Connect with us

Testy a recenzie

Ženská záležitosť? – Test Vespa GTS 300

Publikovaný

on


V žiadnom prípade! S výkonom 22 koni a ťahom malého superšportu sa nedá hovoriť o čisto ženskom skútri. Ale pekne poporiadku. Vespa je, čí sa to niekomu páči alebo nie, najkultovejší skúter. Po slabšom období v druhej polovici 80-tych rokov sa v plnej sile vracia začiatkom 90-tych rokov a prichádza Vespa s revolučným oblým dizajnom a modelom ET, ktorý opäť naštartoval záujem o túto značku. Nová Vespa sa okamžité stáva bestsellerom. Oblý dizajn prežíva takmer 20 rokov, keď v roku 2012 prišiel revolučný a povedzme si rovno asi až moc futuristicky model 946 za futuristických 9 000 Eur. Ja som si dnes zobral na paškál model GTS 300 bez prívlastkov. Skratka tzv. surovú 300-vku s výbavou na želanie.

Prvý dojem
Typická Vespa, neprehliadnuteľný dizajn a dovolím si tvrdiť, že pre tých čo sa len trochu vyznajú, aj nezameniteľný s ázijskými kópiami. Na prvý pohľad aj veľkosť sa zdá byť ako u menších modelov, ale v tomto momente je to trochu mylný prvý pohľad, nakoľko GTS má nielen najväčší motor, ale aj „telo“ je skutočne väčšie v porovnaní so súrodencami. Holt netreba sa nechať oklamať prvým pohľadom. To, že GTS má skutočne veľkoryso riešené sedlo a vôbec celkovo je veľkoryso riešená, si človek uvedomí až keď na ňu sadne a zisti, že aj pri výške +175 cm nie vždy došliapne na celé chodidlo. Takisto pri bližšom pohľade na kypro tvarované boky a prednú kapotáž je badateľný rozdiel vo veľkosti.

Taliani to s dizajnom vedia
Ešte stále a ešte dlho neopozeraný, nadčasový a svojim spôsobom aj neprekonaný. Pokus prekonať sa prišiel so spomínaným modelom 946, avšak podľa môjho skromného názoru zatiaľ prekonáva len cenou. Je jedno v akej farbe si zákazník vyberie, Taliani majú jednoducho cit a ponúkaná farebná paleta danému modelu dokonale svedčí. Napríklad GTS by ťažko vyzeralo dobre v bledomodrej, ktorá sa ponúka pri modeli Primavera… no predstavte si to sami „hnus velebnosti“. Všetky verzie GTS sa štandardne dodávajú s 5-lúčovymi diskami v čierno-striebornom prevedení. Jednoramennému závesu predného kolesa kontrastne dominuje červená pružina tlmiča, osobne neviem ako mám chápať túto dizajnérsku finesu, ale s najväčšou pravdepodobnosťou má poukázať na športový charakter motora, ktorý inak nie je badateľný, pretože pre svoju oblosť môže GTS pôsobiť ťažkopádne. Značne masívny predný blatník, ktorý prekrýva aj časť tlmiaceho mechanizmu je ozdobený chrómovým emblémom s malým logom. Predný blatník prechádza v jednej oblej línii plynule do mohutnej prednej kapotáže tá poskytuje veľmi dobrú ochranu aj pri svižnej jazde mimo mesto. Kapotáži dominuje stredový panel s logom Piaggio a chrómovou mriežkou klaksónu. Kto by čakal nasávače vzduchu pre chladič motora, čakal by márne, tie sa nachádzajú v spodnej časti po stranách okolo blatníka. Z bokov prednej kapoty sú osadene iba prieduchy na horúci vzduch.  Čo robí Vespu Vespou je konzola riadenia, v ktorej je osadený guľatý svetlomet. Ďalej na konzole môžeme nájsť prehľadný display s ukazovateľmi rýchlosti, stavu paliva a teploty motora. A samozrejme, všetky štandardné kontrolky. Vzhľadom na „retrovosť“  Vespy môžeme LCD hodiny považovať za bonus. Osobne by som prijal hodiny skôr analógové, tie by mali štýl. Ale zasa za tento bonus, by si výrobca zapýtal pravdepodobne bonusových 500 Eur. Pre niekoho možno dizajnová katastrofa, pre niekoho čistá klasika, aj tak môžu pôsobiť neprehliadnuteľné chrómové spätné zrkadlá. Nech sa názory akokoľvek líšia, v týchto “tykadlách” je teda naozaj dobre vidieť, čo sa deje za vami. Rukoväte s logom Vespa sú samozrejmosťou a keďže sa jedna o silnejší skúter, riadidlá si vyžiadali na koncoch závažia a tie sú ako inak v chróme. Od vrchu prednej kapoty sa tiahne v podstate až po podsedlovú časť hliníková lišta, ktorá retro dojem umocňuje. Podsedlo je vlastne aj krytom motora a treba vypichnúť, že toto “telo” síce nie je pravá americká oceľ, ale pravá talianska a hodne odolná oceľ. Áno je to tak, Vespa je naozaj pravá a verná tradícii aj keď sa píše rok 2014 a plasty sú používané skôr ako nutné zlo. Vespa je zo železa, čo si človek zaplatí pri kúpe, ale v tejto cene dostáva aj trvanlivosť. Mám kamaráta, ktorý pred tým než podľahol 946-tke jazdil GTS 200-vku a kým ju predal natočil na nej 60 tis. km bez akejkoľvek poruchy. Preto nie je žiadnou raritou stretnúť Vespy so 100 tis. km. Model GTS 300 je sériovo dodávaný so zadným sklopným nosičom, ďalší retro doplnok, na ktorý sa dá veľmi jednoducho namontovať kufor.

Praktické odkladacie schránky
Okrem spomínaného kufra, ktorý mame domontovaný aj my, nájdeme pod sedlom priestor na dve jet prilby, a za prednou kapotážou nadštandardne veľký odkladací priestor na doklady alebo malý kufrík. Samozrejme, háčik na „igelitku” nesmie chýbať :). Za príplatok sa dá ešte dokúpiť predný sklopný nosič, na ktorom sa dá pohodlne odviezť kartón piva alebo karimatka. V spojení s doplnkovým kufrom GTS poskytuje dostatok priestoru na piatkový stredne veľký nákup alebo povedzme na ľahšie cestovanie.

S úsmevom na tvári
A teraz to najdôležitejšie. Otáčam kľúčom, zapaľovanie do aktívnej polohy a štartujem… jasné 272 ccm, čo by som čakal, posledné roky jazdím na traktoroch z Milwaukee, ktoré majú otvorený výfuk a vibrujú. Ale jemné vibrácie prichádzajú aj tu, jednovalec dá na sebe poznať, že je jednovalec. Vibruje ale len tak, aby sa nepovedalo. Dávam Vespu dole z centrálneho stojana (má aj bočný, ale neodporúča sa používať) a jemne pridávam plyn, je to 272 ccm, takže čo keby náhodou. Vychádzam na hlavnú cestu a plyn otváram úplné a v tom momente sa aj mne rozširuje úsmev. Tá vec jednoducho ťahá bez hanby a zaváhania až po cca120 km/h. Vyššia rýchlosť záleží od smeru vetra, ale všeobecne môžem povedať, že 135 km/h je jednoducho strop. Nemeral som presne akceleráciu ale zrýchľuje asi takto: 0-80 km/h v momente, 80 – 100 km/h ani sa nenazdáš (naozaj je to tam hneď), 100 – 120 km/h ako v pohode nemá problém. Aby som to uzavrel; motor skutočne ide a v meste nebudete mat konkurenciu, tak ako ju momentálne nemám ja. Treba si však dávať pozor na závistlivcov, ktorí vás budú naschvál blokovať a na tých ktorí budú po Vespe obdivne pokukovať. Obe skupiny sú pre cestnú premávku a vás nebezpečné.

Poďme si to zhrnúť
Doteraz som len konštatoval fakty a snažil som sa nehodnotiť a práve teraz nastal ten čas. Samozrejme, Vespa nie je skútrom, ktorý má len superlatíva. Áno má skvelý dizajn, celkom silný motor, ALE je celkom vratká, na svoju veľkosť má pneumatiky útlych rozmerov a preto môže pri zatáčaní budiť dojem, že je vratká. Svojim spôsobom aj je. Myslím, že je to vec zvyku, nejedná sa totiž o tzv. maxi skúter ale vždy len o strednú triedu. Na druhej strane tato vratkosť má aj svoje plusy, GTS sa neuveriteľne ľahko skladá do zákruty a keď sa človek rozjazdi bude limitovaný v zákrute len centrálnym stojanom. Napriek subtílnemu podvozku nemá problém ani s dlhými zákrutami vo vyšších rýchlostiach, avšak pri silnom bočnom vetre sa dá trochu „rozhádzať” a je potrebná korekcia telom. Toto ale tiež nie je neprekonateľné a keď fúka vietor, človek s tým jednoducho musí počítať. V každom prípade sa nemôže stať, že by vás vyhodila zo stopy. Podvozok nepusti. Na pocit slabším článkom sú brzdy. Napriek tomu, že aj predok aj zadok sú osadene 2-piestami Brembo, na páčku treba vyvinúť vyšší tlak, aby zabrali a to hlavne pri brzdení z vyšších rýchlosti. Riešenie je však aj tu celkom jednoduché, treba brzdiť aj prednou aj zadnou súčasne a účinok sa dostaví.

Cestovateľské ambície
Má. Do roku 2013 sa dokonca predávala verzia “Touring” vybavená všemožnými nosičmi a pneumatikami, ktoré zľahka pripomínali vzor „cestné enduro”. Samozrejme to cele bol len marketing. Viem si však predstaviť celodenný výlet Vespou vo dvojici do Budapešti, ale to bude pre mňa asi konečný limit. Mesto a rýchle presúvanie sa z periférie do centra v akčnom rádiuse do 50 km, to je doména GTS, tam je doma a tam je vo svojej triede neprekonateľná. Aj keď… stretol som na diaľnici pri Maribore skupinu starych PX-iek so švédskymi EČV…

Vespa GTS 300
Cena: 4 700 Eur (5 000 Eur ABS)
Motor: 278 ccm, 4 ventily SOHC, R1
Výkon: 22 k 7 500 ot./min.
Krút. moment: 22,3 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š ): 1 930 x 755 x mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 158 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 370 mm
Výška sedla: 790 mm
Objem pal. nádrže: 9,2 l
Pneu: vpredu: 120/70-12, vzadu: 130/70-12

Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 10/2014.
Text a foto: Marcel Masaryk

Test Vespa GTS 300 – Album k článku, Motomagazín 10/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri