Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Kawasaki ZRX 1200

Publikovaný

on

Motocykle z kategórie naked bike budú pravdepodobne vždy obľúbené motorkárskou komunitou všetkých vekových kategórií. Tieto motocykle väčšinou ponúkajú dobrý pomer medzi investíciou a praktickým využitím, ale hlavne sa páči tým, ktorí radi obdivujú obnažený, a nie zriedka pekne svalnatý motor s príslušenstvom.

Jedným z takých motocyklov je aj model ZRX od Kawasaki, ktorý sa objavil už v roku 1997 ako reakcia na veľkého Bandita od Suzuki. Aby sme si objasnili pôvod motocykla ZRX, tak sa musíme vrátiť do histórie. Presnejšie do roku 1981, kedy Eddie Lawson vyhral šampionát superbikov. Kawasaki takmer ihneď zareagovala replikou motocykla, ktorý pripomínal víťazný motocykel v podobe KZ1000R. V tomto duchu konštruktéri Kawasaki postupovali aj pri vývoji modelu ZRX a je potrebné povedať, že sa im to skutočne podarilo. Nielen farebnou kombináciou zeleno-fialovo-biela /model označovaný ako 1100R/, ale aj konštrukciou samotného motocykla. V roku 2001 prešiel motocykel modernizáciou, ktorá sa dotkla predovšetkým motora, jeho obsah bol zväčšený z pôvodných 1 052 ccm na 1 164 ccm. Vzhľad motocykla zostal našťastie zachovaný, a tak je na prvý pohľad rovnaký. Dostupné sú hneď tri modifikácie, jedna v podobe klasiky s jedným guľatým svetlom – označená písmenom „N“, druhá s malým hranatým veterným štítkom /ako pôvodná ZRX1100/ a tretia si prepožičala polokapotáž z modelu Ninja-S. Je nutné podotknúť, že všetky tri varianty sú esteticky vydarené, ale osobne by som volil model s hranatou kapotážou, ktorá najvernejšie pripomína 80. roky.

Motor
Model ZRX1200 /ZRX1100/ má kvapalinou chladený radový štvorvalec s rozvodom DOHC a 16 ventilmi. Motor pôvodného ZRX1100 vychádza z modelu ZZR1100 a taktiež nie je nutné obávať sa nejakých konštrukčných nedostatkov. Ako som sa už zmienil, motor bol v roku 2001 modernizovaný a skrýva mnohé vylepšenia, nielen zväčšenie objemu. V novom motore sa pohybujú piesty v bezvložkovom hliníkovom bloku. Karburátory KEIHIN-36 mm boli vybavené senzorom škrtiacej klapky. Drobnými úpravami rovnako prešla spojka, ktorá musí prenášať vyšší výkon, ktorý narástol z pôvodných 106 na 122 k pri 8 500 ot/min. Krútiaci moment dosahuje hodnoty 112 Nm pri 7 000 ot./min. O potlačenie vibrácií sa stará vyvažovací hriadeľ. Výfukové potrubie je urobené v klasickom garde 4-1 a je vyrobené z nerezovej ocele. Pokiaľ sa rozhodnete pre ladenú koncovku, odmenou vám bude uchu lahodiaci zvuk mohutného štvorvalca. Zhrnuté a spočítané, modernizácia motora sa podarila a v praxi to znamená zvýšenú pozornosť pri ovládaní plynu. Vďaka vzpriamenej jazdeckej pozícii nie je problém dostať predné koleso do vzduchu len samotným otočením plynu. Motor vykazuje ochotu plynule akcelerovať od 2 000 ot./min. až po svoje maximum bez citeľných prepadov či iných nepríjemností. Rovnako zaujme aj svojim vzhľadom, aj napriek tomu, že sa jedná o kvapalinou chladený motor. Vnútorné kryty motora sú v bronzovej farbe, ktorá pripomína magnézium. Spotreba benzínu je trochu vyššia a pohybuje sa okolo 7 litrov na 100 km. Vzhľadom k obsahu nádrže – 19 litrov (z toho 5 litrov rezerva) nie je akčný rádius príliš veľký, ale to je tiež to jediné, čo by sa dalo pohonnej jednotke vytknúť. Inak je motor silný a spoľahlivý chlapík s dlhou životnosťou.

Podvozok
Podvozok motocykla je tvorený dvojitým kolískovým rámom zvareným z oceľových trubiek. Predná klasická vidlica je plne nastaviteľná. Zadná dvojitá kyvná vidlica je odpružená vďaka dvom tlmiacim a pružiacim jednotkám, ktoré sú uchytené po stranách. Modernizovaný model si zachoval pôvodnú koncepciu podvozku, ale došlo k niekoľkým zmenám, ktoré prispeli k lepšej ovládateľnosti. Bola pozmenená geometria, nižšie položené ťažisko a celkom nová je zadná vidlica. Apropo, keď sme narazili na zadnú kyvnu, tá vás celkom určite zaujme trojuholníkovým profilom zvareným z duralových rúrok s excentrickým napínakom reťaze.
Rovnako zadné tlmiace a pružiace jednotky sú plne nastaviteľné. Kawasaki ZRX je za jazdy ochotne spolupracujúci motocykel, ale jeho vyššiu pohotovostnú hmotnosť – 227 kg na kľukatých cestičkách pocítite. Pri ostrej jazde bude vyžadovať motocykel tvrdšiu prácu od jazdca. Samozrejme, pri ostrej športovej jazde narazíte na slabiny podvozku, ale jedná sa predsa o naked bike a nie o superšportový motocykel. Jazda na motocykli je pohodlná vďaka bohato čalúnenému sedlu a rovnako aj pohodlie u spolujazdca je dobré. Ochrana pred poveternostnými vplyvmi je vďaka modernizovanému modelu s polokapotážou veľmi dobrá, a tak cestovná rýchlosť okolo 140 km/h nie je žiadny problém. Na motocykli nie je hlavný stojan a jeho absencia podstatne sťažuje mazanie reťazí. Prístrojová doska je prehľadná u všetkých modelov či už starších alebo novších. Analógové budíky sú prehľadné a nechýba tu ani palivomer, na ktorého presnosť sa môžete spoľahnúť.

Brzdy
V prípade ZRX je predné koleso o rozmere 120/70-ZR 17 brzdené dvojicou šesťpiestkových brzdičov značky Tokico. Strmene zvierajú kotúče slušného priemeru 310 mm. Brzdný účinok a dávkovanie sú dobré, ale je nutný silnejší stisk, aby ste prinútili brzdy k tvrdej práci. Zadná brzda je jednoduchá kotúčová a jej brzdný účinok je veľmi dobrý, dobre dávkovateľný s dostatočnou mierou citlivosti.

Záverom
Kawasaki ZRX je veľký, silný a spoľahlivý motocykel, ktorý patrí rozhodne do rúk skúsenejšieho jazdca, ktorý dokáže bezpečne využiť silný motor. Vzhľadom k vyššej hmotnosti motocykla nie je ZRX-ko ideálne pre útle postavy. Motocykel je vhodný aj pre cestovateľov, ktorí ocenia dostatok úložného priestoru a pohodlné sedadlo. Vďaka svojmu retro vzhľadu podčiarknutého zaujímavou konštrukciou zadnej kyvnej vidlice, starne tento motocykel pomaly a jeho vzhľad bude aktuálny aj o niekoľko rokov. Pri kúpe sa radšej zamerajte na modernizované modely od roku 2001. Jedinou radou pri kúpe je dbať na celkovo dobrý stav motocykla. Najazdené kilometre v tomto prípade nie sú rozhodujúce a pri pravidelnom servise a slušnom zaobchádzaní máte pred sebou ešte množstvo kilometrov. Ono ZRX-ko je dlhoveký motocykel, pretože je to ešte kus poriadnej mašiny s minimom elektroniky.


Text: R. Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2011 Janka

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri