Connect with us

Testy a recenzie

Najsofistikovanejší dobrodruh – KTM 1290 Super Adventure

Publikovaný

on

Test KTM 1290 Super Adventure

Ľjubľjana, Slovinsko, 6. 5. 2015 

 

Dobrodružná modelová rada Adventure sa v roku 2015 rozrástla o ďalších členov a na vrchol sa postavil úplne nový model s príznačným názvom Super Adventure. Je toho však oveľa viac,  pod nádržou sa ukrýva obrovský dvojvalec s objemom 1,3 litra a motorka je vybavená sofistikovaným balíčkom elektronických pomôcok, ktorý by posadil na zadok aj raketového inžiniera z NASA. Super dobrodruha sme si boli vyskúšať na nádherných cestách v okolí slovinskej Ľjubľany a tento motocykel posúva tradičný pohľad na produkciu rakúskej značky do trochu inej roviny.

Nový smer
Typický dobrodruh v sedle KTM má na sebe zablatené oblečenie, motokrosové čižmy, prekážkam na ceste sa nevyhýba, ale rovno cez ne skáče. Keď končí asfalt neotáča sa hľadať inú cestu, ale v stúpačkách a pod plynom pokračuje vo vysokom tempe ďalej. Pri jazde na novom Super Adventure mi sem táto, možno trošku zidealizovaná predstava pravého majiteľa dobrodružného motocykla jednoducho nepasovala. Nie, žeby to motorka nedokázala, ale sú tu veci ako tempomat, vyhrievané rukoväte a sedlo jazdca, poloaktívne pruženie, čelný štít vyšší ako na Goldwingu… Nie, sem patrí niekto iný a zrazu som rád, že som nechal offroadové oblečenie doma, naopak naplno si užívam kľukaté cesty, rýchlu diaľnicu a po cca 100 km sa mi vôbec nechce zosadať, pretože v tomto pohodlnom sedle sa dá stráviť oveľa, ale oveľa viac času.

Srdce svalovca
Keď KTM pred rokom predstavila naháč Super Duke, tak už len pri predstave +180-koňového dvojvalca sa mi okamžite na krku zježili chlpy. Potom sme však mali možnosť jazdiť s týmto motocyklom a ukázalo sa, že tento nadupaný chuligán keď chce, vie byť celkom priateľským spoločníkom, aj keď je to stále peklo. Bol som zvedavý ako sa zmení jeho prejav vo veľkom endure. Motor sa samozrejme dočkal úprav, pribudli nové hlavy valcov. Použili sa nové výkonové mapy a ťažší kľukový hriadeľ. Výkon klesol „len“ na 160 k a krúťak vrcholí na mohutných 140 Nm, pričom už od 2 500 ot. má  jazdec k dispozícii viac ako 108 Nm. V tejto triede určite top parametre. V praxi sa tento motor ukázal byť dokonale pružný za každej situácie a prakticky na ľubovoľnom prevodovom stupni dokáže plynulo reagovať. Výkonu sú samozrejme prebytky a máte ho hneď od minimálnych otáčok, no dávkovanie je presné a keď mu naplno povolíte uzdu, tak je to raketa. Samozrejme, aj tu má elektronika čo robiť pri krotení tohto výkonu, no odvádza výbornú prácu. O sile tohto dvojvalca svedčí aj fakt, že prakticky pri každom výjazde z tesnejšej zákruty nebolo problém na zlomok sekundy utrhnúť zadné koleso do ľahkého driftu, ktorý elektronika veľmi rýchlo dostala pod kontrolu. Ja ani motor sme sa pritom ani nemuseli príliš namáhať, skôr to bola taká súčasť svižnejšej jazdy pričom to najlepšie z výkonu motora sa ani zďaleka nedostalo na povrch. Predstava, čo by sa dialo s vypnutou trakčnou kontrolou mi aj teraz s odstupom času okamžite vyčaruje úsmev od ucha k uchu.

Najbezpečnejší dobrodruh
Ak ste zaťažení na elektronické vychytávky všetkého druhu, tak v sedle KTM-ky si určite prídete na svoje. Na druhej strane tento motocykel momentálne patrí medzi najbezpečnejšie na ceste a elektronickí asistenti sú permanentne v pozore. Najmodernejší stabilizačný systém MSC od firmy Bosch najnovšie ukrýva kombinovaný systém ABS fungujúci aj v náklone. Citlivá trakčná kontrola mení svoju citlivosť podľa zvoleného výkonového režimu. Potom je tu poloaktívny systém pruženia WP, ktorý okrem jazdných režimov ponúka aj možnosť nastavenia zaťaženia motocykla. Všetko samozrejme za jazdy. Výborne funguje elektronicky asistent rozbehu do kopca. Stačí na pár sekúnd podržať brzdy a následne pustiť. Motorka zostane na pár sekúnd stáť aj v prudkom stúpaní a máte dostatok času na bezpečné rozbehnutie. Špecialitou KTM je dvojica postranne umiestnených predných LED svetiel, ktoré sa samostatne aktivujú v zákrute a pomôžu osvetliť každý kút zákruty pred vami. Informácie poskytujú náklonové senzory, ktoré pomáhajú aj systému ABS a trakčnej kontrole. Žiaľ výhody tohto systému sme nemali možnosť vyskúšať nakoľko nad Slovinskom panovalo skoro celý čas slnečné počasie. Novinkou, ktorú by pred pár rokmi len málokto spájal s KTM je tempomat, no musím dodať, že z pohľadu komfortného turistu je to praktický doplnok a fungoval spoľahlivo, pričom jeho aktivácia bola jednoduchá.

Veľký, priateľský a komfortný
Na stránkach prospektov sa jednotlivé modely rady Adventure od seba až tak neodlišujú, no tu prišla vhod možnosť presadnúť si z jednej motorky na druhú a musím povedať, že keď som zo Super Adventure presadol na štandardný model 1190, tak mi tento inak statný motocykel zrazu prišiel oveľa menší, skoro ako malý jednovalec. Rozdiely sú v prípade týchto modelov citeľné. Napriek tomu Super Adventure nepôsobí ťažkopádne a na ceste sa správa prakticky s rovnakou ľahkosťou ako jeho menší súrodenci. Nakoniec niet sa čomu čudovať, rázvor 1 560 mm je u všetkých verzii identický a rozdiel v hmotnosti jednotlivých modelov je len nepatrný. Efekt podstatne väčšej motorky tak má na svedomí  obrovská 30-litrová nádrž a spomínaný vysoký čelný štít. Odmenou za väčšie rozmery je okrem veľkého dojazdu najmä komfort, ktorý je z pohľadu cestného endura luxusný. Polohovateľný čelný štít je vo svojej najvyššej polohe poriadne vysoko a dá sa zaň naozaj dôkladne ukryť.

Okolo sveta a najlepšie rovno 2x
Tých cca 100 km strávených v sedle nie je príliš veľa, no jedno je isté v prípade diaľkovej turistiky plnej asfaltu, kvalitného ale aj nekvalitného a občasnej šotolinky by sa tento motocykel zaradil medzi moje top voľby. Super Adventure sa opiera o výborný podvozok, ktorý luxusne filtruje nárazy, ktoré by ste inak pocítili v rukách alebo vašich zadných partiách. Po opakovanom preklikávaní nastavenia som zakaždým skončil na nastavení Sport, ktoré mi svojou tuhosťou na asfalte vyhovovalo najviac. Možno to bolo aj svižnejším tempom, ale motorka bola napriek citeľne väčšej tuhosti ako v režime Comfort stále dostatočne pohodlná. V kombinácii s komfortným posedom, luxusnou výbavou a výbornou ochranou je to motorka, pri ktorej únava nepatrí medzi často používané výrazy. Dôležitú rolu hrá elektronika a Super Adventure len potvrdzuje, že KTM chce v tomto smere patriť medzi lídrov na motocyklovom trhu. No a potom je tu neskutočne pružný dvojvalec, ktorý ponúka viac výkonu ako dokážete v bežnom svete využiť, no pocit, že máte pod zadkom silu, ktorá dokáže vytrhávať dlžobné kocky, alebo ponúka akceleráciu najvýkonnejšieho superšportu je niečo, čo si s rakúskou značkou človek akosi automaticky spája. Super Adventure možno nastolil nový smer, no keď sa na to tak pozerám, tak športových génov svojich predchodcov sa určite nevzdal.

Originálny scenár testovania
Novinárske testovačky majú väčšinou veľmi podobný scenár a starostlivo vybraný okruh absolvuje skupinka jazdcov v spoločnosti vodiaceho jazdca (guide), ktorý trasu dobre pozná a snaží  sa strážiť tempo jazdy (väčšinou neúspešne). Organizátori pre tento test však zvolili trochu iný a myslím, že zábavnejší scenár a okrem toho, že priniesli všetky modely rady Adventure pre priame porovnanie, tak sa jazdilo bez vodcu v malých skupinkách a dôraz sa kládol na zábavu a „adventure“ jazdu po výborne zvolených trasách, kde bolo občas potrebné spoľahnúť sa na vlastné schopnosti. V mojom prípade „dobrodružstvo“ znamenalo lúštiť informácie z bicyklovej navígácie, ktoré boli naschvál osadené na testovacích motocykloch. Vďaka mini displeju len o niečo väčšiemu ako displej náramkových hodín, som si to najmä na diaľničných obchvatoch poriadne „užíval“ a výsledkom  na konci dňa bola špeciálna cena udelená pre skupinu, ktorá vynechala najväčší počet waypointov, ale musím dodať, že sme ju získali zaslúžene a do štartovacieho bodu sme sa zakaždým spoľahlivo vrátili.

KTM 1290 Super Adventure
Cena: 17 799 Eur
Motor: 1 301 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 160 k pri 8 750 ot./min.
Krút. moment: 140 Nm pri 6 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 229 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 560 ± 15 mm
Výška sedla: 860 / 875 mm
Objem pal. nádrže: 30 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17

Motocykel na test požičal: KTM CEE, s.r.o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2015.
Text: Miro Tamáši, foto: David M. Bodlák, Martin Matula

KTM 1290 Super Adventure – Album k testu, MMA 6/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri