Connect with us

Testy a recenzie

Asfaltový dobrodruh – Test Suzuki V-Strom 1000 ABS

Publikovaný

on

Test Suzuki V-Strom 1000 ABS


Priaznivci značky Suzuki majú po dlhšej dobe opäť dôvod na úsmev. V ponuke japonskej značky sa objavila novinka, ktorá je pripravená zamiešať kartami v momentálne najzaujímavejšom segmente na motocyklovom trhu v Európe. Na svete je úplne nový V-Strom 1000, ktorý je pripravený utrhnúť si svoj podiel na trhu cestných endúr a ako sme sa mohli presvedčiť v našom redakčnom teste, tak tento podiel môže byť nakoniec celkom zaujímavý.

Návrat do prvej ligy
Posledné roky neboli pre Suzuki práve najpríjemnejšie a ako jedna z top značiek s bohatou tradíciou, ktoré nie tak dávno stáli na čele technického rozvoja sa zrazu ocitla na opačnom konci. Vďaka chýbajúcim inováciám sa Suzuki tak trochu sama posunula na vedľajšiu koľaj a zástup verných fanúšikov márne čakal na nové modely. Našťastie obdobie útlmu je zdá sa na konci, čoho dôkazom je aj nový V-Strom, ktorý prináša z pohľadu výrobcu hneď niekoľko dôležitých technických noviniek, ktoré nielen tento model, ale aj samotnú Suzuki vracajú naspäť do hry.

Osvedčený základ s novou technikou
Suzuki sa v tomto prípade rozhodla ísť vlastnou cestou a namiesto útoku na lídrov tejto triedy, kam patria modely ako BMW R 1200 GS alebo KTM 1190 Adventure sa konštruktéri zamerali na pôvodný model V-Strom, ktorý poslúžil ako základ nového a technicky dokonalejšieho modelu. Konštruktéri pritom vychádzali z požiadaviek súčasných zákazníkov V-Stroma, ktorí by radi videli viac výkonu v nízkych a stredných otáčkach, zvýšenú stabilitu vo vysokých rýchlostiach, nižšiu hmotnosť, nový dizajn a širokú paletu doplnkov.

Viac výkonu a krúťaku v nízkych otáčkach
Ak jedným z hlavných cieľov konštruktérov bolo dostať výkon do nízkych a stredných otáčok, tak túto úlohu splnili na výbornú a výkon a krútiaci moment v tomto rozsahu patrí medzi najsilnejšie stránky nového V-Stroma. Základ síce vychádza z pôvodného motora, no len minimum komponentov zostalo pôvodných. Zdvihový objem sa vďaka zväčšenému vŕtaniu na 100 mm zväčšil na 1 037 ccm. Výkon narástol na hodnotu 100 k pri 8 000 ot./min, no a oveľa zaujímavejšia sa ukázala byť hodnota krútiaceho momentu, ktorý vrcholí na hodnote 103 Nm už pri 4 000 ot./min. Využiť tento potenciál čo najefektívnejšie vám pomôže aj 6-stupňová prevodovka, kde 1. – 5. stupeň sú kratšie sprevodované ako na pôvodnej verzii a úsporná 6-ka zostala rovnaká.

Zábavné véčko
Takto naladený motor s mohutným krúťakom vie byť poriadne zábavný a kľúčom k úspechu v tomto prípade bolo častejšie radenie a udržiavať otáčky motora v rozsahu 3 – 6 000 ot., kde sa nachádza najviac krútiaceho momentu. Otáčky pritom neletia smerom nahor rýchlosťou superšportu, no nárast výkonu je citeľný a plynulý, pričom reakcia na potočenie plynovou rukoväťou je okamžitá. Dostať sa na čelo dlhej kolóny pred vami je tak otázkou pár rýchlych obiehacích manévrov, kde sa môžete spoľahnúť práve na okamžitú reakciu motora odspodu. Motor ukázal svoju zábavnú tvár aj v kľukatých stúpaniach na vrchol horského sedla a z tesných vracákov ochotne vyrážal vpred aj s vyšším prevodovým stupňom a za pomoci rýchleho radenia rovinku doslova preletí. V nízkych otáčkach sa motor správa veľmi kultivovane a bez mihnutia oka dokáže pri nízkych rýchlostiach potiahnuť vyšší prevodový stupeň, čo pomáha zvyšovať komfort jazdy napríklad pri prepletaní mestom alebo pri presune ľahkým terénom. Motor sa samozrejme nebráni ani vysokým otáčkam a odmení vás dunivou zvukovou kulisou dvojvalcového športovca, no výkon blízko maxima už tak strmo nenarastá a oveľa efektívnejšie a zábavnejšie je pohybovať sa pod stropom otáčkomera. K motoru máme ešte jednu dobrú správu a tou je spotreba, ktorá sa pohybovala na hranici 5,5 l/100 km. Motorku sme pritom nešetrili a jazdilo sa viac športovo ako turisticky a často aj vo dvojici.

Nenápadná elektronika
V-Strom je vôbec prvým sériovým modelom Suzuki, ktorý je vybavený systémom trakčnej kontroly a treba povedať, že Japonci hneď na prvý pokus pripravili výborne fungujúci systém, ktorý zasahuje citlivo a namiesto prudkého prerušenia výkonu reaguje plynulo a výkon jemne zníži podľa potreby. Dokonca ani na citlivejšom nastavení TC2 neboli zásahy trakčnej kontroly nijako rušivé. Naopak, nastavenie na štandardnom nastavení TC1 nebolo až tak jednoduché vyprovokovať k akcii, no a keď k tomu došlo, tak opäť s minimálnym zásahom do jazdy. Trakčnú kontrolu môže podľa potreby jazdec naviac úplne vypnúť.
Na V-Strome budete márne hľadať ďalšiu elektronickú pomôcku v podobe prepínača výkonových kriviek, ktorý sa pomaly stáva štandardom v tejto triede, no v prípade 100-koňového motora by to asi veľký prínos nebol a výkonu máte tak akurát, čo si nakoniec uvedomili aj v suzuki.

Výborný podvozok
Jednou z požiadaviek na nový V-Strom bolo zvýšenie stability vo vysokých rýchlostiach, čo sa konštruktérom podarilo predĺžením zadnej kyvnej, vidlice pričom rázvor narástol o 20 mm na celkových 1 555 mm. Vzdialenosť medzi osou predného kolesa a čapom zadnej vidlice sa však skrátila a podvozok si zachováva kompaktnosť športovca, ktorú pocítite okamžite po nasadnutí. Mimochodom, vďaka veľmi dobre vyriešenej ergonómii ani po nasadnutí nemáte pocit, že sedíte na veľkej a ťažkopádnej motorke. Na zem pevne dosiahnu aj jazdci s výškou pod 180 cm a na veľké cestné enduro ponúka Suzuki naozaj výborné manévrovacie schopnosti. Istota, ktorú získate po nasadnutí sa presunie aj do samotnej jazdy. V-Strom tak ponúka ľahké a hravé ovládanie, pričom v sedle sa cítite okamžite ako doma. Rýchle diaľničné presuny alebo brúsenie stúpačiek v ostrých alpských zákrutách zvládate v sedle bez väčšej námahy. Sériové nastavenie pruženia komfortom poteší skôr diaľkových turistov, na čo upozorní aj občasné škrtnutie dorazu stúpačky v zákrute. Nemusíte sa však obávať oba konce sú plne nastaviteľné. Suzuki namiesto elektronických systémov nastavenia pruženia vsadila na kvalitné komponenty a jazdné vlastnosti sú naozaj výborné. V trende kvalitných komponentov podvozku pokračuje aj výkonný brzdný systém Tokico s radiálne uchytenými strmeňmi a systémom ABS, ktorý pre zmenu poskytla firma Bosch. Brzdy výkonom nesklamali a to isté platí aj pre systém ABS, ktorý zasahoval veľmi citlivo podobne ako na moderných superšportoch. Trocha mi však vadila skutočnosť, že ABS sa nedá vypnúť, čo v teréne môže robiť problémy. V Suzuki však vo všeobecnosti počítajú s nasadením V-Stroma najmä na asfalte, čo podtrhuje chýbajúca ochrana spodných partií motora a najmä zraniteľného výfukového potrubia. Je to trochu škoda, pretože vďaka ľahkému ovládaniu a presnému dávkovaniu výkonu sa V-Strom veľmi dobre cíti aj v ľahkom teréne. Riešenie ponúka katalóg originálneho príslušenstva, kde nechýba ochranná platňa motora alebo padacie rámy, ale v sérii V-Strom žiaľ príliš offroadovo nepôsobí.

Komfortný turista, každodenný spoločník
Dizajnovo V-Strom na prvý pohľad každého možno neohúri, no treba dodať, že naživo vyzerá oveľa lepšie ako na fotkách a určite by som dizajn neriešil ako nedostatok. Návrat ku koreňom v podobe výrazného „zobáku“ vpredu už nie je tak originálnym prvkom a v priebehu rokov si ho osvojila aj veľká časť konkurencie. Nepôsobí preto ako prvok, ktorý by motorke dodával punc originality, no na druhej strane „zobák“ prirodzene zapadá do celkového dizajnového konceptu. Skôr by som vyzdvihol jazdecký komfort a dostatok miesta čaká aj na spolujazdca. Originálnym dizajnovým riešením Suzuki je čelný štít, ktorý sa dá manuálne nastaviť nielen výškovo, ale aj smerom dopredu a dozadu, čím sa mení jeho sklon. Tento úkon sa dá robiť jednou rukou a zmena polohy štítu je otázkou pár sekúnd. Samotný štít plní svoj účel, no pri diaľničných rýchlostiach je nápor vetra už trochu cítiť. Určite by som siahol po zvýšenom turistickom štíte, ktorý tento problém rieši a je súčasťou originálnej doplnkovej výbavy. Na záver ešte spomeniem prístrojový panel, ktorý poteší prehľadným usporiadaním a funkciami, ktoré ponúka. Dokonca rovno pod prístrojovkou sa nachádza 12V zásuvka, čo poteší. Menším sklamaním bol naopak čierny plast, v ktorom bola prístrojovka osadená. Už na dotyk sa prehýbal a mám pocit, že na motorku, ktorá mieri do prémiového segmentu patrí niečo odolnejšie.

Naplní V-Strom očakávania?
Nová Suzuki V-Strom 1000 možno nie je najväčším, najvýkonnejším alebo najsofistikovanejším cestným endurom momentálne na trhu, no určite sa o jeho budúcnosť nemusíme obávať. Suzuki vsadila na zlepšenie už existujúceho konceptu a to sa jej aj podarilo. Nový V-Strom 1000 je teraz ľahší, výkonnejší a obratnejší ako bol jeho predchodca. Do kategórie nabitej zvučnými menami prináša pružný dojvalec a obratný podvozok, ktorému nie je cudzia pohodlná diaľková turistika. ale ani športová zábava. Najhoršia nie je ani cena a za 11 990 Eur na vás čaká poriadne veľa muziky.

Suzuki V-Strom 1000 ABS
Cena: 11 990 Eur
Motor: 1 037 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 100 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 103 Nm pri 4 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 285 x 865 x 1 410 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 228 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 555 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 110/80 – 19, vzadu: 150/70 – 17


Motocykel na test zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z. Bratislava
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2014.

SUZUKI DL 1000 V-Strom – Album k testu, Motomagazín 5/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri