Connect with us

Testy a recenzie

Keď displej tak TOP – test BMW R 1200 GS Adventure

Publikovaný

on

*PLNOAUTOMATICKÁ Dynamic ESA

*ASISTENT rozjazdu do kopca

*6,5“ TFT displej…  

BMW R 1200 GS Adventure sa teší popularite minimálne v takom rozsahu, ako bežné GS. Tento stroj je vyšší, ťažší, má väčšiu palivovú nádrž, turistický predný štít a padacie rámy s hlavným stojanom v základnej výbave. V tomto roku sa mu a nielen jemu, dostalo trošku viac elektroniky a hlavnými bodom tohto testu je nový TFT displej a inovovaný, semiaktívny systém pruženia.Toto je smer, na ktorý sa zameriavame, takže v tomto článku nečakajte podrobný test motocykla, ale skôr jeho novo pridaných vlastností.    


Keď displej, tak poriadny

Konečne v BMW doladili veľkoplošný displej a konečne ho vidíme i na modeloch veľkých GS. Prekvapenia sme sa dočkali i na výstave EICMA, kde sa zrazu tento displej objavil na novom skútri BMW C 400 X. Prečo je to tak, na to je množstvo dôvodov. Nie je to len frajerinka a ani preto, že ho má časť konkurencie, ale ide hlavne o viacúčelovú vec, ktorá plní združenú úlohu palubného prístroja, komunikačnej platformy, mediálnej zábavy a GPS zároveň. A to potrebuje turista, ale aj človek v meste.    


Palubné údaje sú najdôležitejšie

Veľký 6,5“ TFT displej dostanete za príplatok 605 Eur. V základe obrazovky využíva čierny podklada tak sú jednotlivé ikonky a údaje farebne rozlíšené. Tým, že má displej základnú obrazovku, podobne ako máte v smartfóne, BMW rotačným ovládačom na ľavej rukoväti v menu listujete a otvárate ďalšie okná s rôznymi údajmi podobne, akoby ste na smartfóne posúvali obrazovky vľavo či vpravo. Obrazovka môže rolovať i dolu, doprava a naopak. Výmenou okien sa dostávate k novým a novým palubným, trasovým údajom a v podstate neexistuje údaj, ktorý by vám displej neposkytol. Je ich také množstvo, že je ich ťažko aj vymenovať, viete teplotu motora, dojazd, tlak v pneumatikách, priemernú spotrebu, najazdené hodiny, najazdené kilometre… Ak nie ste zástancom takejto elektroniky, môžete pri objednávke motocykla trvať na pôvodnom palubnom prístroji, ale musíte vedieť, že neskôr tento klasický prístroj za TFT nevymeníte. Nielenže nepasuje zbernica, ale ak by ste boli tvrdohlaví, museli by ste vymeniť elektriku v celej motorke.    


Navigácia spolupracujúca so smartfónom

Pokiaľ vlastníte smartfón nájdite si v aplikácii Obchod Play aplikáciu BMW MOTORRAD CONNECTED, ktorá tu je pre Android i pre iOS. Táto originálna BMW aplikácia vám nezaberie skoro žiadne miesto v pamäti a nainštaluje sa v sekundách. Aplikácia sa dokáže s displejom motocykla okamžite spárovať, bez toho aby ste museli byť softvérovo extra zdatný. Samozrejme musíte komunikovať pri párovaní obojsmerne, teda spustiť v menu displeja motocykla konektivitu a potvrdiť párovanie aj na motocykli aj v smartfóne. Na smartfóne sa vám okamžite v položke Status zobrazí mnoho palubných údajov. Po aktivácii položky MAP je aplikácia nečinná a môžete postupovať takto. Možnosť 1: cez nástroje aplikácie v smartfóne si musíte stiahnuť mapu krajiny v ktorej sa potrebujete navigovať. Taká mapa Slovenska už má 345,6 MB a ak chcete celú Európu, tak počítajte s miestom na karte 12,3 GB, tak už miesta v pamäti telefónu potrebujte viac. Možnosť 2: Ak máte k dispozícii mobilná dáta, zapnite si viditeľnosť smartfónu, lokalizačné služby a GPS, podľa toho, či máte Android alebo iOS. Navoľte si cieľ a smartfón si stiahne mapu cesty a môžete vyraziť do vášho cieľa. Smartfón vám na svojej obrazovke bude ukazovať plnohodnotnú navigačnú mapu, navigácia na displeji motocykla funguje len v tvare šípok a názvov miest so vzdialenosťami, teda niečo ako úsporná verzia. Systém v smartfóne vám umožní zmeniť veličiny v mape z km na míle, či litre na galóny. Ak ste cestovateľ, ktorý analyzuje svoju trasu, pod ikonou Ride nájdete aktiváciu nahrávania vášho času jazdy, prestávok, vzdialeností.Samozrejme, ak ste spárovaní i s náhlavnou sadou budete povely k odbočkám dostávať i hlasovo.  


Telefonovanie, komunikácia

Displej vám umožní samostatne pripojiť mobilný telefón, váš interkom a nasledovne aj interkom spolujazdca, čím vzniká niečo, ako komunikačný most, ale s rôznymi prioritami. Takže prostredníctvom jednotky v motocykli môžete navigovať, komunikovať so spolujazdcom, ale i počúvať a zdieľať spoločnú muziku. V prípade telefonovania je potrebné povoliť motocyklu prístup k vášmu telefónnemu zoznamu v smartfóne a na displeji motocykla sa vám potom zobrazí meno a číslo volaného / volajúceho. Aktivovať, či zrušiť hovor môžete multivládačom na ľavej rukoväti. Ja som systém pároval so smartfónom Samsung S7 a dvoma komunikátormi Interphone Tour a všetko pracovalo skvelo a bez výpadkov. Navyše pomocou smartfónu ešte môžete zadať funkciu záznamu trasy a potom si pokojne večer v obývačke prezrieť čo ste cez deň prešli.    Aká je obsluha a viditeľnosť? Čo sa týka viditeľnosti a jasu displeja, môžem potvrdiť, že som lepšie čitateľný displej snáď ešte ani nevidel. Všetky údaje sú jasné a zreteľne čitateľné, dokonca pekne vidím na displeji silu signálu aj batérie môjho smartfónu a asi jediná výčitka patrí mikroikone vyhrievania rukovätí, ktorá je tak malá, že počas jazdy len ťažko rozlíšite stupeň vyhrievania. Rovnako malá je ikonka batérie môjho telefónu a ikonky v tvare prilieb, ktoré signalizujú, kto je s displejom spárovaný. Slnko je najväčší nepriateľ displejov ale tento je so slnkom kamarát. Pozrite si vedľa foto, kde som displej odfotil na priamom slnku. Obsluha displeja je primeraná jeho obsahu a o sparťanskej platforme nemôže byť reč a preto sa toto učiť za jazdy je samovražedné. Potrebujete 5-10 a viac minút na parkovisku, aby ste sa vedeli orientovať v menu a čo ovládať cez BMW otočný ovládač a čo cez tlačidlo menu. Všetko je ale intuitívne, ale opakujem, neučte sa to počas jazdy.  


Keď máte motorku v plnke

Testovacia Adventure je laicky povedané v plnke. Okrem toho, že má atraktívny rám, podobne ako verzia Rallye má na sebe doplnky v hodnote 5 435 Eur. Lenže ani tá farba, na ktorú pozeráte nie je v základe, má názov Style 1 a je za ňu doplatok 514 Eur. Všetky modely roku 2018 budú dostupné už iba v nových farbách. Ten najlacnejší paket je „Comfort“, ktorý v cene 474 Eur poskytne motorke kontrolu tlaku v pneumatikách, vyhrievané rukoväte a tento balík zahrnoval i chrómované výfukové potrubie, ale model má extra osadený Akrapovič, ktorý sa krásne v otáčkach tesne pod 5000 „hudobne“ prejaví. „Touring paket“ v cene 2 037 Eur jej dodal turistickú výbavu čo sú držiaky kufrov, Dynamic ESA, prídavné svetlomety, prípravu na navigáciu, tempomat a bezkľúčový štart. Hodnota ďalšieho paketu „Dynamic Paket“ je 1 593 Eur a tento balík motocyklu dodal denné LED svietenie, biele LED smerovky,Dynamickú kontrolu trakcie (DCT), a aj veľmi rozumné pomôcky ako je asistent rozjazdu do kopca, ktorý doposiaľ na modeloch Adventure nebol, alebo asistent radenia prevodov bez spojky PRO, ako i ABS PRO, čo je asistovaný systém brzdenia v náklone. Navyše posúva pruženie Dynamic ESA na novú úroveň. Motocykel má teda 4 mapy riadenia motora: Rain, Road, Dynamic a Dynamic Pro, Enduro a Enduro Pro. Obe mapy verzie PRO sú za doplatok a potrebujete na ne aktivačný kľúč, ktorý sa zasunie do portu pod sedadlom, inak sú funkcie PRO blokované.  


Dynamic ESA plne automatická

Za príplatok v rámci spomínaného balíka Tourig paket, môžete byť majiteľom novej generácie Dynamic ESA, ktorá naplno sama využíva systém automatického pruženia. V jednoduchosti je to tak, že motorka rozozná váhu posádky a v reálnom čase prispôsobí prácu podvozku k tomu, čo sa práve deje pod kolesami. Tento nový systém vlastne vyradzuje pôvodný, ktorý poznáte v tvare, že ste volili počet prilieb a batožinu manuálne. Toto sa teraz deje plne automatickya to v závislosti na tom, akú mapu riadenia si zvolíte. Systém ale nepresadzuje tvrdohlavo svoje nastavenia a dovolí vám vypnúť trakčnú kontrolu i ABS a nielen to, ale použijem príklad. Ste športovejší jazdec, ale v závislosti na ceste vám vyhovuje mapa riadenia motora Road, ale chceli by ste športovejšie pruženie, tak ho manuálne nastavíte na mód napr. Dynamic, tým získavate, presnejší, športovejší podvozok, pri využití Road mapy a týchto kombinácii je viacero, pričom všetky systémy vrátane asistenta brzdenia a trakčnej kontroly neustále spolupracujú a vyhodnocujú situáciu a udržujú motocykel v najbezpečnejšej pozícii. Systém kvôli bezpečnosti, ale vylučuje kombináciu mapy riadenia motora v móde Enduro kombinovať s iným módom podvozku ako Enduro, čo má logické opodstatnenie. Plne automatická ESA ale neznamená, že rozozná nespevnený terén a sama prepne mapu riadenia motora na Enduro. To musí jazdec urobiť sám, ESA ale rozozná, čo sa deje pod kolesami a začne zasahovať a ladiť podvozok podľa aktuálnej situácie. Tak, či tak toto všetko posúva hranice jazdenia u Adventure na vyššiu úroveň, čo je z hľadiska bezpečnosti priam geniálne, ale ak si niekto myslí, že vďaka týmto systémom môže úplne bezhlavo jazdiť a prepáliť zákrutu ako Marc Marquez v poslednom preteku MotoGP vo Valencii, tak nech radšej na takúto motorku nesadá. Každý jazdec by mal principiálne poznať zákony fyziky a mať ich vždy v hlave. Na druhej strane musím povedať, že tieto motorky sú najbezpečnejšie, aké kedy v histórii boli a to je aj hlavný cieľ výrobcu. Urobiť z motorky priateľa a nie strašiaka pre okolie.   


Adventure -dokonalý stroj?

Táto mašina je priam dokonalá, páči sa na pohľad, príjemne a hlavne bezpečne jazdí, má skvelý podvozok, posádke dodáva vysoký pocit bezpečia, pohodlia a neúnavnosti. V BMW Motorrad stáleniečo vylepšujú, veľmi oceňujem napr. aj malú skrinku na vrchu nádrže, kde sa vám zmestí teleso kľúča, pretože tento stroj má bezkľúčový štart. Keďže model R 1200 GS / Adventure stále drží priečku predajnosti, motocykel i ojazdený, je vysoko žiadaný a drží si cenu a nepoznám nikoho, kto chcel GS predať a nepredal ju. Takže ako investícia je to super aj keď skoro 23 000 Eur je cenová hrana pre turistickú motorku. V lete som sedlal R 1200 GS Rallye a mám ju naživo v pamäti. Adventure dostala do daru najnovší systém pruženia a systém rozjazdu do kopca tu mal byť možno skôr ako na bežnej GS. S 30 l nádržou a vyšším posedom sa jemne posúva ťažisko smerom nahor a i moje návyky oproti GS som musel jemne vylepšiť. Vyššia, ťažšia Adventure chce o máličko skôr klopiť do zákruty a trošku viac očami preskúmať nespevnený terén, pretože sedíte vyššie a váš kontakt čižiem zo zemou nie je ideálny. Závetrie, pohodlie a neúnavnosť posádky je na špici toho, čo trh ponúka k čomu pomáha i predné turistické plexy, ktoré je mechanicky nastaviteľné. Výkon 125 koní sa ľahko naučíte využívať spolu s krútiacim momentom. Aj GS Adventure je rýchlo návyková a zatiaľ, čo zboku sa zdá kompaktná, pohľad zvrchu odhalí doslova gigantickú nádrž v šírke a padáky tento vizuálny efekt ešte zväčšujú. Znižuje to prejazdnosť v úzkom prostredí, ale zasa tieto partie lepšie kryjú posádku. Na nádrž viete prejsť skoro 500 km, čo môže byť v určitom prostredí veľká výhoda ale za oveľa väčšiu výhodu považujem bezúdržbový kardan. Ovládanie elektroniky i máp riadenia je intuitívne, pri prepnutí riadenia mapy motora i počas jazdy treba ubrať plyn, alebo vytlačiť spojku aby sa aktivovala požadovaná mapa. BMW R 1200 GS Adventure je doslova modelom toho, ako má dospelé cestovné enduro nielen vyzerať, ale posádke hlavne slúžiť. Hľadať chybičky u tohto stroja je teda skutočne veľký problém, takže už čakáme iba na elektronicky ovládaný predný štít a adaptívny tempomat, ktorý funguje síce ešte iba u áut, ale ak vždy niekto niečo priniesol nové v smere bezpečnosti, väčšinou to bola značka BMW.  


 BMW R 1200 GS Adventure

Cena od / testovaného modelu: od 16 850 / 22 285 Eur (cena v r. 2017)  

Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“

Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min.

Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 255 x 980 x 1 450 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 263 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 510 mm

Výška sedla: 890 / 910 mm

Objem pal. nádrže: 30 l

Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17  


Motocykel na test zapožičal: BMW Group Slovakia

MD-Bavaria Žilina ďakujeme za odbornú asistenciu  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 12 / 2017

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a A. Brniaková

BMW R 1200 GS Adventure s TFT displejom – album k testu v MMA 12/17

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri