BMW R 1200 GS Adventure sa teší
popularite minimálne v takom rozsahu, ako bežné GS. Tento stroj je vyšší,
ťažší, má väčšiu palivovú nádrž,
turistický predný štít a padacie rámy s hlavným stojanom
v základnej výbave. V tomto roku sa mu a nielen jemu, dostalo
trošku viac elektroniky a hlavnými bodom tohto testu je nový TFT displej a inovovaný,
semiaktívny systém pruženia.Toto je
smer, na ktorý sa zameriavame, takže v tomto článku nečakajte podrobný
test motocykla, ale skôr jeho novo pridaných vlastností.
Keď displej, tak poriadny
Konečne v BMW doladili
veľkoplošný displej a konečne ho vidíme i na modeloch veľkých GS. Prekvapenia
sme sa dočkali i na výstave EICMA, kde sa zrazu tento displej objavil na
novom skútri BMW C 400 X. Prečo je to tak, na to je množstvo dôvodov. Nie je to
len frajerinka a ani preto, že ho má časť konkurencie, ale ide hlavne o
viacúčelovú vec, ktorá plní združenú úlohu palubného prístroja, komunikačnej
platformy, mediálnej zábavy a GPS zároveň. A to potrebuje turista, ale
aj človek v meste.
Palubné údaje sú najdôležitejšie
Veľký 6,5“ TFT displej dostanete
za príplatok 605 Eur. V základe obrazovky využíva čierny podklada tak sú jednotlivé ikonky a údaje farebne
rozlíšené. Tým, že má displej základnú obrazovku, podobne ako máte
v smartfóne, BMW rotačným ovládačom na ľavej rukoväti v menu
listujete a otvárate ďalšie okná s rôznymi údajmi podobne, akoby ste
na smartfóne posúvali obrazovky vľavo či vpravo. Obrazovka môže rolovať i dolu,
doprava a naopak. Výmenou okien sa dostávate k novým a novým
palubným, trasovým údajom a v podstate neexistuje údaj, ktorý by vám
displej neposkytol. Je ich také množstvo, že je ich ťažko aj vymenovať, viete
teplotu motora, dojazd, tlak v pneumatikách, priemernú spotrebu, najazdené
hodiny, najazdené kilometre… Ak nie ste zástancom takejto elektroniky, môžete
pri objednávke motocykla trvať na pôvodnom palubnom prístroji, ale musíte
vedieť, že neskôr tento klasický prístroj za TFT nevymeníte. Nielenže nepasuje
zbernica, ale ak by ste boli tvrdohlaví, museli by ste vymeniť elektriku v celej
motorke.
Navigácia spolupracujúca so smartfónom
Pokiaľ vlastníte smartfón nájdite
si v aplikácii Obchod Play aplikáciu BMW MOTORRAD CONNECTED, ktorá
tu je pre Android i pre iOS. Táto originálna BMW aplikácia vám nezaberie
skoro žiadne miesto v pamäti a nainštaluje sa v sekundách. Aplikácia
sa dokáže s displejom motocykla okamžite spárovať, bez toho aby ste museli
byť softvérovo extra zdatný. Samozrejme musíte komunikovať pri párovaní obojsmerne,
teda spustiť v menu displeja motocykla konektivitu a potvrdiť
párovanie aj na motocykli aj v smartfóne. Na smartfóne sa vám okamžite
v položke Status zobrazí mnoho palubných údajov. Po aktivácii položky MAP
je aplikácia nečinná a môžete postupovať takto. Možnosť 1: cez nástroje
aplikácie v smartfóne si musíte stiahnuť mapu krajiny v ktorej sa
potrebujete navigovať. Taká mapa Slovenska už má 345,6 MB a ak chcete celú
Európu, tak počítajte s miestom na karte 12,3 GB, tak už miesta
v pamäti telefónu potrebujte viac. Možnosť 2: Ak máte
k dispozícii mobilná dáta, zapnite si viditeľnosť smartfónu, lokalizačné
služby a GPS, podľa toho, či máte Android alebo iOS. Navoľte si cieľ a
smartfón si stiahne mapu cesty a môžete vyraziť do vášho cieľa. Smartfón vám
na svojej obrazovke bude ukazovať plnohodnotnú navigačnú mapu, navigácia na
displeji motocykla funguje len v tvare šípok a názvov miest so vzdialenosťami,
teda niečo ako úsporná verzia. Systém v smartfóne vám umožní zmeniť
veličiny v mape z km na míle, či litre na galóny. Ak ste cestovateľ, ktorý analyzuje svoju
trasu, pod ikonou Ride nájdete aktiváciu nahrávania vášho času jazdy,
prestávok, vzdialeností.Samozrejme, ak
ste spárovaní i s náhlavnou sadou budete povely k odbočkám dostávať
i hlasovo.
Telefonovanie, komunikácia
Displej vám umožní samostatne
pripojiť mobilný telefón, váš interkom a nasledovne aj interkom
spolujazdca, čím vzniká niečo, ako komunikačný most, ale s rôznymi
prioritami. Takže prostredníctvom jednotky v motocykli môžete navigovať,
komunikovať so spolujazdcom, ale i počúvať a zdieľať spoločnú muziku.
V prípade telefonovania je potrebné povoliť motocyklu prístup k vášmu
telefónnemu zoznamu v smartfóne a na displeji motocykla sa vám potom
zobrazí meno a číslo volaného / volajúceho. Aktivovať, či zrušiť hovor
môžete multivládačom na ľavej rukoväti. Ja som systém pároval so smartfónom Samsung
S7 a dvoma komunikátormi Interphone Tour a všetko pracovalo skvelo
a bez výpadkov. Navyše pomocou smartfónu ešte môžete zadať funkciu záznamu
trasy a potom si pokojne večer v obývačke prezrieť čo ste cez deň prešli.
Aká je obsluha a viditeľnosť?
Čo sa týka viditeľnosti
a jasu displeja, môžem potvrdiť, že som lepšie čitateľný displej snáď ešte
ani nevidel. Všetky údaje sú jasné a zreteľne čitateľné, dokonca pekne vidím
na displeji silu signálu aj batérie môjho smartfónu a asi jediná výčitka
patrí mikroikone vyhrievania rukovätí, ktorá je tak malá, že počas jazdy len
ťažko rozlíšite stupeň vyhrievania. Rovnako malá je ikonka batérie môjho telefónu
a ikonky v tvare prilieb, ktoré signalizujú, kto je s displejom
spárovaný. Slnko je najväčší nepriateľ displejov ale tento je so slnkom
kamarát. Pozrite si vedľa foto, kde som displej odfotil na priamom slnku.
Obsluha displeja je primeraná jeho obsahu a o sparťanskej platforme nemôže
byť reč a preto sa toto učiť za jazdy je samovražedné. Potrebujete 5-10 a viac
minút na parkovisku, aby ste sa vedeli orientovať v menu a čo ovládať
cez BMW otočný ovládač a čo cez tlačidlo menu. Všetko je ale intuitívne,
ale opakujem, neučte sa to počas jazdy.
Keď máte motorku v plnke
Testovacia Adventure je laicky
povedané v plnke. Okrem toho, že má atraktívny rám, podobne ako verzia
Rallye má na sebe doplnky v hodnote 5 435 Eur. Lenže ani tá farba, na
ktorú pozeráte nie je v základe, má názov Style 1 a je za ňu doplatok
514 Eur. Všetky modely roku 2018 budú dostupné už iba v nových farbách. Ten
najlacnejší paket je „Comfort“, ktorý v cene 474 Eur poskytne
motorke kontrolu tlaku v pneumatikách, vyhrievané rukoväte a tento balík
zahrnoval i chrómované výfukové potrubie, ale model má extra osadený
Akrapovič, ktorý sa krásne v otáčkach tesne pod 5000 „hudobne“ prejaví. „Touring
paket“ v cene 2 037 Eur jej dodal turistickú výbavu čo sú držiaky
kufrov, Dynamic ESA, prídavné svetlomety, prípravu na navigáciu, tempomat
a bezkľúčový štart. Hodnota ďalšieho paketu „Dynamic Paket“ je
1 593 Eur a tento balík motocyklu dodal denné LED svietenie, biele
LED smerovky,Dynamickú kontrolu trakcie
(DCT), a aj veľmi rozumné pomôcky ako je asistent rozjazdu do kopca, ktorý
doposiaľ na modeloch Adventure nebol, alebo asistent radenia prevodov bez
spojky PRO, ako i ABS PRO, čo je asistovaný systém brzdenia
v náklone. Navyše posúva pruženie Dynamic ESA na novú úroveň. Motocykel má
teda 4 mapy riadenia motora: Rain, Road, Dynamic a Dynamic Pro, Enduro
a Enduro Pro. Obe mapy verzie PRO sú za doplatok a potrebujete na ne
aktivačný kľúč, ktorý sa zasunie do portu pod sedadlom, inak sú funkcie PRO
blokované.
Dynamic ESA plne automatická
Za príplatok v rámci
spomínaného balíka Tourig paket, môžete byť majiteľom novej generácie Dynamic
ESA, ktorá naplno sama využíva systém automatického pruženia.
V jednoduchosti je to tak, že motorka rozozná váhu posádky
a v reálnom čase prispôsobí prácu podvozku k tomu, čo sa práve
deje pod kolesami. Tento nový systém vlastne vyradzuje pôvodný, ktorý poznáte
v tvare, že ste volili počet prilieb a batožinu manuálne. Toto sa
teraz deje plne automatickya to
v závislosti na tom, akú mapu riadenia si zvolíte. Systém ale nepresadzuje
tvrdohlavo svoje nastavenia a dovolí vám vypnúť trakčnú kontrolu i ABS
a nielen to, ale použijem príklad. Ste športovejší jazdec, ale
v závislosti na ceste vám vyhovuje mapa riadenia motora Road, ale chceli by ste športovejšie pruženie,
tak ho manuálne nastavíte na mód napr. Dynamic, tým získavate, presnejší,
športovejší podvozok, pri využití Road mapy a týchto kombinácii je viacero,
pričom všetky systémy vrátane asistenta brzdenia a trakčnej kontroly
neustále spolupracujú a vyhodnocujú situáciu a udržujú motocykel
v najbezpečnejšej pozícii. Systém kvôli bezpečnosti, ale vylučuje
kombináciu mapy riadenia motora v móde Enduro kombinovať s iným módom
podvozku ako Enduro, čo má logické opodstatnenie. Plne automatická ESA ale neznamená,
že rozozná nespevnený terén a sama prepne mapu riadenia motora na Enduro. To
musí jazdec urobiť sám, ESA ale rozozná, čo sa deje pod kolesami a začne
zasahovať a ladiť podvozok podľa aktuálnej situácie. Tak, či tak toto
všetko posúva hranice jazdenia
u Adventure na vyššiu úroveň, čo je
z hľadiska bezpečnosti priam geniálne, ale ak si niekto myslí, že vďaka
týmto systémom môže úplne bezhlavo jazdiť a prepáliť zákrutu ako Marc
Marquez v poslednom preteku MotoGP vo Valencii, tak nech radšej na takúto
motorku nesadá. Každý jazdec by mal principiálne poznať zákony fyziky
a mať ich vždy v hlave. Na druhej strane musím povedať, že tieto motorky
sú najbezpečnejšie, aké kedy v histórii boli a to je aj hlavný cieľ
výrobcu. Urobiť z motorky priateľa a nie strašiaka pre okolie.
Adventure -dokonalý
stroj?
Táto mašina je priam dokonalá, páči
sa na pohľad, príjemne a hlavne bezpečne jazdí, má skvelý podvozok,
posádke dodáva vysoký pocit bezpečia, pohodlia a neúnavnosti. V BMW
Motorrad stáleniečo vylepšujú, veľmi
oceňujem napr. aj malú skrinku na vrchu nádrže, kde sa vám zmestí teleso kľúča,
pretože tento stroj má bezkľúčový štart. Keďže model R 1200 GS / Adventure
stále drží priečku predajnosti, motocykel i ojazdený, je vysoko žiadaný a drží si cenu a nepoznám
nikoho, kto chcel GS predať a nepredal ju. Takže ako investícia je to
super aj keď skoro 23 000 Eur je cenová hrana pre turistickú motorku.
V lete som sedlal R 1200 GS Rallye a mám ju naživo v pamäti.
Adventure dostala do daru najnovší systém pruženia a systém rozjazdu do
kopca tu mal byť možno skôr ako na bežnej GS. S 30 l nádržou a vyšším
posedom sa jemne posúva ťažisko smerom nahor a i moje návyky oproti
GS som musel jemne vylepšiť. Vyššia, ťažšia Adventure chce o máličko skôr
klopiť do zákruty a trošku viac očami preskúmať nespevnený terén, pretože
sedíte vyššie a váš kontakt čižiem zo zemou nie je ideálny. Závetrie,
pohodlie a neúnavnosť posádky je na špici toho, čo trh ponúka k čomu
pomáha i predné turistické plexy, ktoré je mechanicky nastaviteľné. Výkon 125
koní sa ľahko naučíte využívať spolu s krútiacim momentom. Aj GS Adventure
je rýchlo návyková a zatiaľ, čo
zboku sa zdá kompaktná, pohľad zvrchu odhalí doslova gigantickú nádrž
v šírke a padáky tento vizuálny efekt ešte zväčšujú. Znižuje to prejazdnosť
v úzkom prostredí, ale zasa tieto partie lepšie kryjú posádku. Na nádrž
viete prejsť skoro 500 km,
čo môže byť v určitom prostredí veľká výhoda ale za oveľa väčšiu výhodu
považujem bezúdržbový kardan. Ovládanie elektroniky i máp riadenia je intuitívne,
pri prepnutí riadenia mapy motora i počas jazdy treba ubrať plyn, alebo
vytlačiť spojku aby sa aktivovala požadovaná mapa. BMW R 1200 GS Adventure je
doslova modelom toho, ako má dospelé cestovné enduro nielen vyzerať, ale
posádke hlavne slúžiť. Hľadať chybičky u tohto stroja je teda skutočne
veľký problém, takže už čakáme iba na elektronicky ovládaný predný štít
a adaptívny tempomat, ktorý funguje síce ešte iba u áut, ale ak vždy
niekto niečo priniesol nové v smere bezpečnosti, väčšinou to bola značka
BMW.
BMW R 1200 GS Adventure
Cena od / testovaného modelu: od 16 850 / 22 285 Eur(cena v r. 2017)
Motor: 1 170
ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 125
k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm
pri 6 500 ot./min.
Prevodovka:
6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š
x V): 2 255 x 980 x 1 450 mm
Rám:
priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 263 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 510 mm
Výška sedla: 890 / 910 mm
Objem pal.
nádrže: 30 l
Pneu: vpredu:
120/70-19, vzadu: 170/60-17
Motocykel na test zapožičal: BMW Group Slovakia
MD-Bavaria
Žilina ďakujeme za odbornú asistenciu
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 12 / 2017
Autor: Vlado Brniak,
foto: autor a A. Brniaková
BMW R 1200 GS Adventure s TFT displejom – album k testu v MMA 12/17
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.