Connect with us

Testy a recenzie

Za dobrodružstvom do terénu – Test KTM 1190 Adventure R

Publikovaný

on

KTM urobila v minulom roku s modelom 1190 Adventure výrazný krok smerom k absolútnej špičke v kategórii dobrodružných turistov, o čom sme sa presvedčili počas nášho testu po alpských cestách v okolí rakúskeho mesta Mariazell. Hladký asfalt je jedna vec, ale tradičnou parketou, kde excelovala predchádzajúca generácia tohto modelu je terén, no a ako sa v tomto prostredí cíti minuloročná novinka sme sa presvedčili počas nášho testu verzie Adventure R, ktorá má namierené práve mimo spevnený asfalt.

Superbike skrytý v cestnom endure
KTM s príchodom novej generácie modelu Adventure tak trochu upravila svoju filozofiu značky, ktorá svojimi modelmi zapĺňa aj tie najmenšie diery na trhu aj za cenu, že nie vždy je to súčasťou hlavného prúdu. Táto filozofia nám priniesla v minulosti hneď niekoľko originálnych modelov, ktoré excelovali v určitom prostredí.  Týka sa to napríklad aj predchádzajúcej generácie modelu Adventure, ktorá mala do terénu veľmi blízko. Nová generácia tohto modelu sa trochu odkláňa od tejto filozofie a chce osloviť oveľa širší okruh jazdcov. Spolieha sa pritom na úplne nový motor s výkonom 150 k, ktorý ho spolu s Multistradou radí medzi najvýkonnejšie v tejto triede. Sofistikovaný elektronický balík pomôcok, ktorým je motorka vybavená rovnako patrí medzi absolútnu špičku. Netreba zabúdať na komfort diaľkového turistu, jazdné vlastnosti športového motocykla a široký balík originálnych doplnkov, ktoré ponúka už samotný výrobca. Priaznivci pravého „hardcore“ endura možno po prečítaní týchto riadkov krútia nosom nad novým „univerzálnym“ modelom Adventure, no môžu byť bez obáv, v KTM mysleli aj na nich. 

Jeden model, dve verzie
KTM-ka vyšla v ústrety aj jazdcom, ktorí plánujú stráviť viac času v teréne a pripravila pre nich verziu s označením Adventure R. V porovnaní so štandardnou verziou tých zmien síce nie je až tak veľa a týkali sa výlučne podvozku, no môžeme hovoriť o zásadných zmenách, ktoré motorku výborne pripravili pre jazdu v teréne. Prvou vizuálnou zmenou je 21-palcové koleso vpredu a 18-palcové vzadu namiesto kombinácie 19 a 17 na štandardnom modeli. Väčšie rozmery pneumatík okrem lepších jazdných vlastností v teréne ponúkajú aj ďaleko širší výber offroadového obutia. Bezo zmien nezostalo pruženie a oba konce ponúkajú vyšší zdvih o 30 mm (220 mm vpredu aj vzadu). Vďaka tomu sa zvýšila aj svetlá výška o 30 mm. Na verzii „R“ nenájdete elektronický systém nastavenia pruženia EDS ale pruženie sa dá nastaviť len manuálne. Naopak, súčasťou sériového vybavenia sú robustné kovové padacie rámy a centrálny stojan.

Chutí mu aj asfalt
Ako býva zvykom, každá cesta za dobrodružstvom začína na asfalte a tento test nebol výnimkou. V porovnaní so štandardnou verziou na jazdca čaká vyššie sedlo a pri svojej výške pod 180 cm som mal trochu problémy s nasadnutím a rozdiel 30 mm bolo cítiť. Po nasadnutí to už bolo lepšie, no zeme som sa dotýkal len špičkami. Potom to však bol ten istý Adventure, ktorý som si tak užíval na alpských cestách. Samozrejme, predná 21-palcová pneumatika sa do zákrut nevrhala s ľahkosťou štandardnej 19-palcovej, no tu prišli vhod širšie riadidlá a jazdec môže tento rozdiel kompenzovať vlastnou silou. Všetko ostatné však funguje rovnako ako na štandardnej verzii. Motor dokáže veľmi kultivovane prenášať obrovský výkon na zadné koleso, pričom mu výborne sekunduje podvozok, ktorý vám na asfalte pomáha držať krok so superšportami. Nič sa nemení ani na trochu komplikovanom systéme ovládania elektronických systémov pomocou niekoľkých tlačidiel na ľavej rukoväti, a pokiaľ si človek nezvykol, tak to trochu odvádzalo pozornosť pri jazde. Stále je to však motocykel, ktorý vás v absolútnom pohodlí dostane prakticky kamkoľvek a fakt, že sedíte na offroadovej verzii „R“ si vlastne ani nevšimnete.

V KTM vedia robiť offroady
Pohodlný asfalt končí a predo mnou sú už len poľné cesty, ktoré križujú svahy v lyžiarskom stredisku Vrátna. No a aby to bolo zaujímavejšie, tak test sa uskutočnil v období, ktoré bolo na zrážky celkom bohaté a všetky suché a prašné cesty sa premenili na klzké a blatisté kĺzačky. Tu sa opäť potvrdilo, že základom úspechu pre rýchlu a bezpečnú jazdu v teréne sú kvalitné offroadové pneumatiky a pokiaľ nemáte do tohto prostredia správne obutú motorku, tak vám nepomôže žiadna elektronika. Testovaná KTM-ka bola žiaľ obutá viac na cestu, a tak to občas kĺzalo viac ako by som chcel. Napriek tomu aj za týchto podmienok motorka potvrdila, že v KTM vedia robiť motorky určené na offroad. Vyššie sedlo zrazu prestalo vadiť, naviac vďaka svojmu tvaru umožňovalo ľahký pohyb pri prenose ťažiska. Výborné rozloženie hmotnosti pocitovo pomáhalo zamaskovať skutočnú váhu a motorka rýchlo a presne reagovala na podnety jazdca. Pri jazde v stúpačkách jazdec stojí vzpriamene a kolenami sa dá nádrž ľahko stlačiť, presne ako na offroadovej motorke. Aj dlhé úseky v teréne tak jazdec absolvuje v relatívnom komforte. Podvozok si vďaka vysokému zdvihu pruženia poradí aj s väčšími nerovnosťami, no a po patričnom pritvrdení nemá motorka problémy ani s rýchlym tempom po rozbitých cestách. V rukách skúseného jazdca vie byť Adventure v teréne veľmi rýchlou a efektívnou motorkou. Jedinou chybičkou krásy je v tomto prípade ochrana spodných partií motocykla a najmä popod motor vedené výfukové potrubie je dosť „na rane“, čo by na Adventure verzii mohlo byť už vyriešené.

Elektronika vyvinutá do terénu
KTM Adventure je momentálne spolu s Ducati Multistrada najvýkonnejším cestným endurom a 150 k je už poriadna dávka sily, ktorá sa dostáva na zadné koleso. Výhodou tohto motora je však ľahké dávkovanie výkonu a jeho lineárny nárast. Jazdec s citlivým zápästím tak dokáže využiť prekvapivo veľa z tohto výkonu aj v teréne. Pravdou však je, že 150 koní je v tomto prostredí zbytočne veľa. Na druhej strane, sofistikovaný elektronický balík vám ponúka hneď niekoľko spôsobov ako tento výkon a ohromný potenciál motora využiť. KTM do tohto prostredia ponúka špeciálny Offroad režim, ktorý okrem toho, že zníži a zjemní výkon motora (100 k), tak upraví aj citlivosť trakčnej kontroly a systému ABS. Trakčná kontrola v tomto režime dovolí zadnému kolesu otáčať sa dvojnásobnou rýchlosťou v porovnaní s predným. Výsledkom sú ľahké kontrolované drifty, ktoré zvláda aj jazdec s malými skúsenosťami v teréne a trakčná kontrola vám pomáha udržiavať zadné koleso pod kontrolou. Offroadové využitie ponúka aj systém ABS, ktorý v tomto režime odstaví ABS na zadnom kolese a na prednom sa zníži jeho citlivosť. Zabrzdiť na klzkom teréne je zrazu oveľa jednoduchšie a predné koleso sa dostáva do ľahkého šmyku, no je to len na zlomok sekundy a nestrácam pri intenzívnom brzdení kontrolu. Výborná pomôcka v tomto prípade aj pre skúsených jazdcov. Dobrou správou pre skúsených offroad jazdcov predstavuje možnosť vypnúť systém ABS a trakčnú kontrolu úplne, pričom môže využívať ľubovoľný výkonový režim.

Nová éra
Keď som po prvýkrát čítal papierové parametre novej generácie modelu KTM Adventure, tak som bol trochu skeptický čo sa týka jazdných vlastností v teréne. Kombinácia slov: výkon superšportu, komfortný turista a zdatný offroad sa mi príliš nepozdávala. No a keď niečo v takýchto prípadoch utrpí, tak sú to v drvivej väčšine jazdné vlastnosti v teréne. Musím sa však priznať, že v tomto prípade som sa mýlil a vďaka pár drobným úpravám je verzia Adventure R vynikajúcim náradím pre dobrodruhov, ktorí sa pri ceste naprieč kontinentom asfaltu vyhýbajú, KTM postavila pre takýchto jazdcov špičkové náradie. 

KTM 1190 Adventure R
Cena: 15 300 Eur
Motor: 1 195 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 150 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 217 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 580 mm
Výška sedla: 890 mm
Objem pal. nádrže: 23 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-18

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s. r. o., Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 3/2014.

Za dobrodružstvom do terénu

Continue Reading
Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Top výber

Partneri

kontakt: motocykel(a)motocykel.sk

Prevádzkovateľ stránky Motocykel.sk s. r. o.
Všetky práva vyhradené © 2021 Motocykel.sk