Connect with us

Testy a recenzie

Všetky oči na mne – test Honda CB125R

Publikovaný

on

Mám pocit, že Honda sa v posledných rokoch v triede do 125 ccm tak trochu hľadala a na jednej strane je tu model ako Honda CBF125, ktorý predstavuje solídnu kvalitu za rozumnú cenu a potom je tu trocha extravagancie v podobe MXS125, naháča na malých kolesách. Zákazník hľadajúci špičkovú techniku v klasickom strihu v tejto triede sa tak musel poobzerať niekde inde. To sa však mení s príchodom nového naháča CB125R, ktorý so sebou prináša top techniku a dizajn, ktorý z vás urobí stredobod záujmu zvedavého okolia.  


Člen novej a početnej rodiny

Nová 125-ka prišla koncom roka ako príjemné prekvapenie a Honda, ktorá sa v segmente neo retro motocyklov zatiaľ príliš neangažovala sa vďaka trojici noviniek ukrývajúcich sa pod skratkou „CB“ zrazu ocitla medzi najaktívnejšími v tomto segmente. Na vrchole samozrejme stojí fantastický litrový naháč, ktorého test ste si mohli prečítať vo vydaní Motomagazinu 6/18. No a okrem 125-ky je tu potom ešte model CB300R, ktorý je postavený prakticky na rovnakej platforme ako 125-ka. Mladý a začínajúci jazdec tak v prípade CB125R dostáva motocykel, ktorý sa minimálne dizajnom veľmi podobá na svojho veľkoobjemového súrodenca a má tak rovnaké možnosti stať sa súčasťou módnej vlny neo retro motoriek so všetkým čo k tomu patrí    


Dizajnová moderna 

Aj keď sa bavíme o dizajnovej klasike, tak motorka je plná moderných prvkov a dominuje jej dizajnový minimalizmus. Na štíhle línie nádrže plynulo nadväzujú postranné kryty chladiča, ktoré dopĺňa športová kapotáž pod motorom z ktorej elegantne ústi krátka koncovka výfuku. V tomto smere dokonale zatieňuje aj svojich väčších súrodencov, ktorí sú vďaka emisným normám a hlučnosti motora nútení siahnuť po väčších koncovkách. Jednoduché, funkčné a atraktívne aj tak by sa dal opísať výsledok práce dizajnérskeho tímu. Naviac dominantný prvok celej motorky je tak trochunetradične predný svetlomet, ktorý zosobňuje klasický dizajnový prvok, no pri podrobnejšom pohľade musíme konštatovať úplný opak a svetlo je nabité modernou technikou v podobe LED svetiel, ktoré okrem potrebnej svetelnej kulisy vytvárajú aj dokonalý dizajnový efekt. Spomeniem ešte novú digitálnu prístrojovku, ktorá je vďaka väčším rozmerom priehľadne usporiadaná a ľahko čitateľná. Síce sa to trochu bije s myšlienkou dizajnového minimalizmu, no práve vďaka prehľadnosti to stojí zato a pre začínajúcich jazdcov predstavuje ľahko čitateľný zdroj údajov, ktorý nebude zbytočne odvádzať ich pozornosť.    


Nový podvozok

Nielen dizajn ale aj podvozok je v tomto prípade úplne nový. Nosným prvkom je samozrejme oceľový kolískový rám, ktorý sa môže pochváliť vynikajúcou tuhosťou. Môže zato aj robustná zadná kyvná vidlica, ktorá je vyrobená z lisovaného plechu. Podvozok je tak skvelo pripravený aj na väčšiu záťaž než akú dokáže pripraviť jendovalcová 125-ka, čo je však výborná správa pre športovo ladených jazdcov. Robustnosť konštrukcie podtrhuje aj predná vidlica typu upside down, ktorá spolu  so zadným pružením prináša tuhšie nastavenie. Opäť dobrá správa pre športovo ladených jazdcov. Potom je tu brzdný systém, ktorý je z pohľadu použitej techniky špičkový a v triede do 125 ccm jedinečný. Predná a zadná kotúčová brzda síce nie je ničím výnimočná aj keď radiálne uchytený predný strmeň nie je úplne bežným zjavom v tejto triede. Čo však posúva Hondu pred konkurenciu je systém ABS, ktorý je vybavený náklonovým senzorom a malá 125-ka patrí nielen medzi najbezpečnejšie modely v triede, ale zatieni aj oveľa drahšie a väčšie modely na trhu.  


 Osvedčený jednovalec

Kvapalinou chladený jednovalec vybavený dvojventilovou technikou ovládanou rozvodom SOHC nájdeme aj u iných modelov Hondy a a je to osvedčená voľba motora. Nechýba mu elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI ani 6-stupňová prevodovka. S výkonom 13 k pri 10 000 ot./min možno máličko zaostáva za svojou najbližšou konkurenciou ako Yamaha MT-125 alebo KTM 125 Duke, no na ceste to ani nepostrehnete. Ako typická 125-ka ide ľahko a ochotne do otáčok a nechá sa pritom potiahnuť naozaj vysoko. Jednotlivé prevody až na 6-ku sú za sebou naskladané celkom na tesno a naplno tak využijete príjemný nástup výkonu v nižších a stredných otáčkach. Naopak 6-ka je tak trochu prevodom na rýchle presuny na rovnej ceste, kde pomôže trochu znížiť otáčky motora aj keď v mojom prípade (+90 kg) som bol nútený častejšie podraďovať do 5-ky, ktorá bola oveľa živšia a pružnejšia pričom rozdiely v maximálke boli minimálne. Mladých a začínajúcich jazdcov, ktorí väčšinou nemajú peniaze na rozhadzovanie poteší spotreba, ktorá sa pohybovala citeľne pod 3 l/100km a s plnou nádržou sa tak dalo najazdiť až 300 km, čo je výborná hodnota.  


 Všetky oči na mne

Čo si budeme hovoriť, obal predáva. Najmä v triede, kde je maximálny výkon limitovaný na 15 k je motorka, ktorá vyzerá dobre je väčšinou aj víťazom. CB125R sa na tento „boj“ pripravila naozaj skvelo a dizajn je dotiahnutý do posledných detailov. Pocit, že sedím „len“ na lacnej 125-ke tu naozaj nehrozí a CB je vskutku kus pekného naháča, ktorý sa bez problémov môže pohybovať aj v spoločnosti väčších a drahších motoriek. Boduje však nielen dizajnom, ale aj väčšími rozmermi a nie je to úplne útla 125-ka, ale dostatok miesta tu nájdu aj jedinci väčších rozmerov a dokonca aj spolujazdec. Deň strávený v sedle mi tak vôbec neprišiel extra únavný. Pohodlné sedlo, vzpriamený posed a relatívne široké riadidlá poskytujú komfort skoro dospelej motorky. Motorka pritom váži len necelých 130 kg a na ovládaní to okamžite poznať a v sedle sa budete už od prvých metrov cítiť ako doma, aj keď nebudete mať práve skúseností na rozdávanie. Podvozok je pocitovo tuhší, no stále dostatočne komfortný a pruženie sa bez väčších problémov vysporiadalo s nástrahami mestských ulíc. Spomínal som, že na 125-ku je podvozok svojou tuhosťou predimenzovaný a ani raz sa mi nestalo, že by som dostal Hondu do úzkych, práve naopak vždy tam nejaká rezerva zostávala. Brzdy odvádzajú spoľahlivú prácu a sú nastavené skôr na začínajúcich jazdcov. Nástup je tak plynulý bez prehnanej agresivity. Na rýchle spomalenie je tak potrebné viac zatiahnuť za páčku, no účinok sa okamžite dostaví a naviac istota v podobe moderného systému ABS rovnako poteší. Motor svojím výkonom nesklamal, no zároveň ani príliš neprekvapil. Na 80 km/h sa dokáže dostať celkom rýchlo a ak ho častým radením udržujte blízko maximálnych otáčok, tak udrží svižné tempo. Maximálka je niekde na hranici 110 km/h, čo nie je najhoršie, no chvíľu to trvá pokiaľ sa dostane na túto hodnotu. Udržiavať cestovnú rýchlosť niekde v oblasti 90 – 100 km/h však dokáže. S prípadným spolujazdcom za chrbtom sa situácia sa


Dobrá voľba

Priaznivci malých objemov sa majú na čo tešiť. Honda CB125R je ďalším maloobjemovým, modelom, ktorý sa neriadi rovnicou: malý motor = nízka cena. Práve naopak ponúka moderný dizajn a špičkovú techniku a pre začínajúceho jazdca nepredstavuje len akýsi nudný medzičlánok v jeho motorkárskej kariére, ale je to plnohodnotný neo retro model, ktorý bude v center pozornosti všade kde sa objaví.    


Honda CB125R

Cena: 3 990 Eur

Motor: 125ccm, 2 ventily SOHC, jednovalec

Výkon: 13 k pri 10 000 ot./min. .

Krút. moment: 10 Nm pri 8 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňova, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 015 x 820 x 1 055 mm

Rám: kolískový pozváraný z ocelových rúrok

Hmotnost: 126 kg

Rázvor: 1 345 mm

Výška sedla: 816 mm

Objem pal. nádrže: 10 l

Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/60-17


Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.  

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2018 Text: Miro Tamáši, fot Vlado Brniak

Honda CB125R – album k testu v Motomagazine 7-8/18

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri