Motocykle z kategórie naked bike budú pravdepodobne vždy obľúbené motorkárskou komunitou všetkých vekových kategórií. Tieto motocykle väčšinou ponúkajú dobrý pomer medzi investíciou a praktickým využitím, ale hlavne sa páči tým, ktorí radi obdivujú obnažený, a nie zriedka pekne svalnatý motor s príslušenstvom.
Jedným z takých motocyklov je aj model ZRX od Kawasaki, ktorý sa objavil už v roku 1997 ako reakcia na veľkého Bandita od Suzuki. Aby sme si objasnili pôvod motocykla ZRX, tak sa musíme vrátiť do histórie. Presnejšie do roku 1981, kedy Eddie Lawson vyhral šampionát superbikov. Kawasaki takmer ihneď zareagovala replikou motocykla, ktorý pripomínal víťazný motocykel v podobe KZ1000R. V tomto duchu konštruktéri Kawasaki postupovali aj pri vývoji modelu ZRX a je potrebné povedať, že sa im to skutočne podarilo. Nielen farebnou kombináciou zeleno-fialovo-biela /model označovaný ako 1100R/, ale aj konštrukciou samotného motocykla. V roku 2001 prešiel motocykel modernizáciou, ktorá sa dotkla predovšetkým motora, jeho obsah bol zväčšený z pôvodných 1 052 ccm na 1 164 ccm. Vzhľad motocykla zostal našťastie zachovaný, a tak je na prvý pohľad rovnaký. Dostupné sú hneď tri modifikácie, jedna v podobe klasiky s jedným guľatým svetlom – označená písmenom „N“, druhá s malým hranatým veterným štítkom /ako pôvodná ZRX1100/ a tretia si prepožičala polokapotáž z modelu Ninja-S. Je nutné podotknúť, že všetky tri varianty sú esteticky vydarené, ale osobne by som volil model s hranatou kapotážou, ktorá najvernejšie pripomína 80. roky.
Motor Model ZRX1200 /ZRX1100/ má kvapalinou chladený radový štvorvalec s rozvodom DOHC a 16 ventilmi. Motor pôvodného ZRX1100 vychádza z modelu ZZR1100 a taktiež nie je nutné obávať sa nejakých konštrukčných nedostatkov. Ako som sa už zmienil, motor bol v roku 2001 modernizovaný a skrýva mnohé vylepšenia, nielen zväčšenie objemu. V novom motore sa pohybujú piesty v bezvložkovom hliníkovom bloku. Karburátory KEIHIN-36 mm boli vybavené senzorom škrtiacej klapky. Drobnými úpravami rovnako prešla spojka, ktorá musí prenášať vyšší výkon, ktorý narástol z pôvodných 106 na 122 k pri 8 500 ot/min. Krútiaci moment dosahuje hodnoty 112 Nm pri 7 000 ot./min. O potlačenie vibrácií sa stará vyvažovací hriadeľ. Výfukové potrubie je urobené v klasickom garde 4-1 a je vyrobené z nerezovej ocele. Pokiaľ sa rozhodnete pre ladenú koncovku, odmenou vám bude uchu lahodiaci zvuk mohutného štvorvalca. Zhrnuté a spočítané, modernizácia motora sa podarila a v praxi to znamená zvýšenú pozornosť pri ovládaní plynu. Vďaka vzpriamenej jazdeckej pozícii nie je problém dostať predné koleso do vzduchu len samotným otočením plynu. Motor vykazuje ochotu plynule akcelerovať od 2 000 ot./min. až po svoje maximum bez citeľných prepadov či iných nepríjemností. Rovnako zaujme aj svojim vzhľadom, aj napriek tomu, že sa jedná o kvapalinou chladený motor. Vnútorné kryty motora sú v bronzovej farbe, ktorá pripomína magnézium. Spotreba benzínu je trochu vyššia a pohybuje sa okolo 7 litrov na 100 km. Vzhľadom k obsahu nádrže – 19 litrov (z toho 5 litrov rezerva) nie je akčný rádius príliš veľký, ale to je tiež to jediné, čo by sa dalo pohonnej jednotke vytknúť. Inak je motor silný a spoľahlivý chlapík s dlhou životnosťou.
Podvozok Podvozok motocykla je tvorený dvojitým kolískovým rámom zvareným z oceľových trubiek. Predná klasická vidlica je plne nastaviteľná. Zadná dvojitá kyvná vidlica je odpružená vďaka dvom tlmiacim a pružiacim jednotkám, ktoré sú uchytené po stranách. Modernizovaný model si zachoval pôvodnú koncepciu podvozku, ale došlo k niekoľkým zmenám, ktoré prispeli k lepšej ovládateľnosti. Bola pozmenená geometria, nižšie položené ťažisko a celkom nová je zadná vidlica. Apropo, keď sme narazili na zadnú kyvnu, tá vás celkom určite zaujme trojuholníkovým profilom zvareným z duralových rúrok s excentrickým napínakom reťaze.
Rovnako zadné tlmiace a pružiace jednotky sú plne nastaviteľné. Kawasaki ZRX je za jazdy ochotne spolupracujúci motocykel, ale jeho vyššiu pohotovostnú hmotnosť – 227 kg na kľukatých cestičkách pocítite. Pri ostrej jazde bude vyžadovať motocykel tvrdšiu prácu od jazdca. Samozrejme, pri ostrej športovej jazde narazíte na slabiny podvozku, ale jedná sa predsa o naked bike a nie o superšportový motocykel. Jazda na motocykli je pohodlná vďaka bohato čalúnenému sedlu a rovnako aj pohodlie u spolujazdca je dobré. Ochrana pred poveternostnými vplyvmi je vďaka modernizovanému modelu s polokapotážou veľmi dobrá, a tak cestovná rýchlosť okolo 140 km/h nie je žiadny problém. Na motocykli nie je hlavný stojan a jeho absencia podstatne sťažuje mazanie reťazí. Prístrojová doska je prehľadná u všetkých modelov či už starších alebo novších. Analógové budíky sú prehľadné a nechýba tu ani palivomer, na ktorého presnosť sa môžete spoľahnúť.
Brzdy V prípade ZRX je predné koleso o rozmere 120/70-ZR 17 brzdené dvojicou šesťpiestkových brzdičov značky Tokico. Strmene zvierajú kotúče slušného priemeru 310 mm. Brzdný účinok a dávkovanie sú dobré, ale je nutný silnejší stisk, aby ste prinútili brzdy k tvrdej práci. Zadná brzda je jednoduchá kotúčová a jej brzdný účinok je veľmi dobrý, dobre dávkovateľný s dostatočnou mierou citlivosti.
Záverom Kawasaki ZRX je veľký, silný a spoľahlivý motocykel, ktorý patrí rozhodne do rúk skúsenejšieho jazdca, ktorý dokáže bezpečne využiť silný motor. Vzhľadom k vyššej hmotnosti motocykla nie je ZRX-ko ideálne pre útle postavy. Motocykel je vhodný aj pre cestovateľov, ktorí ocenia dostatok úložného priestoru a pohodlné sedadlo. Vďaka svojmu retro vzhľadu podčiarknutého zaujímavou konštrukciou zadnej kyvnej vidlice, starne tento motocykel pomaly a jeho vzhľad bude aktuálny aj o niekoľko rokov. Pri kúpe sa radšej zamerajte na modernizované modely od roku 2001. Jedinou radou pri kúpe je dbať na celkovo dobrý stav motocykla. Najazdené kilometre v tomto prípade nie sú rozhodujúce a pri pravidelnom servise a slušnom zaobchádzaní máte pred sebou ešte množstvo kilometrov. Ono ZRX-ko je dlhoveký motocykel, pretože je to ešte kus poriadnej mašiny s minimom elektroniky.
Text: R. Dokoupil, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2011
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.