Connect with us

Testy a recenzie

Dokonalá zábava v každom prostredí

Publikovaný

on

Valencia, Španielsko 3. 3. 2014 

Ducati prechádza významným inovačným cyklom, ktorý sa týka najmä motorov a z ponuky talianskej značky sa postupne vytráca koncept vzduchom chladeného dvojvalca, ktorý nahrádza nová generácia motorov vybavených kvapalinovým chladením. V tomto roku sa táto zmena dotkla jedného z najdôležitejších modelov v ponuke výrobcu a na trh prichádza nová generácia legendárneho modelu Monster.

Jedným z prvých Slovákov, ktorý mal možnosť osedlať nového Monstera bol náš kolega Dušan „Campa“ Lysák, ktorý si nový model dôkladne odtestoval počas dílerskej prezentácie vo Valencii. Okrem modelu Monster však prišlo aj menšie prekvapenie v podobe inovovaného modelu Diavel,  ktorý sa v Španielsku rovnako objavil.

Nová éra
Asi 60 nových Monsterov 1200S v červenej farbe nás čakalo na parkovisku okruhu Ricarda Torma vo Valencii. Monster má 20 ročnú históriu a pomáhal formovať triedu naked, ktorá je dnes na svete tou najpredávanejšou spomedzi motocyklov.
Po prednáške o priebehu vývoja a jednoznačného vplyvu modelu Monster na triedu naked som si radostne navliekol kombinézu a osedlal pridelené „eSko“. Motorka je na pohľad jednoznačne väčšia a muskulatúrnejšia. Oproti predchodcovi má iný pomer rozdelenia hmotnosti. Váha u predošlého modelu bola delená presne 50 na 50. Nový model má percentuálny pomer  52,5 na zadnú a 47,5 na prednú časť. Dôvodom je lepšie prenesenie výkonu silného motora na zadné koleso. Zhruba o viac ako desať centimetrov sa posunula aj centralizácia hmoty smerom k asfaltu čo zlepšuje pocit jednoduchého ovládania.  Preto napríklad nájdeme batériu v jednoramennej kyvke. Rám je veľmi kompaktný a neuveriteľne ľahký, držal som ho v ruke a uznávam predovšetkým jeho precízne spracovanie. Je potrebné si  uvedomiť, že Monster 1200 je asi taká zmena, ako keď prišla nová Multistrada 1200, ktorá striedala modely 1000 a 1100. Mám pred sebou úplne iný motocykel, vzduchom chladený motor je minulosťou a motorizácia známa v Multistrade, Diaveloch a v zmenšenom objeme aj v novom Hypermotarde dostala svoje miesto u nového Monstera 1200. Nový model prináša ohromný výkon, ktorý verzia 1100 nedosahovala a športové verzie S4, S4R alebo S4RS sa mu len približovali. Pre Monster tak začína nová éra.

Úžasná symbióza všetkého čo robí naháč dobrým
 Monster 1200 je už na pohľad iný ako ostatné naháče.  Plechová nádrž je silne dominantná a dotvára spoločný celok s kratším rámom. Je cítiť silný minimalizmus, cit pre dizajn a jasný taliansky rukopis. Jasný odkaz dáva na svoju minulosť v podobe svetla a jasne viditeľného motoru, spolu s výrazným výfukom. Je zbytočné opisovať dizajn, každý nech si ho ide pozrieť, stojí to za to. Klasický kľúč teda vsúvam do zapaľovania a štartujem oba takmer šestovkové hrnce  uložené v tvare písmena „L“. Zvuk podobný mixu Diavela a Multistrady začal vyhrávať pri mojej pravej nohe. Zopárkrát som jemne pridal a nechal tak dve  koncovky pekne odkašlať. Zohrial som motor a vyrazil do kopcov nad Valenciou. Inovovaný motor 1198 DS prvý raz použitý v SBK a neskôr v Multistrade doznal zmien už minulú jar, sviečka naviac ku každému spaľovaciemu priestoru a zlepšený samostatný prívod vzduchu ku vertikálne uloženému valcu robia z dvojvalca príjemnú a neuskákanú športovú zábavu. Lineárna krivka má presný nástup, zbiera sa tam kde má, bez prepadu dostáva výkon vždy poriadnu dávku krútiaceho momentu a je pritom brutálne silný a pocitovo je to viac ako 145 koní. Monster sa veľmi dobre drží v kolenách a má skôr uvoľňujúcu pozíciu v sedle. Pripomína tak skôr MTS1200 ako svojho staršieho brata. Nie ste na rukách, zápästia sú prirodzene natočené a chrbát má príjemnú polohu, nastaviteľné sedadlo v dvoch výškach je pohodlné. Pravá zábava ale nastane keď sa cesta v horách začne kľukatiť okolo národných parkov nad Valenciou. Monster má neskutočne obratné manévrovanie pri zachovaní superšportovej DNA Ducati. Rázom začínam chápať to, čo mi stroj signalizuje, vie to v meste, pocestuje a na okruhu sa bude držať najlepších. A nie je to len špičkovým podvozkom  Ohlins, môže za to i sada kolies, ktorú poznáme z modelu Panigale 1199S a jej špičkové brzdy M50 Brembo. Tie sú čerešničkou na torte modelu „eS“, ich citlivé dávkovanie je to najlepšie čo viete na sériovej motorke v dnešnej dobe na brzdenie používať. Zažívam tak úžasnú symbiózu všetkých vlastností, ktoré sa na motorke v triede „naked“ dajú skĺbiť. Využívam plne prevodovku a radím naplno hore i dole a podvozok mi na marcovej ceste Via Pista dovoľuje dostať slider až na zem. Pred pravou, ktorá sa mi uťahuje po esíčku rovnám Monstera, jemne pohladím M50-ky a hádžem pravé rameno smerom na apex, chvíľku len jemne pohladím plyn a následne viac pridávam a dvanástka sa ochotne vrhá vpred, trakcia sa pohráva s pneumatikou a ja sa cítim neporaziteľne. Prichádzam do mesta a prepínam motor na režim Urban, Sport nechávam v kopcoch a mrknem očkom ako sa mi zmenila grafika TFT displeja, kde mám teraz len rýchlosť a jasný čas koľko je práve hodín, vrátane potrebných informácií. Z troch režimov sa mi najviac pozdáva Touring a Sport. Urban má v génoch zakorenenú hlavne bezpečnosť a trojstupňové ABS tu má totiž hlavné slovo spolu s trakciou. Touring je správny pomer spojenia príjemného chodu, športovania i bezpečnosti. Jasné je, že si všetko u každého režimu viem zmeniť a úplne inak nastaviť alebo vypnúť, no fabrické naladenie nie je zlé a je orientované na to, čo Ducati robí motocyklom – vášeň. Páčia sa mi nádobky kvapalín, majú krásny odtieň a každá páčka či funkčná záležitosť nesie slávne meno svojho výrobcu. Ak niekomu nesedí držiak EČ ako u Diavela, nie je problém si dokúpiť klasický alebo ten skrátený montovateľný pod zadné svetlo. Neviem porovnať základný model Monster 1200, ten má o desať koní menej a nám sa pre jeho posunutú výrobu nepodarilo otestovať, no môžem len odhadovať, že výkon bude určite dostatočný.

Profesorská zábava
Veľa času na jazdenie, absencia fotografa a prekrásne okolie dávajú možnosť na naozaj poriadne zoznámenie. A tak zisťujem, že ak si dám pravú špičku na stúpačku, pravá päta dosahuje až na držiak tej spolujazdcovej. Pri bežnej polohe nôh ale nezavadzia. Na okruhu to bude chcieť troška odtiahnuť pätu. TFT je krásne, no chýba mu ukazovateľ zaradenej rýchlosti, a samozrejme, ako moderný mobilný telefón, na priamom slnku sa horšie číta. Inak som už u Monstera nedošiel na žiadnu vadu i keď som ju hľadal. Poriadna nádrž, ktorá konečne pojme viac benzínu, motor, ktorý má koní na rozdávanie a váha ktorú konkurencia nemá. V doplnkoch sa nájde celá paleta doplnkov na cestovanie a taktiež veci, ktoré zvýraznia váš kus. Výfuk Termignoni pridá od 5 % do 8 % na výkone a i v homologovanej verzii je k dispozícii v karbónovom prevedení. Monster sa tak stáva jedným z najuniverzálnejších náradí vo svojej triede, je perfektný pre začiatočníkov i strelcov pre jeho neuveriteľne čitateľné jazdné vlastnosti. Elektronika je dostatočne dobrá, aby strážila slabších a skvelá pomoc pri správnom naladení, aby podržala tých najrýchlejších. Motor patrí medzi to najlepšie čo je momentálne na trhu dvoch valcov a široké spektrum zákazníkom, ktorým je Monster určený dáva tušiť predzvesť jeho úspechu. Nastaviteľné sedadlo, ktoré je možné vymeniť aj za dve nižšie alebo jedno turistické rozširujú už tak veľké možnosti. Ducati dokázala spracovať stroj, ktorý je veľkým medzníkom v ich histórii a smelo ho môžeme pasovať za tak veľkú inováciu ako keď sa na trhu v roku 1993 objavil úplne prvý Ducati Monster na svete. Gratulujeme.
Ducati Monster 1200 S
Cena:
15 590 Eur
Motor: 1 198 ccm, 8 ventilov, Desmo, V2
Výkon: 145 k pri 8 750 ot./min.
Krút. moment: 124 Nm pri 7 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 209 kg (prevádzková hmotnosť)
Rázvor: 1 511 mm
Výška sedla: 785 – 810 mm
Objem pal. nádrže: 17,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

 +   –   Dizajn, zábava, úžasný podvozok, motor, ABS a brzdy
  –   – chýba ukazovateľ zaradenej rýchlosti

Inovovaný Diavel 2014

Valencia 4. 3.  2014


Ducati svojho faceliftovaného exota dlho schovávala. Podľa nás sa nám Ducati snaží v roku 2014 podsúvať jednu novinku za druhou. Dokonca nám bol pod rúškom tajomstva ukázaný nový Ducati Scrambler, takže určite príde.

Malá veľká zmena
Ducati Diavel prišiel tak šokujúco ako keď Porsche uviedol model Cayenne. Dnes po približne troch rokoch predaja ich má v užívaní približne 20 000 zákazníkov a keď model Multistrada dostal pred rokom inovácie v podobe novej motorizácie a upraveného dizajnu a podvozku, dalo sa rýchlo očakávať, že táto zmena dostihne aj služobne mladší Diavel. Najväčším odberateľom inovatívneho a ľahkého modelu od Ducati je USA, druhé je prekvapivo Francúzko  a tretie  Japonsko. Sedmičku najlepších uzatvára Nemecko, Austrália prekvapivo Brazília a až siedme je domáce Taliansko.
Slnečné Španielsko nám pripravilo pre porovnanie pôvodný aj inovovaný Diavel. Bola tak možnosť otestovať každú zmenu, ktorá sa udiala. A aké to sú? Hlavne je to motor 1200 DS, je pokračovateľom zmien na Multistrade 1200, má o dve sviečky viac, a hlavne viac krútiaceho momentu, presne 130,5 Nm. Výkon 162 koní ostal. Motor po zmene elektroniky je oveľa viac príjemnejší na jazdenie, presne sa dávkuje a má hladký chod. Dizajnovo sa zmenilo sedadlo a uloženie riadidiel, čo malo za následok zlepšenú jazdeckú pozíciu, tá je uvoľnenejšia a opäť len zlepšuje výbornú, jednoduchú ovládateľnosť  210 kg stroja. Nové je  predné svetlo plne podporené LED technikou, zmenil sa aj deflektor nad ním a bočné smerovky. Kratšie a skosenejšie sú koncovky výfuku, lepšie chladenie majú zabezpečiť zmenené kryty chladičov.  Plusom je ukazovateľ paliva, ktorý doteraz chýbal. Jeho farebné odlíšenie pri zmene paliva zjednodušuje príjem informácií o stave benzínu. Špičkou ľadovca je predĺženie servisného Desmo intervalu na 30 000 km.

Mohutný výkon a precízne ovládanie
Test ukázal pri porovnaní modelov Diavel  progres, ktorý ponúka inovovaný model, motor je citeľne pokojnejší  a vyváženejší. Dá sa predpokladať aj jeho lepšia spotreba ako nám ukázal test pri facelifte modelu Multistrada. Posed je málinko lepší, no citlivosť na zmenu smeru má jazdec istejšiu ako doteraz, hlavne pri manévrovaní do 20 km/h. Motor má aj pri zaradenej vyššej rýchlosti ochotu zrýchľovať i keď tachometer ukazuje menej ako by bolo vhodné. Motor nemá ucukaný prejav a má veľmi hladký priebeh. Devízou je ale hlavne viac krútiaceho momentu. Inak si Diavel zachoval každú vlastnosť,  ktorú doteraz mal, úžasný výkon, rýchlosť a precíznu ovládateľnosť dotvorenú skvelým podvozkom. 
 

 

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Ducati
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 4/2014.

Dokonalá zábava v každom prostredí

1 komentár

1 komentár

  1. devill63

    18. mája 2014 at 21:02

    ľaľa ho chaľaňa ako si zajazdil…a celkom dobre to popísal až ma láka si ju vyskúšať (1200s)…heh…. 👍

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri