Dobrodružná modelová rada Adventure sa v roku 2015 rozrástla o ďalších členov a na vrchol sa postavil úplne nový model s príznačným názvom Super Adventure. Je toho však oveľa viac, pod nádržou sa ukrýva obrovský dvojvalec s objemom 1,3 litra a motorka je vybavená sofistikovaným balíčkom elektronických pomôcok, ktorý by posadil na zadok aj raketového inžiniera z NASA. Super dobrodruha sme si boli vyskúšať na nádherných cestách v okolí slovinskej Ľjubľany a tento motocykel posúva tradičný pohľad na produkciu rakúskej značky do trochu inej roviny.
Nový smer Typický dobrodruh v sedle KTM má na sebe zablatené oblečenie, motokrosové čižmy, prekážkam na ceste sa nevyhýba, ale rovno cez ne skáče. Keď končí asfalt neotáča sa hľadať inú cestu, ale v stúpačkách a pod plynom pokračuje vo vysokom tempe ďalej. Pri jazde na novom Super Adventure mi sem táto, možno trošku zidealizovaná predstava pravého majiteľa dobrodružného motocykla jednoducho nepasovala. Nie, žeby to motorka nedokázala, ale sú tu veci ako tempomat, vyhrievané rukoväte a sedlo jazdca, poloaktívne pruženie, čelný štít vyšší ako na Goldwingu… Nie, sem patrí niekto iný a zrazu som rád, že som nechal offroadové oblečenie doma, naopak naplno si užívam kľukaté cesty, rýchlu diaľnicu a po cca 100 km sa mi vôbec nechce zosadať, pretože v tomto pohodlnom sedle sa dá stráviť oveľa, ale oveľa viac času.
Srdce svalovca Keď KTM pred rokom predstavila naháč Super Duke, tak už len pri predstave +180-koňového dvojvalca sa mi okamžite na krku zježili chlpy. Potom sme však mali možnosť jazdiť s týmto motocyklom a ukázalo sa, že tento nadupaný chuligán keď chce, vie byť celkom priateľským spoločníkom, aj keď je to stále peklo. Bol som zvedavý ako sa zmení jeho prejav vo veľkom endure. Motor sa samozrejme dočkal úprav, pribudli nové hlavy valcov. Použili sa nové výkonové mapy a ťažší kľukový hriadeľ. Výkon klesol „len“ na 160 k a krúťak vrcholí na mohutných 140 Nm, pričom už od 2 500 ot. má jazdec k dispozícii viac ako 108 Nm. V tejto triede určite top parametre. V praxi sa tento motor ukázal byť dokonale pružný za každej situácie a prakticky na ľubovoľnom prevodovom stupni dokáže plynulo reagovať. Výkonu sú samozrejme prebytky a máte ho hneď od minimálnych otáčok, no dávkovanie je presné a keď mu naplno povolíte uzdu, tak je to raketa. Samozrejme, aj tu má elektronika čo robiť pri krotení tohto výkonu, no odvádza výbornú prácu. O sile tohto dvojvalca svedčí aj fakt, že prakticky pri každom výjazde z tesnejšej zákruty nebolo problém na zlomok sekundy utrhnúť zadné koleso do ľahkého driftu, ktorý elektronika veľmi rýchlo dostala pod kontrolu. Ja ani motor sme sa pritom ani nemuseli príliš namáhať, skôr to bola taká súčasť svižnejšej jazdy pričom to najlepšie z výkonu motora sa ani zďaleka nedostalo na povrch. Predstava, čo by sa dialo s vypnutou trakčnou kontrolou mi aj teraz s odstupom času okamžite vyčaruje úsmev od ucha k uchu.
Najbezpečnejší dobrodruh Ak ste zaťažení na elektronické vychytávky všetkého druhu, tak v sedle KTM-ky si určite prídete na svoje. Na druhej strane tento motocykel momentálne patrí medzi najbezpečnejšie na ceste a elektronickí asistenti sú permanentne v pozore. Najmodernejší stabilizačný systém MSC od firmy Bosch najnovšie ukrýva kombinovaný systém ABS fungujúci aj v náklone. Citlivá trakčná kontrola mení svoju citlivosť podľa zvoleného výkonového režimu. Potom je tu poloaktívny systém pruženia WP, ktorý okrem jazdných režimov ponúka aj možnosť nastavenia zaťaženia motocykla. Všetko samozrejme za jazdy. Výborne funguje elektronicky asistent rozbehu do kopca. Stačí na pár sekúnd podržať brzdy a následne pustiť. Motorka zostane na pár sekúnd stáť aj v prudkom stúpaní a máte dostatok času na bezpečné rozbehnutie. Špecialitou KTM je dvojica postranne umiestnených predných LED svetiel, ktoré sa samostatne aktivujú v zákrute a pomôžu osvetliť každý kút zákruty pred vami. Informácie poskytujú náklonové senzory, ktoré pomáhajú aj systému ABS a trakčnej kontrole. Žiaľ výhody tohto systému sme nemali možnosť vyskúšať nakoľko nad Slovinskom panovalo skoro celý čas slnečné počasie. Novinkou, ktorú by pred pár rokmi len málokto spájal s KTM je tempomat, no musím dodať, že z pohľadu komfortného turistu je to praktický doplnok a fungoval spoľahlivo, pričom jeho aktivácia bola jednoduchá.
Veľký, priateľský a komfortný Na stránkach prospektov sa jednotlivé modely rady Adventure od seba až tak neodlišujú, no tu prišla vhod možnosť presadnúť si z jednej motorky na druhú a musím povedať, že keď som zo Super Adventure presadol na štandardný model 1190, tak mi tento inak statný motocykel zrazu prišiel oveľa menší, skoro ako malý jednovalec. Rozdiely sú v prípade týchto modelov citeľné. Napriek tomu Super Adventure nepôsobí ťažkopádne a na ceste sa správa prakticky s rovnakou ľahkosťou ako jeho menší súrodenci. Nakoniec niet sa čomu čudovať, rázvor 1 560 mm je u všetkých verzii identický a rozdiel v hmotnosti jednotlivých modelov je len nepatrný. Efekt podstatne väčšej motorky tak má na svedomí obrovská 30-litrová nádrž a spomínaný vysoký čelný štít. Odmenou za väčšie rozmery je okrem veľkého dojazdu najmä komfort, ktorý je z pohľadu cestného endura luxusný. Polohovateľný čelný štít je vo svojej najvyššej polohe poriadne vysoko a dá sa zaň naozaj dôkladne ukryť.
Okolo sveta a najlepšie rovno 2x Tých cca 100 km strávených v sedle nie je príliš veľa, no jedno je isté v prípade diaľkovej turistiky plnej asfaltu, kvalitného ale aj nekvalitného a občasnej šotolinky by sa tento motocykel zaradil medzi moje top voľby. Super Adventure sa opiera o výborný podvozok, ktorý luxusne filtruje nárazy, ktoré by ste inak pocítili v rukách alebo vašich zadných partiách. Po opakovanom preklikávaní nastavenia som zakaždým skončil na nastavení Sport, ktoré mi svojou tuhosťou na asfalte vyhovovalo najviac. Možno to bolo aj svižnejším tempom, ale motorka bola napriek citeľne väčšej tuhosti ako v režime Comfort stále dostatočne pohodlná. V kombinácii s komfortným posedom, luxusnou výbavou a výbornou ochranou je to motorka, pri ktorej únava nepatrí medzi často používané výrazy. Dôležitú rolu hrá elektronika a Super Adventure len potvrdzuje, že KTM chce v tomto smere patriť medzi lídrov na motocyklovom trhu. No a potom je tu neskutočne pružný dvojvalec, ktorý ponúka viac výkonu ako dokážete v bežnom svete využiť, no pocit, že máte pod zadkom silu, ktorá dokáže vytrhávať dlžobné kocky, alebo ponúka akceleráciu najvýkonnejšieho superšportu je niečo, čo si s rakúskou značkou človek akosi automaticky spája. Super Adventure možno nastolil nový smer, no keď sa na to tak pozerám, tak športových génov svojich predchodcov sa určite nevzdal.
Originálny scenár testovania Novinárske testovačky majú väčšinou veľmi podobný scenár a starostlivo vybraný okruh absolvuje skupinka jazdcov v spoločnosti vodiaceho jazdca (guide), ktorý trasu dobre pozná a snaží sa strážiť tempo jazdy (väčšinou neúspešne). Organizátori pre tento test však zvolili trochu iný a myslím, že zábavnejší scenár a okrem toho, že priniesli všetky modely rady Adventure pre priame porovnanie, tak sa jazdilo bez vodcu v malých skupinkách a dôraz sa kládol na zábavu a „adventure“ jazdu po výborne zvolených trasách, kde bolo občas potrebné spoľahnúť sa na vlastné schopnosti. V mojom prípade „dobrodružstvo“ znamenalo lúštiť informácie z bicyklovej navígácie, ktoré boli naschvál osadené na testovacích motocykloch. Vďaka mini displeju len o niečo väčšiemu ako displej náramkových hodín, som si to najmä na diaľničných obchvatoch poriadne „užíval“ a výsledkom na konci dňa bola špeciálna cena udelená pre skupinu, ktorá vynechala najväčší počet waypointov, ale musím dodať, že sme ju získali zaslúžene a do štartovacieho bodu sme sa zakaždým spoľahlivo vrátili.
KTM 1290 Super Adventure Cena: 17 799 Eur Motor: 1 301 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2 Výkon: 160 k pri 8 750 ot./min. Krút. moment: 140 Nm pri 6 750 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok Hmotnosť: 229 kg (pohotovostná) Rázvor: 1 560 ± 15 mm Výška sedla: 860 / 875 mm Objem pal. nádrže: 30 l Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17
Motocykel na test požičal: KTM CEE, s.r.o., Bratislava Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2015. Text: Miro Tamáši, foto: David M. Bodlák, Martin Matula
KTM 1290 Super Adventure – Album k testu, MMA 6/2015
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.