Connect with us

Spravodajstvo

Turista plný emócii – predstavenie MV Agusta Turismo Veloce 800

Publikovaný

on

Ako to môže vyzerať, keď sa výrobca tak ostrých naháčov akými sú futuristický Rivale alebo absolútne nadupaný Brutale v akejkoľvek verzii, či superšportov akými sú F3 a F4 pustí do výroby športovej turistiky? Pozrime sa sami. Model Turismo Veloce 800 je pripravený nájsť si svoje miesto na turistickom trhu. 

Trocha histórie
Tak ako mnoho iných značiek aj Meccanica Verghera začínala ako spoločnosť zaoberajúca sa leteckou výrobou. Založenie značky má na svedomí Giovanni Agusta pôvodom zo Sicílie a stalo sa tak v roku 1907 v meste Samarate v Lombardii. Tak isto, ako mnoho iných značiek sa MV Agusta po druhej svetovej vojne začala zaoberať výrobou motocyklov a zaujímavosťou určite je, že prvý model sa volal Vespa 98. Potom sa však zistilo, že názov Vespa je už použitý, a tak sa prvý motocykel volal jednoducho „98“.

Inovatívny pohľad na moderného turistu
MV Agusta sa k téme športového turistu postavila po svojom. Ako už naznačuje názov Turismo Veloce (v doslovnom preklade rýchly cestovateľ), jedná sa o zmes nezameniteľných liniek a štýlových riešení, ktoré boli použité tak, aby bol motocykel zároveň praktický. Na rozdiel od iných výrobcov si v MV Aguste myslia, že kompaktná osemstovka dokáže spĺňať rovnaký účel ako „zbytočne veľké“ modely.
Veloce 800 sa ponúka v dvoch verziách. Zatiaľ čo model Turismo Veloce je takpovediac jednoduchý cestovný stroj, verzia Turismo Veloce Lusso je luxusná mašina plná rôznych vychytávok výrobcu. Obsahuje napríklad sofistikovaný elektronický stabilizačný systém MVCSC (MV Agusta Chassis Stability Control), bočné kufre s objemom 60 litrov alebo novú generáciu riadiaceho systému MVICS 2.0 (Motor & Vehicle Integrated Control System), ktorý okrem iného obsahuje aj elektronického asistenta radenia EAS 2.0 (Electronically Assisted Shift) alebo anti-wheelie systém. Tieto veci vyvinuté na superšportoch F3 a F4 sa po prvýkrát objavujú na turistickej mašine.
Štandardná výbava obsahuje vyhrievané rukoväte, integrované GPS, imobilizér a bluetooth pripojenie.

Dizajn plný emócií
Dizajn je nosným prvkom modelu Veloce a povedzme si pravdu je to absolútne emočný prvok. Nie každý má možno rád natoľko odvážne tvary, ale keď sa človek bližšie zadíva na jednotlivé detaily a prvky, tak sa z neho môže ľahko stať fanúšik a budúci majiteľ.
Motocykel bol stvorený na cestovanie na stredné a dlhé vzdialenosti. O pohon sa stará inline trojvalec s objemom 800 ccm, pričom jeho koncept je overený využitím v iných modeloch. Motor je kompaktný, tak ako celý stroj a jazdcovi teda zaručí správne využitie každej zákruty. Jednoducho dostať sa do cieľa nebude len o presune, ale priamo o emóciách zo samotného presunu.
Bočné kufre sú zapracované do celkovej stavby stroja a teda nevyskakujú do strán. Dizajn je doplnený celo-LED-kovým osvetlením a typickou trojitou koncovkou výfuku.

Tradičný rám a špičkové pruženia
Rám je nezameniteľný a okamžite identifikovateľný so značkou Agusta. Je to priehradový rám natretý výraznou červenou farbou. Keďže rám musel byť prispôsobený turistickému charakteru motocykla, tak je v strednej časti širší a je vybavený špeciálnymi úchytmi, ktoré fungujú ako ukotvenie hlavného stojanu. Vďaka podpornému hliníkovému systému je motocykel schopný hravo preniesť váhu jazdca, spolujazdca aj batožiny.
Pruženie bolo vyvinuté s dôrazom kladeným na komfort a teda by sa nemalo jednať o športové nastavenie. Verzia Lusso osadená systémom MVCSC 2.0 už ponúka elektronicky riadený poloaktívny systém pruženia, ktorý upravuje tuhosť nastavenia podľa okamžitých podmienok.
 
Motor
Pohonnou jednotkou je kompaktný osemstovkový trojvalec chladený olejom a kvapalinou. Objem valcov je 798 ccm, kde vŕtanie x zdvih je 79×54,3 mm a kompresný pomer je 13,3:1. Čo sa týka ďalších charakteristík tak maximálny výkon je 125 koní pri 11 600 ot./min. a krútiaci moment 84 Nm motor dosiahne pri 8 600 ot./min. Pri motocykli so suchou hmotnosťou 194 kíl a 20-litrovou nádržou veľmi slušné čísla. Mimochodom, maximálka udávaná výrobcom je 240 km/h.
Motor má pri použití systému MVICS 2.0 tri základné palivové mapy a to sú Tourismo, ktoré priškrtí motor na 100 koní, Sport s maximálnym nasadením 125 koní a Rain využívané v daždi a za zhoršených podmienok. V prípade posledného je kontrola trakcie nastavená na maximálny účinok. Okrem týchto základných máp je k dispozícii aj custom mapa, kde si môže majiteľ navoliť jednotlivé údaje sám. Spomínaný elektronický podporný systém radenia EAS, ktorý bol vyvinutý na superšportoch rovnako nepatrí do bežnej výbavy turistov, no dokáže skrátiť čas potrebný na radenie jednotlivých prevodových stupňov na minimum.

MV Agusta Turismo Veloce 800
Motor: 798 ccm, 12 ventilov DOHC, R3
Výkon: 125 k pri 11 600 ot./min.
Krút. moment: 84 Nm pri 8 600 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 080 x 900 x – mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 194 kg (suchá hmotnosť)
Rázvor: 1 410 mm
Výška sedla: 870 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17

Text: Jozef Jambor, foto: MV Agusta
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 5/2014.

Turista plný emócii

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri