Connect with us

Testy a recenzie

„X“ faktor na našich cestách – Honda VFR800X Crossrunner

Publikovaný

on

Test Honda VFR800X Crossrunner

Inovovaný Crossrunner je top novinkou japonskej Hondy na rok 2015 a musíme povedať, že naše prvé stretnutie počas medzinárodného novinárskeho testu v španielskej Barcelone dopadlo nad očakávanie dobre. Crossrunner je však už aj na Slovensku a opäť sadáme do sedla s cieľom vychutnať si záťah štvorvalca a konfrontovať najnovšie pocity z jazdy so zážitkami zo Španielska. V tomto prípade je to aj pohľad druhého jazdca na motocykel, ktorý chce opäť dostať Hondu viac do povedomia priaznivcov veľkých cestných endúr.

Od škaredého káčatka k sexy labuti
Zdá sa, že dizajnéri nového modelu sa nechali inšpirovať známou rozprávkou o škaredom káčatku a to čo jednoznačne dominuje na novom motocykli je dizajn, ktorý prešiel výraznou zmenou a svojím poňatím sa viac približuje k súčasným trendom cestných endúr. Pôvodná verzia svojím dizajnom síce zaujala, no žiaľ tento záujem veľmi rýchlo opadol a Crossrunner sa zaradil medzi nenápadné stroje, ktoré nebývajú stredobodom pozornosti. Nový model je na tom oveľa lepšie a aj v spoločnosti objemovo väčšej prémiovej konkurencie sa cíti vynikajúco a má čo ponúknuť aj náročnému jazdcovi.

Prémiová kvalita
Pocit atraktívnej a kvalitnej motorky nezmizne ani po prvom nasadnutí a úroveň dielenského spracovania je naozaj výborná, všetko do seba presne zapadá a kvalitatívne prekračuje už aj tak vysoký štandard, ktorým je Honda povestná, pričom sa nielen motorom, ale aj dizajnom hlási k svojmu rovnako prepracovanému súrodencovi VFR800F. Opticky príbuznosť týchto dvoch modelov najviac zvýrazňuje dizajn predných svetiel. K prémiovej kvalite patrí aj výbava a Crossrunner vám ponúka celú paletu doplnkov, ktoré vám spríjemnia jazdu. Nájde sa tu však pár drobností, ktoré možno mohli vyzerať inak, ale ide skôr o ergonomické riešenia jednotlivých detailov. V mojom prípade išlo o tlačidlo ovládania trakčnej kontroly, ktoré evidentne nie je súčasťou inak perfektne vyriešenej sústavy ovládačov a chvíľu mi trvalo, kým som pochopil načo slúži zbytočne veľká krabička s tlačidlom, ktorá vyzerá akoby konštruktéri úplne zabudli, že by tam mala byť a dali ju tam úplne nakoniec. Potom je tu graficky veľmi dobre vyriešená prístrojovka, ktorá je ľahko čitateľná a ponúka všetky potrebné informácie. Honda však stále ponechala tlačidlá na prepínanie časti funkcii palubného počítača na prístrojovke a na ich prepínanie počas jazdy je potrebné dať ruku dole z riadidiel. Nie je to síce nič neobvyklé, no v prípade nových modelov sa toto ovládanie už presúva na riadidlá, čo uľahčuje nielen ľahkosť ovládania, ale aj bezpečnosť jazdy.

Jedinečný motor
Pôvodný koncept motora V4 vznikal v časoch, keď bola Honda absolútnou špičkou prakticky na všetkých frontoch motocyklového priemyslu a aj keď už dávno neplní funkciu výlučne športového motora, tak postupne dozrieva ako kvalitné víno a pre účely Crossrunnera je to veľmi dobre vyladený motor. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou tohto modelu je o pár koní silnejší v nízkych a stredných otáčkach, a  mierne narástla aj hodnota krútiaceho momentu. Motor je zároveň známy technikou premenlivého časovania ventilov VTEC a aj v tomto smere došlo k pozitívnym zmenám a nástup druhého páru ventilov, ktorý sprevádzalo neslávne známe „nakopnutie“, ktoré prišlo niekde okolo 6 500 ot. je teraz opäť o niečo jemnejšie a ak prudko akcelerujete do vysokých otáčok, tak ho ani nepostrehnete. Z balíčka modernej elektroniky pribudla vypínateľná trakčná kontrola.
V praxi by sa pohonná jednotka dala označiť ako motor dvoch tvári a v režime keď pracuje v každom valci len dvojica ventilov je to kľudas, kde po pridaní otáčky neletia strmo nahor, ale stúpajú skôr v pozvoľnom tempe. Napriek tomu vás dopredu ženie slušný záťah motora, ktorý akoby však ani nebol závislý od okamžitých otáčok motora. Vďaka tejto pružnosti nie je problém pomalá jazda na vyšších prevodových stupňoch a podľa potreby plynulo zrýchľovať. V bežnej premávke sa 90 % jazdy deje práve v tomto režime komfortnej jazdy s plynulým a ľahko dávkovateľným nástupom výkonu. Nie je to možno žiaden dravec, ale účel plní na jednotku. Správanie motora sa zmení po prekročení cca 7 000 ot., kedy sa spustia všetky štyri ventily a štvorvalec ukáže oveľa športovejší charakter. V tomto režime ukáže svoje opodstatnenie aj inak neviditeľná trakčná kontrola a zopárkrát mi preblikne kontrolka v rýchlych výjazdoch, no jej účinok nijak necítiť. Rýchlosť a ochota s akou ide motor do otáčok je citeľne vyššia ako v nízkych otáčkach. Spolu s otáčkami strmo narastá aj výkon, ktorý vyvrcholí niekde 11 000 ot. Ak ste zvyknutí na dvojvalce, tak toto naozaj široké spektrum využiteľných otáčok v športovom režime vás príjemne prekvapí. V tomto režime je Crossrunner rýchly a zábavný asfaltový športovec, ktorý dokáže bez väčších problémov držať krok aj s objemovo väčšou konkurenciou. Čerešničkou na torte je potom nádherný zvuk motora, ktorý vo vysokých otáčkach pripomína okruhové špeciály s podobným usporiadaním valcov.

Všestranný podvozok
Zmenám sa nevyhol ani podvozok, ktorý vznikol na rovnakej platforme akú používa športovo-turistický model VFR800F. Ľahké ovládanie a nízko uložené nastaviteľné sedlo (815 – 835 mm) dodáva jazde potrebnú istotu a už po pár metroch sa jazdec v sedle cíti ako doma. Nastaviteľné komponenty pruženia teraz ponúkajú predĺžený zdvih a svojim nastavením v sérii spĺňajú predstavy o univerzálovi. V prostredí bežnej premávky je to komfortný a obratný podvozok, ktorý pohodlne absorbuje všetky nerovnosti cestnej premávky. Pri športovejšom tempe to už chcelo pochopiteľne pritvrdiť, no potom si podvozok dobre poradil aj s agresívnejším tempom. Brzdy potešia výkonom a aj počas agresívnej jazdy sa na ne dalo plne spoľahnúť. Naviac výborne funguje ABS a jeho prítomnosť si prakticky nevšimnete

Znovuzrodený Crossrunner
Honda s novým Crossrunnerom urobila skvelý krok a predstavila inovovaný motocykel, ktorý oveľa viac vyhovuje súčasným preferenciám európskeho zákazníka. Čaká na vás tak dizajnovo atraktívny univerzál plný moderných vychytávok, bez ktorých sa takýto motocykel dnes už nezaobíde. Nájdete tu tak LED svetlá vpredu aj vzadu, samovypínateľné smerovky, trakčnú kontrolu alebo vyhrievané rukoväte. Samostatnou kapitolou je jedinečný motor V4, ktorý vám v tejto triede neponúkne nikto iný. Honda naviac myslí aj na individuálne preferencie jazdcov a ponúka až dva balíky doplnkov (Sport a Touring). Crossrunner sa tak v triede priam nabitej konkurenciou určite nestratí a za 11 900 Eur vám ponúkne veľa muziky.

Honda VFR800X Crossrunner
Cena: 11 900 Eur
Motor: 782  ccm, 16 ventilov, DOHC, 90o, V4
Výkon: 106 k pri 10 250 ot./min.
Krút. moment: 75,1 Nm pri 8 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 190 x 870 x 1 360 mm
Rám: dvojitý, chrbticový
Hmotnosť: 242 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 475 mm
Výška sedla: 815 / 835 mm
Objem pal. nádrže: 20,8 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited SK, o. z.
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2015.
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Honda VFR800X Crossrunner – Album k testu, MMA 6/2015

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri