil. Dá sa povedať, že odskúšal som už všeličo (vrátane kde akých exotov), ale T-Max sa mi pod zadok nedostal. Našťastie začiatok mája prelomil aj túto pomyselnú bariéru a moje obzory sa značne rozšírili. Nie nežartujem, testovať takýto typ motocykla, resp. skútra je svojím spôsobom vždy sviatok, pretože je to tak trochu kategória sama o sebe. Poďme si teda v stručnosti zopakovať, v čom je XP500 ročník 2008 nový a iný.
Hliníkový rám Tak ako bolo spomínané v minulom predstavení, hlavnou zmenou bolo použitie ľahšieho a tuhšieho rámu z hliníkovej zliatiny. Ten nie je nijak jednoduchý, pretože je pozváraný z kombinácie trubiek kruhového prierezu a odlievaných častí. Každý kľúčový uzol je vyrobený samostatne a vzájomne sú pospájané priehradovou konštrukciou. Tej padol za obeť aj obvykle prázdny stredový priestor pred sedadlom. Tu je to už takmer ako na klasickom motocykli, pretože pred sedadlom je len mierne zníženie s krytom na veko nádrže. Nasadať teda musíme ako na motorku s karatistickým ?mavaši geri?, a vzhľadom na to, že skúter má veľmi peknú a dohora zdvihnutú ?riťku? bude treba zdvíhať nohu dosť vysoko.
A keď už sme pri posede, tak je prekvapujúco aj pomerne vysoký. Nová konštrukcia a iný materiál rámu pomohla v konečnom dôsledku ušetriť 5 kilogramov z váhy motocykla, čo je dosť zaujímavé číslo. Škoda len, že rám nie je vôbec viditeľný, pretože z konštrukčného ako aj dizajnového hľadiska je dosť zaujímavý.
Podvozok Zmeny pokračujú aj na prednej vidlici, ktorá je uložená na širšie a má zväčšeným priemerom klzákov (zo 41 mm na 43 mm). Zdvih zostal na hodnote pôvodných 120 mm a je dostačujúci pre všetky jazdné režimy. Nové je aj 15? koleso s takisto novým športovo ladeným dizajnom. Zvýšenú pozornosť si zasluhujú dva predné brzdné kotúče o priemere 267 mm a to hlavne tým, aké brzdiče do nich hryzú. Stačí letmý pohľad a je jasné, že sú to famózne super športové čeľuste s rovnakým priemerom valčekov aké nájdete na starších verziách superšportovej triedy ?eR?. A to už je čo povedať, keď skúter krotí tá istá technika ako nadupaný jogurt s hmyzou tvárou. Predná vidlica svojou konštrukciou plne kopíruje motocyklové zvyklosti a má dvojicu okuliarov. Na tomto mieste sa mi nedá viacej ukrývať emócie a prevolávam ?Ave Yamaha?, pretože ako sa zdá, sú prví, čo to pochopili a na skútra už konečne osadili normálnu prednú vidlicu a nie len spuchnutý bicyklový klon s jedným okulárom. A urobili dobre, pretože týmto sa dostali podstatne ďalej ako maxi skútrová konkurencia. Viac o tom až v postrehoch z jazdy. Zadný záves je takisto neštandardný, pretože variátor je umiestnený vpredu a na koleso už ide v ľavom ramene len finálny prevod. Zdvih je rovnako dostatočných 116 mm. Tretí kotúč rovnakého priemeru 267 mm na zadnom kolese krotí takisto 15? koleso. Pre sofistikovanejšie riešenie pri brzdení je za príplatok dostupné príplatkové ABS. Pneumatiky už disponujú plnohodnotnými motocyklovými rozmermi vpredu pekných 120/70-15 a vzadu ešte krajších 160/60-15.
Pohonná jednotka Motor zostáva pôvodný než v predchádzajúcej verzii, takže letmo… Štvortaktný, vodou chladený dvojvalec s paralelným uložením valcov DOHC so 4 ventilovou technikou, objem 499 ccm, výkon 44,3 k pri 7 500 ot/min a krútiaci moment 46,4 Nm pri 6 500 ot/min. Vstrekovanie, katalyzátor a splnená norma EURO3… no čo viac treba na skútra…
Prvý dojem Hneď prvý pohľad zaradil XP 500 medzi stredne veľké skútre. Žiadna masívna turistika, ale ani subtílna skútrová klasika. Je situovaný presne v strede pomyselného rebríčka veľkostí. Taký rozumný kompromis medzi ovládateľnosťou a mobilitou v meste ako aj pohodlím na diaľnici. Prekvapujúco vysoko položené sedlo s poctivými 80-timi centimetrami a vysoké stúpačkové plošiny sú v miernom rozpore s naopak nízko položenými riadidlami. Hlavne vyššie postavy sa môžu pri plnom vytočení riadidiel doslova dotknúť riadidlami vlastných kolien. Takúto istú ergonómiu som si už všimol aj na Yamahe Majesty 250 či 400, a pravdepodobne je to úmysel výrobcu vytvárať optimálne rozloženie ovládania pre postavy do 175 cm. Ale aby toto nevyznelo v negatívnom význame, pretože v praxi sa za riadidlá v pohode zmestí aj 190 cm živej výšky. A budú mať aj dosť miesta, len pri prudkom manévrovaní na mieste je lepšie zložiť nohu dole zo stúpačky. Poslednou výčitkou na adresu XP-čka, ktorú môžem adresovať je síce malý a nepodstatný detail, ale všimli si ho vlastne všetci, čo skúter obdivovali. Oska zadného kolesa je na pravej strane odhalená asi tak na 10 centimetroch medzi vidlicou a stredom kolesa. Logicky tam vzniká hluchý priestor, ktorý sa žiada vyplniť nejakým plastovým krytom resp. aspoň zatrieť do farby rámu. Tým ale končia akékoľvek snahy o kritiku a začína ?óda na radosť?. Tak v prvom rade je to veľmi dynamický, elegantný a veľmi prijateľný dizajn. Predná časť vzdialene evokuje super športové motocykle, zadná je k nim ešte bližšie. Množstvo veľmi zaujímavých detailov je použitých pri prelínaní rôznych povrchov a štruktúr. Od hladkého a lesklého čierneho plastu, cez polo matnú imitáciu eloxovaného hliníka až po matný čierny mat s jemne štruktúrovaným povrchom. Všetko v peknej a oku lahodiacej harmónii. Palubovka svojim dizajnom dáva opäť príležitosť použiť zopár superlatívov, pretože je prehľadná a športovo elegantná s červeným podsvietením a chrómovo lesklými rámčekmi prístrojov. Zaujímavosťou je ručná brzda v podobe masívnej páky pod ľavou rúčkou. Na prvý pohľad možno trošku veľká, ale v praxi ocenená ako veľmi dobrá. Z úžitkových vlastností zaujme pomerne veľký priestor pod sedlom na jednu integrálnu prilbu a dve odkladacie skrinky po stranách pod palubovkou.
Jazdné dojmy Dávam do pohybu 203 kg živej váhy a nastáva pravá skútrová radosť z jazdenia. Dokonalý podvozok v triede skútrov doteraz nepoznaný s rovnako dokonalou prednou vidlicou tvoria neprekonateľnú kombináciu. Ak chcete cítiť 100 % istotu v zákrutách a na skútri, tak toto je jedna z mála možností, ak nie jediná. Priehradový rám postráda akékoľvek krútenie, či vlnenie, predná vidlica zase vychytá a podrží všetky nerovnosti a v zákrutách drží ako pribitá. Po prvý krát cítim na skútri ten mnoho krát reklamovaný pocit bezpečia, istoty a sucha, pretože jazda je nielen bezpečná, ale aj bez nejakého ucvrkávania do gatí, ktoré hrozí pri rýchlejšom prejazde zákrutou so zvlneným rámom a odskakujúcou nepresnou vidlicou. 🙂 Proste jedným slovom úplná paráda. Ťah motora je veľmi vhodne zladený s variátorom, takže o dynamiku niet núdze. Odhadom z 0 na 60 km/h dokáže T-Max zrýchliť za necelé tri sekundy a do stovky to dokáže približne pod šesť sekúnd. Do mesta vyslovené žihadlo. Pri predpisovej 130-ke na diaľnici otáčkomer ukazuje niečo cez 5 000 otáčok, čo je optimum. Ak naložíte ?plný knedlík?, plynule a bez zaváhania ťahá do 160 km/h. Ak sa pritrafí vietor do chrbta a idete trošku z kopca, tak T-Max dokáže aj 170 km/h, no už je to na hranici limitov podvozku. Pri výlete po diaľnici mi napadla pre skútra vyložene hriešna myšlienka, a to nechať nainštalovať tlmič riadenia, pretože pomerne úzke riadidlá už pri týchto rýchlostiach treba pevnejšie držať. Ale to vlastne na každej motorke… Spotreba pri natankovaní jednej plnej nádrže s objemom cez 12 litrov vyšla na 5,48 l, čo je viac než som očakával. Pravdou však je, že polovica testu prebiehala v hustej mestskej premávke a druhá pri maximálke na diaľnici. Ak by sa išlo po okrskách uvoľneným tempom, určite by klesla hlboko pod päť litrov.
Záver Nuž čo dodať… Zámer postaviť vyslovene športový skúter sa v Yamahe podaril na výbornú, pretože nič v tejto triede nie je športovejšie. Vynikajúci hliníkový podvozok s ešte lepšími brzdami a k tomu veľká a dospelá predná vidlica tvoria neuveriteľne pôsobivú kombináciu. K tomu si pripočítajte výkonný a pružný motor plus atraktívny dizajn, a dokonalý skúter je na svete. Pre znalcov nebude prekvapujúca cena, ktorá je na úrovni 279 tisíc korún. Za kvalitu sa jednoducho platí, za čo však dostanete jednoznačnú špičku v triede.
+ ovládanie a jazdné vlastnosti na úrovni motocykla, vynikajúci podvozok, svižný motor
– nízke riadidlá zavadzajú pri zatáčaní postavám nad 185 ccm
MOTOR Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec, rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 66 x 73 mm
Zdvihový objem: 499 ccm
Kompresný pomer: 11 : 1
Max. Výkon: 44,3 k pri 7 500 ot./min
Max. krútiaci moment: 46,4 Nm pri 6 500 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT
Sekundárny prevod: ozubený remeň
PODVOZOK Rám: kolískový pozváraný z hliníkových profilov
Rozmery (D x Š x V): 2 195 x 775 x 1 445 mm
Rázvor: 1 580 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem palivovej nádrže: 15 litrov
Pneu: vpredu: 120/70 – 15, vzadu: 160/60 – 15
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, zdvih 120 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 116 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 267 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 267 mm
Hmotnosť: 208 kg
Cena: 285 000 Sk / 9460,27 EUR
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Czech, spol. s r. o.
Kua nestras, tak vlastnim hondu alebu suzu? 😘 Pekny „skutrik“ Hmm…som zvedavy kolko jazdcov bude na nom jazdit tak pekne a ukazkovo oblecenych komplet v kozi ako testovaci jazdec? 😶
… pekný skútrik, tie ja velice móžem, len ten posed je smiešny s tými spustenými rukami 😕 , kufríček pod sedlom tiež nic moc a za tie lóve by som išiel do burgoša … 🙂
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
rapid
23. decembra 2008 at 8:04
No prvi s tou motocyklovou vidlicou urcite neboli lebo burgman 650 to pouziva uz od 2002 😁
Marek750
23. decembra 2008 at 9:54
Krásne „vymakaný“ skúter .Vozil som sa len na Honde Lead 125 a bol som prekvapený aké je to živé.Takéto kubatúry to musí byť paráda 🙂
cazzo
23. decembra 2008 at 19:44
rapid : tak , tak poridne vidly ,poriadna úroda !!! A je jedno či su od ´Hondy alebo Suzuki,Hlavne nesmu byť z DDR alebo ZSSR 😁
cazzo
23. decembra 2008 at 19:47
Aj z Yamahy ! Kua špatne som to prečítal ! No nič aj tak je už dnes heslo Honda je Suzuki! 😈 😈 😈
Matooo
23. decembra 2008 at 21:27
Kua nestras, tak vlastnim hondu alebu suzu? 😘 Pekny „skutrik“ Hmm…som zvedavy kolko jazdcov bude na nom jazdit tak pekne a ukazkovo oblecenych komplet v kozi ako testovaci jazdec? 😶
rmacko
25. decembra 2008 at 8:01
… pekný skútrik, tie ja velice móžem, len ten posed je smiešny s tými spustenými rukami 😕 , kufríček pod sedlom tiež nic moc a za tie lóve by som išiel do burgoša … 🙂