Connect with us

Testy a recenzie

Hepco and Becker Xplorer – test

Publikovaný

on

Ak chcete vyraziť za dobrodružstvom, alebo máte v pláne expedíciu, nemáte inú voľbu len vybaviť motocykel odolnou výbavou, ktorá je nielen na okrasu, ale zároveň plní viacero úloh. V ponuke je celkom slušné množstvo výrobcov, a náš motocykel na dlhodobý test Triumph Tiger Explorer potreboval kufre. Nemali sme záujem o originálnu výbavu, ale o tzv. druhovýrobcu a voľba v tomto roku padla na značku Hepco & Becker, ktorá sa na Slovensku už niekoľko rokov predáva, dovozcom je spoločnosť FMoto Bavaria z Bratislavy.  

 

Účel a výber

Potrebovali sme odolné kufre na cestovné enduro, viac na asfalt a trošku slabého terénu a tak padla voľba na model Hepco & Becker Xplorer. Nie náhodou, táto sada kufrov vyhrala v teste nemeckého Motorrad-u (r 2012) 1. miesto vo svojej triede v rade konkurencie a my sme boli zvedaví prečo. Jedna z vecí, ktorá nás zaujala je práve atraktívny dizajn, ktorý z kufra robí niečo viac ako len nosič batožiny. Táto kombinácia hliníka a čiernych plastov musí pasovať snáď ku každej dobrodružnej motorke. Písmeno „X“ teda Xplorer, na bokoch kufrov je úmyselný technický prvok, ktorý spevňuje túto časť kufra a zároveň určuje rodinnú príslušnosť – teda Xplorer.  

 

Materiál a zloženie

Najväčšie plochy sú z eloxovaného hliníku o hrúbke 1,5 mm, ktorý je po všetkých stranách lemovaný čiernym lesklým, vysokoodolným plastom. Všetky kotviace časti k držiakom motocykla sú z odolného plastu a kufor ako celok je celý spojený vysokoodolnými nitmi, ktoré nezničí žiadne počasie. Samozrejme že samotné spojenie nitmi nezaručí vodeodolnosť a tak sú všetky spoje ošetrené elastickým, trvanlivým silikónom. Spodné diely všetkých troch kufrov sú z jednoliateho plastu, veká kufrov sú kombináciou plastu a hliníka. Ak kufor správne zavriete, nedostane sa vám počas jazdy do neho ani kvapka vody. Kufor navyše disponuje rýchlo uzamykacím mechanizmom pre uzamknutie veka i odňatie kufra z držiaka.  

 

Nainštalovanie držiakov

Táto sada vyžaduje inštaláciu oceľových trubkových držiakov (len na boky), ktoré samozrejme nie sú univerzálne, ale musíte ich zakúpiť na presne daný typ motocykla. Držiaky priložíte k motocyklu a ani nemusíte dlho rozmýšľať, ktoré skrutky musia von a kam jednotlivé diely držiaka pasujú. Hepco píše že do 20 minút ich svojpomocne nainštalujete, ale to neplatí, potreboval som na precíznu prácu 1,5 hodiny a všetko bolo OK. Držiaky nepasujú na milimeter a preto pri montáži netreba hneď doťahovať, prvú čidruhú skrutku, ale nechať im vôľu a držiak bude treba mierne ťahom ruky dopasovať do poslednej diery. Nič sa nedeje, skrutky som dotiahol, spodné rýchloupínacie skrutky ukotvil otočením rukou a hotovo. Platňu pre Top case nainštalujete jednoducho.  

 

Práca s kuframi

Kufor pred nasadením vyžaduje odomknutie kotviaceho zámku, potom kufor osadíte najskôr zadnou drážkou do rúrky, prednú časť len pritlačíte k držiaku, rukou uzatvoríte kĺbovú kotvu, spraví to „cvak“ a hotovo. Kufor drží ako sprostý husle, ešte treba otočiť kľúčom na uzamknutie kotviaceho systému a môžete bezpečne cestovať. Nebojte sa, že kufor je kotvený iba vpredu a vzadu, nepravidelný obdĺžnik kotviaceho plastu na kufry presne zapadne do profilov držiakov a tak kufor vlastne drží celoplošne a nie len na dvoch či troch bodoch. Toto presne funguje u celej trojky. Rovnaký kľúč vám potom uzamkne veko kufra, a tak vám na celú sadu stačí jeden kľúč. V prevádzke motocykla nie je potrebné pri jazde veko kufra uzamykať, kĺbový mechanizmus vám zamkne veko a nepovolí. Uzamknutie veka som používal iba pri dlhšej neprítomnosti od motocykla. Ak už kufor beriete so sebou, tak tu by som vytkol malý otvor pre prsty, ktoré potrebujem pri chytení madla rukou. Proste moje prsty ruky tu vojdú len veľmi ťažko. A potom je tu malý kľúč zámkov, ktorý sa v rukaviciach zle drží a ešte horšie ovláda.  

 

Výbava čo poteší

Každý z trojice kufrov má po jednom madle a tak táto praktická rúčka vám dovolí odniesť pohodlne kufre do hotelovej izby. Plastové diely veka kuframajú po rohoch celkom štyri kotviace body, a tak môžete na veko kufra dať ďalšiu batožinu, ukotviť ju gumou s háčikmi práve o tie držiaky. Ak sa potrebujete dostať do kufra, batožina na veku kufra vám vadiť nebude, pretože veko vyklopíte s ňou. Táto sada kufrov vám dovolí nainštalovať na seba veľké množstvo ďalšieho príslušenstva, akými sú držiak nápojov, bandasiek na PHM, či vodu, v prípade Top case vrchný držiak pre ďalšiu batožinu a nakoniec i vnútorné nepremokavé tašky kufrov, to pre prípad, že do penziónu nechcete nosiť špinavé kufre, ale iba ich obsah.  

 

Ako funguje na parkovisku ?

Nahadzovanie a zhadzovanie kufrov je absolútne jednoduché a praktické a funguje to na 100% a bezproblémovo. Kufre v takýchto profiloch pojmú neuveriteľné množstvo batožiny (115 l), musí byť ale pripravená v malých balíkoch. Pri vystupovaní a nastupovaní bočné kufre tvoria prekážku pre nohy jazdca i spolujazdca a tak musíte na tieto úkony vymyslieť vlastnú fintu. Ja zásadne nastupujem a vystupujem na motocykel zaparkovaný na bočnom stojane tak, že ľavou nohou vystúpim na stúpačku a potom pravú ľahko prehodím okolo kufrov, pričom tak i vystupujem. Pokiaľ mám pri nástupe ľavú nohu na zemi, tak nastupovanie je krkolomný, priam gymnastický úkon a vždy pravou nohou beznádejne kopem do pravého kufra. Toto všetko platí i pre spolujazdca. Ak ste už v sedle, viac už o kufroch nič neviete, nebránia posádke v jazde, neberú inak priestor, jediné čo je potrebné, tak upraviť pruženie.  

 

Ako to je počas  jazdy?

Každý neaerodynamický kufor ovplyvňuje vlastnosti motocykla vo vyšších rýchlostiach. Výrobca v tomto prípade predpisuje max. rýchlosť 130 km/h. Práve model Xplorer disponuje miernou aerodynamikou – presnejšie oblými hranami lemov a nábehovými hranami, teda ak sa na kufor pozriete z vrchu, vidíte osemuholník. I tak malá vec dvíha vysoko hranicu maximálnej rýchlosti v tomto prípade to funguje do cca 165 km/h, potom motocykel znervóznie a nepomôže ani úprava pruženia. Proste nemôžete oklamať fyziku. Top case vyžaduje dokúpiť opierku pre spolujazdca, inak trochu nepríjemne tlačí a ak má spolujazdec na sebe korytnačku, tak sa bunda v strete s kufrom dosť odiera, na čo som prišiel dosť neskoro a bundu sme mierne poškodili. A nakoniec pozor na rozmer. Tu neplatí toto pravidl „Kde vojdú riadidlá vojde tu i celé moto“. Kufre rozširujú motocykel a tak pozor na predbiehanie v mestskej premávke, aby ste neodtŕhali zrkadlá na autách. Špinavé kufre jednoducho tlakovým čističom vystriekam pravidelne na benzinke, pretože čelá bočných kufrov sú rodené lapače múch a nečistôt. Trošku horšie sa čistia rebrované pánty na vekách bočných kufrov, pretože sú na rane spredu, a tým sú chránené zámky umiestnené vzadu, ale iba do času, pokiaľ nejazdíte v daždi, kedy sú pánty čistučké a zámky s madlami vzadu špinavé od turbolentnej špiny. Ale to k tomu proste patrí.  

 

Zadný kufor ľavý: 320 Eur (40 l)

Zadný kufor pravý: 310 Eur (30 l)

Obojstranný držiak bočných kufrov: 230,50 Eur

Top case: 319 Eur (45 l)

Držiak pre Top case: 109 Eur

Odporúčané zaťaženia na 1 kufor:

Bočné kufre: 10 kg/ max. 130 km/h

Top case: 5 kg/ max. 130 km/h

 

Dovozca, predajca v SR: FMoto Bavaria s.r.o. Bratislava (predajca BMW moto)

 

+ – Objem, tvar, dizajn, zhadzovanie, nahadzovanie, aerodynamika, pevnosť, vodeodolnosť

– Priestor pre prsty na madle, minikľúč zámkov, cena

 

Autor: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2015.

Hepco & Becker Xplorer

1 komentár

1 komentár

  1. GaST

    6. marca 2016 at 20:46

    Podľa vzhľadu HB ostali verní ultrapevnému a bezpečnému uchyteniu kufrov na trubkových nosičoch, teoreticky by teda kufre mohli pasovať aj na staré HB nosiče od plastových kufrov.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri